Rotor Bladen Balanceren Tutorial

  • Topicstarter Topicstarter WuTangcl
  • Startdatum Startdatum
W

WuTangcl

Guest
Rotorbladen balanceren


Je Rotorbladen van je waardevolle Heli is een heel belangrijk iets, het kan een verschil betekenen tussen stabiele vlucht of een mixer in de lucht, vaak kom je zelfs niet eens de lucht in want het "beestje" staat zo te trillen dat je niet eens meer toeren durft te geven omdat je bang bent dat de hele boel uit elkaar trilt.

Vandaar de volgende Tutorial om je rotorbladen te balanceren, dit is de enige goede en uitgebreide manier en als je het volledig uitvoert zal je er veel plezier hebben van een trilvrije heli, Als er dan nog wat trilt dan ligt het in ieder geval niet aan je rotorbladen.


Benodigdheden:

- Rotorbladen
- Bladebalancer (of een stukje draadstang met 2 vleugelmoertjes)
- Plakband
- Fineliner
- Stukje buis of rond carbon
- 2 lege motordoosjes (ofzoiets)
- schaar




Stap 1:

Bepaal eerst het CG (centrum gravity point) van je rotorbladen afzonderlijk.
Dat kan je doen op de volgende meest simpele manier.

Neem een stukje ronde buis of een stukje rond carbon van ongeveer 3 tot 10 mm dik, leg daar 1 van de bladen haaks op en rol dan voorzichtig het buisje met blad en al richting de kant waar het blad omhoog helt, ga dan door tot het blad gaat balanceren en teken dan precies dat punt af met een fineliner of zoiets, dan heb je het CG gevonden van 1 blad, Doe vervolgens precies hetzelfde met het andere blad.

Als het CG op beide bladen teveel afwijkt dan moet je eerst zorgen dat dat overeen gaat komen. Dat doe je door plakband aan het uiteinde van het blad te plakken waar het CG het dichst bij het gaatje in het blad waarmee je het aan de rotorkop bevestigd.

Het plakband vouw je altijd om de snijkant van het blad heen. (de kant die "door de lucht snijdt")

Vervolgens voer je het begin van stap 1 weer uit net zolang tot de CG punten op beide bladen nagenoeg gelijk zijn.


Stap 2:

Nu ga je zorgen dat beide bladen met elkaar in balans zijn oftewel dat ze beiden even zwaar worden ten opzicht van het CG.

Maak beide bladen aan elkaar vast DMV een Blade balancer.(een stukje draadstang met 2 vleugelmoertjes kan ook.) doe het wel zo dat de bladen gespiegeld aan alkaar zitten en zorg tegelijker tijd dat de snijkanten evenwijdig lopen met elkaar.

Dat doe je door 1 van de bladen op tafel te zetten en dan het andere blad evenwijdig aan de tafel te "hangen", dan draai je de Bladebalancer iets strakker vast zodat de bladen niet meer kunnen verschuiven, balanceer dan de bladen tussen de 2 motordoosjes en zie welk blad zwaarder cq lichter is, vervolgens ga je op de zelfde manier plakband op het lichtste blad plakken zoals beschreven in stap 1, maar nu niet aan het uiteinde van het blad maar op het CG punt wat je eerder had afgetekent.

Doe dit ook weer net zolang en met genoeg plakband totdat de bladen precies in balans blijven hangen.


NU zijn je Rotorbladen Perfect gebalanceerd op zowel Bladgewicht als CG punt.

Voor zover deze Tutorial en hieronder nog een aantal foto's die het geheel in volgorde proberen weer te geven.



------------------- De benodigdheden ---------------------- Rol op deze foto rustig het buisje naar links -----


------- Hier is het streepje al op het CG gezet ------- Hier zie je goed dat CG bij deze precies gelijk zijn.


----- Bladen in spiegelbeeld, Paralel aan elkaar ----- rechterblad is te zwaar dus linker beplakken op CG.


------------ Plakband op het CG geplakt -------------- Laatste beetje steeds bijknippen voor perfecte balans


En ziedaar, perfect gebalanceerde bladen

Uiteraard kan je bovengenoemd verhaal ook gebruiken voor je staartblaadjes, maar vaak is alleen het balanceren van de staartblaadjes op gewicht al voldoende.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en als ik dingen vergeten ben ofzo zeg het maar effe dan voeg ik het toe of pas ik het aan.
 
Thanks, goeie tutorial, ben gelijk aan het balancen geslagen :P

Valt wel tegen, zelfs dure bladen zijn niet goed gebalanceerd, maar met deze tut moet het helemaal goed komen
 
maak dat de bladen goed parallel zijn als je ze aan elkaar schroeft. zeg bv 1 blad met de trailing edge op een marmeren/glazen tafel, en meet op het uiteinde van het ander blad de afstand van de leading edge tot de tafel, en ook ergens in het begin van het blad. zo zijn de momentkrachten gelijk langs beide kanten en kan je goed balanceren
 
Hey Marco, nee klopt, dit is hetzelfde set maar ik heb het voor deze tutorial even opnieuw gedaan
 
Ik had ook al eens een blad-balancerings tutorial geplaatst ;) :
Satoer zei:
:arrow: Balanceren van de houten bladen:
Houten bladen zijn zelden gebalanceerd, hoogstens gematcht. Om trillingen te voorkomen moet je de bladen dus uitbalanceren.
Omdat niet iedereen een speciale rotorblad uitbalanceer weegschaal heeft is hier de El cheapo manier ;)
afb8321.jpg

Naast dat beide bladen in balans moeten zijn moet het balanspunt op de bladen ook gelijk zijn.
Als eerste zoeken we dus het balanspunt op. Dit doen we met de rand van een lineaal. Dit markeren we op beide bladen.
afb8322.jpg

Je ziet dat het balanspunt iets verschilt tussen de bladen. Het lijkt weinig, maar het resulteerde toch in flinke trillingen in de heli.
afb8336.jpg

Vervolgens schroeven we de bladen tegen elkaar en bepalen wat het lichtste blad is.

Teken het balanspunt van het zwaarste blad op het lichtste blad.

Nu moet het balanspunt van het lichtste blad op het zelfde punt gebracht worden als het zware blad.
afb8324.jpg

Dit doen we door met plakband extra gewicht op het rotorblad te plakken.
Gewoon net zoveel aanbrengen tot het zwaartepunt op exact de zelfde plek zit al het zware blad.
afb8325.jpg

Nu moeten de bladen weer aan elkaar geschroefd worden. Nu gaan we het andere blad op gewicht brengen zodat beide bladen in balans zijn.
afb8326.jpg

Dit doen we door plakban precies op het balanspunt van het lichtste blad te plakken. Op deze manier blijven de balanspunten van de bladen onderling gelijk.
afb8327.jpg

Als de bladen netjes balanceren zijn de bladen uitgebalanceerd, en kunnen gebruikt worden.

Te samen met nogveel meer tips in:
Hummingbird Elite CP verslag voor beginners
 
als de streepjes van de balanspunt niet gelijk is wat moet je dan eigelijk doen?

groeten bas
 
Waarom is het balanspunt PER BLAD belangrijk ?

Ik dacht dat alleen de massa van de beide bladen gelijk moest zijn ? Het lijkt mij dat voor de balans IN het bevestigingspunt het geen verschil maakt hoe de gewichtsverdeling in het blad zelf is.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de balans in een blad een rol gaat spelen op het moment dat het vlak waarin de rotoren draaien veranderd. Massa = traagheid en dus zal een (extreem) blad wat voornamelijk het gewicht in de tip heeft zitten langzamer van plaats willen veranderen dan het andere blad wat het gewicht voornamelijk in het midden heeft zitten. Maar als ik de foto's van Satoer zie dan zijn de verschillen niet zo extreem .

Kan iemand mij uitleggen waarom het belangrijk is , liefst met een voorbeeld ?
 
Belangrijk is een groot woord, maar het zou toch vervelende trillingen kunnen veroorzaken.
Stel je hebt een zware kraal en een touwtje van een meter. Het touw hou je in je hand en de kraal knoop je op 20 cm van je hand vast en ga je met het touw hard in de rondte slingeren, daarna doe je hetzelfde maar dan met de kraal op 1 meter van je hand vastgeknoopt. Het totaalgewicht (kraal+touw) blijft gelijk maar als je nu met het touw in de rondte gaat slingeren zal het zwaarder in de rondte slingeren (harder aan je hand trekken) dan als je de kraal op 20cm van je hand vast knoopt. Het zwaartepunt verschil tussen de twee bladen is natuurlijk niet zo extreem als mijn geschetste voorbeeldje, maar als de bladen met 2300 toeren in de rondte draaien worden die krachten dermate versterkt dat een verschil van een paar millimeters vervelden trillingen kan veroorzaken.

Er zijn zelfs balancers die de bladen over de breedte richting van het blad ook nog eens balanceren. 8O
 
goeie uitleg met die kralen!

Ik heb een keertje zitten rekenen aan de krachten in een bladhouder... Nou, daar word je ook niet blij van. Dat die dingen dat kunnen houden. Weet niet meer precies hoeveel het was, maar wel veeel meer dan ik ooit gedacht had. Klein beetje verschil kan dan idd grote trillingen veroorzaken.


Over de breedte richting van het blad balanceren heeft ermee te maken of het blad meer naar voren of naar achter t.o.v. de bladhouder gaat staat lijkt me?
Maarja, denk niet dat veel mensen op die manier balanceren... (en rotorbladen ook niet :lol: )
 
span en coord zijn gewoon belangrijk de een kan niet zonder het andere.
als jij bijvoorbeeld span corigeerd door gewoon op het uiteinde van een rotorblad tape te plakken is de kans dat je het coord cg verstoord enorm.
het zelfde trouwens anders om. je moet dus bijden altijd controleren
 
is deze uitleg ook geschikt voor coaxiale heli's?

groeten
 
pitch gauge

Hey kan jij ook zoon tutorial maken over pitch gauge daar snap ik niks van
alvast bedankt
mzzl:bye:
 
Back
Top