Santisima Trinidad van Occre door Karel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Puntus, 22 jan 2017.

  1. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    De bedrading heeft het me even moeilijk gemaakt.

    IMAG0453.jpg

    Blijkbaar is fijn werk niet handig als je draden met een harde kern gebruikt... Belangrijke les geleerd nu. Bij meerdradige kabeltjes is het geen ramp als er eens eentje afbreekt. Bij die met een harde kern is het een andere zaak.

    Ondertussen zijn er al 6 leds onder het achterdek en 6 op het hoofddek aan één kant (zie foto). Messing holle buisjes van 2 mm zijn besteld maar komen via DPD (hout vasthouden dus). De vaste lantaarns hebben 1,5 mm buisjes dus komt er nog een beetje werk aan te pas.

    De voorlopige plannen zijn om de aarding op de buisjes te solderen en de positieve pool in de buis te laten lopen.
    Denk dat dit elektrisch gezien correcter is en ook maakt dit het makkelijker om de voorschakelweerstand te solderen.
     
  2. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    De eerste test met kaarsled's is goed verlopen. Beter dan verwacht eigenlijk.



    De reden dat er zoveel bedrading is, is dat ik graag de leds apart wou besturen. Degene op het achterdek zijn wel op één kanaal aangesloten.

    Die op het hoofddek werken per 2 (de LED en dezelfde aan de overkant).

    Het idee om mijn oude plan terug in planning te brengen is vrij aanlokkelijk. Gewoon aan de dummy-kanonnen draaien om een kanaal (of zelf iedere LED apart) te dimmen.

    Ook lekt er nog overal licht. Dat gaat sterk verminderen naarmate de bouw vordert. Hier en daar komt er binnenin wel wat zwarte isolatietape om af te werken.
     
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  3. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Ik heb de 4-delige zwartingskit voor messing van Sauerbier nu eens losgelaten op de kanonnen en het resultaat was nog beter dan bij het andere product. Ze zijn veel mooier zwart. De ontvetter gaat er wel sneller door dan de andere 3 flesjes, maar ontvetter voor metalen kun je dan ook overal kopen. Foto's volgen binnenkort.
     
  4. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Alweer enkele weken voorbijgegaan in de bouw. Door het mooie weer ging het wat minder vlot maar toch heb ik al enkele dingen gedaan gekregen.

    IMAG0468.jpg

    De mallen van de geschutspoorten zijn geplaatst en bijgevuld waar nodig. Echt supergoed passen deden de mallen niet maar uiteindelijk liggen de geschutspoorten mooi op rechte lijn. Ik had eerst een houtvuller gebruikt die dezelfde naturelkleur had maar deze bleek geen goede te zijn voor dit doel. Er zaten te grote vezels in die trouwens ook nog eens zeer slecht bleven kleven.
    Om deze reden heb ik een vuller gebruikt die zeer goed kleeft maar waar ik alleen de donker eiken kleur van beschikbaar heb. Vandaar het grote verschil in kleur.

    IMAG0469.jpg

    De eerste beplanking is ook een feit.
    Van dichtbij lijkt de vulling tussen de geschutspoortmallen ruw maar deze zijn eigenlijk heel glad afgewerkt.

    IMAG0470.jpg

    De achterspiegel heeft ook al een deel klaar.

    IMAG0471.jpg

    Vandaag de eerste plank in raminhout in formaat gesneden. Dit is een mooie houtsoort die vrij bleek is maar ik heb een afbeelding gezien waar iemand de beplanking tussen de geschutspoorten in rood heeft geschilderd. Dit geeft een heel mooi resultaat maar ik zou liever voor het karmijnrood (Revell 08) kiezen.

    Echter zou ik iedere keer de planken eerst op formaat en in model passen en voor de verlijming ze eerst één voor één schilderen. Zou dit een goed idee zijn of is het beter om eerst het geheel af te te beplanken om daarna de nodige zones in kleur te zetten? Dit lijkt mij heel gevaarlijk om fouten of uitschieters te maken.

    IMAG0478.jpg

    Kiezen jullie trouwens voor verf op oliebasis of op waterbasis voor het werken met hout?

    Het plan om de led's te dimmen door aan de kanonnen te draaien heb ik laten varen om de simpele reden dat ik nog beginnend ben in het bouwen van houten schepen en al genoeg te leren heb. Dit erbij nemen geeft me geen ontspanning in tegenstelling tot het bewerken van het hout.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Gonzales-Marim en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Puntus,

    de keuze tussen olie of watergedragen verf is heel persoonlijk, het is maar net waar je eigen voorkeur naar uitgaat.
    een hoop bouwers gebruiken watergedragen verf volgens mij, ik ook.
    En meestal worden de planken niet eerst geverfd, en dan geplakt, maar eerst plakken schuren , en dan verven. Maar je kunt het natuurlijk proberen.
    Probeer alles, en behoudt het goede.
     
    Puntus vindt dit leuk.
  6. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het zal dan oliegedragen verf worden. Ik heb namelijk nog een mooie voorraad van Revell uit mijn plastiekperiode.
    Deze droogt na veel openen wel eens uit maar verdunner heb ik er ook nog van.
    Het verven zelf zal ik volgens de gebruikelijke methode doen (eerst lijmen, dan verven). Als de meerderheid dit zo doet zal dit zijn redenen hebben. Ik had eigenlijk al schrik dat de verf zou barsten tijdens het plaatsen van de planken.
    Met een beetje geluk is de beplanking rond de geschutspoorten af binnen een drietal weken.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dan is de keus inderdaad snel gemaakt Puntus, succes
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het uitdrogen van de verf kun je voorkomen door de potjes op z'n kop te bewaren, er kan dan geen lucht bij de verf en zodoende is het veel langer houdbaar.
     
    Puntus vindt dit leuk.
  9. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Super, gouden tip.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik ga in ieder geval tegenwoordig niet meer voor oliegedragen verf. Het was me altijd teveel gedoe om elk kwastje en vlekje met terpentine schoon te maken. Met Revell Aqua, Tamiya Acrylic of Vallejo verf hou je gewoon je kwastje onder de kraan en het is schoon. Werkt een stuk sneller en stinkt nog minder ook. En ook ik heb nog een grote voorraad enamel staan maar die gaat niet meer op.
     
  11. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Da's een beetje afhankelijk van je werkplek. Ik heb geen stromend water binnen het bereik van mijn tafel. Daarom is het voor mij makkelijker met op olie gebaseerde verf. Ik heb gewoon een klein flesje staan voor de helft gevuld met Revell verdunner. Gewoon het flesje schuin houden, de borstel tegen de wand schoonwrijven en drogen met een doekje. Doe ik al 6 a 7 jaren nog steeds zonder de verdunner te moeten vervangen. De verf zakt altijd naar de bodem waardoor er ondertussen al een goeie centimeter koek heeft gevormd maar zolang je altijd goed afsluit blijft ie eeuwig meegaan.
     
  12. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Mijn visie dat ik op 3 weken tijd een kant kan afwerken was vrij optimistisch. De 3 weken zijn voorbij gevlogen en de eerste laag beplanking is tot net aan de derde rij kanonspoorten geplaatst.

    IMAG0500.jpg

    Ik heb gekozen om geen nagels zichtbaar te houden waardoor de bouw vrij traag gaat. Gemakkelijk blijkt dit ook niet altijd. Eerst enkele uren weken, dan op formaat snijden en plooien. Deze vervolgens in de vorm laten drogen, waar ik al snel 12 uren voor reken. Dan lijmen en 24 uren drogen. Ondertussen kan ik niet aan de volgende rij werken aangezien de klemmen daar nog zitten.

    Dit wordt dus een rustige bouw..
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar het ziet er wel goed uit Puntus. Hoeveel kanonnen krijg jij eigenlijk aan boord??
     
  14. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    In totaal 140, waarvan 28 met paard en de overige 112 zijn dummy's.

    IMAG0503.jpg

    Deze zijn ondertussen al chemisch zwart gemaakt. Leek me wel mooier, maar da's persoonlijke smaak.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een goed bewapend schip geweest.:D:D
    Heb jij voorlopig wel bezigheid :)
     
    Puntus vindt dit leuk.
  16. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het was in die tijd het zwaarstbewapende maar een zeer log schip door het hoge gewicht.
     
  17. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Het is weer lang geleden dat ik van mij heb laten horen (3 maanden ..., oei) maar hier ben ik weer. De laatste maanden waren drukker dan normaal door weinig verlof en alweer een nieuwe hobby, namelijk fotografie. Dit kan natuurlijk handig zijn het posten van nieuwe posts op dit forum.

    Ik heb ook niet echt stilgezeten op het vlak van de bouw van de ST. De beplanking aan stuurboordzijde is ter hoogte van de kanonnen eindelijk af. De eerste laag dan toch. Deze ga ik in karmijnrood schilderen alvorens de donkerdere latten tussen de kanonnen te plaatsen.

    Maar het grootste deel van mijn tijd die ik in het schip stak ging naar de regeling van de lichtjes in de dekken. Deze ga ik nu toch dimbaar maken door middel van het draaien aan de kanonnen.

    En het resultaat is goed gelukt maar niet vanzelf gegaan.
    Om te beginnen heb ik voor de 6 kanonnen die ik gebruik een T-vorm uitgeslepen die mooi in de potentiometers past en mooi gecentreerd is. Als het niet mooi gecentreerd zou zijn zou bij het draaien de trimpotentiometer worden losgewrongen.

    DSC_0687.jpg


    De trimpotentiometers heb ik daarna in een stukje hout ingepast en stevig vastgelijmd. Deze heb ik dan achter de houder voor het dummy-kanon gelijmd. Deze moet evenals perfect gecentreerd zijn om zonder problemen aan het kanon te kunnen draaien.

    DSC_0692 (2).JPG

    Het ziet er niet uit maar om de vierkante stukjes hout goed te kunnen verlijmen moest ik ze licht draaien ten opzichte van de kanon-houders.

    Met kanon heb ik ze uitgetest en ze werken alle 6 naar behoren. Met de kanonnen kan ik nu zowel dimmen maar ik heb de weerstandswaarde zo gekozen dat bij de hoogste weerstand de LEDS onvoldoende spanning krijgen om te werken.

    DSC_0694 (2).JPG

    Blij dat dit hoofdstuk afgesloten is en ik aan het schilderen kan beginnen.
    Binnenkort kan ik dan aan bakboord de beplanking beginnen.
     
    Jaques, Pingu57, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En nu maar onthouden welke van de 140 kanons nodig zijn om het licht in te schakelen:confused::confused:

    Mooi hoor:thumbsup:
     
    Puntus vindt dit leuk.
  19. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Haha, zou een probleem kunnen geweest zijn, maar ik heb er lang over nagedacht en gemeten en heb voor een eenvoudige oplossing gekozen. De potentiometers zitten iedere keer ter hoogte van de leds die moeten geregeld worden, op de onderste rij kanonnen. Deze zijn de grotere kanonnen.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    De laatste weken heb ik hier en daar een beetje kunnen verder werken. Het grootste deel van de tijd kroop in vernissen en verven.

    Ik heb beslist de dekken toch in een beschermende lak te steken met boenwaseffect. Hierdoor worden de potloodpunten beschermd en verandert het uitzicht volledig.

    DSC_0023.JPG
    Ook is er aan bakboord al de start gegeven van de beplanking.

    Aan stuurboord heb ik de lagen karmijnrode verf gelegd waarvan uiteindelijk een klein deel gaat zichtbaar zijn.

    DSC_0027.JPG

    DSC_0030.JPG

    Het nu weer wat trager gaan, de beplanking neemt gigantisch veel tijd in.
     
    Hans Groenenberg, Jaques en Marc w vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina