Santisima Trinidad van Occre door Karel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Puntus, 22 jan 2017.

  1. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het is weer een tijdje dat ik niets heb geplaatst over de bouw van mijn ST. Dit om de reden dat ik na veel meet- en paswerk tot de conclusie ben gekomen dat de boot niet mooi recht is en de dekken niet volledig goed passen.
    Een beetje een late conclusie aangezien de dekken bijna volledig waren gedaan maar de 50-50 beplanking was ook niet volledig wat ik ervan verwachtte.

    IMAG0434.jpg

    En dus ben ik de volledige bouw opnieuw begonnen. Op een slechte fundering bouw je nooit de mooiste huizen.

    De basisstructuur heb ik wat beter opgeschoond en past nu ook een pak beter en is veel rechter door op een andere manier te werken.

    IMAG0427.jpg

    IMAG0429.jpg

    IMAG0430.jpg

    IMAG0431.jpg


    IMAG0433.jpg
    Op de laatste foto zie je de valse benedendekken waar de trappen komen. Deze heb ik nu volgens het 3 butt shift systeem gehaald. Ik zeg het in het Engels want door mijn gebrekkige kennis hiervan heb ik verschillende Engelstalige forums en blogs doorbladerd. Bij de eerste beplanking heb ik om de nagels te simuleren gebruinde nagels de kop afgeknipt met een tang om ze dan vlak te schuren en in een iets kleiner geboord gat te kloppen. Dit was echter een heel tijdrovend werk en nagels met een schachtdiameter minder dan 0,7 zijn moeilijk te vinden. Nu zag ik dat mensen een zogenaamde Treenail stick gebruiken. Heeft dat een Nederlandse naam? Ook zie ik dat deze doorgaans zelf gemaakt worden maar hoe dit in zijn werk gaat is mij tot nu toe onbekend. Hoe zijn jullie te werk gegaan? Gebruiken jullie andere methoden?

    Op dit moment ben ik nog volop met de beplanking van de dekken bezig. Dit gaat vrij vlot (ook al werk ik in plaats van met latten over de volledige lengte nu met latjes van 10 cm).

    Iets wat me wel is opgevallen is dat om geen bleke ruimtes tussen ongelijke latjes te krijgen je beter eens naast de latjes een potloodlijntje in de hoek tekent.

    IMAG0428.jpg

    Dit geeft al een mooier effect.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Gonzales-Marim

    Gonzales-Marim

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoorn
    Ola Puntus,
    Ga eens kijken op www.occremania.com Dan op tabblad Naval en dan op Curso básico
    Daar vind je op veel vragen antwoorden
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een goed begin is het halve werk Puntus.
    Maar wil je ook eens kijken of je kiel niet een beetje getordeerd is?, het kan vertekening van de foto zijn, maar het lijkt alsof hij wat wegdraait
     
  4. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Nu je het zegt, op de foto lijkt het inderdaad zo. Ik heb het even dubbel gecheckt maar het zal de lichtinval zijn. Wanneer ik hem omgekeerd op een vlakke tafel leg komt ie vooraan en achteraan mooi aan beide kanten aan de tafel. ik kan er nergens maar een bladje papier tussen krijgen en de valse kiel loopt mooi recht. Bedankt voor het te melden. In het ergste geval was ik dan snel gewaarschuwd.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Geen dank, fijn dat hij gewoon recht is.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is natuurlijk wel even slikken om te gaan slopen maar als iets niet naar je zin is en het niet recht is heb je groot gelijk overnieuw te beginnen.
     
  7. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het is inderdaad even een moeilijk moment maar gelukkig kan je bij Occre van de grotere schepen enkel het eerste deel bestellen (in dit geval het skelet, het dek met beplanking, de latten met kanonspoorten en de nageltjes). Nu ben ik ook veel geruster dat later alles blijft kloppen. Het dek valt nu letterlijk op zijn plaats nu ik alles veel meer heb uitgemeten. In de eerste poging zat de valse kiel ook iets meer dan 1 mm gedraaid en dat zou later kunnen zichtbaar zijn.
     
  8. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Ondertussen zijn er 2 dingen aangekomen die het geheel een mooiere indruk geven.

    1491381151466.jpg
     
    Gonzales-Marim vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooie standaard Karel
     
  10. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het onderdek gaat nu op zijn plaats. Ik heb het mij een beetje makkelijker gemaakt door de nagels te simuleren met een mechanisch potlood 3b van 0,5 mm. Resultaat is anders maar valt goed mee. Deze keer ga ik het niet vernissen.

    1492458990719.jpg

    Met flits:

    1492459193395.jpg

    Het hoofddek is ook af en komt morgen op zijn plaats.

    Ik ben ook aan het spelen met het idee om candle-leds te gebruiken. Zowel rode als gele. Met een kleine proefopstelling ging het vlot, gewoon een simpele schakeling met een 9 volt-batterij en weerstand. Ze kunnen ook gedimd en gedoofd worden via een trimpotentiometer. Ik had gedacht om enkele dummy-kanonnen te gebruiken als dimmer. Zo zijn ze mooi ingebouwd.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat klinkt wel leuk! Aan de loop draaien om het licht te dimmen.
     
  12. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Inderdaad, nergens knoppen of bedrading zichtbaar. De voeding zou dan gewoon door de bootsteun via 2 gaatjes komen, volledig aan het oog onttrokken.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een leuk idee Karel, ik ben heel benieuwd
     
  14. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Tijd voor het hoofddek.

    1492533508852.jpg
     
    pietsan, TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  15. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Ondertussen ook al eens testen aan het doen met candle leds. Eerst dacht ik deze leds (20 mA en 2 tot 2,4 V per stuk) in serie te plaatsen.

    1493054547482.jpg

    Wanneer ik hier echter 12 V op aansloot bleken alle 6 leds gelijk te knipperen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling als ik kaarslicht wil nabootsen.

    Voor zeker te zijn heb ik ook eens 2 X 3 leds in serie gezet op 6 V.

    1493054687376.jpg

    Dit bevestigde mijn vermoeden. Ze gingen nu per 3 gelijk knipperen. Mijn elektronicakennis is vrij beperkt dus kan ik dit niet verklaren.

    Wel zal ik nu nog steeds met een 12 V voeding werken maar de leds dan volledig parallel schakelen. Dus moet de weerstand bij iedere led 12 V - 2,4 V = 9,6 V overnemen. Dus iedere weerstand zou volgens mij 9,6 / 0,02 = 480 ohm moeten worden (bij de E24 reeks wordt dat 510 ohm).

    De leds beginnen zacht te branden bij 1,6 V. Om goed te kunnen dimmen ga ik eerst nog wat verdere testen moeten doen.
     
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goed bezig Puntus
     
  17. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Op het vlak van verlichting is de knoop doorgehakt. Het wordt een bediening via schakelaars in de kast ingewerkt die via 4 draden met een velleman-kit naar de boot wordt verbonden.

    Dit is de kit (k8023):


    1493065853990.jpg

    Dimmen via dummy-kanonnen leek wel tof om te realiseren maar maakte het risico op problemen ook weer groter.

    Daarom ga ik gewoon de top van alle leds zwart verven om de voorwaartse lichtstralen te dempen.

    1493065966138.jpg
     
  18. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    De ontvanger past als gegoten:

    1493066237817.jpg

    Ik heb 10 kanalen waar ik leds apart of in groep kan op aansluiten.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Velleman heeft leuke electronica kits. Deze is niet draadloos denk ik.
     
  20. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Nee, das een 2-draads 10-kanaals afstandsbediening. Met voeding bij zijn er dan 4 draden die allerhande functies kunnen bedienen. Het is ook heel compact en kan voldoende stroom leveren. Door de open collectoruitgangen kan je ook relais bedienen (voor motoren ed). Er zitten 6,000 MHZ frequentiekristallen in dus de snelheid is in orde.
     
    Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina