Saito B3 Boiler en T3DR engine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ferry-2010, 11 dec 2016.

  1. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Hallo allemaal. Ik ben nieuw in de stoom wereld. Mijn zoontje 7 jaar zat op youtube allemaal filmpjes van stoommachines te kijken. Ik vertelde dat r bij opa op zolder er nog een stond die nog van mijn opa geweest was. Vond hij natuurlijk prachtig. De volgende dag die machine van zolder. Soo dat is cool was zijn reactie. Maar eerst op internet zoeken hoe we die machine aan de gang krijgen.
    Ik had toevallig nog een fles ethanol staan en ook gedistilleerd water. En ja hoor de druk meter liep op. Net onder 1 bar de gashendel over en de machine kwam op gang. Jippie!!! Geweldig.
    Hij lekte wel behoorlijk vooral bij de engine en het overdruk ventiel op de boiler. Ik ben van plan om hem eens goed schoon te maken en op te poetsen. En wat nieuwe pakingen hier en daar. De schoorsteen moet ook opnieuw gesoldeerd worden.
    Maar nu heb ik een vraag. Op onze machine zit tussen de uitlaat en de slang die terugloopt naar de schoorsteen een soort vat (op de foto dat groene ding) deze zit nu vol met water. Wat is dit? Op internet zit dit ding r bij niemand tussen?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

    Alvast bedankt.

    Ferry
     
  2. NVerhagen

    NVerhagen

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    34
    Locatie:
    IJmuiden
    Hallo Ferry,

    Dit tankje vangt het condensaat(water) op van je afgewerkte stoom dat uit de machine komt.
    En het slangetje naar de schoorsteen voert de waterdamp af de schoorsteen in.

    Mvg. Nick
     
  3. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Hallo Nick,
    Bedankt voor het antwoord ik neem aan dat ik dit tankje dan elke x moet legen en dit water niet kan hergebruiken ivm de aanwezige olie?
     
  4. NVerhagen

    NVerhagen

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    34
    Locatie:
    IJmuiden
    Ja dat klopt helemaal.
     
  5. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Wat is het verschil als ik dat tankje ervantussen haal? En waarom zou dit er on die tijd tussen geplaatst zijn?
     
  6. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Ferry.

    Mooi spul wat je daar hebt, is tevens een aardige zakcentjes waard en op leeftijd dus zuining op zijn.
    Bij deze een paar links waar redelijk veel technische info te lezen is overdeze machine en ketel.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1710787-Saito-Starting-Instructions/page3

    Beetje gemeen maar zo hoort het totaal er uit te zien, een goede kennis van mij heeft deze unit ook in deze status. (hij leest mee op dit forum).
    http://www.raysmodels.ca/Tugboat build log [page 1]/Tugboat page 1.htm

    Succes en maakt er een werkend unit van samen met jou zoon.

    Groet Peter
     
  7. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Peter, Bedankt voor je leuke reactie en de links ga ik zeker doorlezen.

    Maar nog even een vraagje, hoe haal ik gemakkelijk het resterende water uit de boiler en uit het uitlaat tankje. ( gewoon op zn kop en schudden? )
    En de brander kan ik daar de ethanol in laten als deze niet helemaal op is of moet ik deze leeg branden?
    Gr Ferry
     
  8. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Ferry

    Water uit de ketel, inderdaad gewoon op de kop of zijkant, af laten lopen.
    Even in de eerste link kijken/lezen wat de water vulplug is. (Beste is om regen water op te vangen, en deze filteren over koffie filter) hoewel denk niet dat jullie zoveel draai uurtjes gaan maken als het voor het leuke is, samen met de zoon.
    Je zou als het binnen de mogelijkheden ligt, de ketel kunnen spoelen met een citroenzuur gemengd met water, dan wordt de binnenkant weer als nieuw en weet je zeker dat er geen verstoppingen op treden met de stoom afname.
    Ook Is in mijn optiek is beter, voor de start met vuur/stoom, om de boel droog te testen ( tot max druk v/d ketel, volgens mij 3-bar) of alles nog wel dicht is. (tip elkekeer in kleine stapjes doen bv 0,2 bar en dan weer van druk laten, tot max druk bereikt is en dan een tijdje laten staan of de ketel op druk blijft en er geen inwendige lekkage is over de vuur pijp)
    Het Testen v/d ketel MOET JE DOEN, VOL MET WATER.
    En niet vergeten de veiligheid absoluut testen.
    Je zou voor het testen een kleine compressor, of fiets pomp kunnen gebruiken.
    En dan alle verbindeningen op/aan de ketel, lek testen met afwas middel.
    Tevens zou ik eerst stoom gaan produceren, en kijken of het allemaal lukt. Slangetje op de afvoer naar het oilie systeem, en laat maar blazen tot het minimale niveau v/d ketel
    Handel in het middel op de ketel, is de stoom toevoer regelaar, ook deze zou ik even testen op een goede werking.

    De condensor, kun je gewoon schoon maken. En zou deze met afwas middel mix water laten weken en dan spoelen.
    En zolang doen tot dat deze schoon is.

    En voor het Ethanol tankje, zie link Bert-V "The Old Lady" : http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/steamlaunch-the-old-lady.21499/
    Dan kun je jammer genoeg zien, als er iets niet goed dicht is.
    Leeg maken van het tankje is altijd beter, daar het een open tank is, en het principe bestaat door vergassen v/d Ethanol door de ontbrandings temperatuur.

    En vooral NIET VERGETEN, als jullie gaan draaien met stoom. Het Olie systeem (rode plug) te vullen met olie v/d smering v/d machine.
    Tevens als het binnen de mogelijkheden ligt, machine eerst op lucht testen, laten draaien tot hij naar jullie teverdenheid mooi rond loopt.

    En ik gebruik bij het testen altijd een veiligheids bril, je weet nooit en stoom is nu eenmaal HEET.

    Lang verhaal, niet bedoelt als afschrikking maar om samen leuke stoom uurtjes te hebben.

    Ook het samen klussen aan de ketel kan erg leuk zijn samen.
    Wat ik geschreven heb, is ruim binnen een vrije middag te doen, of elke avond 1a2 uurtjes.
    Dan weet je zeker dat je aan de veilige en leuke kant van onze hobby zit.

    Succes Peter, en laat eens weten wat het geworden is.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2016
  9. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Soo wat een verhaal, hier heb ik wat aan. Bedankt.
    Als eerste ga ik de ketel dan maar eens testen met lucht. Hij zal hier en daar wel wat lekken zag nl ook al wat water druppeltjes vanonder sommige koppelingen komen. Heb hier nog wel een compressortje staan, maar waar sluit ik deze op aan? Op de uitgang die naar de engine gaat?
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Met het uitlaat tankje bedoel je naar ik aanneem de condensor tank.
    Bij het schip wat ik momenteel aan het bouwen ben, werkt dat met een extra leiding / slang op het tankje.
    Je hoeft dan niet telkens alles los te halen of de hele boel op zijn kop te houden.

    Het is niet mijn uitvinding maar die van Regner of van mensen die hun en mij voor gegaan zijn.

    Op de foto zie je het tankje met daarop de inlaat (links in de zijkant en wat vanaf de machine komt), midden bovenop de uitlaat die naar de schoorsteen gaat en net daarnaast nog een extra (dunnere) uitlaat met een rubber slang die je naar het niets weg ziet lopen.
    Op deze slang zit op het eind een afsluiter (lees; een goed afdichtende M6 boutje).
    In het tankje zelf loopt deze aansluiting tot bijna op de bodem hiervan.
    Omdat de druk direct via de uitlaat naast de schoorsteen weg kan komt hier verder hoegenaamd geen druk op.
    Als de machine draait komt er condens in het tankje, een deel kan direct via de uitlaat en de schoorsteen weg, een deel verzamelt (samen met de opgevangen smeerolie) in het tankje en moet er op enig moment - ook tussendoor wanneer je nog volop aan het draaien bent en nog hier nog niet mee wil stoppen - toch weer een keer uit.
    Wil je het condensor tankje op zo'n moment (zonder de boel te moeten demonteren) leegmaken, haal je de afsluiting uit of van de slang, hangt deze in een (jam)potje en knijp je (bijv. met een wasknijper of lijmklem) - terwijl de machine langzaam draait - het slangetje naar de schoorsteen even dicht.
    Nu pers je op zijn eigen stoomdruk het tankje leeg. Daarna de aftap slang weer afsluiten en verder draaien met de machine.
    Een en ander vraagt natuurlijk wel om de nodige extra oplettendheid met betrekking tot veiligheid en verbrandingsgevaren!
    Maar het is goed om te doen en bij mij werkt het tijdens het proefdraaien prima.
    Op jouw foto zie ik nog extra aansluitingen op je tankje en je zou één van die pluggen of schroeven uit kunnen boren/draaien en er een buisje als boven in kunnen maken :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
  11. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Bedank Bert voor de tips.

    Groeten Ferry
     

Deel Deze Pagina