Russische OSA II

Discussie in 'Marineschepen' gestart door MFR, 8 aug 2009.

  1. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat het een (vloeistof)koeling is voor de lopen. Als het een snelvuur kanon is kunnen die snel oververhit raken. Niet dat het erg gebruikelijk is maar dat kan ik me zo voorstellen.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het zijn inderdaad snelvuur kanonnen, dus leidingen voor koeling lijkt mij zeer aannemelijk, er moet trouwens nog een setje komen aan de onderzijde van de kanonnen.

    Manfred.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als ik zo vrij mag zijn... Ik denk dat het de leidingen zijn om de V0 (mondingssnelheid) van de verschoten munitie te meten. Dit i.v.m. uitwendige ballistiek van de munitie.
    De V0 is afhankelijk van een aantal variabelen, zoals warmte van de loop, warmte van de munitie, luchtdruk, relatieve vochtigheid van de lading, enz enz enz.
    Als je de V0 weet, kan de vuurleidingscomputer regelen dat het volgende salvo op exact dezelfde plaats terecht komt.
    Dezelfde leidingen kom je ook tegen op de 35mm kanonnen van de PRTL/Cheetah; de Leopardtank tegen luchtdoelen.
    Waterkoeling van dit type geschut heeft niet zo gek veel zin. Ze krijgen koeling door in salvo's te vuren, en niet alle munitie in één salvo "er doorheen te jassen";)
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Roel,

    Dat van die leidingen om te meten is het meest waarschijnlijk, het is enige tijd stil geweest, maar niet zonder reden, de OSA heeft eindelijk wat licht voor s'avonds te varen en de onderste delen van de geschutstorens zijn volledig nieuw gebouwd.
    De oude onderdelen waren niet zo om te bouwen zonder redelijk op schaal te blijven, affijn foto's

    [​IMG]

    Dit was ooit een werkend lampje, dus hoog tijd voor wat nieuws.

    [​IMG]

    Allereerst de koperen kooien gemaakt om de "lamp" te beschermen, wat 0,8 mm koperdraad en wat buis gaf dit als het resultaat.

    [​IMG]

    Vroegah gebruikte ik echte lampjes, maar nu full led gegaan, om toch de indruk van een lamp te krijgen wat schuurpapier erover getrokken.

    [​IMG]

    Het testen van de lamp voorop de boeg, ondanks dat ik ook nog een zaklamp gebruik, kan je het licht van de led nog zien, had gekozen voor cool white, lag nog in de onderdelen lade.

    [​IMG]

    Het testen van beide led's, moet trouwens nog een foto maken wanneer de bovenbouw erop zit, daar zit uiteraard de navigatie verlichting op, volgende update gaat over het opbouwen van de geschutstorens.


    Manfred.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Alle strippen erop gelijmd en een ring van pvc eronder voor nog meer verstevigingsribben.

    [​IMG]

    Aangezien die strippen hoger waren als op de foto's, heb ik met de dremel een deel weggeslepen om de juiste hoogte te krijgen.

    [​IMG]

    Met de vijl de strippen verder bewerkt en een proefpassing op de boot.

    [​IMG]

    De onderzijde moest voorzien worden van nog meer verstevigingsribben, kleine stukjes styreen met secondenlijm gebruikt.

    [​IMG]

    Aangezien de voorzijde er iets anders uitziet, dit weer opgebouwd met behulp van styreen, dit was de eerste stap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook nog wat foto's van de complete boot, zoals je kan zien staan de bijna voltooide geschutskoepels er ook op, er moeten nog wat kleine dingen aan gebeuren voordat ik ze kan vastlijmen.

    Manfred.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Hoi Manfred,

    is weer klasse,wat je hier weer laat zien.
    Grtjs,Marc3.
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Marc3,
    Dit was de reden waarom ik zo weinig op het forum was, gewoon lekker aan het bouwen, deze zomer wilde ik de OSA zover mogelijk klaar hebben, het groot onderhoud van de VIIC staat op de agenda deze winter, en hopelijk is ze van het voorjaar weer klaar om mee te varen.


    Manfred,
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De basis van de eerste toren bijna klaar, alleen die voorste ribben moeten nog worden afgeslepen op de juiste hoogte.

    [​IMG]

    De basis van toren twee vordert ook, alle ribben zitten erop en moeten afgekort worden.

    [​IMG]

    Stukjes styreen snijden voor de tweede fase aan toren twee.

    [​IMG]

    Die stukjes styreen zijn eerst in vorm gevijld en worden dan op de ribben gelijmd, dit moet zowel boven als onder gebeuren.

    [​IMG]

    De ribben afgekort en de overige styreen plaatjes liggen klaar om verlijmd te worden.

    Manfred.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtige vorderingen die je hier laat zien.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt, dit heeft mij de hele zomer bezig gehouden, al die losse onderdelen maken kostte aardig wat tijd, na het verlijmen moest ik dan weer een antal dagen wachten todat de lijm was uitgehard.

    [​IMG]

    Deze onderdeeltjes zijn ongeveer 3 x 3 mm met een 1 mm gat erin, er gaan een flink aantal op de geschutskoepels.

    [​IMG]

    En dit is dan de volgende stap, het plaatsen van de 1 mm staafjes.

    [​IMG]

    De tweede toren begint hier ook af te raken, alle plaatjes zitten op het onderste deel, je kan ook al die "stekels" zien op de achterkanten van de koepels.

    [​IMG]

    Hier een betere foto, die staafjes zijn de punten om de railing te bevestigen, dit is de bovenste set, er moest nog een set op voor de onderste railing, die andere plaatjes op de koepel zijn gemaakt voor hendels, totaal 4 per koepel.

    Manfred.
     
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    mooi werk!!
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Thijs,

    Het is echt een meerjaren project geworden, maar dat mag de pret niet drukken, hier alvast weer de volgende serie foto's,

    [​IMG]

    Hier de ringen klaargemaakt die uiteindelijk de railings moeten gaan worden.

    [​IMG]

    Hier kan je zien hoe groot ze eigenlijk zijn, de grootte valt mee, groot genoeg om zichtbare details toe te voegen.

    [​IMG]

    Uiteindelijk de gesoldeerde railings, een beetje lastig, omdat de houders vastgelijmd waren, dus de soldeertip maar heel kort ertegen houden en voldoende vloeimiddel gebruiken.

    [​IMG]

    En uiteindelijk krijg je dan dit, de eerste laag primer erop, ze zien er meteen anders uit.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Meteen maar het laatste stukje over de torens, door al dat bouwen loop ik hopeloos achter in posten,

    [​IMG]

    De railingen en de lopen zwart gemaakt, op sommige foto's heeft het voorste deel van de loop een stainless steel uiterlijk, dus maar een likje verf erbij.

    [​IMG]

    Hetzelfde verhaal bij de achterste toren, alleen moesten de kasten op de achterzijde er ook nog komen, had voor mijzelf besloten dat dit jaar de OSA afgemaakt moest worden, genoeg nog te doen aan mijn andere modellen.

    [​IMG]

    Dit was de bedoeling van de voorste toren, veel meer op schaal, en verbergt de aan/uit schakelaar van mijn boot.

    [​IMG]

    De achterste toren ook afneembaar om bij de schroef van het achterdek-deel te komen, daaronder zit de servo van mijn roer.

    [​IMG]

    Komen we uit bij de kasten op de achterkant, flink wat foto's nagezien en begonnen met een tekening op de juiste schaal, daarna wat styreen plaat versneden voor het opbouwen van de kasten.

    [​IMG]

    Na een aantal dagen krijg je dan dit, de meeste tijd zit in het drogen na elke lijmsessie, met 0,8 mm staaf wat hendels en grepen gemaakt, klaar voor een laagje primer.

    [​IMG]

    Hier het begin van de verlichting op de radarmast, ik had nog wat schel-draad liggen uit proximity lezers, zeer dun en geisoleerd door lak, 3 mm led's voor de verlichting, de radarmast zelf is opgebouwd uit twee buizen, een grote voor de aandrijving van de radar, en een kleinere die nergens anders voor gebruikt wordt.
    Op dit punt wist ik nog niet wat ik mij op de hals haalde, dat wordt voor de volgende update.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina