S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 22 jan 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Zekers niet :nooo:
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ow... dat dacht ik altijd.
     
  3. Pygmy

    Pygmy

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Amsterdam
    Bump...
    Kan iemand me vertellen welk soldeertin ik het best kan gebruiken voor het solderen van mijn Esc / Motor bekabeling ?
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In (o.a.) het eerste bericht, samen met nog veel meer tips en connectorsoldeervideo's.
     
  5. Pygmy

    Pygmy

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Amsterdam
    In het eerste bericht zie ik weinig staan over welk soldeertin het best is, enkel dat het een harskern moet hebben ? (Zilver ? 60/40/ 63/37 ? Lood ? Loodvrij ?)
    Volgens mij moet ik Lood 63/37 met een harskern hebben, geen idee of er nog verschillen zijn tussen merken...
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Harskern soldeertin is wat je nodig hebt. Lood houdend of loodvrij is niet echt van groot belang. De regelaars worden tegenwoordig allemaal met loodvrij soldeer gemaakt dus als je alles echt volgens de regels wilt doen dan moet je loodvrij soldeer gebruiken.
    Loodvrij soldeer is wat lastiger te verwerken en er zijn mensen die het rotzooi vinden. 8O Heel veel mensen gebruiken daarom nog steeds loodhoudend soldeer. Je kan loodvrij wel met loodhoudend repareren maar dan voldoet die regelaar niet meer aan de ROHS regels.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    meeste hubo's / dhz zaken hebben deze harskern soldeer wel. Dat m'n spullen met deze soldeer niet meer voldoen aan ROHS is mij persoonlijk een drol. (en ik heb ooit een 3 daagse cursus gevolgd bij Philips in eindhoven...long ago......soldeertechniek......DRIE dagen lang soldeertraining ! :D)

    Meer dan de helft van onze/mijn werkstukken op mts/hts electronica werden afgekeurd op slechte solderingen.....Ha ha ha
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2013
  8. Pygmy

    Pygmy

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Amsterdam
    Ok, dank voor de reacties, ik snap dat het misschien een stomme vraag is aan het einde van een topic van 9 pagina's... :)

    Ik bungelde een beetje heen en weer tussen verschillende soldeer handleidingen / topics, met name dit topic, en deze : How to solder correctly (a not so brief lesson) - R/C Tech Forums

    Die laatste op RCTech zei dat 63/37 een groot verschil uitmaakt t.o.v. 60/40 en ik vond het vreemd dat daar in dit topic niet zo veel aandacht aan werd besteed.

    Ik heb, om zeker te zijn en het zelf maar eens te proberen, 63/37 soldeertin besteld via ebay (60/40 heb ik al) en dan rest er niks anders dan gewoon zelf aanklooien en ervaring opdoen :)

    Edit:

    Laatste stomme vraag (hier zijn ook ontelbaar veel topics over te vinden die elkaar allemaal tegenspreken..) - m'n ouwe praxis bout moet maar eens de deur uit, en ik heb m'n ogen op deze.
    Prima beginners-station of slechte koop ?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Op school heb ik destijds solderen geleerd. Bij mijn eerste baas vertelde ik trots dat ik goed solderen kon. Wel dat moest ik dan maar bewijzen dus kreeg ik een print die ik solderen moest. Mijn stinkende best erop gedaan want ik wilde een goede indruk maken. Groot was mijn teleurstelling toen de expert mijn werk ging beoordelen. Het was niet echt slecht voor een beginner maar ik moest nog veel leren. Na 3 jaar daar gewerkt te hebben wist ik het echt zeker, ik kon nu echt goed solderen!
    Mijn volgende werkgever was Fokker op Schiphol-oost. Ook daar was de vraag of ik goed kon solderen. Natuurlijk zei ik dat ik dat goed kon. Weer een test gemaakt en weer was de conclusie dat het niet slecht was voor een beginner. 8O
    Na een paar weken op de afdeling gewerkt te hebben begon er een nieuwe soldeercursus voor Fokkermedewerkers. Dat was een cursus van 5 werkdagen. Honderden solderingen heb ik moeten maken en van elke wist men wel iets te zeggen. Pas toen mijn "score" boven de 90% kwam was ik goed genoeg om aan de vliegtuig apparatuur en testapparatuur te mogen solderen en kreeg ik mijn soldeer certificaat.
    Een paar jaar later moest ik ook aan militaire apparatuur werken en volgde er nog weer zo´n 5 daagse cursus. Dat certificaat heb ik toen gehaald met een score van 98% en daar was (ben) ik best wel trots op. Natuurlijk zou ik 100% willen halen maar dat was voor niemand weggelegd. Er was één persoon van de ruimtevaart afdeling die 99% heeft gehaald maar verder was niemand gekomen. Twee personen hebben hun certificaat toen niet gehaald, zij kwamen niet boven de 90% uit.
    Toen mijn carrière bij Fokker eindigde heb ik diverse andere werkgevers gehad waar ik ook moest solderen. Daar kreeg ik steeds te horen dat ik goed kon solderen. Die cursussen zijn dus toch nog ergens goed voor geweest. ;)
    Solderen? Nu durf ik wel te zeggen dat ik dat goed kan maar volgens welke criteria???
     
  10. Pygmy

    Pygmy

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik had voor mijn eindproject voor MBO+ Technische Informatica de opdracht om een oude Lichtbak (zo'n ding met iets van 120x8 gloeilampen als looplicht) uit de kelder van de school weer aan de praat te krijgen.
    Gelukkig had ik iemand anders in de groep die het soldeerwerk deed, ik ben meer een software-man :)
    Uiteindelijk een werkende lichtbak afgeleverd met een stuk software waarmee de concierge teksten voorbij kon laten komen enzo. Ze wilden uiteraard de source-code van de software hebben; die kregen ze ook, ik heb wel bedongen dat van 1 library de source niet mee kwam omdat daar mijn eigen grafische routines in zaten (font-remapping in CGA mode zodat ik smooth-scrollende text kon maken op een machine die in principe geen graphics kon laten zien).
    Uiteraard zat daar een easter-egg in dat er voor zorgde dat er 1 jaar nadat ik van school was een boodschap voorbij kwam dat willekeurige leraren ziek waren, of dat er ijsvrij was (in mei/juni/juli) :)

    Zelf helaas niet gezien omdat ik van school was, van vrienden gehoord dat er grote chaos was :)

    Back on topic : gelukkig had ik klasgenoten die *wel* konden solderen :)
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja, zonder trainingen zou ik gewoon de video's lezen en veel proberen. Dan kom je een heel end. Neem een sloopprint oid om te oefenen. Ga wat dingetjes in elkaar draaien / solderen.

    Volgens mij is het boutje wel ok voor jou toepassingen, belangrijk vind ikzelf is een soepel snoer naar he boutje, en zorg ook voor een 3e handje zodat je je te solderen dingetjes kan fixeren. Sponsje nat houden en tipje na elke soldering even schoonmaken mbv sponsje.Kijkook eens wat temperatuur doet met je soldering, met een boutje als boven kan je daar mooi mee experimenteren.

    [​IMG]
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ha ha ha, ja dat geloof ik wel :D
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als je klaar bent en de bout in de houder zet moet je de punt juist niet helemaal schoon vegen. Het is beter voor de bout en de volgende soldering dat je wat soldeertin aan de stift laat zitten. Pas wanneer je aan een volgende soldering of soldeerreeks gaat beginnen veeg je de punt goed schoon zodat je met een schone punt begint. Het sponsje moet goed vochtig zijn maar niet drijfnat. Als je het sponsje uit de houder neemt mag het niet druppelen, dan is het veeeel te nat!
    Na elke soldering kan je het meeste van de overtollige soldeer en vloeimiddel resten even afvegen. Meestal is het voldoende om dat om de 2 of 3 soldeerpunten te doen.
     
  14. Pygmy

    Pygmy

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Amsterdam
    Affijn, ik heb uiteindelijk de Ersa PTC70 gekocht.
    Net even geprobeerd 12g kabel op een motor te solderen maar ik heb het gevoel dat de bijgeleverde punt te snel afkoelt.

    Voor deze bout zijn voornamelijk deze punten beschikbaar, welke zou het best zijn voor het solderen van 12 gauge kabels ?
    (ik dacht misschien de 0832LDLF/SB of de 0832MDLF/SB omdat die redelijk groot zijn, dus de warmte beter vast zouden houden)
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze punten lijken mij inderdaad goed geschikt daarvoor, stevige "blokken koper" die veel warmte kunnen opslaan om snel een vrij groot oppervlak warm te kunnen stoken.
    Zorg er wel voor dat de bout goed op temperatuur is en de regeling is gestabiliseerd. Dus niet de bout aanzetten en twee minuten later gaan solderen. Wacht een minuut of 5 dat zal beter resultaat geven.
    Gebruik goed soldeer met een harskern, meestal zal dat nog loodhoudend soldeer zijn.
    Houdt de bout schoon.
    Laat het soldeertin goed doorvloeien en "plak" de zaak niet aan elkaar. Een goed doorgevloeide soldering ziet er mooi glimmend en volkomen glad uit.
    Vloeit het tin niet goed uit en kruipt het niet overal tussen en in dan moet je vloeimiddel toevoegen. Meestal betekend dit extra tin toevoeren maar het beste gaat het met een goed vloeimiddel.
    Verwijder het teveel aan tin wat door het toevoegen van extra tin kan ontstaan. Verwijder dat extra met een tinzuiger of zuiglitze.
    Beweeg de soldering NIET als het tin nog gesmolten is. Doe je dat wel dan zal het soldeer niet netjes stollen en een zeer dof oppervlak krijgen. Dit soort verbindingen zitten slecht vast en geleiden de stroom ook nog eens slecht. Met andere woorden het begin van veel storingen!
    Neem de tijd voor een goed soldering, je zal daar profijt van hebben.
    Succes.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Flink wat leesvoer, maar fijn draadje. Heel wat opgestoken. Bedankt!

    Groeten, Ramses
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Geweldig spul dat S39. Gebruik het om al mijn electronica te solderen. :D
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat verklaart dan meteen de vreemde ongecontroleerde bewegingen van je toestellen Martin ;) :D

    Maarruh, waarom S39 voor roest-vast-staal? Ik wist niet dat het bestond. Kan toch ook met standaard S39?
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhmmm blijf van je s-39 voor rvs af ja ! xD bestaat overigens al jaren hoor.

    En ik gebruik het om messing te solderen want in tegen stelling tot de gewone s-39. Doet de s-39 rvs nog wel degelijk iets. Hiermee kun je messing weer fatsoenlijk solderen.

    Dus waarom speciaal voor rvs? geen idee maar uitermate bruikbaar voor messing ;).
     

Deel Deze Pagina