Dag forumgenoten,
Ik ben al enige tijd lid van dit forum, maar heb zelf nog nooit wat aangeleverd. Het leek mij leuk om een wat te laten zien van mijn (meerjaren) project, stoomsleepboot Furie in 1:25. Dit schip is gebouwd in houtbouw en opgeschaald van de originele NVM tekeningen.
Omdat ik van jongs af aan al gek ben op stoommachines en zeesleepboten, leek het mij wel mooi om zelf een stoomschip te bezitten. De motorisering moest dus bestaan uit een stoommachine. De Wilesco machines waren voor mij geen optie, omdat deze ten eerste geen power hebben en ten tweede niet lijken op het origineel. Mijn keuze viel al gauw op de machines van Regner. Ik heb gekozen voor de Primus 2.0. Het betreft een 2-cilinder machine met een boring van 14mm en een slag van 17mm.
Deze machine is gekoppeld aan een ketel van Regner, de werkdruk is 3 bar. De stoomkraan zit in de ketel ingebouwd, de draairichting wordt gestuurd via de Stephenson-omkeerbeweging op de machine. De schroefas en de schroef (80mm) zijn beiden van Raboesch.
Ik ben al enige tijd lid van dit forum, maar heb zelf nog nooit wat aangeleverd. Het leek mij leuk om een wat te laten zien van mijn (meerjaren) project, stoomsleepboot Furie in 1:25. Dit schip is gebouwd in houtbouw en opgeschaald van de originele NVM tekeningen.

Omdat ik van jongs af aan al gek ben op stoommachines en zeesleepboten, leek het mij wel mooi om zelf een stoomschip te bezitten. De motorisering moest dus bestaan uit een stoommachine. De Wilesco machines waren voor mij geen optie, omdat deze ten eerste geen power hebben en ten tweede niet lijken op het origineel. Mijn keuze viel al gauw op de machines van Regner. Ik heb gekozen voor de Primus 2.0. Het betreft een 2-cilinder machine met een boring van 14mm en een slag van 17mm.


Deze machine is gekoppeld aan een ketel van Regner, de werkdruk is 3 bar. De stoomkraan zit in de ketel ingebouwd, de draairichting wordt gestuurd via de Stephenson-omkeerbeweging op de machine. De schroefas en de schroef (80mm) zijn beiden van Raboesch.
