SAM Simplex 60""

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door waa01, 10 nov 2013.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Zoals hieronder begint het wat te lijken! Niets minder waar!
    Passen, passen en nog eens passen Ik zal nog genoeg tijd nodig hebben om de RC er netjes in te krijgen zonder dat je het ziet(?) En ben nog steeds van plan om tissue te gebruiken, maar of dat tegen die brandstof kan, zal de tijd leren!
    [​IMG]
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Hallo Kees, ik denk ook dat het een maandagmorgenmotortje is. Ik steek er ook geen energie meer in...
    Ja, ik ben lid van "Old pals". Ik heb, buiten enkele oude lb-kistjes en vrijvluchtzwevertjes niets SAM-vliegklaar. Ik hoop tegen volgende zomer een majestic major of radio queen klaar te hebben voor mijn taplin twin.
    Ik zou deze simplex ook bespannen met tissue. Ik heb nog een klein voorraadje diesel proof dope. Ik heb daar ook mijn junior nobler en blue pants mee bespannen. Werkt goed.
    Mooi model, je simplex. Hartverwarmend om vast te stellen dat dit type modellen nog steeds mensen aanspreekt.

    Groeten,
    Jo
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik heb vandaag weer wat zitten prutsen.
    De kabeltjes die aan de servo's zitten waren erg lang.
    Ondanks de beschikbare ruimte(!) wil ik het compact houden, om er zo weinig mogelijk van te kunnen zien!
    [​IMG]
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Point of no return!
    Kabeltjes op lengte af gesneden.
    Als je nog niet eerder met die kleine kabeltjes hebt zitten prutsen, strippen, krimpen, probeer het eerst op een rest stukje, want hier moet het in 1 keer goed gaan!
    [​IMG]
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Stekkertjes eraan krimpen en in (goed positie!) huisje drukken totdat het vast klikt.
    Zie hier zover, gestoken alvast in de ontvanger.
    [​IMG]
     
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Accuutje eraan en even proberen.
    En het werkt! :p
    [​IMG]
     
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Nu dan het motorgedeelte afmaken.
    Eerst helemaal in gesmeerd met transparante parket lak en daarna met zilver dope (spanlak) over heen, ook de binnen kanten waar ik straks niet meer bij kan komen als ik de beplating erop lijm
    Als er nog mensen onder jullie zijn die dit herkennen, het restorreren van oude houten vliegtuigen (1x1) kom je die zilverdope nog tegen voor op het hout en het linnen.
    Plaatje hieronder met de losse beplating die er straks vast op gaat
    [​IMG]
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Nu gaat het dan beginnen voor het afwerken.
    Ik heb toch gekozen voor tissue, dus hieronder de eerste aanvang, het verticale stabilo met richtingsroer. Stukken tissue rondom afknippen en opplakken zo glad mogelijk.
    Op dit moment kan het papier niet dubbel gebogen worden, dus geen paniek als er vouwen in komen te zitten! Als je die vouwen maar niet erin plakt, gewoon loslaten.
    Als je het dan bevochtigd met een plantenspuit water op de fijnste vernevelingsstand, dan voilà, meeste rimpels verdwenen! De laatste rimpels en mooi de bochten om plakken komt straks wel met de spanlak.
    [​IMG]
     
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Mensen, hieronder nog een plaatje van de voorkant met de diesel erin, klaar.
    [​IMG]
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zeer mooi!
    Welke maat prop hangt er aan?
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dat staat er toch met koeieletters op!

    ;)
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Sorry sorry sorry, ik keek mbf op een mobieltje met een veeeeeel te klein schermpje voor mijn oude ogen....
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Haha, ik kon er wel om lachen, hoor!
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jo,
    Die houten prop is een 11x7, maar voor het inlopen heb ik er een kunststof 11x6 van Graupner erop gehad.
    Wat denken jullie van de effectiviteit verschil tussen een houten en kunststof prop.:confused:
    Het lijkt mij dat die kunststof prop aerodynamische hoger rendement heeft dan de houten prop Er zal eens gemeten moeten worden voor de trekkracht bij dezelfde toerentallen
    Maar voor de "looks" toch die houten erop:yes:
    Gr
    Kees
     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Goedemorgen Kees,

    Er is inderdaad over het algemeen een verschil in rendement tussen moderne kunststof props en houten props. Maar een moderne houten prop zal zeker niet moeten onderdoen voor een nylon prop uit de jaren 70. Alles hangt eigenlijk een beetje van het doel af. Als je echt kiest voor rendement zou je voor een moderne prop moeten kiezen. Maar ik maak de propkeuze eigenlijk enkel in functie van de motor. Met welke prop voelt de motor zich het beste? Het is eigenlijk een beetje zoals een partnerkeuze... :cool: De ene motor wil graag een licht, slank propje, de andere motor heeft graag wat meer gewicht om gelukkig rond te zwieren... :yes:

    Standaard probeer ik mijn langeslag diesels te laten lopen met houten props. Ik zorg er wel voor dat deze niet volledig uitgehard geraken, ze moeten wel nog flexibel zijn. Ik heb nog een stock uit de jaren 50 en 60 maar deze geraken ook stilaan versleten. Zodra ik ze niet 100% meer vertrouw belanden ze in het kistje met de "displayprops".
    Dieseltjes (met uitzondering van de sportdiesels) hebben graag een iets zwaardere prop en dan voldoen de turnigy props wel. Op mijn 2.5cc en 1.5cc PAW's en webra's gebruik ik flexibele met GFK versterkte nylon props, meestal topflite, GFN of iets dat ik nog in de kist kan vinden. Deze props werden allemaal na aankoop (jaren 70/80) een half uurtje afgekookt. Voor de diesels die +15000 rpm draaien gebruik ik glasvezel en CFK f2d en f2c props.
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jo,
    Ik ben nog niet zo lang in de vliegtuig modelbouw.
    Die houten prop uit China(!) is vrij nieuw en mooi in de vernis, ik durf daar niet al teveel aan zitten buigen.
    Ik begrijp dus dat het hout uitdroogd en dan gevaarlijk zou kunnen worden.
    Nu zijn dit geen snel lopers, dus zal dat misshien wel meevallen.
    Of hebben jullie andere ervaring! Moet ik me zorgen maken.
    Zolang die prop niet in een ongevalletje is geweest en geen external visuele schade heeft blijft hij in goede condition, toch?
    Ik heb alles gisteravond als laatste de romp, met tissue beplakt en de volgende stap is het verder bewerken met spanlak, (zal ik niet in m'n kleine kamertje doen :!:)
    Gr
    Kees
     
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Kees, die turnigy props zijn zeker goed voor op jouw motortje. Voor de prijs dat ze kosten zijn ze heel goed. Zeker geen zorgen maken. :)
    Laat je snel nog wat fotos zien? :)

    Jo
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ok Jo,
    Hier weer plaatjes van afgelopen avonden.
    Eerst weer eens een keertje de boel op elkaar zetten hoe het al zover lijkt.
    Dan een plaatje waar ik de tissue aan het opzetten ben op de romp.
    Inmidels heb ik de romp met een nevel ingespoten met water en ligt nu te drogen, zodat ik hier mijn verslagje kan vervolgen!
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Mensen,
    Ik heb een maniertje om op tisssue te printen.
    Op gewoon papier eerst je plaatje printen, dan tissue plakken met een cellotapje op de lokaties van de plaatjes, door de printer laten lopen en voila...
    tissue van het papier, op maat uitknippen en opplakken met spanlak!
    Gewoon met een inkjet printer en het loopt niet uit met spanlak, mooi en simpel(x)!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Bedankt voor de tip! :D

    Prachtig project, verder zo!

    Veel plezier met bouwen.

    Johannes
     

Deel Deze Pagina