SAPHIR Regatta-Cruiser en de "Open-Klasse"

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Thijs Oosterheert, 27 jan 2005.

  1. De SAPHIR van de firma Graupner is al sinds een aantal jaren een bekende verschijning op onze Nederlandse wateren, maar toch kom je deze boot lang zo vaak niet tegen als de Micro Magic...

    Tussen de 1400 MM-piloten zit een redelijk grote groep zeilers, die naast de kleine Micro kennelijk ook op dit moment behoefte hebben gekregen aan een iets grotere zeilboot, waar ook wat meer kan worden geexperimenteerd met extra servo,s voor bv. aparte bediening voor fok of grootzeil, genua en zelfs spinakker/ballonfok/halvewinder/gennaker.

    Deze boot is wat groter, en leent zich dus kennelijk uitstekend voor dit soort "experimenten"...en dat lijkt behoorlijk aan te slaan, want in het noorden bij ModelZeilgroep Noord (MZGN) zijn inmiddels al 18 boten van een zeilnummer voorzien, en de boten zullen worden gevaren in een eigen startveld. Ook zullen we met de SAPHIR gaan varen samen met andere modelzeilboten, zoals de SMARAGD/RUBIN/COMTESSE/FAIRWIND
    In Duitsland doet men dit ook al sinds een aantal jaren, men noemt het daar de "Open KLasse" (OK)

    Zijn er SAPHIR-schippers onder de lezers van het modelbouwforum?
    Meld eens wat omtrend jullie ervaringen met deze boot, we weten allemaal dat deze boot (net als de Microos) bekend staat als een goede zeiler, we zijn vooral benieuwd naar jullie ervaringen mbt de keuzes voor een zeil-servo of winch/lier.


    Thijs Oosterheert
    ModelZeilgroep Noord (MZGN)
    Groningen

    Edit:Titel aangepast
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Thijs, we zaten tijdens een Forumzeildag naast elkaar op de wal te zeilen. Jij met een MM en ik met de inmiddels beruchte Saphir (zie avatar) met onderwatergenua (je kunt er dus inderdaad veel mee experimeteren :wink: ).

    Ik gebruik een Hitec winch, type moet ik nakijken. Ik vind 'm veel mooier zeilen dan een MM maar die is weer makkelijker in gebruik (hoeft niet uit elkaar).
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb een Saphir GEHAD (verkocht, kan me soms wel voor m'n kop slaan, maar ja... 8O ) en daar stond de Graupner Regatta Eco winch in. Prima winch voor dit model, sterk genoeg, compact, voorzien van BEC maar ook de mogelijkheid om er een extra accu aan te hangen voor het geval de schoten erg veel stroom vreten... En dat allemaal voor een redelijke prijs.
     
  4. @Rob:Jazeker weet ik me dat moment nog te herinneren, dat was tijdens de zeildag van het "modelbouwforum" in Biddinghuizen bij Vaargroep Flevoland...jij met windkracht nulkommatwee met je onderwatergenua...

    @Roel:En jij voer daar toen met je "Watertractor"...

    Leuk dat jullie reageren, jammer dat Roel zijn SAPHIR niet meer heeft...maar die komen we straks vast wel tegen tijdens de MM-cup :wink:

    Rob heeft de SAPHIR kennelijk nog wel, we zitten inmiddels op zeilnummer 24...de uitgave gaat nu nog via het MM-FORUM op het FORUM van ModelZeilgroep Noord(MZGN)...dus als je een nummer wilt.

    Ik heb er een keer mee gevaren, en vond het een prachtige boot om mee te zeilen, ze zeilen wat minder "springerig" als de Microos, het lijkt me ook mooi om er een genua op te gaan zetten.

    Hopelijk tot ziens op het water!

    Groeten,

    Thijs Oosterheert
    ModelZeilgroep Noord(MZGN)
    :infinity:
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik wil wel een zeilnummer voor de Saphir, wie weet... En dan maar gelijk ook voor de MM. Hoe gaat dat in z'n werk?
     
  6. LaurenZ

    LaurenZ Guest

  7. No1Uno

    No1Uno Guest

    In hoeverre is die "Open Klasse" ook echt open?

    Over het algemeen mag mijn tweemaster niet meedoen met de wedstrijdjes. Zomaar voor de lol uiteraard wel, maar volgens mij is er geen officiele klasse voor.
    Volgens mij varen er daar ook veel te weinig tweemasters voor rond.

    Het zou dan de eerste bij mij bekende klasse zijn waarin ik ook mee mag varen :)

    Qua expirimenteren is het scheepje erg interresant door zijn 3 zeilen. Standaard worden die door 1 enkele winch bediend, maar ik heb de plannen om van de zomer alle zeilen onafhankelijk te laten bedienen. Kost me wel een nieuwe zender omdat ik een mix functie nodig ga hebben bij de bediening, maar het zou wel een waanzinnig vaarbeeld moeten geven.

    Marco.
     
  8. @Rob:het aanvragen van jouw zeilnummer voor de SAPHIR gaat vrij eenvoudig:
    -www.mzgn.nl (ModelZeilgroep Noord) en ga naar:info/forum
    -op dit forum onderaan is het eigen forum van MZGN
    -daar klik je op "lijst zeilnummers SAPHIR" en kun je je aanmelden
    -daarna krijg je je nummer (ik denk:nummer 23)

    Daarmee ben je dan gelijk ook een van de eerste "varende" SAPHIRS op die lijst :lol:

    De SAPHIR-klasse bestaat uit standaard SAPHIRS "uit de doos"
    het aantal servo,s wat je mag gebruiken is ongelimiteerd, dus fok en grootzeil mag je apart bedienen.
    Ook zijn er een aantal SAPHIR"schippers" die gaan experimenteren met een rolfok, genua, genaker ja zelfs een spinaker komt er aan! :!:
    Deze SAPHIRS kunnen meevaren in de "Open KLasse"(OK) waar je ook boten kunt tegenkomen zoals SMARAGD,RUBIN,1 Mtr,ATLANTIS etc.

    @Marco:dus dit is de klasse waar ook jij natuurlijk in uit zou kunnen komen met je LIBERO OCEAN tweemaster.
    Het is DE gelegenheid voor ons modelzeilers om de mogelijkheid te hebben om met van allerlei boten tegelijk in een "startveld" te kunnen varen, en jezelf en je boot te meten met andere "schippers".

    Het is net als in het groot:een dagje ijsselmeer met van allerlei verschillende boten over de startlijn, en kijken wie er als eerste over de finish komt...zo doen we het ook bij Vaargroep Harderwijk, maar ook tijdens de race in Dokkum vaart ook van alles door elkaar...het gaat om het zeilen met elkaar/onder elkaar...en natuurlijk loopt een RUBIN dan wel eens harder dan een SAPHIR, maar so what? dat zie je op het ijsselmeer ook...modelzeilen in de Open KLasse(OK) is niks anders dan in het klein...nadoen wat er in het groot ook gebeurd...we bootsen het na.

    Dus GEEN "Ranking-lijst" en GEEN "Ego-zeilen" met alle regeltjes die ons modelzeilers zouden kunnen belemmeren in onze creativiteit, dit is gewoon zeilen...want daar doen we het toch om?...zeilen met jouw boot, die je ook nog eens zelf hebt gebouwd.

    Thijs Oosterheert
    ModelZeilgroep Noord(MZGN)
    Groningen

    MM-piloot/SAPHIR-schipper
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Even een hele verlate posting.

    Is deze klasse ook toegankelijk voor bijv. een K-klasse?

    Wedstrijdvaren met de K is ook een aanslag op de creativiteit aangezien er niets maar dan ook niets veranderd mag worden aan de setup van de boot.
     
  10. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Hallo wiggie ik denk dat je wel welkom ben met je k klassen boot mits je de metaalietijd van de k klasse wetstrijdvaarders maar thuis laat :evil:.
    Ik ben eens wezen kijken bij zon wetstrijd en wat ik daar zag woord ik niet vrolijk :evil: .
    Wat een gescheeuwe en maatennaaierij zeg ik keek aleen maar en mijn bloeddruk vloog binnen 2 minuten als een gek omhoog :? .
    Dus die mentalietijd moet je zeker niet hebben bij de vaargroep van thijs daar is vrijheid blijheid je vaart voor je lol.
    Dus iedereen is welkom als dat ook je inzet is vrijheid blijheid lekker zijlen en niet zeiken 8) 8) 8) 8) 8).
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Maak je geen zorgen, geen K-klasse mentaliteit hier aanwezig :lol: :lol:
     
  12. De laatste reaktie was dus een jaar geleden... :oops: ...gelukkig is er in de tussentijd al weer een hoop gebeurd...de Saphir groeit heel rustig door op haar eigen forum, en heel mondjesmaat beginnen er ook andere typen mee te varen (Voyager, Seawind, Estelle, Winstar, Rubin etc. etc.)

    Het is gewoon erg leuk om met meerdere mensen te varen langs de waterkant, en juist de verscheidenheid aan bootstypen maken het interessant om te kijken waarom de ene boot nu harder loopt dan de andere.

    [​IMG]
    4 boten ronden de benedenboei op het Zilvermeer Groningen
    (Seawind 1Mtr. / Saphir /Voyager 1Mtr. /Saphir)

    Hier ligt bijvoorbeeld de Seawind (nog) op kop...maar als later de wind ietsje aantrekt komt de Voyager opzetten (zwaardere kiel en grotere diepgang)...maar na het ronden van de bovenboei beginnen de Saphirs te planeren en laten het hele veld achter zich.

    Met hardere wind blijven de schippers met Seawind, Rubin en Voyager liefst wat bij de anderen uit de buurt, omdat deze boten dan wel eens uit hun roer lopen (oncontroleerbaar worden...) want dan is er kans op schade bij aanvaringen...de Saphirs hebben daar geen last van, omdat die vanwege hun grote roerblad meestal wel bestuurbaar blijven.

    Er staan over het algemeen vrij veel RC-zeilboten "te slapen" op zolder, dus haal die boten gerust maar weer eens voor de dag...paar uurtjes poetsen/het stof er af...boeien in het water, en hoppakee!...meevaren 8)
    En voor eigenaren van:

    Fairwind, Comtesse, Topaz, Skandia, Saudade....is er een uitdaging om je boot een "upgrade" te geven waardoor je de snellere boten weer bij kunt houden: geef je boot een snellere kiel, en vaar ook vooraan in het veld.


    [​IMG] [​IMG]
    dunnere kiel...minder weerstand! (zie ook:http://www.modelzeilen.nl/forum/viewtopic.php?t=398 )


    Elke keer staan we er weer van te kijken wat er er gebeurd op het water zodra je er een paar boeien in plompt: De zeilboten op het water komen geleidelijk aan mee doen met het "parcours"...maakt niet uit groot of klein alles begint mee te doen want er is een doel...en dat is rond de boeien varen...en dat is soms zo ontzettend aanstekelijk, dat je niet gek op moet kijken wanneer zelfs de sleepboten en motorboten ook jou kant op gaan komen om mee te varen. (Quelderduin Den Helder juli 2006)


    [​IMG]
    Groot en klein...alles door- en met elkaar!
    (wel oppassen bij hardere wind...Microos zie je soms net te laat...)

    Foto's gemaakt door Harm Scharft uit Uitwierde (Grn.)

    Thijs Oosterheert





    Binnengekomen bericht:

    Voor de mensen die eens verschillende RC-zeilboten willen zien wedstrijdzeilen as. zondag 27 aug. Den Bosch Oosterplas:


    Nog even ter herinnering voor 27 augustus onze 5e PR wedstrijddag .



    Schrijf je nu in middels het inschrijfformulier onder.



    We verwachten: M-klasse, Micro-Magic MM, Basic Jolle, 1 Meter IOM, K-klasse, S-75, RC Laser, etc.



    Tot zondag 27 augustus.



    Chris Vaes









    Nederlandse Modelzeil Organisatie,
    NeMoZo ism MJVS

    Organiseert


    Het jaarlijks Radiozeilevenement voor alle klassen
    27 augustus 2006
    Lokatie: Oosterplas, bij zeilvereniging ZVO, Rijnstraat te ‘s-Hertogenbosch





    Meld je aan voor 20 augustus 2006 bij Chris Vaes, chris.vaes@zonnet.nl , kijken alleen mag natuurlijk ook.

    Vul hieronder het formulier in met naam, type boot, frequentie etc. waarmee wordt

    gezeild op die dag. Als je meerdere kristallen hebt, geef deze dan ook op zodat je eventueel kunt wisselen.



    Welke klassen verwachten we: M-klasse, Micro-Magic MM, Basic Jolle, 1 Meter IOM, K-klasse, S-75, RC Laser,



    Inschrijfgeld € 5,-



    Eerste start 10.30 uur, drankje en prijsuitreiking 16.00 uur.



    Volg voor nader aankondigingen onze web-site www.radiozeilen.nl



    Iedereen is welkom die de sfeer wil proeven van het radiozeilen in het algemeen en de radiozeilsport in het bijzonder. Maar ook veel informatie over het zelf bouwen van wedstrijdboten. Ervaren bouwers en zeilers zijn aanwezig.



    Er zijn boten beschikbaar voor diegenen die zelf geen boot hebben, maar graag eens willen ervaren

    wat radiozeilen inhoudt. Voor het lenen van een boot kunt u contact opnemen met Chris Vaes, chris.vaes@zonnet.nl



    VUL DIT FORMULIER IN SVP:



    Naam:………………….. Adres:……………………..

    Postcode:…………….. Plaats:…………………….. E-mail:……………………

    Type boot: ……………. (voor de klassenindeling)

    Zeilnummer: ………….. (handig om te weten als je over de finish komt)

    Frequentie: 1)……… 2)..……. 3)………. (anders zeilen er twee boten links af)

    Club: …………………….





    Tot 27 augustus 2006 op de Oosterplas
     
  13. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    He die thijs leef je nog man :wink: dat is een tijd geleden 8).
    Maar weet jij waar ik meer info kan krijgen van de S-75 boten 8)
     
  14. @Jos: Inderdaad poosje geleden... :?
    De S-75 heb ik (nog) nooit gezien, ze varen as. zondag ook in Den bosch (zie aankondiging vorig bericht) ik zal eens voor je vragen.

    Th.
     
  15. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Cool thijs bvb thanks 8) henk modderman en ik heb ook al lopen zoeken en we kwamen niet veder dan een site die niet meer bijgehouden is :?.
    En er staat ook geen gegevens in dus alles is een beetje vaag :oops: .
    En dat het een boot is die ontworpen en geboud is door 2 man die met ruzie uit elkaar zijn gegaan :cry:
    ik zag hem in de lijst hier boven staan vandaar de vraag 8).
    PS het is puur uit nieuwe schierig heid hoor 8) henk vind het een mooie boot 8) en ik heb hem nooit gezien vandaar 8) dan woort ik nieuwschierig 8)
    Nogmaals BVB thanks thijs 8)
     
  16. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    Ik denk niet dat ze met ruzie uit elkaar zijn gegaan, de bouwer was student en ik denk dat hij het te druk kreeg met het echte werk. Volgensmij heeft de bouwer de mallen aan iemand anders gegeven die nu de bootjes bouwt. Ik heb een S75 bouwnummer 59 en ik moet zeggen dat dit de bestvarende modelboot is waar ik mee gevaren heb. simpel en goed doordacht.

    mvg Robert

    hopelijk tot morgen
     
  17. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Robert een foto zou wel leuk zijn dan weet ik ook hoe die boot eruit ziet.
     
  18. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    hier een foto, het tuigje is niet het standaard tuig maar zelfgemaakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg Robert
     
  19. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Ziet er erg mooie uit Robert 8) ziet er ook erg snel uit 8)
     
  20. bart van es

    bart van es Guest

    ik heb een Robbe Estelle (110 cm ofzo). mogen die ook in de 'open klasse' varen? mag je een boot grotere zeilen geven in de 'openklasse'

    PS Modelzeilers, die in andere
    klasses/typen varen van rond de 1
    meter lengte, de zgn 36/600 klasse,
    zijn veelvuldig actief samen met de
    SAPHIR-zeilers; de zogenaamde
    SAPHIR companen.

    Om deze modelboot-zeilers met een
    radiografische (kajuit) zeilboot de ruimte
    te geven om te vertellen over hun boot
    en de zeilervaringen hiermee is op het
    forum de rubriek Saphir companen
    aanwezig.

    Er zijn 2 vereisten om berichten te
    kunnen plaatsen.

    1, De zeilboot moet wel enigzins
    overeenkomen met de Saphir, dat wil
    zeggen ongeveer 1 meter lang, de
    36/600 klasse, en het model moet
    gebaseerd zijn op een bestaand 1:1
    schip tussen de 36 en 60 voet.
    2, Zoals eerder vermeld waarderen wij
    het wanneer de boot ook daadwerkelijk
    meevaart met de Saphir zeilers.
    Deze twee "eisen" hebben als doel om
    deze zeilers dichtbij de Saphir te
    houden en om de mensen onderling in
    contact te brengen.

    Het forum is beschermd en een
    registratie wordt pas actief na enige
    informatieuitwisseling.
    vond ik op www.modelzeilen.nl de 'openklasse'
     

Deel Deze Pagina