Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Idem.

    Vind het schitterend hoe sommigen er mee om gaan. Sta ook geregeld verbluft te kijken als Ray aan het tekenen is en hoe 'makkelijk' dat gaat. Maar voor je daar bent.........
    Da`s een complete hobby er naast en dan komt er van bouwen niks meer.

    Laat anderen dat tekenen dan maar doen ;-)

    Maar schitterend werk Kim :worship:
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt Richard!

    Klopt helemaal; het is niet af en moet een soort doosconstructie worden. Heb ik deels zelf bedacht maar Henri Kaper heeft mij daar zeker bij geadviseerd. Dit hele middendeel goed krijgen was voor mij DE reden om toch het 3D tekenen te gaan proberen want het lukte mij niet in het 2D. Je advies bevestigd wat Henri zegt en ik sta overigens altijd open voor ideën van anderen, dus bedankt daarvoor!

    Ik moet zeggen dat het mij is meegevallen, toen ik eraan begon wist ik dat er een behoorlijke leercurve bij zou horen en wist ik niet zeker of het mij ging lukken en of het de tijdsinvestering waard zou zijn. Toch blij dat ik die risico heb genomen, want met de kennis van het 2D tekeken, een antaal (gratis) online introlesjes en wat YouTube clipjes kwam ik al gauw een heel end. Af en toe kom ik iets tegen dat ik dan moet leren, dan is het even uitproberen en uitzoeken, maar Fusion 360 is best te doen en toch best powerful software. Een aanrader als je het mij vraagt...
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    "Ik ben bang dat als ik er aan begin het een nieuwe hobby gaat worden en ik helemaal niet meer achter die PC vandaan kom..."

    Ik ben mij daar ook wel bewust van en hat kan best zijn dat ik niet de hele kist uitteken in 3D, omdat ik aan mijn 2D dadelijk al genoeg heb om alles CNC te snijden en aan de slag te gaan. Ik wil er tenslotte ook mee kunnen vliegen, haha!
    (Maar de verleiding is er wel want het is heel leuk om te doen en ook leerzaam)
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    Zo had ik het willen laten, maar ik hoor graag feedback van mensen met ervaring ;-)
    Tweede plaatje is zonder het deksel voor de duidelijk van de binnenkant. Uiteraard ook allemaal in de webviewer te zien (port kant met deksel, starboard kant zonder).

    Safir LG constr1.png Safir LG constr2.png
     
    Henri Kaper, Ariel en H.B.Busking vinden dit leuk.
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    Toch nog een paar aanpassingen.

    WhatsApp Image 2018-10-13 at 12.09.18.jpeg WhatsApp Image 2018-10-13 at 12.34.35.jpeg
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Stein
    kvlasblom vindt dit leuk.
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Dit ziet er al steviger uit! Het is belangrijk dat de krachten ook doorgegeven worden aan de (indek?) van de bovenkant. Dat kan middels de aanpalende ribben, en het bakje aan de bovenkant ook contact laten maken met de indek van de bovenkant. Het hoeft niet al te zwaar te worden maar ik heb liever dat er een poot afbreekt bij overbelasting, dan dat de hele constructie binnen de vleugel ontzet raakt, dan zijn de rapen gaar qua reparatie tijd.
    Het probleem met modelvliegtuigen is dat de belasting op het landingsgestel nooit "schaal" is. De verhoudingsgewijze grote hobbels op een modelvliegveld, de soms veel hardere (die maak ik nóóóít natuurlijk... :) ) landingen vragen om een niet-schaal aanpak. Het mag best, cq moet over-gedimensioneerd zijn.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    Dat is heel fijn! Ik zal hem opzoeken :)

    Bij mij is de bovenkant die deksel op de doosconstructie; dit geheel zit op de romp vast en niet in de vleugel zoals bij vele andere ontwerpen. Dus in de vleugel zit een ruimte die hier overheen valt.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Excuus, ik had het kunnen weten, de Saab is een van de weinige laagdekkers (Messerschmitt genen?) die op zijn poten kan blijven staan als de vleugels er af zijn. Is bij transport en onderhoud etc wel een voordeel, ook voor een model.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Heesch
    Dat geeft niet :)
     

Deel Deze Pagina