SAPHIR Regatta-Cruiser en de "Open-Klasse"

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Thijs Oosterheert, 27 jan 2005.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Nog even over die kiel vervanging.

    Ik heb een Robbe Rainbow, beginners scheepje en ja daar zit een dikke kiel onder met daarin een stuk lood = veel weerstand = niet zo snel.

    Ik kwam in mei 2006 een micro magic kapitein tegen in Leek Groningen en die zei tegen me: zaag die kiel er af en "pimp" je Rainbow gewoon.

    Ik heb daar lang over na gedacht en nu ik dit heb gezien denk ik , ja wellicht zal de rainbow met een slanke kiel en een iets groter roer sneller en koersvaster varen als dat zij standaard uit de doos komt.

    Alleen is er de vraag:
    die originele kiel is circa 8-9 cm breed en bijna net zo lang.
    Als ik deze zou vervangen door een soort kiel a la micro magic deze is slank (4-5cm ?) en lang (30cm ?) met een loodbulb waar moet dan het hart van de kiel komen ?
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het zwaartepunt van het nieuwe zwaard met loodbulb moet op dezelfde plaats komen als het zwaartepunt van het oude zwaard.
    Doordat je met een langer zwaard en een bulb gaat werken kun je met in totaal minder gewicht toe dan bij de standaard oplossing.
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop

    Hoe weet ik waar het zwaartepunt van de boot is ?

    net als bij een vliegtuig, op 1/3 vanaf de voorzijde van de vleugel (kiel in dit geval) ?
     
  4. _GJ_

    _GJ_

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik neem aan dat het zwaartepunt vooral gaat om de hoogte ervan. Als je echter een diepere kiel maakt en met minder gewicht wilt werken moet het zwaartepunt uiteraard omlaag. Dat gebeurt ook vanzelf.

    Als het gaat om het punt waar de krachten die het verleieren tegengaan samenkomen neem ik aan dat je ongeveer het centrum van de kiel kunt nemen. En dat punt zal vertikaal in dezelfde lijn moeten komen als het origineel. Kleine afwijkingen zal je met de trim van je tuigage wel weer recht kunnen zetten.

    Let op: ik ben geen expert in hydrodynamica.
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Even heel makkelijk gezegd:
    Je neemt de romp zonder mast e.d. maar met besturing.

    Zoek het punt op in de lengterichting van de romp waar deze in balans is. Je draait de romp op zijn kop en legt hem op een latje of liniaal en gaat zoeken totdat de romp in evenwicht is. Dit punt markeer je op de romp.

    Met de nieuwe kiel zou dit punt op dezelfde plek moeten liggen. Ligt het punt ervoor krijg je een loefgierigere boot (tegen de wind in draaien met de neus). Ligt het nieuwe punt erachter krijg je een lijgieriger boot(van de wind afdraaien met de neus).

    Je kunt dit ook doen voor alleen de kiel maar dat is een beetje lastig met een Rainbow aangezien die een geheel vormt met de romp.

    Succes.
     
  6. @Bart v.Es: Een hele boel RC-zeilboten staan vaak het grootste deel van hun leven te "slapen"... :cry: ze zeilen eigenlijk nauwelijks.

    Toch is het veel leuker om samen met elkaar te varen, vandaar dat RC-zeilboten elkaar wel eens opzoeken...en dan fladderen ze wat door elkaar heen...TOTDAT je er een paar boeien in werpt...dan opeens krijg je een beetje "struktuur" op het water, en begint men achter elkaar aan te varen.

    Dat dit aanstekelijk werkt mag duidelijk zijn...in 2001 2 kurkjes in het water, Micro 17 en Micro 88 er omheen, en nu schijnen er bijna 3000 in Nederland te zijn....die boeoen geven een doel aan je spelletje. :lol:

    Met de grotere boten kan dat ook, van allerlei typen door elkaar, waarom niet.

    Mag een Estelle meedoen?

    Antwoord: Dat hangt een beetje af van jouw "boten-aanbod" ter plaatse, ook van de windsterkte, en zeer zeker van de vaardigheid van de schipper....want een aanvaring tussen twee Microos kan "Volgas" zonder schade worden afgewikkeld...maar met twee Saphirs/Estelles is dat een ander verhaal.
    Afgelopen zondag heb ik in Bremen races "Open-Klasse" gevaren, en afh. van het boten-aanbod werd daar gestart in 4 "startvelden" (er waren 35 boten ingeschreven)



    Omdat de Saphir destijds is ontworpen als "allround-boot" voor ook hardere wind daardoor heeft de boot iets minder zeil oppervlak vergeleken met de andere boten, vandaar dat wij de Saphir deze winter een "upgrade" gaan geven (kunnen we gelijk de lekkende kuip aanpakken :? ) ietsje meer zeil voor licht weer (110%-tuig) en we kunnen een hoop lol beleven.

    http://img291.imageshack.us/img291/7395/saphirracerzijkantal6.jpg
    Saphir-Racer 914
    Je bouwdoos een eigen "smoeltje" geven.

    Deze winter zal er volop worden "gebasteld"... 8)



    Thijs Oosterheert
     
  7. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi thijs,
    is er nog steeds leven in de open klasse?
    heb een smaragd, een IRC 88 (robbe sirius) en ben een (vrije keus) IOM aan het bouwen.
    en zou wel eens met meerdere willen zeilen !
    gr
    freek
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    De MZGN is allang ter ziele, deels opgegaan in het Saphir forum: http://www.modelzeilen.nl/forum/index.php
    Echter, met het verdwijnen van de Saphir uit het Graupner assortiment is ook dit forum in de versukkeling geraakt...

    Ik heb destijds veel met de Saphir forumleden gezeild, in Groningen, Oranjewoud, Heerenveen en Sneek.
    Ook deze contacten zijn verwaterd, ik zeil vandaag de dag overwegend in m'n uppie, zo nu en dan tref ik één van de 10-12 Saphir zeilers uit Sneek, maar die hebben de boot veelal in de bakskist van hun 'grote boot' en varen daar waar ze toevallig aanleggen.

    Water genoeg, zeilboten genoeg, het schort aan een forum hoekje waar we kunnen afspreken om eens samen te gaan zeilen.
    Er is wel deze thread: http://www.modelbouwforum.nl/thread...aat-er-mee-oftewel-het-vaarpool-topic.160623/ maar daar sneeuwt een 'zeilers onderonsje' gemakkelijk onder.

    Laat me maar weten als je eens samen wilt gaan varen.

    Groeten, Jan.
     
  9. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi jan lijkt me een goed plan ! Wij wonen in Franeker maar heb mijn werk in vlissingen van ma-vr en heb daar mijn zeilspul ook. Op zich geen punt dan neem ik het mee.
    Ik vaar bij Westkapelle zeeland ook alleen maar lijkt me leuk s met meerdere te varen.
    De smaragd is wat lastiger mee te nemen maar zodra ik andere sailwinch geregeld heb en de romp terug is van de spuiter neem ik de IRC 88 (stock maritime Sirius) mee.
    Ik houd je op de hoogte en kunnen we zeker wat afspreken.
    Goed weekend nog !
    Groeten freek
     

Deel Deze Pagina