Saito B3 Boiler en T3DR engine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ferry-2010, 11 dec 2016.

  1. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Hallo allemaal. Ik ben nieuw in de stoom wereld. Mijn zoontje 7 jaar zat op youtube allemaal filmpjes van stoommachines te kijken. Ik vertelde dat r bij opa op zolder er nog een stond die nog van mijn opa geweest was. Vond hij natuurlijk prachtig. De volgende dag die machine van zolder. Soo dat is cool was zijn reactie. Maar eerst op internet zoeken hoe we die machine aan de gang krijgen.
    Ik had toevallig nog een fles ethanol staan en ook gedistilleerd water. En ja hoor de druk meter liep op. Net onder 1 bar de gashendel over en de machine kwam op gang. Jippie!!! Geweldig.
    Hij lekte wel behoorlijk vooral bij de engine en het overdruk ventiel op de boiler. Ik ben van plan om hem eens goed schoon te maken en op te poetsen. En wat nieuwe pakingen hier en daar. De schoorsteen moet ook opnieuw gesoldeerd worden.
    Maar nu heb ik een vraag. Op onze machine zit tussen de uitlaat en de slang die terugloopt naar de schoorsteen een soort vat (op de foto dat groene ding) deze zit nu vol met water. Wat is dit? Op internet zit dit ding r bij niemand tussen?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

    Alvast bedankt.

    Ferry
     
  2. NVerhagen

    NVerhagen

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    34
    Locatie:
    IJmuiden
    Hallo Ferry,

    Dit tankje vangt het condensaat(water) op van je afgewerkte stoom dat uit de machine komt.
    En het slangetje naar de schoorsteen voert de waterdamp af de schoorsteen in.

    Mvg. Nick
     
  3. Ferry-2010

    Ferry-2010

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    6
    Hallo Nick,
    Bedankt voor het antwoord ik neem aan dat ik dit tankje dan elke x moet legen en dit water niet kan hergebruiken ivm de aanwezige olie?
     
  4. NVerhagen

    NVerhagen