S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 22 jan 2006.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vergelijk het altijd met een pleister verwijderen, dat kun je langzaam en pijnlijk doen, kleine soldeerbout, of met een snelle ruk, grote soldeerbout, zonder dat alles heet wordt.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is het hem juist, voordat je je vingers brand is het al klaar. Die dikke kabels die tegenwoordig uit de lipo`s zijn lastig
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met een brander moet het ook nog eens snel omdat je anders kans hebt op oxydatie.
    Welke brander gebruik jij?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een penbrandertje, ooit eens in Dortmund gekocht op de beurs.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Solderen met een "naakte" vlam doe ik zelden, draden al helemaal niet. De kans dat je de isolatie verbrand is knap groot. Ook de connector kan meestal niet tegen een vlam die er vlakbij of tegenaan komt.
    Daarnaast is de kans dat je het vloeimiddel (de hars) verbrand heel groot. Dat verminderd de kans op een goed doorgevloeide, dus een goede, verbinding.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  6. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Hoewel dit al een heel oud draadje is heb ik vandaag een leuke ervaring gehad. Ik werk bij een bedrijf dat printen voor klanten bestükt, opbouwt, soldeert, test enz. We zijn bezig met een verlichtingssysteem waarbij printen met Led's aan elkaar moeten worden gesoldeerd. Drie printen vormen een soort van rail met Led's. Omdat er behoorlijk wat rails in serie kunnen komen te staan moet er door die verbindingen een behoorlijke stroom kunnen lopen. De stroom van de laatste Led's moet ook door het eerste printje (en de verbindingen) van in de keten lopen. Die stroom kan zo tot wel 10A oplopen!
    Op de printen zitten aan beide kanten twee flinke kopervlakken en als je twee printen tegen elkaar legt kan je met een draadbrug die vlakken van twee printen met elkaar verbinden. Voor die draadbruggen gebruiken we 2,5mm² massief koperdraad. Met een machientje knippen we daar stukjes van 15mm van, in totaal ongeveer 340 stuks.
    Om het goed te kunnen solderen gooi ik een handje van die draadjes in een potje met vloeimiddel, ook wel flux genoemd, anderen zeggen weer soldeer water enz. Dat is dus speciaal voor de elektronica bedoeld!
    Gisteren ben ik er mee begonnen een vanmorgen heb ik het afgemaakt. Een flink aantal koperdraadjes heeft dus de nacht over in het potje met vloeimiddel gelegen. Toen ik het potje vanmorgen open maakte viel me op dat alle draadjes zeer mooi schoon. Het vloeimiddel was lichtblauw van kleur geworden. Dat vloeimiddel had "zijn werk" goed gedaan.
    Met een pincet pakte ik het eerste draadje uit het potje en toen de alcohol uit het vloeimiddel was verdampt begon het koper zeer snel te oxideren, binnen enkele seconden was het helemaal blauw/groen geworden! Het koper was zo schoon geworden door dat nachtje "weken" dat het vrijwel direct oxideerde op het moment dat het in contact kwam met de zuurstof in de lucht. Toch ging solderen heel goed want op het moment dat ik de bout er tegen zette en tin toevoegde vloeide het heel goed door. Het draadje werd steeds verder heet en het soldeertin liep er achteraan tot de hele lengte was vertint. Het oxide werd blijkbaar weer omgezet in koper want het verdween volledig voor het tin uit.
    Dit demonstreert de functie van het vloeimiddel, het reinigt het koper ("lost" oxide op). Het soldeertin kan heel goed "hechten" aan het schone koper.
    Het vergemakkelijkt het vloeien van het tin.
    Het beschermd het gesmolten soldeertin tegen oxideren.
    Wanneer je het juiste vloeimiddel gebruikt is reinigen niet noodzakelijk. Vaak zal het vloeimiddel nadat het heet is geweest (tijdens het solderen) de soldering naderhand zelfs beschermen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    DIY soldering jig - WFF

    [​IMG]
     
    corvl vindt dit leuk.
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Great idea Ron. Does that type of glue melt from the heat? :D:D:D:D

    Wat een stomme vragen kunnen die gasten stellen zeg. Ja alleen als je hot glue gebruikt zeker.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Leuke manier om makkelijker te solderen. Voor de meeste connectors zal het fijn en goed werken.
    Ik gebruik graag voor stromen tot 20 Amp de (quasi Deans) Mini-T connector. Compact en lage weerstand.
    Mini-T.jpg
    Het nadeel is dat het kunststof niet heel erg goed tegen soldeer hitte kan en bij de vrouwtjes is de aandrukkracht mede bepaald door de geometrie van het kunststof. Als je deze connector soldderd indien ze in elkaar zitten zal de aandrukkracht afnemen.

    Wanneer je ze los van elkaar soldeert blijft het kunststof voldoende in vorm en is daarna het contact uitstekend.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Als je goed en snel soldeert dan. Iets wat de meeste mensen fout doen. Ik snap je punt maar ben het er niet mee eens. De draden trekken ook aan de contacten en vervormen ook. De hitte kan veel beter weg naar een 2e plug is mijn ervaring.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Rick, ook mijn ervaringen zijn anders.
    Ik zet altijd de contra-stekker op de stekker die ik ga solderen.
    Dan de combinatie vastzetten m.b.v. een lijmklem o.i.d. en SNEL solderen met een bout met voldoende power, oftewel:
    krimpkous op de draad zetten, connector vertinnen, draad vertinnen, draad op de connector leggen, soldeerbout erop, met een kleine schroevendraaier de zaak vasthouden, bout er af en even laten koelen tot soldeer gestold is. Andere pool zelfde procedure.
    Daarna krimpkous om de beide lassen krimpen.
    Nooit problemen, geen speling op de verbinding of vervorming.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Met die dikke draden die tegenwoordig aan de lipo`s zitten is het soms lastig om na het vertinnen de boel weer vloeibaar te krijgen. Het duurt lang en alles wordt loeiheet.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @ Tadango en Roel,
    Ik doe dat met de meeste andere connectors ook, maar bij de genoemde Mini-T niet meer. Ik heb het niet over de originele grotere Deans of andere stekkers!

    Hebben jullie het bij je afwijzing van mijn methode voor de Mini-T stekker het ook over deze stekker of over solderen van stekkers in het algemeen.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 9 jul 2019
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Voor bullets boor ik altijd gewoon een gaatje in een blokje hout van de maat van de stekker of een halve millimeter meer, als de diepte ook goed is blijft de stekker dan heel mooi staan.
    Ik weet niet of de bruislijm tegen de hitte kan?
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    De meeste soorten bruislijm kan je maar volledig belasten tot iets van 60°C. Daarboven wordt de lijm snel zwakker en bij iets van 100°C begint het al te "smelten".
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    De bruislijm zelf wordt toch niet warm? Het houdt vooral de connectorbehuizing op zijn plek.
    Snel solderen beter, maar inderdaad, lukt niet altijd met die erg dikke draden om een goeie doorvloeiing te krijgen.
    Zeker niet om met 1 hand te doen. Zoals ik. Af en toe wel eens een connector gesmolten zo. Maar ik zit er ook mee in hoe erg de warmtetoevoer is naar de acu, esc of motor bv bij het solderen. De draden kunnen erg warm worden...
    Overgeschakeld naar xt90 connectoren ipv deans. Scheelt ook erg veel! Ook makkelijker met 1 hand los te maken.
     

Deel Deze Pagina