Bouwverslag S500 Quadcopter - NAZA

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Bertus.3, 30 sep 2017.

  1. Bertus.3

    Bertus.3

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    11
    Groet allen! Hieronder mijn bouwverslag van mijn eerste quadcopter. Heb je vragen of tips zie ik het graag in deze thread! Ik zal hem regelmatig bijhouden en updaten. Veel plezier alvast.

    Zo, na bijna een jaar wikken en wegen heb ik vorige week toch maar eens een winkelmandje gevuld bij Hobbyking en besteld.

    Mijn setup:
    S500 Glasvezel quadcopter frame 480mm
    Turnigy D2836 / 8 1100kv motoren
    Turnigy TGY-i6S 10ch radio
    HK 30A ESC UBEC
    Naza-M Lite controller met GPS module

    (en van banggood)
    ZOP Lipo 3S 5000mAh
    iMAX B6AC balance charger

    Daarnaast nog wat kleine friemeltjes, stekkers, props, ESC programmeerkaart, prop balancer.
    Alles bij elkaar voor ongeveer 250 euro. Later komt er nog wel een gimball en goedkoop namaak goprotje van de Action ofzo onder, maar eerst het ding maar eens in de lucht krijgen.

    Na het uitpakken wordt meteen het formaat echt duidelijk, vooral als je de 10x4.7 props ziet.

    De levertijd van Hobbyking was verassend snel, warehouse zit tegenwoordig ook een in NL in Etten Leur dus vrijdag besteld, dinsdag al in huis! Na alles te hebben uitgepakt en gecontroleerd meteen met het frame aan de gang gegaan.

    Frame
    Het frame ziet er erg gelikt uit en voelt erg stevig aan. Van alle schroefjes die bijgeleverd zijn krijg je er eentje extra, nooit verkeerd met die kleine dingen.
    Dit is mijn eerste build en hoewel ik heel handig ben met elektronica en dit soort geknutsel, heb ik toch voor een groot frame gekozen. Lekker stabiel, lekker veel ruimte om alle kabels weg te moffelen en lekker grote props voor een beetje power.

    Enige nadeel, ze hadden er best inbussleuteltjes bij mogen doen. Ik heb zelf een setje maar er zitten toch wat gekke tussenmaten tussen, uiteindelijk ook allemaal goed gekomen. Nog een pluspuntje aan dit goedkope frame, reserve armpjes en pootjes zijn los te koop én het heeft een geintegreerd pcb dus ESC's e.d. zijn mooi op de onderplaat van het frame te maken.

    Solderen:
    Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ik deze MT30 connectors heb bijbesteld. De motoren komen standaard met gouden 4mm connectors. Velen die mij voor gingen maken hier nuttig gebruik van door de draden van de ESC´s te vervangen door 4mm busjes zodat de motoren of ESC´s gemakkelijk te verwisselen zijn zonder de boel weer warm te stoken met de soldeerbout. Ik kwam er achter dat de MT30 stekkers juist gebruikt worden voor de connectie tussen motor en ESC tot 30A. En ook nog eens goedkoper.

    Lekker als vanouds weer een avondje met de neus in de soldeerdamp hangen dus. Paar aandachtspuntjes bij het aan solderen van de stekkers is natuurlijk de polariteit maar let ook op dat er net per ongeluk kortsluiting ontstaat tussen de polen, zie foto hieronder

    Na een avondje stoken zit aller er netjes aan, goed opletten op sluiting enz. netjes krimpkousen gebruiken dan ziet het er keurig uit!

    Paar tips bij het solderen, de boel wordt warm (goh) maar dan ook echt MOEILIJK warm. Zoals je op de foto kan zien heb ik een wasknijper gebruikt voor het vasthouden van de draden. Doordat er een vrij grote stroom door de koperen banen van de PCB lopen, zijn het vrij dikke brede banen. Al dat koper werkt natuurlijk als een groot koelelement en dat is nou juist wat je bij het solderen niet wil.

    Aansluiten
    Alle connectors afgekoeld is het tijd om alles netjes vast te maken met de nodige meters tie-wraps. De Naza die ik van eBay heb besteld (ook lekker goedkoop :p) komt met een hele tros servo kabeltjes van een centimeter of 5 ~ 6. In de bovenplaat van het frame zit een mooi gat waar ze doorheen kunnen. Ontvanger kan er precies onder, voedingskabeltje van de naza even aftakken en aansluiten. Kind kan de was doen.
    Let even op de aansluitvolgorde van de ESC's, deze wordt in de Naza Assistant die je op je PC installeerd ook netjes aangegeven.

    Naza software
    Het installeren van de software is niet zo moeilijk. De drivers was nogal een gedoe, maargoed ik heb dan ook nog steeds niet het idee dat de computer die precies doet wat ik wil al bestaat.
    Na handmatig de drivers te hebben geïnstalleerd is het tijd om alvast de ontvanger te kalibreren en een beetje te spelen met de instellingen.

    Binnenkort ook maar eens omflashen naar V2 versie, het enige verschil tussen de Naza-M Lite ($79) en de Naza V2 ($159) is de kleur, hardwarematig zijn ze identiek. Dit zou moeten resulteren in betere in-flight algloritmes, GPS en Atti. hold, CAN bus mogelijkheden voor bijvoorbeeld een datalink voor groundstation, en nog wat andere dingetjes waar ik me nog niet helemaal in verdiept heb.

    Zender
    De turnigy i6S komt met 2 ontvangers en een throttle stick zonder veer. Ideaal dus voor multicopters! Naast de traditionele 6ch pwm/ppm ontvanger zit er ook een 10ch s-bus ontvanger bij. En dat voor nog geen 4 tientjes.

    Na het uitpakken meteen maar eens aangeslingerd en de nieuwe firmware van Hobbyking gehaald. Dat is zeker aan te raden. De zender heeft verder de volgende functies: Batterij monitor voor Tx en Rx, 2 Timers optellen aftellen en combinatie daarvan, Fly mode op kanaal 5 tot wel 9 mogelijkheden te combineren, uitgebreide instellingen en het mooiste vind ik nog wel het capacitieve touch screen, maakt instellen echt lekker eenvoudig. Verder ligt lekker in de hand en soepele knopjes!

    Kijk ook eens op het kanaal van hobbyking:


    Enige wat ik nu nog nodig heb is de batterij en de lader die nog ergens in Zweden liggen en een manier om de gaatjes van de props ruimer te maken, heeft deze sukkel natuurlijk niet op gelet.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2017
  2. Bertus.3

    Bertus.3

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    11
    Gelijk een eerste vraag, alle motoren draaien dezelfde kant op. Hoe kan dat? Ik neem toch aan dat ik niet 2 motoren andersom aan moet sluiten op de ESC of wel?
     
  3. Haasje_X

    Haasje_X

    Lid geworden:
    10 aug 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord Holland
    Tenzij je esc's firmware hebben waarmee je de draairichting kan instellen moet je inderdaad twee esc's andersom aansluiten. Als je de motor de andere kant op wil laten draaien, moet je twee draden omdraaien. Het maakt niet uit welke, gewoon twee omdraaien.
     
  4. Haasje_X

    Haasje_X

    Lid geworden:
    10 aug 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord Holland
    En ik bedoel de motor draden, niet de plus en min draden die van de lipo naar de esc voor de duidelijkheid! :)
     
  5. Bertus.3

    Bertus.3

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    11
    Kijk, even de niet-meegeleverde handleiding lezen, zonder programmeerkaart is de ESC ook nog te programmeren. Alleen even 5 minunten naar al het gepiep en gejengel luisteren. Tnx voor je reactie btw
     
  6. Haasje_X

    Haasje_X

    Lid geworden:
    10 aug 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord Holland
    Geen probleem. Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel :)
     
  7. Bertus.3

    Bertus.3

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    11
    Heeft iemand nog tips voor een propeller? Heb nu wat plastic prulletjes van hobbyking met de rafels van het extruderen er nog aan. Gat is bovendien ook te klein. Welk merk/materiaal gebruiken jullie en waar halen jullie het vandaan?
     

Deel Deze Pagina