Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harald Hendriksen, 17 jan 2010.

  1. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste forumleden,

    Nog relatief nieuw op dit forum, dus eerst even voorstellen. Naam is Harald Hendriksen en ben woonachtig in Zweden.

    Al enige tijd geleden heb ik me aangemeld op dit forum maar nog niet echt actief deelgenomen. Ik hoop dat daar nu snel verandering in gaat komen, want ik hoop rond april - mei dit jaar m'n hobby weer op te kunnen pakken.

    Ik ben enige jaren geleden begonnen met de bouw van een schaalmodel van het Russische Keizerlijk Jacht "Standart". Door omstandigheden heb ik daar ruim drie jaar niet aan kunnen werken dus de vingers beginnen behoorlijk te jeuken.

    Het originele jacht werd gebouwd in de jaren 1893 - 1896 bij Burmeister & Wain in Kopenhagen, Denemarken en was het favoriete jacht van de laatste Tsaar van Rusland, Nicolaas II, en zijn gezin. Misschien voor velen niet zo'n interessant model maar mijns inziens een prachtig klassiek stoomjacht, waaraan de huidige superjachten niet echt kunnen tippen. Standart was voor haar tijd een technisch zeer geavanceerd schip en (bijna vanzelfsprekend) een van de meest luxueuze jachten ooit gebouwd. Haar lengte, gemeten tussen de perpendiculars, bedroeg 112.8 meter, grootste breedte was 15.8 m en Standart had een waterverplaatsing van 5,225 ton.

    Ik bouw mijn model in schaal 1:48 en daarmee wordt de lengte dus 2.35 m. De romp is in ruwbouw klaar en 't is mijn bedoeling dat ik in april/mei een begin ga maken met de opbouw.

    Ik heb de afgelopen maanden met veel plezier de verschillende verslagen op dit forum gelezen en hoop dat ik gauw in staat ben te laten zien waar ik mee bezig ben.
    Groeten,

    Harald
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ben benieuwd naar de foto's

    mvg Luc
     
  3. Pieberedmer

    Pieberedmer

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Fryslân
    Lijkt me interessant!

    Waar in Zweden woon je? En wat is je link met Nederland, je Nederlands is erg goed trouwens!

    Hej då
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2010
  4. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Ter introductie een tekening van de Standart - helaas nog geen foto's van het model.

    @ Pieberedmer: woon zo'n 70 km ten Noorden van Gothenburg aan de prachtige Zweedse westkust.

    [​IMG]
     
  5. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    En een foto van het origineel - Standart komt hier aan in Yalta. Yalta is een stad op de zuidelijke punt van het schiereiland "de Krim" in de Zwarte Zee.

    [​IMG]
     
    henk-j vindt dit leuk.
  6. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Prachtig jacht! Wordt je model ook een echt stoomschip?
    Ik ben in iedergeval benieuwd en ga dit draadje volgen.

    Grtn Arie
     
  7. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @ Arie

    Vanzelfsprekend heb ik daar m'n gedachten wel over laten gaan, maar uiteindelijk heb ik toch besloten om haar 't roken af te leren en twee elektromotoren in te bouwen......

    Ondanks dat het hier een schip betreft van eind negentiende/begin twintigste eeuw is er gelukkig een overvloed van foto's van haar bewaard gebleven. Omdat de Keizerlijke Familie jaarlijks haar vakanties aan boord doorbracht zijn er onvoorstelbaar veel foto's beschikbaar van bijna elke uithoek van het jacht. Leuk voor de modelbouwer natuurlijk omdat daarmee een bron van informatie beschikbaar is.
    Groeten,

    Harald
     
  8. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Daarnaast was Standart ook van de partij bij officiele gelegenheden, zoals hier bij een bezoek van de Duitse Keizer Wilhelm II. Vanzelfsprekend werd ook dit allemaal op de gevoelige plaat vastgelegd (er zijn zelfs filmbeelden van Standart).

    Ik vind dit echt een prachtige foto - let op de cameraman op de brug die staat te filmen. Het ontwerp van de davits is uniek en ik denk dat er geen schip bestond of bestaat met zulke elegante lijnen. Al het staal aan boord was vernikkeld tot aan de bolsters toe.

    [​IMG]
     
  9. Piecje

    Piecje

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    66
    Prachtig schip!
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ga dit zeker volgen.
     
  11. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Harald
    Schaal 1:48 is dat bewust gekozen om er bemanning op te zetten omdat er in die schaal veel te krijgen is
    Of ga je de foto uitbeelden met die grote erewacht zoals op de foto , dat zou bijzonder zijn
    grt Ko
     
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Harald,

    Dat beloofd veel! Mooi schip...

    groeten Paul
     
  13. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Bedankt voor de leuke reacties - ik zal proberen volgende week (als ik voor een paar dagen thuis ben) wat foto's van het model te plaatsen.

    @Ko van Dixhoorn

    Ik heb voor schaal 1:48 gekozen omdat:
    a) de tekeningen die ik ter beschikking kreeg in schaal 1:48 waren getekend en het model naar mijn mening daarmee een "lekkere knutselgrootte" kreeg. Bovendien weinig omrekenen dus lekker makkelijk.
    b) 1:48 (1' to 1/4") echt zo'n klassieke scheepsmodel schaal is. De meeste werfmodellen uit die jaren waren 1:48 of 1:96 (1' to 1/8").

    Heb er bij het begin niet echt rekening mee gehouden om ook de familie, paleisstaf en bemanning op het model een plaatsje te geven. Die gedachten beginnen nu wel een beetje te leven. Maakt de boel wel levendiger in ieder geval en m'n kinderen zullen het zeker op prijs stellen......
    Groeten,

    Harald
     
  14. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Overigens was 't niet zo eenvoudig om aan betrouwbare en gedetailleerde tekeningen van dit schip te komen. Tijdens de tweede wereldoorlog hebben de Duitsers de werf met de grond gelijk gemaakt en daarbij is ook 't grootste gedeelte van het archief van Burmeister & Wain verloren gegaan. In Rusland waren ook geen constructie-tekeningen beschikbaar, dus ik begon de moed al een beetje op te geven. Totdat ik in een boek tegenkwam dat de toenmalige prins van Wales (de latere Engelse Koning Edward VII) zo onder de indruk van het jacht van de Tsaar was dat hij copieen van de tekeningen van de Standart bij de werf heeft opgevraagd. Die tekeningen waren de basis voor het nieuwe Engelse Koninklijke Jacht "Victoria & Albert III" (wat in dienst is geweest totdat de Britannia onder Koningin Elizabeth II als nieuw jacht midden jaren vijftig in gebruik is genomen) en zijn, om een lang verhaal kort te maken, ook de basis geworden voor mijn model.

    De meest belangrijke tekening met de verticalentekening, de spantentekening en de waterlijntekening werd ingescand (in een stuk) en gevectoriseerd. Op basis van deze gevectoriseerde tekening is het hele model in AutoCad eerst ontworpen en verder gedetailleerd uitgewerkt. Geweldig leuk en van deze exercitie weer heel wat geleerd. Als voorbeeld een van de middenspanten van het model.

    Harald

    [​IMG]
     
  15. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Gisteren thuisgekomen, dus zoals beloofd wat foto's van het model.
    Groeten,

    Harald

    [​IMG]
     
  16. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
  17. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Oeps, dat ziet er strak uit.
     
  18. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Een kijkje in de "boilerroom".

    [​IMG]
     
  19. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    En hier de toekomstige machinekamer - hier komen twee modellen van de triple expansie stoommachines te staan. Op het hoofddek staan twee grote bovenlichten, vanwaar er uitzicht is op de machinekamer.

    [​IMG]
     
  20. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Hier een foto van de originele machinekamer - de grote bovenlichten zorgden voor voldoende licht, iets wat toentertijd niet altijd zo vanzelfsprekend was.....

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina