safety tips F5B

Allen,

Nav de F5B vliegersmeeting vandaag een draadje om safety tips te verzamelen.

Geen ingewikkelde verhalen maar simpele tips :cool:

Hierbij de eerste. Vingers weg bij de prop.
accuaansluiten.png

Wie weet er meer? :)

Beginners........

krijgen een vaste coach.
Ze vliegen alleen met de coach, totdat de coach aangeeft, dat zelfstandig vliegen mag.
De coach is ook degene, die helpt bij het rakken vliegen.
De subcommissie bepaalt wie coach mag zijn en wijst beginners een coach toe.

krijgen een vaste coach.
Ze vliegen alleen met de coach, totdat de coach aangeeft, dat zelfstandig vliegen mag.

Houdt er dan wel rekening mee dat de f5b wedstrijden niet bedoeld zijn om iemand te leren vliegen. Op het moment dat je niet zelfstandig blijkt te kunnen vliegen dan ga je een wedstrijddag niet af maken.

O ja en:
- Stuur toeschouwers voor je prop weg
- Zorg voor een volle ontvanger accu
- Controleer voor het vliegen of alle roeren werken zoals je verwacht
- Controleer regelmatig de prop op scheurtjes
- Toestel niet aankoppelen in de pits
- Zonnebril meenemen

Hallo,

Je model pas uitschakelen als je het model stevig vast hebt. Bij sommige programma's van de logger kan de motor aan gaan.

Willy

- Bij 't dragen van je toestel altijd rekening houden dat de prop kan gaan draaien. Dus niet vlak naast je been houden bijvoorbeeld.
- Tijdens het vliegen ben je alleen bezig me je eigen toestel, wat er om je heen gebeurd dat houdt de helper wel in de gaten.

Laatst bewerkt:
Het mannetje stekker van de Lipo aftapen met een stukje tape of iets anders zodat je niet perongelijk kortsluiting kan maken. Het is niet zo erg voor de Lipo maar je kunt er wel een stel goud stekkers mee omzeep helpen of je auto bekleding in de brand zetten.

Een vliegtuig is pas veilig als de accu is afgekoppeld, vanaf het moment dat de accu wordt aangekoppeld tot dat hij is afgekoppeld moet je hem beschouwen als een wild paard dat jou of een ander elk moment een trap in je gezicht kan geven.

Voor je de reserve ontvanger aan de computer hangt en inleest (vol gas geven) is het misschien een goed idee altijd even te kijken of je model wel echt uit staat. Dus raak er aan gewend even met de sticks te bewegen en naar het model te kijken voor je gas geeft.

Voor hele specifieke problemen te vermeiden heb je gewoon ervaring nodig, beter die ervaring te krijgen door te leren van anderen op dit forum.

Hier nog een paar leer momenten; ƒgƒ‰ƒuƒ‹—á‚Æ‘Îô

Laatst bewerkt:
En naast de prop ook wegsturen, altijd achter het toestel.

Heeft iemand op het elektro WK in Arnhem het ongeluk gezien van de Japanse helper die pylon kist weggooide waarvan de motor verkeerd om liep?

Ron, ja ik was daar toen aanwezig als klein jongetje.

Overigens, de link die ik net poste heeft daar ook een referentie over staan. Het was dus Kenichi dit dit overkwam!!!

Jos

Ik kan het niet laten toch even een stukje te schrijven over iets wat mij nou aan het hart gaat.

Het probleem; ontploffende props

De oplossing; luisteren en niet zo verdomd eigenwijs zijn

Er zijn slechte en er zijn goede props echter in alle gevallen is het belangrijk de opstart snelheid van de aandrijving in het oog te houden.

Met een CC regelaar zet je simpelweg de responce speed op 6 of zelfs 5 en je hebt een zachte aanloop.

Met een Schulze of Kontronik regelaar heb je die luxe niet. Je zult dus wat met de zender moeten doen.

Doe je niets.......

Hoe lang duur het voordat er iemand een prop blad in zijn lichaam heeft steken?!

Grove nalatigheid?!

Goed, ik denk dat de boodschap duidelijk is.

goed bezig allemaal, ik heb al een paar tips opgepikt in ieder geval. Even checken op de roeren voordat je volgas geeft bij het inlezen in de tent. Mijn regelaars heb ik al op ""soft opstart en brake"" staan, en/of 5000Watt prop op de plettenberg.

ik krijg de zenuwen krijg ik als er volstrekt onbekenden je model van dichtbij komen bewonderen vlak nadat je gevlogen hebt. En met de vingers al bijna aan de prop zitten nog voordat je je accu afgekoppeld hebt.

Ook heel handig, probeer een vaste vliegmaat te vinden die je helpt tijdens de wedstrijd.
Die kan er ook voor zorgen dat je model uit staat als je je ontvanger inleest en voor de start je model aanzet en de werking controleert.
Ook is starten met een vaste vliegmaat een stuk ontspannender, je weet hoe hij gooit en hij weet wanneer je de motor aan wilt zetten.
In de zweeftaak is hij een 2e setje ogen die thermiek voor je kan zoeken maar ook landende modellen in de gaten kan houden.

GJ

Help ook even dit te vullen:
http://www.facebook.com/pages/F5Bnl/162777407093357

Als we min of meer de safety protocollen verzameld hebben, is het belangrijk dat we dit - voorafgaand en tijdens - communiceren bij de clubs.

Dat ook de organisatie het regelmatig benadrukt?
Modelbouwers en geïnteresseerden maken nu eenmaal graag een praatje als ze het prachtig vinden. Curiosity killed the cat!
En wij als toeschouwende f5B-mannen ook ons zelve in de smiezen houden. Ahum!

Bas, in de nieuwe situatie (subcommissie en zo) is de club niet meer de organisatie maar de subcommissie.
Dus met z'n allen moeten we ervoor zorgen dat toeschouwers veilig rond kunnen lopen en een praatje maken.
We moeten ook niet panisch gaan doen maar gewoon mensen bewust maken dat electromotoren met vertraging heel veel pijn kunnen doen en de aandrijvingen met kilowatten met gemak een hand af kunnen hakken.
Wat heeft een electrisch grasmaaiertje voor vermogen, 1000 watt?
Daar wil je je hand ook niet instoppen.
Wij zitten met 2000 tot 5500 watt te spelen.

GJ

Ik bedenk er opeens nog 1.
Uit de praktijk.
Zorg, dat als je met limiter vliegt, je limiter ook echt de regelaar uitschakelt en niet inschakelt.
De limiter geeft een bepaalde pulstijd af als de limiet bereikt is, dat is zo rond de 1000 uS en in de praktijk is dat gas dicht... als je het gaskanaal niet gereversed hebt!
Dus, het gaskanaal mag niet gereversed zijn anders dan zet de limiter juist de motor aan als hij de limiet bereikt heeft.
Dat betekent dus dat je model met volgas door de lucht raast tot je accu leeg is of de hele zooi uit elkaar ploft.
We hebben dit gezien, gelukkig stond er een toppiloot aan de stuurknuppels maar die had de grootste moeite om het model nog veilig in de lucht te houden.
Dat heeft zeker 20-30 seconden geduurd, tot de lipo zo plat als een dubbeltje was.
Doodeng!

testen:
zet de limiter op 200 w/min, laat een helper het model goed vasthouden, zorg dat je zelf de accukabel los kan trekken in geval van nood.
Ga achter de prop staan!
Zet de motor met een paar korte bursts aan en na enkele seconden zal de motor niets meer doen omdat de limiter de regelaar uitgezet heeft.
Mocht de motor toch aanslaan, meteen de accukabel lostrekken en uitzoeken wat het is.
Vergeet, als alles goed werkt, niet de limiter weer op 1750 w/min te zetten (FAI model).

GJ

Laatst bewerkt:
Wat ..............

Gert-Jan omschrijft als "vliegmaat" is dus mijn idee van de "coach"
Iemand die dus voor het eerste jaar meedoet aan wedstrijden een vast en ervaren iemand aanwijzen die hem bij het spelletje begeleidt.
Voordelen.........veiliger en de beginnende wedstrijdvlieger leert snel en veel!

Iemand die niet of matig kan vliegen hoort in dit spelletje helemaal niet thuis.
Die is sowieso een gevaar voor zichzelf en de omgeving.
Zo bedoel ik "coach" dus niet.

Hallo Kees,

inderdaad was het idee van jou.
Het idee van coach en vliegmaatje zal ik nog even toelichten.
Tijdens de wedstrijd of invliegdagen zullen beginners zo nodig bijgestaan worden door ervaren vliegers.
Idee is ook om ze als eerste of als laatste te laten vliegen zodat ze geen druk hebben.
Gerben heeft Bas zo ook door een wedstrijd heen gepraat en volgens mij heeft hij jou ook zo bijgestaan.
Coachen is de vlieger op alle mogelijke manieren helpen zodat deze zich kan concentreren op het vliegen.
En, wat jij ook begrijpt, een coach zal nooit de zender in zijn handen nemen om in te grijpen.

Dit bovenstaande verhaal willen we wat meer gestructureerd gaan doen, dus een nieuweling meld zich en krijgt een coach voor die dag.

Onder vliegmaatje versta ik iemand met wie je zou kunnen gaan trainen maar die je op den duur ook zou kunnen coachen.
In jouw geval zou dat Marcel kunnen zijn en in Marcel zijn geval zal jij dat zijn.
En zo zijn er wel meer mensen die met z'n tweeen komen, Frank en Hans, Mark en zijn pa.

Je vliegmaatje moet ook wat dingetjes leren dus neem die ook meteen mee zodat hij (of zij) ook ziet hoe het allemaal werkt.
Hij kan je dan op den duur tijdens de wedstrijden coachen.

Gerben en ik hebben het ook zo geleerd van Luc en Willy en ook ideeen opgedaan bij de Eurotour die we vorig jaar bezochten als toeschouwers.
Bij ons loopt het ook nog niet allemaal zo soepel als het er soms uitziet, ik geef Gerben ook wel eens een verkeerde aanwijzing en soms luistert Gerben niet naar me, dus wij hebben ook nog een lange weg te gaan.

Het is aan te raden eens een Eurotour of Belgische wedstrijd te bezoeken en dan te vragen of je achter de coach mag staan, dat is zeer leerzaam en je doet ideeen op die je kan gebruiken in jouw manier van vliegen of coachen.

Basisgereedschap is een stopwatch met tussentijden zodat je met de wedstrijd mee kan klokken.

GJ

Laatst bewerkt:
zo, de safety tips zijn zo wel naar voren gekomen. Ik zal ze verzamelen en er een top 10 van maken, met op plaats 1 t/m 3, (1) vingers weg bij de prop, en (2) vingers weg bij de prop en niet te vergeten (3) vingers weg bij de prop. Voor de wedstrijden komt ""richting het publiek vliegen"" als not done naar voren. Maar dit is iets algemeens voor de (model)vliegpraktijk en zeer zeker ook van toepassing op F5B.

Ronald

Niet alleen je vinger weg bij de prop maar alles wat naast en voor de prop staat is in gevaar.
ik zag laatste ergens een cirkeldiagram met aangegeven waar je niet moet gaan staan, kan het alleen niet meer vinden.

Volgens mij is deze ook nog niet behandeld, als je iets veranderd aan je motor of regelaar (instellingen, solderen) controleer of de prop de goede kant opdraait, we hebben ook al gezien dat iemand een model wierp, de motor aangezet werd en het model terugkwam.

GJ

Back