ronde vleugelverbinder pas maken

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Erik van Nes, 19 nov 2017.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Met mijn drie meter zwever een tipstrike gehad in de landing.
    Het resultaat: de 10 mm (rond) koolstof verbinder (massief) is 'gekraakt'. Precies op de overgang van de romp naar de vleugel. (verwachte plek). Verder geen vervolgschade. Niet aan de vleugel en naar het lijkt ook niet aan de hulzen in de vleugel.

    De originele verbinder ( €25 ex verzenden) bleek niet meer te bestellen. Op internet 10 mm rond gevonden in de gewenste lengte. Kost maar € 9 (incl. verzenden). Tja.

    Nu heb ik de verbinder thuis en blijkt hij marginaal dikker (hondersten van een mm). Hij laat zich alleen met (teveel) kracht in de vleugel schuiven.

    Vraag: kan ik de koolstof staf ietsje dunner krijgen door hem op waterproof(stof) fijn schuurpapier te rollen?

    Of iemand een andere idee??

    groet,

    Erik
     
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Ja gewoon met een fijn (waterproof) schuurpapiertje er iets afhalen tot dat deze past, een paar honderdste is zo gepiept.
     
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Beetje off topic:
    Ik blijf het bijzonder vinden dat een 10mm massieve koolstof staaf breekt op de lichte constructie van een zweefvliegtuig.
    Ik weet dat het vaker gebeurd maar je zou toch verwachten dat alles behalve die pen breekt.

    Maar inderdaad met waterproof schuurpapier niet te grof. Eventueel in een bankschoef vast klemmen en dan met een breed en lang stuk schuurpapier over de pen laten lopen, in beide handen een uiteinde van de strook schuurpapier en dan met beide handen op en neer bewegen. (ik weet niet zo goed hoe dit beter uit te leggen) Je krijgt dan een heel gelijkmatige druk op de pen. Ik gebruik deze methode vaak bij alles wat mooi rond en recht geschuurd moet worden. Werkt ook bij neuslijsten bijvoorbeeld.
     
  4. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Voorzichtig in de (accu)boormachine spannen.
    Teiltje met water erbij voor het schuren.
    Voor het mooie zou ik het gedeelte dat in de boorkop gaat later afzagen.
    Met iets van 4 cm overlengte beginnen in dat geval.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    @Peral Had dat zelf ook niet verwacht maar aan de andere kant weer wel. Koolstof is sterk maar kan niets meegeven (buigen zoals staal dat wel kan). Het is dus alles of niets. De breuk moest ik
    echt opzoeken, weinig zichtbaar.

    @ Sander: dat is een leuk idee. Even checken of ik overlengte heb. Dan ga ik dat proberen. Eerst schuurpapier kopen

    Iedereen bedankt voor het meedenken.

    Erik
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vaak ontstaat zo'n breuk als de messing/alu bussen aan de rand niet een heel klein beetje zijn uitgevijld. Op de plek waar je de carbon staaf erin steekt moet de buis rondom iets wijder worden gevijld. De helft van de wanddikte 3-5 mm diep is meer dan genoeg. Je geeft die carbon staaf dan iets ruimte om te buigen ZONDER dat het scherpe uiteinde van de buis in de carbon staaf 'snijdt'.
    En ja, gewoon iets van die staaf afschuren (korrel 120 of fijner). Hoeft niet eens nat, maar dat werkt wel prettiger ...
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Niemand zegt hier iets van een stofmasker en plastic handschoentjes dragen dus vermeld ik het maar effe :)

    Carbonstof = ongezond spul.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Nat schuren heb je ook geen stof en is de troep ook afgevoerd .
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Vanavond even met de halve meter koolstof staf aan het spelen geweest in de accu boormachine en in vier stappen langs een nat (en daarmee veiliger) stukje watervast schuurpapier gedraaid. Easy peasy, geduldig stapje voor stapje werken en ik heb weer een goed passende vleugelverbinder. Nog even de opening van de buis in de wortelrib iets ruimen en de LastDown is er weer klaar voor.

    Oh ja, inmiddels is het winter en dus guur. Wachten maar op een strak blauwe winterdag en een zonnetje.

    Alle aangedragen ideeën hebben bijdragen aan wat nu een simpel klusje is gebleken.

    Vlieg ze en hou komende maand al je vingers heel. Dat vliegt fijner.

    Erik
     
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina