Savage bobber (schaal 1:3,5), zeer langzaam project.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hoeby, 31 jul 2017.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ja ook voor 2 meter plus toestellen met zwaardere brandstof motoren.


    Het is juist de bedoeling dat de lijm het hout intrekt, dat maakt de verbinding juist sterker. In het kopse hout zal het waarschijnlijk dieper intrekken dan in de langsliggers, maar dat behoeft geen probleem te zijn. Schetsplaten kun je ook onzichtbaar maken in de vorm van een T die je in de latten verwerkt. Maar dat vergt heel veel meet en reken werk om alles goed te plaatsen en uit te zagen. Voor dit soort werk dus geen secondenlijm, maar goede kwaliteit houtlijm of constructielijm gebruiken. en alle verbindingen perfect laten aansluiten.
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Johannes/Ariel legt het allemaal heel goed uit:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/zwei-antik-segler.150583/page-3
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Het is gelaste buis en voldoende rond voor het maken van frames etc.
    Of zilver/tin zachtsoldeer ook onder de naam resist 2 komt weet ik niet..Op rol van de Gamma etc.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    met Toni Clark had ik al een mail-wisseling gedaan. Maar zoals ik in de eerste post aangaf, de prijs was me iets te duur.
    Namelijk 180euro alleen voor de 5 lange buizen die de lengte van de romp vormen. Dan heb ik de dwars-stukken nog niet geteld. Dat vond ik te prijzig.

    Dat zou kunnen. Maar ik denk dan aan een vlieger. Krijgt toch flinke krachten te verwerken maar gaat ook goed.

    Wat een mooi tip. Daar ga ik zeker eens kijken. Dat is een poging waard.




    Ik heb me vandaag nog bedacht als ik het frame van koolstof ga maken.
    In Duitsland is iemand die een veel groter model heeft gemaakt met een zwaardere motor erop. En ook een koolstof frame.
    Ook in Engeland vliegt er 1 met koolstof frame. Dat is wel bewezen. Dit van Engeland doet een roofing rondom de buis, maar dan krijg je lelijke knooppunten. Daarom had ik het volgende bedacht

    - Neem een 7mm buiten diameter koolstof buis.
    - Boor er een gaatje in van 1,5mm, maar niet door en door.
    - Een balsa blokje in de buis invoeren met een kuiltje erin. Dit is zodat straks de lijm op zijn plek blijft zitten
    - Het 1,5mm gaatje doorboren in het balsa blokje, maar niet door de buis naar buiten
    - Een koolstof stangetje van 1mm erin (ja 1mm, zodat er iets ruimte is voor lijm rondom)
    - De koolstof buis kops erop plaatsen
    - Een balsa blokje erin waar ook een 1,5mm gaatje in zit
    - Het rode is epoxy met baumwollfocken erin

    Met dit idee is dat er een verdikking in de buis komt en de trekkrachten verdeelt worden. Let ook niet op de volgorde van de tekening. Want ik doe ik het laatste plaatje pas de lijm erin, maar dit zal eerder moeten anders kan je er niet meer bij. Maar het gaat om een idee te krijgen wat ik bedoel.
    Natuurlijk komt er ook aan de buitenkant van de buizen een dun rupsje lijm. Dit om zowel aan de binnenkant als buitenkant een lijmverbinding te krijgen
    Maar nu de tip van Henk geplaatst werd, ga ik daar eerst eens kijken alvorens ik verder ga met koolstof buizen.
    [​IMG]
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    O.K hoeby kwaliteit kost wat meer en ja ik kan je alleen maar veel geluk toe wensen, een vlieger is tenslotte geen vliegtuig met motor en veel trillingen.
    Groeten
    Dick.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Heb een paar winkels af moeten gaan. Maar bij groenrijk vond ik een planten ondersteuning, die van hol metaal klonk.
    je ziet het niet goed van de buitenkant. Maar als ik met mijn ring erop tikte klonk het als metaal en er zaten plastic doppen aan de uiteinden.
    Dus meegenomen, de prijs 1,09 euro. Thuis een dop eraf gesneden en inderdaad er zit een dun metalen buis in.
    Nu ik de juiste in huis heb, wist ik ook het merk ervan. Dus gaan googlen en het blijkt dat ze ook in 8mm te verkrijgen zijn.
    8mm is inclusief plastic, plastic eraf dan zal het +/- 7mm zijn. Ideaal dus.
    Heb er 1 besteld online, want hij ziet er op de foto niet identiek uit. Als het de juiste is kan ik er meer bestellen en wordt het steeds meer realiteit dat het frame van metalen buizen gemaakt gaat worden.

    Het merk wat ik nu in huis heb = Bellissa
    Ik heb hem bij groenrijk gehaald, maar zag dat de Hornbach ze ook heeft.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Goed gedaan jochie!!!!

    Er is gladde plastiek coating en met bobbeltjes......beide hebben de zelfde stalen buis.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    dat klopt, maar mijn ervaring van die manier van bouwen zoals ik beschreef blijft heel mits je het goed passend maakt. die driehoekjes heb je dan niet nodig.

    Maar ja, ieder zijn eigen mening en dat respecteer ik, ga dan ook verder geen discussie aan hierover.
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vandaag de bestelde buis ontvangen.
    Eerst gedachte na het openen van de doos. Het jammer, dat is de verkeerde buis. Het zag eruit of het gewoon een kunststof buis was, omdat de punt eraan gedraaid was. Toch maar met mes erop en warempel er komt een metalen buis te voorschijn.

    De buis uitgepakt. Het was een 900mm buis en 8mm dik
    Na uitpakken is het een 890mm buis en 7mm dik. Wanddikte 0,3mm
    Er zit wel 0,5mm verschil in rondheid. Dus zuiver rond is het niet, maar dat zal wel komen omdat het een gelaste buis is. Mijn vermoeden is dat het sterk genoeg is voor het doeleinde waarvoor ik hem wil gebruiken. Ja ok, niet maximale verdeling van de krachten, maar de modellen zijn vaak over geëngineerd.

    Nu de tekeningen gaan aanpassen. Want ik was al een heel deel opgeschoten voor een koolstof uitvoering. Maar daar kom ik nu van terug na de gouden tip van Henk. Henk dank je wel :thumbsup::thumbsup:
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Graag gedaan!!
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    O.a. buizen, en veel meer spul voor de echte modelbouwer:
    www.steba.org (Duits- & Engels-talig)
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    hoi ron,

    bij mij doet doet link niets meer.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    HI mooie klus, ik mis de "notched" verbinding in je tekening.(vis-bek).
    Een plug (massief carbon of balsa) op de montageplaats monteren.
    Makkelijk als je twee buizen koppelt geeft eea vlees om op te bouwen.
     
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Schitterend vakmanschap van deze Tom! :worship:


    jan.
     
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    dank je wel voor de link.
    mooi om te zien hoe die meneer het maakt. ook een goed voorbeeld hoe de mal te maken om alles op zijn plek te houden voor het solderen
     
  18. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    In de FMT 11-2016 staat een bouwverslag van een Savage Bobber met een spanw.4.18 met een Valach 120 motor.
    Mocht je interesse hebben in deze FMT laat het dan maar even weten.

    Succes verder.
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De bouwplaatjes gaan nog wel even duren.
    De 2D CAD tekening waarmee ik begonnen was voor de koolstof buizen heb ik in de prullenbak gedaan. Want de bouw gaat plaats vinden door de metalen buizen, na de tip van Henk. Daarvoor diende de tekening opnieuw gemaakt te worden, omdat de diameters anders worden.
    Daarbij heb ik besloten om dit model in 3D te gaan tekenen. Dat kost helaas meer tijd voor mij, omdat ik geen 3D deskundige ben. meerdere zullen denken, waarom nu eerst in CAD, je kan toch gewoon vanaf 2D gaan bouwen. Ja dat kan. Maar het tekenen is voor mij ook een deel hobby welke voor mij in verbinding staat met de modelbouwhobby. Ik bezit een cnc machine, daarvoor heb ik toch CAD tekeningen nodig. Dus tekenen moet ik toch.
    Doch heb ik een deel van het buizenframe in CAD kunnen zetten. Tijdens het bekijken van de foto's van het model werd opgemerkt dat de schuine buizen een andere diameter hebben dan de lengte buizen. Straks even goede foto's zoeken en wat maatlijnen op gaan zetten om trachten te achterhalen welke maat buis ik in de tekening kan opnemen. Langzaam voor jullie, maar grote stappen voor mij.

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Een klein stukje verder
    Ieder stukje teken ik apart. Misschien zijn er snellere manieren, maar daar ben ik niet mee bekend in CAD. Aldoende leert men.
    Dat was het voor nu even. Je kijkt soms scheel op alle lijntje in een 3D overzicht
    [​IMG]
     
    pieter M, jan brilman en ramses vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina