Laat ik van wal steken met een vraag over de tuigage. Ik worstel een beetje met het beleggen van touw op de korvijnagels. Op het moment doe ik het volgens de Corel methode (figuur 10) Daarbij is het nogal pielen om aan de onderzijde te haken. Met een extra stukje garen lukt het wel. Daarmee kan ik de spanning op het touw houden en deze onderlangs de nagel schuiven. Als de knoop dan eenmaal ligt kan ik het garen eenvoudig verwijderen. Maar makkelijk is anders.
Figuur 13 is volgens de sergal methode. Loopt duidelijk anders en ik vraag me af of het nog de waarheid benaderd.
Dan nog de W zu Mondfeld variant
Die ga ik nu proberen. Zal niet eenvoudig zijn aangezien deze twee maal onderlangs gaat.
Ik heb ook modelbouwers gezien die het touw door het gat van de nagel steken en dan de nagel plaatsen. Daar zijn de gaatjes in de nagelbank bij mij wat aan de krappe kant voor en oplossing heeft niet mijn voorkeur. Tips zijn zeker welkom

Figuur 13 is volgens de sergal methode. Loopt duidelijk anders en ik vraag me af of het nog de waarheid benaderd.
Dan nog de W zu Mondfeld variant

Die ga ik nu proberen. Zal niet eenvoudig zijn aangezien deze twee maal onderlangs gaat.
Ik heb ook modelbouwers gezien die het touw door het gat van de nagel steken en dan de nagel plaatsen. Daar zijn de gaatjes in de nagelbank bij mij wat aan de krappe kant voor en oplossing heeft niet mijn voorkeur. Tips zijn zeker welkom