sagitta900 aerotronics met een vleugje van mij

serge pot

Forum veteraan
aangezien 15 januari best wel dichtbij ligt ,de pfalz maar even opzij gelegd .

en we zijn begonnen aan een sagitta900 ,de gehele opbouw wordt anders dan origineel .origineel was voor f3b bedoeld uit de jaren 80. ik ga voor electro ,dus die zware constructies doen we niet
de vuren balkjes in de romp doen we niet en de 10x 6 liggers in de vleugels zijn ook overbodig .
wel komen er rolroeren en holle achterlijsten (dit verstevigd de vleugel veel beter )
de liggers worden van6x2vuren en worden met webbing van 1,5mm balsa gedaan

de romp wordt opgebouwd uit 3mm zijkanten met voor 3/4 vanaf de neus 0,4mm ply er op .
de spanten bestaan uit 2x 1,5mm balsa met de nerf haaks op elkaar .

het streven is 1300 gram om en nabij (dat is 200 gramlichter als origineel )

een uitgebreid bouwverslag zal het niet worden ,gezien het achterwege blijven van respons ,wat ik wel jammer vindt .

100_1026.jpg

tekening van de romp

100_1028.jpg

100_1029.jpg

het richtingsroer heeft al de grootste veranderingen ,daar waar vuren en ply gebruikt zou moeten worden ,kan het beter .
lamineren mbv overlappende lijmverbindingen . wordt het en lichter en sterker (vooral in de staart erg belangrijk )

hoogteroer wordtniet met het originele systeem aangestturd (oogje aan stuurkabel voor op en neer )maar net zoals de metrick mbv een pendel mechaniek ,veel sterker en geen bochten in je stuurkabel .

100_1027.jpg

bouwhandleiding heb ik er wel bij ,ook via het net gevonden.

100_1030.jpg

de romp voor zover , hij zal vierkanter worden als origineel ,daarintegen wel lichter en geschikter voor mijn doeleinden .

100_1032.jpg

ruimte zat gehouden voor alle electro gebeuren .

100_1031.jpg

ruimte voor hoogte en richtingservo's (hs82)

100_1034.jpg

net plek genoeg voor een 28mm buitenlopertje .

dat was het voor zover .

Hoi Serge,

Quote: een uitgebreid bouwverslag zal het niet worden ,gezien het achterwege blijven van respons ,wat ik wel jammer vindt. Einde Quote

Dat mensen niet reageren wil niet zeggen dat zij niets aan jouw bouwverslag hebben.
Ik doe vaak goede ideeën op in bouwverslagen en als ik zelf een goede tip voor jou zou hebben zou ik dat uiteraard laten weten.

Waar ik persoonlijk niet aan mee doe zijn berichten als:
-deze ga ik volgen,
-heel mooi
-een abonnement etc.

Kortom, ga vooral door met je bouwverslag.

Groeten Jan

Laatst bewerkt:
Bouwverslag van je Pfalz heb ik ook met plezier gevolgd, evenals je TF metrick.
Maar ik denk niet dat 2 berichten heb geantwoord op je bouwverslagen. Dat wil zeker niet zeggen dat het me niet interesseerde :cool: . Deze ga ik ook volgen (en maak er maar een volledig bouwverslagje van, aan die beknopte hbe je ook niet veel)

Grt,

Lindert

De Sagitta 900 was de eerste kist die ik van tekening gebouwd heb. Dat was geen originele, maar een gemodificeerd ontwerp door Albert Kort. Aan de buitenkant was het een Sagitta 900, van binnen zat hij anders in elkaar. Hier staat mijn bouwverslag nog, misschien kan je er nog ideeen uit halen.
Tot mijn grote spijt is mijn Sagitta gecrashed, ik vond het een wereldkist. Die van mij was wel stevig gebouwd, en daar heb ik gebruik van gemaakt. Op de Wasserkuppe was het ding in staat hoge snelheden te halen. Onderstaand wat filmpjes met mijn Sagitta.

Wat losse beelden bij elkaar, Wasserkuppe

Filmpje van de hele expeditie

Eerste vluchten

Laatst bewerkt door een moderator:
Serge om het gewicht hoef je je geen zorgen te maken. Die van mij weegt 1600 gram en zweeft heel goed. Zeker als je het E205 profiel aanhoudt dan mag de kist best wat wegen. E205 moet je wel "laten lopen". De Sagitta is nog steeds een formidabele kist en een genot om mee te vliegen. Zoals Raymond al aangaf kan je hoge snelheden halen met deze kist. Succes met dit mooie project.

e 205 houden we ook aan ,maar de vleugel wordt opgebouwd zoals de metrick ,maar dan tussen de liggers 6mm vulling van balsa met daartegen 1,5mm webbing (vulling en webbing volgen elkaar de nerf en staan verticaal)

de metrickkan ik genadeloos aanduiken en vol up in een looping trekken zonder dat de vleugels een krimp geven .dat wil ik nu ook bereiken .

een uitgebreid bouwverslag zal het niet worden ,gezien het achterwege blijven van respons ,wat ik wel jammer vindt .

Serge, die uitspraak snap ik niet echt. Want ik ben een van je vaste fans als het om bouwverslagen gaat. Door veel te lezen, leer ik veel van de bouwvorderingen. Altijd fijn voordat ik zelf in de winter ga beginnen aan mijn Slingsby T31.

Het is alleen dat ik niet echt mee kan praten wat bouwen betreft, zóveel verstand heb ik er nou ook weer niet van.

Serge, die uitspraak snap ik niet echt.

Ik wel. (denk ik)
Zelf ben ik ook dol op bouwverslagen, vooral op die van het zweefgedeelte. Lees alles helemaal door. En reageer ook maar zelden. Degene die het bouwverslag maakt heeft al helemaal besloten welke materialen worden gebruikt en hoe de constructie zal worden. Je moet van goede huize komen om adviezen te geven die de bouwer doen besluiten om het anders te doen. Het is trouwens ook wel zo dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ikzelf net zo ben. Heb erg veel fouten gemaakt waar ik alleen maar van geleerd heb. Toen was er nog geen internet. Adviezen moet ik hebben voordat ik begin en niet halverwege het project.

Dus Serge ga zo door. Ik lees met veel plezier mee.

Heb trouwens ook een Sagitta gemaakt, die prachtig vloog. Hier bij de voordeur staat trouwens nog een originele romp gemaakt van triplex. Lekker zwaar en sterk genoeg om er eventuele indringers mee buiten de deur te houden. Misschien krijgt ie nog eens een setje vleugels voor aan de helling (als LVS nog eens gebruikt mag worden).

Groeten, JH

@ douglas en janhein.

mijn bouw ervaring en kennis komt van mijn ouwe heer ,waar ik uren lang meegekeken heb op zijn hobbyhok hoe hij bouwde en nog bouwt .
daar heb ik zeer veel van opgestokern door als een spons alles op te nemen .

ben pas weer echt aan het bouwen sinds een jaar of 2 en dat bevalt me zeer goed .
maar om ullie een plezier te doen zal ik wat uitgebreider hier een verslagje doen .
wat ik wel goed geleerd heb is om goed op je hout hardheid te letten en de nerf richting ,daar staat en valt een model mee .

de originele romp van de sagitta is gewoon te zwaar voor normaal gebruik . de metrick heeft hetzelfde profiel op de vleugel en is 2 meter span op een 980 gram en vliegt uitzonderlijk fijn . tevens is het bouwproces van de metrick zeer goed uitgedacht ,wat eigenlijk dus perfect voor de sagitta toegepast kan worden .

tevens zit voor de sagitta het hoogte roer net te hoog .als je de sagitta zou overtrekken komt dan ook je hoogteroer in overtrek .ik heb deze dus 2cm lager geplaatst .dat is ook de reden waarom de metrick niet echt wil overtrekken ,deze gaat dan enkelt wat raar wapperen in de lucht en is niet in een vrille te verkrijgen .

ondanks dat de sagitta zeer goed is als f3b zwever origineel ,is deze nog verder te perfectioneren ,wat albert de korte ook al had gezien ,maar dan in het vleugel ontwerp .ik ben er van overtuigd dat de sagitta ,goed herbouwd in sonja bakker stijl met iets andere instelhoeken met ideaal zwaartepunt,als zwever pursang (ook electro)nog beter kan presteren , mocht ik er naast zitten ,heb ik het in iedergeval geprobeerd .

Serge,

Zelf ga ik ook uitgebreid op zoek naar hout met de juiste hardheid. Eigenlijk zou je een weegschaaltje mee moeten nemen als de winkelier dat tenminste niet heeft.
Zoals al eerder hiervoor gezegd door Maarten hoef je niet zo op het gewicht te letten. Zeker niet als je'm voor de hoogtestart zou gebruiken. In jouw geval is dat dus niet zo omdat ie een electromotor krijgt. Tis wel een flinke kist met een fors vleugeloppervlak. Niet direct te vergelijken met de METRICK want die is een stuk kleiner. Kan zo niet precies zeggen hoeveel het vl. opp. scheelt.
Wat voor de M. geldt, geldt ook voor de S. Die is ook zeer bekeken geconstrueerd. Het leuke van de modellenbouw is dat je er je eigen fantasie op los kunt laten. Dat moet je dan ook zeker doen.

Veel plezier met de bouw en lees dus met plezier mee.

Groeten, JH

....en die ik vakkundig in de prak gevlogen heb :oops: (de 2e die in mijn handen aan diggels ging :()

Nou,nou. ( De grote Sagitta-killer....)
Het was geen stuurfout. Niks aan te doen. Het risico van het vak.
Zoals gezegd heb ik liever dat jij hem aan gort vliegt dan dat ik zelf doe. Dan is de oorzaak duidelijk....:rolleyes:

Bovendien heeft ie een 2e leven gekregen. :D

Groet, JH

maarten jij hebt de kunstof romp versie ?

janhein zou je de romp van jou honkbalknuppel annex sagitta eens willen wegen ? :D

100_1038.jpg

richtingsroer en kielvlak in vorm op scharnieren .

100_1036.jpg

motorschot met 3x3mm balsa in triplex vorm vulstuk tot spinner van zacht balsa welke doordrenkt is met dunne cyano lijm (kneiterhard dus). dat rookte best tijdens dat klusje moest er spontaan van janken :D

motorschot ius van 3mm vliegtuig triplex (blijft ideaal spul hiervoor)

100_1039.jpg

totaalgewicht nu van de romp inclusief richtingsroer .
de romp is nu al zo stijf als een plank, gaat de goede kant op.

maarten jij hebt de kunstof romp versie ?

janhein zou je de romp van jou honkbalknuppel annex sagitta eens willen wegen ? :D

Maarten heeft de Sagitta van Jan-Hein. Deze was door storing gecrashed op het vintage glider treffen van sept 2010. Zoals algemeen bekend is Maarten de wonder dokter die zwevers kan reanimeren en een tweede leven geven.
Max

Maarten heeft de Sagitta van Jan-Hein. Deze was door storing gecrashed op het vintage glider treffen van sept 2010. Zoals algemeen bekend is Maarten de wonder dokter die zwevers kan reanimeren en een tweede leven geven.
Max

Janhein heeft nog een origineel gebouwde romp staan van de sagitta .

en wat maarten betreft , wie goed heeft leren bouwen ,kan ook goed repareren .;)

Janhein heeft nog een origineel gebouwde romp staan van de sagitta .

Ok, dat wist ik niet. Ik heb zelf ook een sagitta 900 liggen. Deze romp is opgebouwd van populierentriplex. Er zit daardoor voldoende:-) lood in de neus. Zoals de anderen ook al aangeven: hij heeft zo'n groot vleugeloppervlak dat een paar gram niet uitmaakt. Ik moet hem eens tevoorschijn halen en weer opknappen (ooit eens gecrashed toen ik een grondstart aan de fietslier probeerde).
Max

Ok, dat wist ik niet. Ik heb zelf ook een sagitta 900 liggen. Deze romp is opgebouwd van populierentriplex. Er zit daardoor voldoende:-) lood in de neus. Zoals de anderen ook al aangeven: hij heeft zo'n groot vleugeloppervlak dat een paar gram niet uitmaakt. Ik moet hem eens tevoorschijn halen en weer opknappen (ooit eens gecrashed toen ik een grondstart aan de fietslier probeerde).
Max
ik zou zeggen gelijk doen ,nu is het seizoen daar om lekker te repareren en bouwen

Back