Rotary Axis voor CNC

Discussie in 'CNC' gestart door rikdragonfly, 15 apr 2011.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo,

    Ik ben bezig een roterende as te maken voor de CNC apparatuur die ik al heb. Ik heb deze nodig om onderdelen te maken voor de turbine waar ik mee bezig ben. In dit topic post ik foto's die ik maak. Mochten jullie vragen/opmerkingen/tips hebben, hoor ik ze graag.

    Tekeningen/Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Vandaag heb ik de hoofdas voor een stuk afgedraaid. Het is het cyaan gekleurde onderdeel in de tekening
    Het stafmateriaal wat ik gebruik is 150 rond bij 110 lang, automatenstaal. Ik kreeg in eerste instantie het blok niet ingeklemd, omdat mijn klauw niet groot genoeg is. Daarvoor heb ik er een stuk buis opgelast met een diameter die ik wel in kan klemmen. zodra ik de kop gevlakt had, heb ik het tegencenter gebruikt. Je wilt niet dat dit blok uit je bank vliegt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De fan gebruik ik om de rook van de snijolie weg te blazen, das geen fijn spul om in te ademen...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben nu een poging aan het doen het nog 135mm dikke blok 42mm in te steken. Ik moet mijn steekbeitel nog een beetje "tunen". Het steken gaat nog met happen en veel kabaal. Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2011
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Vandaag de rest van het staal ingestoken, en mijn servomotor is binnen :)

    [​IMG]

    Nadat ik het werkstuk 42mm had ingestoken heb ik het op 3 punten een beetje vast gelast. Dit om te voorkomen dat de frees beklemd raakt als het buitenste deel los raakt van het binnenste. Vanmiddag heb ik ook wat gemeten aan de schijf. Helaas merk je toch wel dat het hobbyspul blijft. Op de kopse kant ben ik met de meetklok langs gegaan, en aan als ik de schijf in het midden "nul", geeft de klok +3.5 honderdste op de randen aan. Maar ja, of dit dan in mijn werkstuk zit, of in de kruistafel, dat kun je nooit met zekerheid zeggen...

    Je grootste vijand bij dit soort projecten, is de onnauwkeurigheid in de apparatuur die je al hebt :???:

    [​IMG]

    De motor (750W) en driver zijn van het merk Allen Bradley. De motor heeft een 2000 ppr rotary encoder. Met de 120:1 harmonic drive kan ik mijn verdeelkop dus op 240000 posities tussen 0 en 360 graden zetten, theoretisch gezien :rolleyes:

    Morgen maar eens kijken of ik de sleuven kan frezen voor de klauw bevestiging.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2011
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Erg interessant dit..

    Hoe wordt de rotary axis aangestuurd door de software? oftewel , hoe programmeer je de g-code voor dat?
    Cor
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi Cor,

    Hetzelfde als de normale assen. Je geeft in MACH3 op hoeveel pulsen per rotatie (geloof ik), en MACH3 doet de rest. Het enige verschil is dat in je G-code je niet meer met mm maar met graden werkt geloof ik. Maar dat zoek ik allemaal tzt wel uit :)

    Gr. Rik
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    En de "3D" software berekend automatisch de G-code en zorgt dat de roterende -as juist draaid ..... mooi spul.

    Cor
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    tnx Cor ;)

    Vandaag weer wat aan de verdeelkop gedaan. Ik heb de sleuven gefreesd en in 1 sleuf al de T-groef gemaakt. Dit gaat erg moeizaam en traag (feedrate van 1, en soms zelfs 0.5 units/min.) , omdat de frees er in een keer in moet. De boorkop gebruik ik omdat ik op moment geen spantang 13 heb. Ik weet het, het hoort niet, maar je moet iets..:p
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    morgen de andere 2 sleuven frezen, en dan kan de klauwhouder van de klomp los gefreesd worden.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2011
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Ik heb nu alle T-sleuven klaar. Daar heb ik (lees de cnc) de hele ochtend over gedaan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De totaal in te frezen afstand is 67mm. Met de 8mm oliegroeffrees pak ik 0.5mm per rotatie van de verdeeltafel mee. Elke rotatie duurt ongeveer 2 minuten. In totaal duurt het dus 4 uur en 45 minuten om volledig door het blok heen te frezen. Een zeer tijdrovend klusje dus.. :???: volgend weekend ga ik de rest infrezen, nog ongeveer 20mm. Dan kan ik de klauwhouder afdraaien.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2011
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Dit weekend niet zo heel veel gedaan, maar de olie keerring kan er al in, en ik heb een test met een lager gedaan. Als ik een lager in een over van 50 graden leg, zet de binnenring 0.03mm uit, en de buitenring 0.04mm .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    over een paar dagen ga ik de lagerpassingen afdraaien, dit is een uiterst precies klusje...

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2011
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    As is nu 2 honderdste overmaat afgedraaid, komend weekend nog de draad snijden, bevestigingsgaten tappen voor de harmonic drive, en de olie gaten.

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Afgelopen weekend veel kunnen doen aan de rotary axis. De klauwhouder is nu klaar; M40 (L) x 1.5 gedraaid, oliekanalen geboord en bevestigingsgaten voor harmonic drive gemaakt. Het 1e lager zit erop geperst icm krimpen, en de oliekering is gemonteerd. volgende weekend misschien verder met de lagerhouder.

    belangrijke tip: Oude/botte freesjes (grote) zeker niet weggooien, zijn nog prima geschikt om een snijbeitel van te maken ;)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ziet er weer top uit rik.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Prachtig, ik zie dat ik nog een lange lange weg heb te gaan. :)

    Cor
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    tnx guys :)

    het lastigste deel ben ik gepasseerd :)

    Gr. Rik
     
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    Nu de John Deere weer in elkaar zit heb ik weer tijd om mijn rotary as af te maken. Ik heb de lagerhouder nu klaar en de moer is ook bijna af. Ik heb wederom zelf een draadsnijbeitel gemaakt, en die bevallen me beter dan die gekochte rommel :p. vanaf nu maak ik ze dus zelf...

    Morgen maak ik de moer af en het tussenstuk, eens kijken hoe ver ik er mee kom..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  16. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Zo, stand van zaken voor vandaag: Ik heb de moer en het tussenstuk klaar, morgen nog een ring maken en dan kan ik aan de aluminium behuizing beginnen.

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2011
  17. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ziet er goed uit hoor strak af.
     
  18. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    We zijn er weer met een update:

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen probeer ik de achterplaat cnc uit te halen.

    Gr. Rik
     
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    vakman strak af.
     
  20. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    De achterplaat en motoradapter zijn ook klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011

Deel Deze Pagina