Rov

Discussie in 'Duikboten' gestart door borgo1, 5 aug 2015.

  1. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Ben benieuwd naar het resultaat van de tanks...
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Als de router weer operationeel is dan eerst het gcode programma maken voor het frezen van de akkucel steunschijven. Per akkutank zijn er van deze schijven per 4 cellen dus totaal 4 schijven benodigd + 1 extra schijf voor het monteren van de elektronica voor het balanceren van de cellen. Moet nog even plaatjes maken en bij dit bericht zetten.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2015
  3. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Oke...kijk er naar uit.... kreeg ook bericht van de kunstof bedrijf.... volgende week zijn mijn platen binnen...dus ben benieuwd
     
  4. Gravity

    Gravity

    Lid geworden:
    6 jan 2015
    Berichten:
    18
    @Paul Konings Ik gebruik lichtere ESC-s, 25A 12V ook met standaard servo besturing. Die pulse maak ik op de Raspi met de PWM.
    @borgo1 Ik gebruik 3S Lipo's, dus dat zijn bijna 12V accus. Het probleem was juist om 3.3V en 5V in hogere vermogens te krijgen. Maar dat is dus gelukt.

    Ik gebruik in mijn ROV o.a.:
    D2836-11750/36638 Turnigy D2836/11 750KV Brushless Outrunner Motor+ shaft connecter set
    TTS-18A/32466 Turnigy TrackStar 25A 1/18th Scale Brushless Car ESC
    3S 5Ah Turnigy Lipo 11.1V
    Tenda mini home plug 200mbps 2 units Voor de single pair tether.
    Propellors heb ik zelf getekend en geprint in 3D in PLA.
     
  5. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Oke...ik heb de platen ook binnen... dus van de week aftekenen en uit frezen..
     
  6. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ik ga dit draadje volgen. Wil ook een eyeball ROV maken.
    Heb wel een idee over wat ik wil maken maar nog geen idee over hoe.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    He nodri...het project van mij staat ook nog volledig in de kinderschoenen

    Ben nu bezig om te platen uit te tekenen

    Dus zal nog wel ff duren eer ik de platen uit frees
     
  8. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Heb je ook een design? Ik wil met 2pvc buizen bovenin (drijflichamen) en daaronder een frame maken. Dan 4 trusters en de camera.
    Zit mee alleen rot te verzinnen hoe ik het drijf vermogen aan kan passen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Nee een ontwerp heb ik eigenlijk niet

    Ik maak het frame van geperst kunstof plaat 8mm dik

    Voor de rest komen er ook bovenin 2 drijf buizen .. hoe en wat moet ik nog achterkomen
     
  10. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Welkom Nodri, heel erg leuk dat je ook met een rov bezig bent. Drijfvermogen ga ik niet regelbaar maken, op 100 meter diepte komt er dan teveel kracht op de zuigertank en het alternatief perslucht ben ik geen voorstander van. Ik ga het houden op een positief drijfvermogen van enkele grammen, indien nodig komt er een motor met schroef bij. Bij een tekort aan drijfvermogen denk ik aan een drijflichaam van PU-schuim met een harde ommanteling van glasvezel versterkt polyester.
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Paul,
    wat moet je in godsnaam op 100 meter diepte?
    En waar wil je dat uitproberen?

    Hein
     
  12. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Dat is net als de grote jongens waar naar ik gewerkt heb. Dus thrusters gebruiken om onder te gaan. Gebruikt dat op den duur niet teveel spanning van de accu's?
    Ik wil eerst een model hebben dat rond de 20 meter diep kan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    dus was het probleem
    met een theter kabel 20 meter dat halen wij(marc en ik ) gemakkelijk met de boot die we nu hebben
     
  14. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Oké. Ik weet niet wat jullie nu hebben maar die werkt met een tether kabel waar je ook spanning doorvoert?
    Mijn idee was om alleen data/video die de kabel te voeren of wordt door kabel op den duur te zwaar?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    de bedoeling van mij was om geen spanning door de kabel te voeren alleen data en video (cat5) theter kabel
    de rov pakt stroom van onboard accus 12v 10ah

    met de volgende motoren thruster t200 5 stuks
    besturing raspi 2 met saitek x52 pro controller
    en verder kom er op de raspi een gps, dieptemeter, temp, etc,etc,
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    de kabel is gewoon dsc naar de boot en video naar boven
    een 2 aderige kabel met massa
    max lengte is 75 meter want anders krijgen we een video signaal probleem
    de dsc zit dan ook op zijn max lengte omdat dan van het 5 volt signaal nog maar 3.3 over schiet

    gps onder water ???? hebben we nog niet klaar gekregen
     
  17. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    @Hein
    Wrakken zoeken daar voor wordt hij gebouwd, eigenlijk slechts voor 1 of 2 bijzondere wrakken. Deze wrakken zijn te vinden op de Noordzee, vandaar deze duikdiepte. Testen doe ik in een testtank, binnen dia 150mm binnen lengte 600mm, max. testdruk 16 bar.

    @Nodri
    Door 2 accu's te gebruiken voor de voorststuwing en een derde voor tilt- en roll, . Door tijdens de duik de rov te tilten worden de voorstuwings accu's gebruikt. Op diepte kan de derde accu ook de downwards truster van energie voorzien.
    De stap van 20m duikdiepte naar 100m is in principe niet zo groot, je moet er alleen voor zogen dat alles blijft functioneren zoals het deed op 20m. Mijn accutanks zijn van aluminium, binnen dia 100mm wanddikte 5mm.

    @raf
    Geen probleem aan deze kant, wellicht nog wel een paar uitdagingen. De beperking van signaaloverdracht is inmiddels van pakweg 75 meter opgevoerd naar max. 200 meter.

    Samenvattend: Geen power door de umbilical, alleen stuur- en videosignalen. De GPS blijft gewoon topside, de afwijking kan maximaal de umbilicallengte zijn.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    paul op 100 meter lengte van je kabel is die afwijking dus max 200 meter en dat vind ik dus te veel

    je kan natuurlijk dat probleem van die 75 meter oplossen door van een hogere spanning te vertrekken met het gevaar dat je alsnog de encoder opblaast na een tijdje
    want ik weet niet hoeveel % de afwijking blijft als je dieper gaat
    de kabel word dan samen gedrukt en dan veranderd de weerstand
    al de rov's die zo diep duiken die ik ken hebben een glasvezel verbinding en die heeft dat probleem niet
    voor marc en mij is die 75 meter meer dan diep genoeg al hebben we een test bericht gekregen dat de boot in het meer van geneve 120 meter diepte heeft gehaald maar daar mogen we niet meer over kwijt

    gr raf
     
  19. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Raf,
    De beperking zat in de lengte van de cat5 kabel met Ethernet. Door het toepassen van Tenda mini home plug 200mbps 2 units, is dat dus nu 200 meter geworden.
    Overigens het samendrukken van een koperkern op 100 meter diepte zal m.i. niet zo groot zijn en dat de weerstand veranderd.
    Groet,
    Paul
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    paul bouw eens eerst een boot mijn gedacht
    want je geeft hier wel heel veel theorie weg maar eigenlijk heb je buiten die twee trusters nog niks gebouwd

    en hoeveel jaar heb je daar over gedaan ??? 6 jaar ben je er zeker al mee bezig ik hoop dat je de 100 haalt als je met deze snelheid blijft werken


    wat die ZENDER aan gaat ??? waarom een 40 Mhz
    met een direct servo controle heb je geen zender nodig maar een encoder
    eigenlijk wat marten en ik reeds klaar hebben zo te zeggen en wat reeds werkt maar ja je hebt natuurlijk altijd mensen die het warm water en tegelijk het wiel terug willen uitvinden

    marten en ik werken op 2.4 Ghz en voor de video op 5.8 omdat bij ons de boot los in het water moet kunnen varen
    marc werkt zonder frequentie via een kabel met direct servo controle vanaf de kant
    dieptemeter(afstands meter eigenlijk want ik meet geen diepte) en compas word via het sinc signaal van de videocamera mee naar boven gestuurd evenzeer de toestand van de accu en nog wat para meters waar ik nik over zeg want niet relevant voor jullie

    in mijn boot meet ik geen diepte want daar heb ik niks aan ik meet hoe ver ik nog van de bodem ben dat is belangrijker voor wat deze gaat gebruikt worden
    zo kan ik de boot zelf op diepte laten blijven door te spelen met de ballast tank .
    je stelt op de tablet de afstand die je van de bodem wil blijven in en klaar daar hoef je niet meer naar te kijken
    waypoints in stellen en de boot doet via gps het aan geduide gebied af zoeken

    maar succes er mee zou ik zeggen
     

Deel Deze Pagina