Romp vacuumtrekken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door _leon_, 2 apr 2004.

  1. _leon_

    _leon_ Guest

    Hallo Iedereen.

    Ik zal me eerst eens voorstellen,

    Ik ben Leon, bijna 21 jaar, en ben nog student op Hbo werktuigbouwkunde. Ik volg nu al een aantal dagen dit forum en heb al heel wat topics doorgespit, wat af en toe tot onvoldoende nachtrust leidde.
    Ik moet zeggen dat ik dit een heel goed forum vindt, en dat ik ontzettend veel al geleerd heb, en hoop nog meer te kunnen leren.

    Nu ben ik bezig met een zelf bouw project, namelijk een boot

    Ik heb de besturing uit een gecrashte zweegvlieger gehaald en deze wou ik hiervoor gaan gebruiken.

    De besturing bestaat uit een Graupner Varioprop 14 s met een 14 kanaals graupner ontvanger.

    Deze moet gaan lijken op een mix van deze boten, alleen met wat modificatie's. Ik wil namelijk de onderkant van de blauwe boot maken, met het bovenste gedeelte van de gele boot.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De reden dat ik zo'n modelboot ga bouwen is omdat deze boot moet gaan functioneren als een voerboot. Aangezien dat de prijs van de voerboten aan de hoge kant is, Wil ik er een zelf bouwen wat voor mij een grootte uitdaging is natuurlijk.

    Het is de bedoeling dat er een 23cc Zenoah motor in komt te liggen als krachtbron, waar ik nog naar op zoek ben (zie advertentie: Te koop)

    In eerste instantie was ik van plan, om een blok gips te storten en daar het model bewerken, hierna met glasvezelmatjes icm met epoxyhars de romp te maken. Totdat ik de topics las van het vacuum trekken.

    Nu heerst er een vraag of deze productiemethode wel haalbaar is voor mijn boot. aangezien dat de boor een aanzienlijk formaat krijgt ben ik bang dat het geen mooi resultaat word.

    Zeker bij het gedeelte waar die zwarte bakjes zitten. Daarom zat ik eraan te denken om in mijn mal kleine rietjes te verwerken zodat op die plaatsen evengoed een onderdruk heerst. Na mijn inzien zou je bij het vacuumvormen van dit formaat het bovenste gedeelte afsluiten van het vacuum, omdat je deze over de mal trekt.

    Verder zit ik met de vraag uit hoeveel delen dat de romp zou moeten maken. Ik denk persoonlijk dat ik het onderste gedeelte wel uit 1 stuk kan maken. Maar ik denk dat bovenste gedeelte (bij de gele voerboot met de zwarte bakjes) dat deze uit 2 delen moet maken.

    Ik hoop dat jullie een paar goede tips geven

    Alvast bedankt.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Leon, welkom.

    Weet wel dat varen op 35 mHz de meeste vliegeniers hier, je dat niet in dank af zullen nemen.

    Misschien moet je even wat duidelijkere foto's posten van de romp en de kap. Het is zo te moeilijk te beoordelen wat wel en niet kan.

    Ik zelf ben ook bezig met een vacuümtrek project: Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage waar vele al heel wat nuttige tips hebben gepost.
    Maar dat had je waarschijnlijk al gelezen. ;)

    Groetjes Michel
     
  3. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Hallo leon, (goede film trouwens: Leon)

    Waarom wil je een verbrandingsmotor gebruiken ?
    Is het voor een visser niet van belang dat het op de plaats brengen van het voer stilletjes gebeurt ?
    Voer op de plaats, vis weg ! :roll:
    Een elektromotor lijkt mij een meer voor de hand liggende keus.

    Ben nieuwsgierig hoe je e.e.a. gaat doen, blijf ons op de hoogte houden !

    Succes,
    Aldert
     
  4. _leon_

    _leon_ Guest

    Het is een 40Mhz FM besturing
    Kanaal 51 om precies te zijn.

    Ik zal zoeken, wordt wel moeilijk.Ik ga proberen

    Idd die topics heb ik al doogelezen evenals Edwins Vacuumopstelling en ga zo maar door. Ziet er goed uit by the way!!

    Ik las trouwens ook dat je de kappen bij quartel kon laten trekken, Iemand ervaringen mee??


    Het is idd een handigere keus om een electromotor te pakken, zeker omdat ik ook graag wil dat ik achteruit kan varen. Dit is met een electro motor vrij eenvoudig te maken.

    Maar ik wil deze boot naast dat ie een voerboot is ook als vaarboot gaan gebruiken als ik een keer zin heb om te varen. Tevens gaan de meeste voerboten met een electromotor maar 5 Km/h waardoor mijn lol er zo vanaf is.

    Ten tweede ga ik een week naar frankrijk vissen waar ik soms een week zonder het vaste net zit en waar je je auto een heel stuk verder moet neerzetten. Als ik nou een verbrandingsmotor gebruikt gebruik ik veel minder accu-vermogen waardoor ik veel langer kan varen.

    Tevens is een verbrandingsmotor ook vrij stil te maken, alleen moet alles goed geisoleerd worden en zal de uitlaat en demper home-made worden.
    Ben ik blij dat ik veel aan brommers gesleuteld heb vroeger. :lol:

    Het achteruitvaren zat ik aan te denken om een jet-aandrijving op te maken, indien ik nog geen andere manier op het ook heb.

    Ik zat er ook aan te denken om zeg maar 1 verbrandingsmotor te gebruiken en een electromotor, zodat ik evengoed de stek rustig kan benaderen. Alleen helpt een 2e schroef niet mee aan wrijving.

    Het zijn nog allemaal overwegingen die nog beslist moeten worden,
    Ik wil gewoon al van te voren alles goed voorbereid hebben voordat ik eindelijk begin met bouwen, zodat ik dadelijk niet achteraf met een schuldgevoel zit van , Had dat zo maar gedaan.



    Wees maar niet bang, ik hou jullie up-to-date

    Alvast bedankt voor de tips.
     

Deel Deze Pagina