Sainte Formule wedstrijdmodel

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 1 mrt 2015.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Vaak lees ik dat veel mensen ontzettend veel ontzag en respect hebben voor de duurklasse modellen. Denk hierbij aan F1D (1,4 gram op 55 cm), F1M (3 gram op 46 cm) en F1L (1,2 gram op 45 cm)

    Veel mensen zien deze modellen toch als een soort vliegende libelle of zoals ik heel oneerbiedig al s heb gehoord van die "fladderbakken".

    Een model klasse die veel mensen die niet kennen is de Sainte Formule. Dit zijn modellen die op een echt vliegtuig lijken met een duidelijke vleugel vorm, een doosrompje en massieve prop.

    Een kleine greep uit de reglementen.

    - totale maximale romplengte: 330 mm (zonder prop)
    - in de romp moet een doorsnede van 30 bij 40 mm zitten over een lengte van 50 mm
    - De romp dient geheel bekleed te zijn. Mocht er tissue gebruikt worden dan moeten de doorzichtige vlakken (cockpit, ramen) een oppervlakte hebben van minimaal 2 cm2.
    - spanwijdte vleugel maximaal: 330 mm
    - maximale koorde: 80 mm voor een eendekker
    - maximale spanwijdte stabilo: 150 mm en een max koorde van 60 mm
    - Alle soorten bekleding zijn toegestaan behalve microfilm
    - onderstel bestaat uit 2 poten met vrijdraaiende wielen die een minimale diameter hebben van 18 mm
    - de prop mag een max diameter hebben van 150 mm en een max bladbreedte van 25 mm.
    - het gewicht is minimaal 3 gram.

    Het lijken veel regels maar er zijn veel tekeningen te vinden van goed vliegende modellen die tevens erg goed te bouwen zijn met enige modelbouwervaring.

    Deze modellen vliegen in een gemiddelde gymzaal zo'n 2 tot soms wel 4 minuten. Deze klasse zal ook gevlogen op de 2 meetings in Nijmegen, die gehouden worden op 15 maart en 23 mei 2015. Verder word deze klasse altijd gevlogen tijdens de International Indoor Fly In in Nijmegen.

    Hieronder een kort bouwdraadje met wat foto's om een idee te krijgen wat de klasse inhoud.

    Bernard
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Alle onderdelen heb ik al gemaakt. Zal even gauw door wat houtafmetingen lopen.

    De romp:

    Alles 1,5 bij 1,5 mm balsa. Veel tekeningen geven aan 1 bij 1 mm. Dit kan opzich prima als een wat hogere dichtheid neemt en bekleed met tissue. Mocht je met folie willen bekleden dan zou ik zeker 1,5 bij 1,5 mm nemen.

    Stabilo/kielvlak:

    Alles 1 bij 1 mm. Probeer de staart zo licht mogelijk te bouwen aangezien er zeker lood op de neus moet om het model het juiste zwaartepunt te geven.

    Vleugel:

    De voor en achterlijst zijn 1 bij 1,5 mm. Ik gebruik zelf een wat harder c-grain plankje. Dit geeft zoveel meer stevigheid zonder al te veel gewicht toe te voegen.

    De ribben zijn 1 bij 1 mm, met een mal in de juiste kromming gesneden. Ik bouw de vleugel meteen met de v-stelling erin. Ik lijm dan ook meteen diagonaal latjes bij de knik en tip ribben. Ook lijm ik wat koolstof roving op de knikken. Dit blijft toch een zwak punt van de vleugel.

    De prop:

    De bladen zijn gemaakt van 0,5 mm licht balsa. De juiste kromming heb ik gebogen op een verfblik. Voor de ligger kun je een cocktail prikker gebruiken zelf kies ik liever een tissuebusje en losse liggers. Zo kan ik altijd de spoed aanpassen mocht dit nodig zijn. In het neusblokje heb ik een injectienaald gelijmd als lager.

    De wielen:

    Deze hebben een diameter van 20 mm met daarin een injectienaald als lager.

    Bernard
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    Het stabilo. De kunst is om deze licht en toch stevig te bouwen. Licht anders krijg je problemen met het zwaartepunt en dus het totaal gewicht, te zwak dan trekt het stabilo krom bij het bekleden.

    [​IMG]

    De vleugel. Hier kun je goed zien wat ik bedoel met de diagonaaltjes en de koolstof versteviging. Het is wel belangrijk de koolstof aan de boven en onderkant te doen.

    [​IMG]

    Hier is de romp goed te zien. Achterin is een stukje hout te zien die aanzienelijk breder is dan de rest. Dit is het rubber ophangpunt.

    [​IMG]

    Vleugel erop en stabilo eronder om een idee te krijgen hoe het model er uit gaat zien.

    [​IMG]

    Ook de prop en de wielen erop even op voor het beeld en gewicht. Gewicht van alle onderdelen is 1,9 gram.

    Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

    Bernard
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2015
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    En we gaan weer door. Volgende stap is bekleden. Nu heb ik een beetje kunnen smokkelen met dit model. Ik heb dit model in het verleden al eens gebouwd alleen de vleugel en romp waren absoluut niet sterk genoeg. Dus maar weer opnieuw begonnen. Het kielvlak van dat model maar "geleend" net als de prop en de wielen. Dus die had ik al gebouwd.

    [​IMG]

    Het stabilo met de folie erop. Let op dit is natuurlijk geen huis, tuin en keuken folie. Dit is ultrafilm. 1 van de folies die eevoudig op internet verkrijgbaar is.

    Wat meer informatie over de folie. Het is via het internet verkijgbaar in Amerika en Engeland. De folie is 1,4 micron dik en weegt 2,2 gram per m2. Deze folie is erg geschikt voor dit type model. Mocht je groter willen dan kun je beter superultrafilm gebruiken voor F1M en OS film of Y2K (als je daar aan kan komen) voor F1D.

    Superultrafilm is 0,9 micron dik en weegt 1,25 gram per m2.

    LET OP!

    De folie is erg statisch en heeft de eigenschap erg te gaan trekken als je het verwerkt. Dit is simpel op te lossen door een stuk folie, dat ruim het onderdeel bedekt, te nemen en deze voorzichtig op te rollen tot een bolletje. Wrijf dit bolletje voorzichtig tussen je handen. Zorg ervoor dat je handen goed schoon zijn van lijmresten e.d. Vouw de folie weer uit. Je zult merken dat de folie minder statisch is.

    Hoe zet ik dit nu vast aan het hout. In het verleden gebruikte is altijd bison kit verdund met aceton of thinner. Nadeel als je het ver doorverdund, zoals ik dat fijn vind werken lost het ook de uhu hart op waarmee ik de houtdelen aan elkaar heb gezet. Dus ben ik overgestapt op een andere methode.

    [​IMG]

    Ik gebruik nu 3m spraymount (zelfde spul als op die gele post-it briefjes) die ik verdun met aanstekerbenzine. De benzine tast de lijm en de folie niet aan dus is goede verdunner. Als je lijm verdund lijkt het een hele onstabiele vorm aan te nemen. Dit is normaal. Gewoon blijven roeren en voorzichtig met een penseel aanbrengen. De benzine verdampt wel snel dus let hier op!

    [​IMG]

    De vleugel bekleden blijft lastig. Ik begin zelf in het midden en bekleed dan de tipdelen. De lijm blijft een tijdje nat en hecht niet meteen. Dit geeft je de kans om de folie een beetje straks te trekken. Let op doe dit niet te strak anders trekt alles krom.

    Bernard
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    Nadat alles bekleed is word het tijd om de boel in elkaar te zetten. De vleugel en kielvlak zitten op de romp en heb helemaal achteraan een klein tissue busje gelijmd. Aangezien het stabilo onder romp komt wil ik deze instelbaar maken. Dit scheelt een hoop met het invliegen. De onderdelen zitten gewoon vast met uhu hart. Als je de bekleding goed vast hebt zitten op als je onderdelen dan kun je de onderdelen op de bekleding lijmen. Mocht je twijfelen dan zou ik wat bekleding weghalen op de plekken waar hout zit om een betere verbinding te krijgen.

    [​IMG]

    Het model is bijna vliegklaar. Volgende stap is een rubbermotor plaatsen en het model uitbalanceren. Het zwaartepunt met rubbermotor is ongeveer 1/3 vanaf de voorlijst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de laatste functie is de functie van het tissuebusje aan de achterkant goed te zien. Het gewicht tot zover is 2,2 gram. Daar komt nog wat ballast bij voor het uitbalanceren. Waarschijnlijk zal ik het model moeten verzwaren tot 3 gram met wat lood op het zwaartepunt.

    Hopelijk heb ik iemand kunnen inspireren tot een poging om deze leuke klasse te bouwen.

    Bernard
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bernard, wat een geweldig verslag is dit! Ik zet dit graag op de NLC-website, is dat akkoord?

    Nog een paar vraagjes:
    - heb je een link naar een bouwtekening hiervan?
    - hoe pak je het aan om de spuitlijm in een potje te krijgen en te verdunnen?
    - heeft de romp voldoende torsiestijfheid? ik ben gewend rompen strak te bespannen om meer stijfheid te krijgen.
    - kom je ook op 28 maart naar Vianen? Kunnen we daar ook sainte vliegen. Die van mij vliegt daar in ieder geval.

    Wout

    [​IMG]
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    - De bouwtekening staat niet online. Het is een bouwtekening van J.F. Frugoli. De tekening is door Gert Brendel opnieuw uitgetekend. Hierdoor is het kielvlak is mooier en beter van vorm en zit er wat meer stevigheid in het stabilo. Tekening kun je ook via mij krijgen.

    - Ik neem van die oude fotorol kokers of iets soortgelijks en daar spuit ik dan de lijm in. De benzine erbij en roeren maar.

    - De torsiestijfheid blijft altijd lastig. Ik bij jou model best wel een afstand tussen de rompliggers. Bij de miniform is die wat kleiner. Met 1,5 bij 1,5 mm balsa en dan wat zwaarder hout is de stijfheid prima. Aangezien ik met folie bekleed kun je gerust wat harder hout gebruiken. Ik ga 15 maart zien hoe de romp zich houd anders worden het wat aanpassingen voor een nieuwe.

    Je wil meer stijfheid krijgen met bekleding als je lichter bouwt om het gewicht van het tissue te compenseren. Mijn rompje was zo'n 1 gram inclusief onderstel.

    - Vliegen in Vianen zit er voor mij niet in. 15 maart ben ik wel in Nijmegen die week erop al andere plannen.
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, thanks!

    Ik zet de tekening van de Miniform wel op de NLC-site.
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je de nieuwste versie van Gert?

    Aangezien die houtdimensies afwijken van wat ik heb gebouwd, is het wel belangrijk er duidelijk bij te zetten welke maten je het beste kan gebruiken wanneer je met tissue bekleed of met die ultrfilm.

    1 bij 1 mm hogere dichtheid heb je echt tissue nodig, bij ultrafilm moet je naar 1,5 bij 1,5 mm middelzacht gaan.

    Je kan dit verslag gebruiken voor op de site. Als je me naam maar vermeld en wil je de foto's zonder modelbouwforum watermerk moet je t maar zeggen dan mail ik ze je.

    Bernard
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb de originele Frugoli. Dat van die maten zet ik er wel bij. Heb jij die van Gert digitaal? Dan zet ik die er gewoon ook bij. Inmiddels staat de tekening van de Miniform Sainte op de site!

    Die originele foto's krijg ik graag!
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal je de foto's en de tekening van Gert mailen. De tekening van Gert is een stuk strakker en duidelijker. Zou je adviseren eigenlijk die te plaatsen.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, de bouwtekeningen staan er nu op!
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag model vliegklaar gemaakt. Dat houd in het zwaartepunt op de juiste plek krijgen en het model op gewicht brengen.

    Hoe gaat dit nu in z'n werk?

    Het zwaartepunt van de miniform ligt op 40% vanaf de voorlijst. Dus op zo'n 3,2 cm vanaf de voorlijst. Ik balanceer het model altijd eerst uit met een stukje klei. Zo kun je makkelijker wat gewicht toevoegen of weghalen. Zit het zwaartepunt op de juiste plek dan weeg ik het stukje klei en maak een stukje lood op maat zodat ik het juiste gewicht heb. Dit lijm je dan op de bovenkant, aan de voorkant van de romp.

    Blijkbaar is mijn staart wat aan de zware kant aangezien ik 0,5 gram lood moest toevoegen.

    Belangrijk!!!

    Het uitbalanceren gebeurd altijd met een rubbermotor. In dit geval gebruik je een lus elastiek van 50 cm met een gewicht van 1,13 gram/m. Ik zal verderop in dit bericht uitleggen wat die 1,13 gram/m nou precies is.

    Met een gewicht van 2,2 gram en 0,5 gram lood is het model nog steeds te licht. Minimale gewicht is immers 3 gram. Dus heb op de onderkant ten hoogte van het zwaartepunt een stukje lood gelijmd van 0,3 gram. Zorg ervoor dat het lood op een tussenligger gelijmd word en niet op de bekleding ergens in het midden. Dit zal niet lang goed gaan. Hierdoor kan t zijn dat je zwaartepunt nog een paar procent naar voren kom maar dat zal geen probleem zijn.


    Nog even terugkomend op het rubber. FAI rubber word het meest gebruikt voor indoor. Dit is te bestellen bij de bekende verkooppunten van indoor vrije vlucht materialen. In Nederland zal je dit rubber niet vinden dus het zal uit het buitenland moeten komen. Vaak koop je een doos van 1 lbs. Hier heb je een hele lange tijd meer dan genoeg aan. Zolang je het goed bewaard. Dus droog en uit de zon. Dit rubber is ongeveer 5 mm breed. Dus dit rubber zal smaller gesneden moeten worden om gebruikt te kunnen worden voor dit model. Meestal worden breedtes van 0,9 t/m 1,3 mm gebruikt voor een sainte. Beetje afhankelijk van t model en de prop. Ik gebruik hier een poolse rubbersnijder voor die helaas niet meer te koop zijn.

    Rubberbreedtes meten met een schuifmaat is erg lastig. Vooral om dit nauwkeurig te kunnen doen. Dus is er een andere nauwkeurige methode. Ik neem een stuk rubber van 4 meter en snijd de gewenste breedte op mijn snijder, ik meet grofweg de breedte met een schuifmaat om te kijken of ik in de buurt zit. Dan snijd ik de volle 4 meter op die breedte en weeg ik het rubber. Met dit gewicht reken je dan uit hoeveel gram per meter het rubber weegt. 1,13 gram/m is ongeveer 1,1 mm breed. Zo kun je een heel scala aan breedtes snijden die je nodig denkt te hebben. Op de foto krijg je een idee van mijn (op het moment) bescheiden voorraad.

    [​IMG]

    Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

    Bernard
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Afgelopen zondag voor het eerste met de sainte gevlogen. Helaas brak de prop tijdens een klein proefvluchtje. Na de reparatie hiervan werd het tijd om wat serieuzer te gaan kijken naar de prestaties.

    Het eerste rubber was blijkbaar te dun (1,12 g/m) voor deze prop dus daar eerst maar s een dikker rubber in gehangen. Zit nu op de 1,18 g/m. Zo'n 1,2 mm breed dus.

    Het model heeft wel een redelijke hoeveelheid zijtrek naar binnen nodig. Met 2 mm was dit opgelost. Dit is iets om rekening mee te houden wil je dit model gaan bouwen. Schuur dus meteen wat zijtrek in de romp.

    De eerste voorzichtige pogingen pakten redelijk goed uit met vluchttijden van 2:06 min en 2:15 min. Er zit nog zeker meer potentie in dit model. Aangezien ik het rubber 50 tot 60 % van zijn max heb opgedraaid en ik waarschijnlijk nog veel kan variƫren met het rubber.

    In mei s kijken waar we eindigen. Ondertussen ligt de 2e al op de bouwplank.

    Bernard
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    In mei 2015 de 2e poging gedaan met de sainte alleen toen brak de prop helemaal af. Aangezien de eerste indoor vliegmogelijkheden er weer aan komen is het tijd voor een nieuwe prop. Dit keer zal ik met jullie delen hoe dit aan te pakken.

    Aangezien ik dit model vaker bouw en de meeste sainte props het zelfde zijn heb ik van formica een snijmal gemaakt. Met behulp van de mal snijd ik de vorm uit een planje 0,5 mm balsa.



    Nadat ik ze allebei heb uitgesneden leg ik ze op elkaar om ze gelijk te schuren met korrel 400. Vervolgens leg ik de bladen in warm/heet water om ze vochtig en warm te krijgen.

    Om de bladen in de juiste vorm te krijgen heb je een leeg verfblik nodig met een diamter van 10 tot 12 cm. Ik heb ik het verleden een leeg blik meegenomen van mijn voormalige werkgever, maar vaak kun je bij de bouwmarkt ook lege blikken krijgen. Dit is een liter blik. Hier plak je een stuk papier op waarop je een lijn tekent onder een hoek van 70 graden.


    Als de bladen een minuut of 15 hebben geweekt plaats je de hartlijn van de bladen op de lijn.


    En omwikkel je het blik en bladen met gaasverband. Lekker strak wikkelen en laat dit 24 uur drogen.


    Morgen hopelijk verder met de prop opbouwen.

    Bernard
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Beetje stof afblazen en maar weer eens wat bedrijvigheid laten zien.

    Plan is om weer een aantal Saintes te bouwen, maar dan wat anders dan de gene in de eerste paar topics.

    Een paar belangrijke veranderingen.

    De romp wordt volledig 1,5 bij 1,5 mm latjes en vervolgens bekleed met tissue op de ramen na. De staartdelen en vleugel wel gewoon met mylar.
    De propligger ga ik dit keer wel de cocktail prikker gebruiken. Wat betreft de propbladen zijn we een nieuwe mal aan t tekenen met een apart soort verdraaiing voor in de bladen.

    Ik heb wat gerekend aan alles en zou op zo'n 2,8 ~ 2,9 gram moeten uitkomen voor het model. Dit is mooi, geeft nog wat mogelijkheid voor neusballast als t nodig is.
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Miniform 1.jpg Miniform 2.jpg
    Nog even de tekening. Wil je een pdf versie stuur me dan even een berichtje met je emailadres.
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20200503_114322.jpg
    Eerst maar eens hout uitzoeken
     

Deel Deze Pagina