Ryan STM-2 (1 op 8, scratch build)

Hallo allemaal,
Ik ben van de week begonnen aan de bouw van een Ryan STM-2. Het wordt een 1/8 fun-scale kistje van XPS schuim en glasvezel.
full

Ik ben al een tijdje dit toestel aan het onderzoeken voor het bouwen van een 1/4 model. Aangezien mijn ontwerp/bouwervaring nogal beperkt is ga ik het eerst iets kleiner bouwen om een aantal ideeën te testen.

Er is gelukkig redelijk wat fotomateriaal en enige tekeningen beschikbaar op het web. Ik zal proberen de vorm van het origineel zo goed mogelijk over te nemen maar voor de rest ga ik voor snelle, simpele technieken.

Hieronder wat voorbeelden van bronmaterialen.

En hier nog wat nostalgische foto’s van Nederlandse kisten in Indonesië.

Zijn ze niet mooi?

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Romp

Hieronder twee sjablonen voor de romp aan het drogen. De randen zijn gelakt om ze tegen de hitte van de draad te beschermen.

Dit is de simpele installatie om het staartgedeelte te snijden. Het bestaat uit een boekenplank met aan de rechterkant een geïmproviseerd constructie waar de draad doorheen gaat.

Het resultaat is mooier dan ik had verwacht.

De staart op juiste lengte gesneden. De rest zal later gedeeltelijk gebruikt worden voor de karakteristieke stroomlijning van de onderkant van het richtingsroer.

De binnenkant van de staart uitgehold. Ik heb pas tijdens het snijden bedacht dat het handig kan zijn om wat ribben in de lengterichting te maken. Later ga ik ook de reststuk van de binnenkant in plankjes snijden om als ribben in dwarsrichting te gebruiken.

En dit wordt het middenstuk van de romp. Hierbij waren beide sjablonen en extra paar handen nodig.

En het past allemaal mooi bij elkaar.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt:
Sjablonen voor de vleugels

De snijsjablonen voor de vleugels zijn nu ook gezaagd en de randen zijn gelakt. Als ze morgen goed droog zijn kan ik aan de vleugels beginnen.

Het originele profiel is NACA 2412. Het is een mooi profiel met relatief lage weerstand en goede lift maar op schaal ziet het er heel dun uit. De vleugels worden zelfdragend en mijn beperkte vliegkunsten kunnen het gunstigere overtrekgedrag van een dikker profiel goed gebruiken dus heb ik er 2414 van gemaakt.

Groet, Sinan

Aandrijving

Ik heb bij HK een motor voor dit toestel in bestelling staan maar het duurt me te lang voor het geleverd wordt. Daarom heb ik intussen deze bij RCtechnics besteld. Het lag binnen twee dagen op de mat, heerlijk.

Alvast een beetje voorpret:

Specificaties:
Type: FC2835-8T(R)
KV (RPM/V): 830
IO(A): 1.1
Afmetingen: D28 x L33.5mm (zonder as)
Gewicht: 69g / 2.4oz
Voltage range: 9-16V
As dia: 4.0mm
Max. Eff: 90%
Stroom max. eff: 20A
Max. belasting: 25A (60 sec.)

Thrust: 1200g / 42.3 oz
Propeller: < 10 x 7 inch

Ik moet 9 of 10 inch propeller hebben en ik ga ervan uit dat het kistje net onder 1kg blijft. Dus, als de thrust in de buurt komt van de hierboven beloofde 1200 gram is er meer dan genoeg power beschikbaar.

Groet, Sinan

De aandrijving heb ik getest met 3 cellen lipo en 10x7 prop van Master Airscrew. Ik kreeg er 860 gram statische thrust uit op 7500 rpm en 17A. Uiteindelijk wil ik 4 cellen met 9x6 APC prop gebruiken voor een mooi rendement.

Even wat aannames bij elkaar voor deze setup:
700g Kist zonder accu en motor
70g Motor FC2835-8T(R)
135g Accu 3s 1600mAh
905g Vlieggewicht
860g statisch thrust
44g/dm2 vleugelbelasting
32km/h overtreksnelheid (29km/h met flaps)
10x7 prop
8000rpm vliegend
68km/h max. prop.snelheid
15A verbruik in vlucht (177W)
8-9 minuten vliegtijd

Niet slecht.

Even herhalen voor een 4s setup:
700g Kist zonder accu en motor
70g Motor FC2835-8T(R)
180g Accu 4s 1600mAh
950g Vlieggewicht
1100g statisch thrust (???)
46g/dm2 vleugelbelasting
33 km/h overtreksnelheid (30 km/h met flaps)
9x6 prop
10500 rpm vliegend
77 km/h max. prop.snelheid
15 A verbruik in vlucht (236W)
8-9 minuten vliegtijd

Ook niet slecht.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt:
Vleugels

De vleugels zijn gesneden.

Eerst probeerde ik het in mijn eentje te doen met een simpele gravity cutter opstelling maar het is niet goed gelukt. De combinatie van twee extra handjes en gravity cutter was echter heel succesvol.

Ik heb de mislukte vleugel gebruikt om te kijken of ik de karakteristieke tip uit de losse hand kan schuren. Het is redelijk gelukt maar nu zit alles onder de stof.

Groet, Sinan

De contouren van de vleugeltippen zijn gesneden en in vorm geschuurd. Ze lijken wel aardig gelukt maar ik heb uiteraard geen idee of ze ook aerodynamisch correct zijn.

full

Ik heb blokjes gesneden om de vleugels onder de juiste hoek te houden tijdens de verdere bewerkingen. Eerst de blokjes aan de onderkant gelijmd zodat ik straks de wortels af kan snijden.

full

Kijk, bijna af!

full

Groet, Sinan

verder met de vleugels

Met de steuntjes onder de vleugels wordt het correct afsnijden van de wortels wel heel erg makkelijk.

full

Even passen of het allemaal klopt.

full

Ook de steuntjes van de bovenkant lijmen.

full

En de wortels tijdelijk aan elkaar lijmen met een paar druppeltjes PUR.

full

Groet, Sinan

Voorbereiden firewall

De motor komt er 3 graden scheef op te zitten. Dus, de firewall alvast hierop voorbereiden.

full

De firewall op maat gesneden.

full

Even de positie voor de motorsteun aftekenen op de firewall.

full

Groet, Sinan

Tijd voor het eerste glas

Het eerste glas ter versterking van de wortelverbinding zit er op. 120 grams, 50cm brede band van Conrad.

full

Om de overgebleven epoxy niet te verspillen ook twee laagjes op de motorsteun.

full

Groet, Sinan

Cowling

Vandaag is de cowling aangepakt. Ik heb eerst de aanzichten overgetrokken op het blokje waar ik eerder de elliptische doorsnede in had gesneden.

Dit is het zijaanzicht.
full

full

En het bovenaanzicht.
full

Ik heb eerst het zijaanzicht met de hete draad gesneden.
full

Daarna heb ik de onderdelen met wat lange spelden in elkaar gezet en het bovenaanzicht gesneden.
full

Dit is het resultaat na het weghalen van de overtollige puzzelstukjes.
full

Een multiplex schijfje ‘gedraaid’ die als referentie moet dienen bij het schuren. De diameter is gelijk aan die van de spinner die ik wil gebruiken.
full

En, het schijfje ingelijmd.
full

Na een half uurtje schuren, tadaaaaa…
full

Het begint ergens op te lijken.
full

Groet, Sinan

Motorsteun en cowling

Alweer aan de slag na een lekker lange paasvakantie.

Vandaag is de motorbevestiging geplaatst en verankerd met carbonstrips (0.5x10mm) en buisjes (2.5x1.5mm).
Hiervoor heb ik eerst oppervlakkige gleufjes geschuurd en het carbon met secondelijm vastgemaakt.

full

Daarna zijn de strips en buisjes gedekt met 120 grams glas en de overgangen zijn verstevigd met epoxy-katoen mengsel. Het overtollige epoxy heb ik aan de motorkap gesmeerd als een soort grond/plaklaag voor de glasvezel later.

full

Een paar uurtjes gewacht, toen het epoxy op de motorkap plakkerig werd heb ik de kap bekleed met een paar laagjes 50 grams glas (met vers aangemaakte epoxy uiteraard).

full

Groet, Sinan

Bedankt,
Ik ben zonder een echt plan aan het improviseren. Geen idee waar het heen gaat maar ik heb nu al heel veel plezier van de mooie vormen van dit kistje.
Groet, Sinan

Probleem met niet uithardende epoxy

Gisteravond heb ik de motorschot verstevigd met wat glasvezel en epoxy-katoen mengsel. Ik ben er net achtergekomen dat ik geprutst heb met het mengen van epoxy. Na 20 uur is het nog steeds zacht en een beetje plakkerig. De epoxy/harder verhouding is kennelijk niet goed gegaan.

full

De grote vraag is natuurlijk - wat nu?
Komt het vanzelf goed, moet ik het er uit zien te pulken, helemaal opnieuw beginnen, een beetje verwarmen???

Dit overkomt me voor het eerst, als er ideeën zijn hoor ik het graag. Intussen ga ik het verwarmen met de hoop dat het de chemische processen weer op gang brengt, oid.

Groet, Sinan

De kans dat je alles er weer uit kunt peuteren is groter,verwarmen heeft geen zin het is een chemisch proces tussen twee stoffen in de juiste verhouding.Ik zou er ook geen vertrouwen meer in hebben,want wie zegt dat de binnenkant wel volledig uithard als de buiten niet meer plakkerig is

Laatst bewerkt:
De epoxy zoveel mogelijk eruit peuteren, het liefst daarna reinigen met alcohol, je haalt dan nog wat meer weg.
Dan nieuwe aanmaken (eerst mengen en daarna pas het katoen en evt aerosil toevoegen) en opnieuw plakken.
Maar als ik zo je papje zie dan ziet het er nogal rommelig uit.
Kantjes vul je af met katoenmengsel maar sterkte krijg je pas met weefsel.
Dus ik zou er een weefseltje tegenop leggen.

GJ

Laatst bewerkt:
Back