router x6-1500GT

Discussie in 'CNC' gestart door jankraak, 22 nov 2013.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    ik heb de kabels ook vervangen.
    Als je de router snel laat verplaatsen, kan het wel eens zijn ( ik maakte dat mee) dat de motoren een stapje over slaan.
    Je nulpunt is dan verdwenen en je kan opnieuw beginnen met je frees werkstuk.
    De afscherming in een kabel gooi je aan de randaarde en de storing die ontstaat slaat niet over naar de andere motoren.
    heel simpel te doen.
    kabel te koop bij conrad.nl en reichelt.nl
    ik zal strak wel even zoeken welke kabel soepel is en met afscherming.
    Ook heb ik de slangen vervangen door siliconen slang, omdat dat minder knikt.
    je kunt dat halen bij een goede aquarium winkel.


     
  2. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ok dankje voor de uitleg, maar wat bedoel je met:

    De afscherming in een kabel gooi je aan de randaarde en de storing die ontstaat slaat niet over naar de andere motoren.

    Ik zal dan maar meteen wat kabel bestellen eens ik weet welke geschikt is. Ik zag al op CNCzone dat ze 2 verschillende type kabels gebruikten voor zowel de motors als de spindel. Weet niet of jij dat ook gedaan hebt?

    De Waterslang wacht ik nog even af wat ik heb hier wel nog het 1 en ander liggen, misschien wel iets bruikbaar bij
     
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    lees even dit topic, ( als je het al niet gedaan hebt)
    dan begrijp je het elektrische gedeelte.
    %5Bfaq%5D-cnc-bouwen-elektrisch-deel
    Door de afscherming van de kabels aan de randaarde aan te sluiten zorg je ervoor dat de motoren elkaar niet kunnen storen ( kan het even moeilijk uitleggen).
    het werkt echt !!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  4. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
  5. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik denk dat ik best gewoon afwacht tot de frees er is, ik denk dat alles al gaande weg wel duidelijk wordt. Maar als ik het goed begrijp heeft een steppermotor 4 aansluitingen en zitten deze bij een shielded kabel binnenin een geleidende "shield" zeg maar? En die shield maak je vast aan je kast door er een gaatje in te boren en draad te trekken (had ik ergens anders al iets van gelezen)? Zelfde aan de andere zijde op de motor zelf?

    Ik denk dat ik dan maar afwacht en alles eerst eens goed bestudeer eens ik de frees thuis geleverd krijg. Ik neem aan dat hij in het begin wel te gebruiken is zonder die kabels
     
  6. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    natuurlijk werkt het met de gewone kabel ook goed.
    Enkel ik wil altijd snel bewegen en dan hoor je wel eens een tik , en dat is een stap verlies van de stappenmotor.
    normaal werk hoor en zie je niets.
    Het is alleen maar een verbetering op het systeem.
    Van de gehele kabel, vanaf de motor tot aan de schakelkast gaat de afscherming van de kabel ( de gevlochten mantel) aan de randaarde.) niet meer en niets minder.

    succes
     
  7. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ok, Ik zal eens verder kijken waar ik geschikte kabel kan vinden, op conrad vond ik wel al kabel met 4 stroomdraden in maar niet shielded denk ik.

    Maar je blijft "randaarde" herhalen, hiermee bedoel je wat ik zei? Gewoon de metalen kast van de control-unit?
     
  8. Ivanders

    Ivanders

    Lid geworden:
    23 aug 2014
    Berichten:
    13
  9. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  11. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
  12. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    bedankt voor de linkjes, Ik wacht de frees af zodat ik goed kan meten hoe lang de kabels moeten zijn voor mijn werkbank :) Ik kan ze de eerste week wel gebruiken met de standaardkabels :)
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    jan die kabels zin wel mooi dun want de kabelrubs is niet zo heel groot een voor deel dus.
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Ik heb alle kabels en slangen en een extra kabel voor de sensoren in de rups, en dat loopt goed
    Zal nog wel ff een paar foto,s plaatsen
     
  15. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ondertussen heb ik eindelijk een tracking update gekregen van Fedex dat het pakket het vliegtuig op gegaan is (ik denk dat ze wakker geworden zijn na chinees nieuwjaar). Deze zou maandag al thuis moeten zijn.

    Verder heb ik ook ontvangen: 25 carbide freesjes, DC-DC converter voor de proximity sensoren, en de sensoren zelf heb ik vandaag besteld :)

    Komt in orde denk ik :)
     
  16. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Heb nu al een uurtje of 3 gefreesd. Wat een geweldig ding zeg :) hier alvast een eerste afgewerkt resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    prachtig zeg!
     
  18. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Thanks, ik schrok ook van het resultaat eerlijk gezegd :-D Combinatie van traag genoeg frezen en genoeg pasjes laten geven denkik? :) Ik had 0,0 nabewerking aan dat frame. Gewoon de plastieken beschermfolie eraf en klaar. (en de tapjes wat wegsnijden natuurlijk, waarmee de frameplaten nog verbonden zijn met de grote plaat)
     
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mooi speelgoed daar kan je niet tegen op met een figuurzaag.
    stuk of 10 van die modellen en je heb hem terugverdient nooit meer wachten op onderdelen als er wat stuk gaat.

    als je veel met g10 en carbon gaat werken is het een id om het onder water te gaan doen koelt en scheelt ook flink in de stof wat niet gezond is.
     
  20. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik heb net een "Karcher" industriële stofzuiger gekocht voor het schadelijke stof af te zuigen. In combinatie met een 3D geprinte stofkap rond de frees moet dat wel volstaan. Wat je zegt van koeling, ik heb nu niet meteen gemerkt dat ik frezen vreet door hitte ofzo? Ik heb een plaat of 4 gefreesd en de frees is niets aan te merken.. Zelfs geen 10de van een milimeter afgesleten.

    Verder wat betreft de koeling van de spindel, ik heb een bak van +-20 liter wagen-koelvloeistof onder de frees staan en zelfs na een uur constant draaien op 240000 toeren wordt het water en de spindel amper warm.. Ik kan zelfs zeggen dat hij koel blijft aanvoelen.. Dus die upgrade naar een radiator ga ik ook niet meteen doen..

    De eerste upgrade zou de eind-sensoren zijn (ik heb ze al gekocht) hoewel ik er momenteel nog geen nood aan gehad heb ofzo..

    Graag zou ik wel de waterpomp aansturen met de schakelkast, ik las ergens dat dit mogelijk was. Nu steek ik de dompelpomp in als ik begin en vergeet deze tussen de sessies steeds af te zetten dus staat vaak onnodig te draaien.
     

Deel Deze Pagina