RTR of KIT

Discussie in 'Electro offroad' gestart door downing, 3 aug 2017.

  1. downing

    downing

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    heerlen
    Als eerste zal ik me zelf voorstellen: mijn naam is pascal Schmitz ben 35 jaartjes jong en ben woonachtig in zuid-Limburg. Ben getrouwd en heb 4 kinderen. 1 meisje en 3 jongens in de leeftijd van 9 t/m 3 maanden.
    Mijn ervaring met RC auto's............ erg weinig. Mijn broer had z'n 30 jaar geleden een buggy kit, maar kan daar weinig van herinneren. Mijn recente ervaring is van enkele weken geleden toen mijn zoon van 5 jaar en auto van opa en oma had gekregen namelijk deze:
    https://www.toychamp.nl/product/1232394-Nikko_Turbo_Panther_X2_rood_RC

    Na een dag of 3 rijden was de wagen alweer stuk, terug naar de winkel en werd opgestuurd voor reparatie. ( mijn zoon was erg teleurgesteld omdat zijn nieuwe wagen al kapot was en nu moest wachten. Na ongeveer 1,5 week kreeg ik telefoon dat de wagen niet meer gemaakt kon worden en dat hij een andere kon komen uitzoeken.
    In de tijd dat de auto voor rma was ben ik me gaan in lezen in de wereld van de echte rc auto's en tot mijn grote verbazing was die erg groot. zag toen al snel dat je voor 100,-- een beter auto kon krijgen dan de Nikko.
    Echter kreeg ik in de winkel te horen dat ik geen geld terug kreeg en een andere moest uitzoeken. Met tegen zin uiteindelijk voor deze auto gekozen:
    https://www.suprabazar.be/shop/rc-v...--2-4-GHZ--R-R-F-F--9-6-VOLT--HIGH-SPEED.html

    Doordat ik zelf steeds meer interesse kreeg in het RC wereldje ben ik toch het net blijven afspeuren naar een 1/10 - 1/8 truck met 3 wensen voor mijn zoon en natuurlijk voor mij zelf.
    De onderdelen van zo'n kwaliteit zijn, dat het tegen een hard stootje ( crash) kan en er niet meteen van alles breek).
    Het moet een zelfbouw kit zijn. De beste manier om je truck te leren kennen is door hem van schroef 1 zelf in elkaar te draaien.
    De moter en de esc progammeerbaar zijn zodat de snelheid kan worden aangepast voor mijn zoon en in het begin voor mij.

    Door deze wensen kwam ik op 2 zelfbouw truck's uit:
    TEKNO MT410:
    http://www.teknorc.com/shop/tkr5603-mt410-110th-electric-4x4-pro-monster-truck-kit/

    https://www.toemen.nl/axial-yeti-sc...MIyPXq6Pa71QIVuArTCh3k8QmtEAQYASABEgI-qfD_BwE


    Zijn er niet meer zelfbouw kit's????? had gehoopt dat er veel meer zouden zijn.

    Mijn voor keur gaat eigenlijk meer uit naar de MT410. Deze is wel niet zo compleet als de Yeti qua onderdelen, maar lijkt mij (weinig kennis) de betere van de twee, als je kijkt naar stevigheid. wat zijn jullie gedachten???

    En dan moet ik natuurlijk nog een aantal onderdelen: Motor(brushless) en esc, servo en dan nog een controller en ontvanger en niet vergeten de accu's en snellader(Lipo 2/3s voor mij.) en nog wat klein spul. Door dat ik dus minimale kennis heb, zie ik door de bomen het boos niet meer, welke onderdelen ik moet kiezen en natuurlijk wat dat allemaal gaat kosten. Budget is ongeveer een 700 euro. Is het mogelijk om die verschillende onderdelen en 1 van deze twee auto's te realiseren? of zeggen jullie koop deze:
    https://www.monstercars.nl/product_info.php?products_id=2464
    https://www.monstercars.nl/shopping_cart.php
    En koop dan AlieExpress leeg met upgrade mogelijkheden.


    Bedank alvast voor het lezen en de hulp.

    Pascal
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn genoeg kits te vinden maar je kijkt daarvoor bij de verkeerde websites. De sites waar je nu kijkt verkopen veelal materiaal voor de minder serieuze RC rijder waar gemak en een goede prijs belangrijk is. RTR is daarmee een makkelijke keuze voor een hele grote groep.

    Wil je echt een kit kom je uit bij een paar goedkopere merken zoals Nitrotek (direct vergeten). HPI had veelal ook bouwpakketten van hun RTR modellen maar vandaag de dag is dat ook een stuk minder, Tamiya heeft gelukkig ook nog alles in een bouwpakket en uiteindelijk ligt er een wereld voor je open bij de wedstrijdmerken.
    Mugen, HB, Hongnor, Serpent, Xray, Schumacher, Team-C, Associated en nog veel meer uit die wereld leveren bouwkits. OK, veelal een duurder model maar ook met de nodige aanschaf aan elektronica nog prima binnen je 700 euro budget te doen.
    Je hebt dan wel een kwalitatief betere auto dat heen opties nodig heeft en vaker veel meer mogelijkheden biedt voor een beter weggedrag.
     
  3. downing

    downing

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    heerlen
    Bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad was ik deze merken weinig tot niet tegen gekomen bij mijn zoektocht naar een truck. Ga dus nu eerst eens deze merken bij kijken naar hun aanbod. Maar wat is een goed merk voor de motor en esc of waar moet ik totaal niet kijken?? Dit geld natuurlijk ook voor de servo en controller en de accu's en snellader.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Hobbywing heeft betaalbare motor/esc setjes welke je ook bij de chinees kan vinden. Je hebt de keuze tussen sensored en sensorless, beide doen hun ding maar sensored regelt wat fijner. Iets in de orde van 3500kv of 10.5 turns maakt een 1:10 auto snel genoeg op 2S
    1:8 modellen vereisen grotere motren en regelaars en kom je in de orde van 1900~2000kv op 4S maar een 1:8 keuze zet wel veel druk op je max budget.

    Als zender kan je vele kanten op, een GT3 zender doet zijn ding, wil je wat beters zou ik voor een Futaba gaan, een 3PV of 4PV zijn betaalbaar. Wat je ook kiest, zorg dat het meerdere modelgeheugens aan kan, dan ben je flexibeler met toekomstige modellen en heb je meestal ook meerdere functies om in te stellen.

    Als lader is een iMax S60 of een iMax B6AC een prima ding. Zijn limiet is wel een 6A max maar kan je alle normale rij-accu's in een uurtje laden. Ben je toevallig in het bezit van een stevige 12v voeding (16A of meer) kan je een lader nemen die een 12v voeding nodig heeft, het drukt de prijs en kan je meestal wel op hogere vermogens laden.

    Als servo kan je even kijken naar de Savox 0254, dit is een betaalbare metal gear servo met voldoende specs. Wil je iets beters kom je bv uit bij bv de populaire Savox 1254 maar die is wel gelijk een stuk duurder. Bij de chinees kan je voor heel weinig de populaire MG995 vinden maar als je erop googled kom je een hoop problemen er mee tegen.

    Alle genoemde producten zijn ook goed in Nederland te vinden en vaak niet eens veel duurder dan in Aziƫ
     

Deel Deze Pagina