Rotary Axis voor CNC

Discussie in 'CNC' gestart door rikdragonfly, 15 apr 2011.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    asadapter en T-moeren klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    te doen: keerring plaatsen,onderkant staanders vlakken, onderplaat gaten boren, afdekplaten maken(3x), bedrading.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Kleine update:

    De bekabeling heb ik op de power connector na klaar, deze is nog onderweg. De bekabeling voor de rotary encoder is al wel klaar :).
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bevestiging aan de grondplaat gaat veranderen, deze wil ik stelbaar maken:
    [​IMG]
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat een vakwerk zeg .....

    Cor
     
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    tnx cor :) ik schat in dat ie begin kerstvakantie klaar is, dus dan komt er een filmpje :) Daarna ga ik mijn turbine en 3 assige cnc maar eens maken :). hoe staat het met jouw cnc?

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rik; mijn CNC-machine doet nog steeds zijn ding en ben er erg tevreden mee.... maar ja, zoals een aantal mensen al heeft gezegd toen ik de mijne bouwde.... als je er eenmaal aan begint wil je steeds meer. Het plan is om binnenkort te beginnen aan een iets grotere , waar ik "hele" platen hout onder kan leggen.

    Cor
     
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    pff, kweet er alles van :???:, ik ben voorlopig nog niet klaar als ik zie wat ik eigenlijk allemaal nog toe wil voegen..

    Ga je ook een stuggere constructie maken, zodat je ook metalen kunt frezen?

    Gr. Rik
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hij zal idd stugger worden , ook denk ik met een andere spindel , niet zozeer om metaal te frezen (alhoewel je het maar nooit weet :) ).

    Belangrijkste zal zijn , groter werkbereik ( 100 x 1400 mm ofzo), iets om de Z-hoogte op 1/100 nauwkerig te bepalen (ik doe veel graveren), en een kap erover om het zaagsel goed af te kunnen zuigen.


    Ach ik wil zoveel :-(

    Cor
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Dit weekend de stelblokjes en platen van de behuizing gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    alleen nog onderplaat en stelmoeren maken, daarna ga ik beginnen de cnc sturing om te bouwen in een grotere behuizing. De regelaar van de servomotor moet er ook in.

    Gr. Rik
     
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik ga over een weekje ook weer de andere freesmachine oppakken denk ik. Ik heb nu een kotterkop waarmee ik de gaten in de blokken aluminium nauwkeurig kan maken. Ik denk dat hetgeen wat het meeste gaat tegenvallen is de machine afstellen. Net als jij wil ik ook graag 0.01 halen, maar de machine kan scheef staan, andere kant langer zijn, as niet op juiste hoogte...

    wat ik bedoel te zeggen, er zijn zoveel factoren die je machine niet precies maken, het kost veel werk om dat wel te krijgen denk ik. Wat denk jij?

    Gr. Rik
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afstellen was voor de mijne ook het meeste werk. En zal daar ook het meest tegenop zien bij de volgende machine. Backslash e.d. maak ik me het minst zorgen om... Moeilijkste is (vond ik) het parallel zetten van de assen, zodat een hoek van 90 graden daadwerkelijk 90 graden is, dat scheelt nu dan ook een klein beetje. Ook het hoogteverschil tussen het begin punt en de verste uiteinden is niet 100%, want met het lassen is het frame een fractie krom getrokken, heb er veel uit kunnen halen met buigen en slijpen..... maar toch. Goed genoeg voor het werk wat ik er nu mee doe... maar ja .. je wil meer en meer :)

    Ik zit eraan te denken om bij de volgende machine het frame door een profi machine af te laten vlakken...


    Ik sta in iedergeval kwijlend te kijken naar het vakwerk wat jij aflevert.
    Cor
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Tnx Cor :)

    Weet jij of er manieren zijn om dat uit te meten? gebruik je dan een lange digitale schuifmaat, of..? Hoe heb jij je machine uitgemeten?

    Gr. Rik
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rik; Hoe ik het heb gedaan;

    -de 2 assen op gelijke hoogte afgevlakt met een laser die op ca 1 meter afstand stond en alleen kon draaien, dus elke keer als de laser het frame raakte ben ik met de slijptol aan de gang gegaan.
    -Backslash met een meetklok, meetklok op de te meten as zetten zo ben ik een 50 keer vooruit en achteruit gegaan en het verschil gemeten.
    -Moeilijkste was om de assen allemaal evenwijdig of onder een hoek van 90 graden tegenover elkaar te zetten. Evenwijdig heb ik gedaan door een stuk metaal op de juiste maat af te zagen en dat ertussen te zetten. De 90 graden elke keer een hoek frezen en dan alles opnieuw verstellen net zo lang tot het goed is.

    De nieuwe machine die ik wil gaan maken zal op dezelfde manier gebouwd worden, alleen wat groter steviger en nog iets stabieler. Bouwwijze op dezelfde manier, alleen het frame laat ik denk ik afvlakken door een bedrijf ( of misschien ga ik het toch nog zelf doen op de bovenstaande manier). Ben alleen nog aan het twijfelen of ik "roterende moeren" ga gebruiken/maken of de spindels zal laten draaien, werkbereik wordt een 1,25 bij 1 meter ofzo.

    Cor
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ahja, laser, goed idee
    backlash hoef ik niet meten denk ik, vanwege kogelomloop. evenwijdig is goed te meten met schuifmaat, parallelisme moeilijker.. :p Hoe heb je die juiste maat afgezagen om je cnc 90 graden te krijgen. Ik bedoel, je hebt een vrij lang stuk metaal, hoe meet je dat nauwkeurig?

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het frame, waar alles is opgebouwd; het frame is niet 100% rechthoekig , niet zozeer door het zaagwerk , maar vooral door m'n laskunsten :-/ . Op dat frame heb ik de geleidestangen geplaatst dmv slobbergaten (tip van ???) , onafhankelijk hoe recht het frame is , kan je nu alles zo verschuiven dat het evenwijdig loopt , belangrijk is dat de het frame goed afgevlakt is....

    Parallel , maakt ik me minder zorgen om, over bijvoorbeeld de X-as ( de 2 geleide rails) stel dat zichzelf. Irritanter is dan de Y-as tov de X-as (en weer de Z-as). Bij mijn huidige heb ik dat gedaan door "trial and error" en heeft me bijna een dag gekost, afwijking is nu op een hoek van 90 graden , ca 1/3 graad. Bij m'n nieuwe machine zal ik de X-as aansturen over beide geleiderails met 2 stappenmotoren waar ze zichzelf stellen dmv Inductive Proximity Switches Pluggable ,1 keer afstellen en elke keer bij het opstarten van de machine zal alles parallel worden gezet..... (hoop ik dan toch :) )

    Cor
     
  15. Lambiek

    Lambiek

    Lid geworden:
    2 dec 2008
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Ergens in Nederland
    He Rik,

    Dat ziet er weer stak uit jongen, pettje af. :worship:
    Ik doe het verdelen nog steeds met de hand, maar dit is een stuk leuker.
    Blijf het volgen.
     
  16. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    :worship::worship::worship::worship:

    Voor je vakwerk. Ziet er top uit.

    gert-jan
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Bedankt heren :)

    Ja lambiek, het verdelen doe ik voor snelle klusjes ook nog met de hand. Maar simultaan CNC frezen lijkt me erg gaaf :D bijvoorbeeld krukassen maken enzo :)

    Gr. Rik
     
  18. Lambiek

    Lambiek

    Lid geworden:
    2 dec 2008
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Ergens in Nederland
    Zo je bent nogal wat van plan. :)
    Alhoewel voor de modelbouw is het natuurlijk wel leuk, bv een vette V8.
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zie dit draadje nu pas, maar erg mooi gemaakt allemaal!
     
  20. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Na een heel erg lange tijd (laatste bericht op dec 2011) is het eindelijk gelukt de servo motor werkend te krijgen. Vaak vele pogingen ondernomen, maar tevergeefs, gevolg: gedemotiveerd het ding maar weer in de hoek gooien...

    Met beperkte support en beperkte documentatie is het erg lastig bij dit soort dingen een probleem te vinden :(

    Wat was het probleem: Zodra ik in de software de motor vertelde te draaien, ging de motor stokstijf staan. De stroom ging er dus wel lopen, maar de motor draaide niet! encoder signalen, busspanning, alles nagemeten. Daarbij wilde het ook nog dat de regelaar opnieuw gekalibreerd moest worden. Afgelopen weekeinde samen met een vriend van me weer wat trouble shooting gedaan. Op gegeven moment kwamen we op het idee dat de fasen wel eens omgedraaid zouden kunnen zitten. En jawel, bij de 5e poging (van de 6 mogelijkheden) begon de motor te draaien. Het probleem wil namelijk dat als de motor de ene kant opgedraaid wordt, en de regelaar probeert de motor de andere kant op te draaien, dan blijft de as dus stilstaan.

    Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat als ik met MACH3 de rotary as aanstuur, de motor begint te draaien en ik na een tijdje " Master encoder state error" foutcode krijg. Waarschijnlijk nog een verkeerde setting in software.

    Hier een filmpje van de roterende as:


    Gr. Rik

    Specs:
    Motor: 750W Servo motor Allen Bradley H-3016-N-H00AX
    Drive: Allen Bradley Ultra 100 1398-DDM-0019
    Encoder: 2000ppr
    Gear: Harmonic Drive 120:1
    Chuck: 125mm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina