Maar Maar nu de andere kant! Hetzelfde weer, 1 druppel op de zwarte acryl verf, 1 druppel op kale tissue (1laag spanlak met 1 laag porienfuller) en 1 druppel op de nieuwe tissue. Maar, help(!)..... Op het kale stuk begon de olie er doorheen te trekken, da's nou jammer, kan ik eigenlijk niet gebruiken (jullie advies svp) Op de zwarte acryl wordt de olie zelfs af gestoten(!), wel logisch als die op waterbasis is. Geen probleem daar, ook goed af te vegen Alleen op eindresultaat valt deze toch af, het oog doet ook wat! Dus wat zal het moeten gaan worden *De rode tissue waarvan ik verwacht dat de olie daar niet zo gauw doorheen zal trekken, of moet ik die hele kist nu met kraftstoffest blanke lak gaan voorzien *Met de Revell/Humbrol aflakken en dan de rest van de tissue ongemoeid laten(?) Zoals je gezien hebt worden de neus en de voorlijsten daarmee geschilderd, dus kan ik dat risico nemen. De motor uitlaat zit grotendeels in(onder) de cowling, waar hopelijk dan de meeste olie wordt opgevangen en door het onderste gat weg kan lopen! Het compartiment had ik behandeld met die zilveren kraftsoffeste spanlak (met die parket lak!) Gaarne jullie reacties Gr Frustrerende Kees
Kees, niet opjagen, komt allemaal goed! Je kan je hele kist inderdaad met brandstofbestendige lak afwerken. Dat werd heel veel gedaan. Maakt het een stuk zwaarder, maar dan ben je ook gerust. Je hoeft het natuurlijk niet overal even dik (onverdund) aan te brengen. Ik zou in elk geval de onderkant van de romp, de neus en de voorlijst van het stabilo lakken. Hoeveel laagjes spanlak heb je eigenlijk op je kist zitten? Ik gebruik voor mijn LB-dieselkisten dieselbestendige spanlak uit een grote verroeste bus uit 1958! Ik heb die van mijn vader gekregen. Er zat oorspronkelijk 1 gallon in maar hij is nu bijna leeg... Ik weet zo gauw niet waar ik verse zou kunnen vinden? Op mijn nobler en bluepants heb ik meer dan 20 laagjes (met cellulosethinner verdunde) zitten.
Classic, Ik weet, er zitten maar 1 laag verdunde spanlak (40 spanlak,60 nitro) en 1 laag porienfuller op. Dat komt omdat ik anders bang was dat het te strak ging staan! Ik had net eventjes er nog een laag spanlak op gezet en kwam er dan ook achter dat die oliebasis verven daar niet tegen kunnen (Gamma en Revell) en dat die gekleurde (oranje) spanlak natuurlijk gaat oplossen Wat ik zo ga doen is die andere kant met blanke lak bespuiten, de bus even op temperatuur brengen, kwam uit de garage! Misschien hebben ze bij W&W nog blanke "Kraftstoffeste" spanlak, ik zal van de week eens gaan kijken
Kees, zet er anders nog een paar verdunde (75% cellulose thinner) laagjes spanlak op. Veel harder spannen gaat het toch niet meer doen. Ik zou afwerken met het rode papier, en daar de structuur van sluiten d.m.v. spanlak. En na het dieselen alles onmiddellijk afwassen met detergent en als laatste eens goed afvegen met een zachte doek met isopropanol (ruitensproeiervloeistof). Dat neemt bij mij de laatste dieselrestjes mooi weg. Ik weet wel niet of alke spanlak hiertegen kan. Bij W&W heb ik al ooit een busje brandstofbestendige spanlak (aeronaut 1liter) gekocht. Deze was goed voor methanol maar voor diesel moest er nog een andere laag over... Komt allemaal goed Kees! Jo
Toch de tissue Jo, Ik ga je advies ter harte nemen Nadat ik die blanke lak er op gezet had, was het olie proof en kwam die gekleurde tissue mooi dieprood uit, en de rest meer transparant. Nu moet ik dan nog de goede kleur matchen met de opplak teksten om uit te printen. Oh,ja happy new year Gr Kees
Dag Kees, voor u en alle volgers hier ook mijn allerbeste wensen voor 2014. Dat we vele windarme en zonnige vliegdagen mogen treffen! Zo, de simplex zweeft mooi uit in het filmpje! Dat gaat schitterend stapvoets vliegen worden. Wat een mooi resultaat, kan je best heel trots op zijn! Kees, voordat je met je brandstof gaat testen wel goed de blanke lak laten uitharden. Dit heeft toch een paar dagen nodig hoor. Ja, zo'n laagje lak geeft het gekleurde bespanpapier een mooie diepe kleur. Volgend filmpje is de eerste vlucht op motor? Groet, Jo
Sjablonen Volgende stap, Sjablonen maken voor de rode tissue uit te snijden Ik heb de tekening verknipt.................., geen paniek het is een aan elkaar geplakte A4tjes, zoals ik die tekening van Outerzone pdf, zo'n 425% vergroot heb om aan die 60 inch te komen! Dit was het laatste doel van de tekening!(techniekers hart doet zeer!) Sjablonen geknipt Deze zijn voor de romp Als iemand zegt dat tissue gebruiken als bespanning is lekker makkelijk, heeft het mis Het is best omslachtig en als je dubbel contour moet plakken zonder vouwen in het papier te krijgen moet je veel geduld hebben:sleepy: Van het plakken zelf heb ik geen plaatjes! was te geconcentreerd bezigc:
Belettering Volgende stap zijn het printen en aanbrengen van de belettering, op de manier zolas ik die erder heb aangegeven, gewoon met een inkjet printer! en voor de romp, eentje links en eentje rechts handig!
Aanbrengen tissue Volgende stap is het aanbrengen van de teksten en de rode tissue Hieronder de teksten op de romp linker zijkant Hier dan de rechterkant Boven aanzicht vleugel Hieronder compleet, nu nog met blanke lak afwerken en daarna alles definitief afmonteren, range checkje, diesel erin en dan........... Of dit zo het origineel benaderd is een andere zaak! Het origineel(model nu): Balsa wielen (plastic rubber wielen) Free flight (RC 2 kanaal, met hoogte- en richtingsroer) Benzine motor, Baby Cyclone of Gwin Aero (2,5cc Letmo Diesel) Timer, ontsteking's coil en battery( ---10 cc diesel tank) Egaal tissue wit (tissue met kleurtjes!) Dus of hij met de "SAM contest" mee kan doen?
Supermooi!!! Zowat het mooiste dat ik sinds lange tijd hier heb zien ontstaan!!! Op elke SAM-meeting zullen ze verheugd zijn om deze te mogen ontvangen!
Klaar Beste mensen, Twee lagen blanke lak erop gezet. Het zijn toch wel mooie kleuren geworden, dat rood en dat oud gelige(!) Ik weet dat met verloop van tijd het een beetje bruinig wordt, het hout en de tissue, is wel authentiek. Hij kan zo op de antiek markt Alles definitief aangebracht, motor, rc stuf, alles neutraal afgesteld en gezekerd, so far so good Wachten op goed weer (en de lak laten uitharden) Kriebel...........wil dat motortje ook uitproberen Hieronder dan de laatste plaatjes voor het vliegen, samen met de kleine Tomboy en en hier nog het SAM logotje Dit was mijn winter project 2013/2014 (kon het niet langer uitstrijken!) Volgende berichtje zal de maiden zijn met misschien een filmpje
Verbetering1 Beste mensen, Op advies van een clublid heb ik een extra support balkje gezet ter ondersteuning van de servo control rods. De afstand was lang met het gevolg van buigen bij het drukken van het stangetje als de roerkrachten hoog waren. Eerst dacht ik dat die stuurkrachten wel zouden meevallen.....maar toch maar gedaan En inderdaad de hele aansturing is een stukje solider. Bedankt Frans Hieronder dat extra balkje waar de stuurstangetjes doorheen gaan Als ik het filmpje krijg van een club lid dan is de volgende post de Maiden van afgelopen zondagc:
Simpel maiden Beste mensen, Het heeft even geduurd, maar ik moest uitvogelen hoe ik een beveiligd filmpje van facebook af kon halen! De maiden flight was afgelopen zondagmiddag, mooi, zonnig, rustig weer Een beetje fris en dat merk je aan het dieseltje wat van te voren eventjes weer opnieuw getuned(!) moet worden. De eerste vlucht ging uit de hand............perfect, eerst een beetje onwennig(zenuwen) maar met een paar klikjes op de hoogteroer getrimd vloog hij(of zij) perfect. Net als bij de Tomboy is het zaak om op de motor gewoon hoogte te winnen om daarna naar beneden te glijden (zakken!) Maar op dat tankje bleef hij maar lopen (klimmen), zodat ik zelf maar besloten had zo hoog maar level te komen en een beetje rond te vliegen. Met het volle tankje (10cc!) zou hij denk ik echt 200m+ gaan! Hieronder de start [URL=" - YouTube[/URL] Hieronder de landing, vliegt zo gemakkelijk en lekker langzaam Mooi ding, ben er blij mee [URL=" landing - YouTube[/URL] De tweede vlucht was een grondstart.....ging ook! Een tiental meters en hup gestaag omhoog (geen filmpje van) Dit zal dan het einde zijn van mijn verslagje en nog bedankt voor jullie reacties en vertel het door "Antieke modellen zijn ook leuk" uppydogeyes: Als het hier thuis mag, op naar het 2014/2015 winterproject! Groetjes, Kees
Lekker seizoen Het wordt weer winter, maar afgelopen zondag toch mooi herfst weertje en weer lekker gevlogen met de Simplex. De zender en ontvanger accu's geladen, potje brandstof mee met een spuitje en dat is alles wat ik nodig heb voor een dagje lekker vliegen, naar boven en glijdend weer naar beneden. Het motortje wordt steeds zuiniger, compressie kom ik niet aan, niks af te stellen, tankje vol 10cc, paar keer aanzwengelen en zelf laten starten....relaxed Sorry voor de kwaliteit foto . Als je rekent voor vluchtjes van 7 tot 9 minuten heb ik er denk ik toch al heel wat uren(!) op zitten! Ook bij andere Modelvliegclubs vinden ze dit een aparte tak van "sport" Binnen kort zal ik een draadje beginnen van de Cumulus uit 1937 Gr Kees
Kees, dit is inderdaad een schitterende vorm van modelvliegen. Ik hoop dat we volgend jaar de kans hebben om samen te kunnen vliegen, misschien op één of andere SAM-meeting. Pas je wel een beetje op met je brandstof in zo'n bokaaltje? Dikwijl is de binnenzijde van het dekseltje voorzien van een coating en deze lost op met de etherdamp...
question Dear gentlemen, is there any SAM meeting or SAM Nederland in the Netherlands? If not, why? Thanks, regards, Panos.