Savage Sway Bar

Ter ere van de 100ste post van mij had ik een verslagje in gedachten. Het gaat over de beruchte bochten stabiliteit van de Savage. Dit kon beter en is gelukt.

Proloog:
Na wat geprutst te hebben om de Savage een beetje stabiel te krijgen, viel mijn oog op de sway bar. Deze staat gewoon op de HPI site en dat ik dit niet eerder had gezien snap ik niet. Nu wist ik wel dat zo'n sway bar het een en ander te maken had met stabilisatie en gewichtsverdeling in de bochten, maar duidelijk was het niet. Dus mijn grote vriend (Google) er maar eens bijgepakt. Het is een heel technisch verhaal en de andere site's leggen het beter uit. Ik begin nu net de materie te snappen.

Al surfend kwam ik ook de Hudy bijbel tegen, dan gaat er ook wel een wereld voor je open. Wat je allemaal met de stand van je wielen kan doen om het rijgedrag te verbeteren, poeh hee.

Na een paar avondjes filmpjes kijken op youtube over camber, toe in/out en de sway bar, was ik op ebay gaan snuffelen. Setje gevonden en besteld. 20 euro incl, verzending.

Opeens zat ik te denken aan de invoer ervan. Het kwam uit de USA en was dit glad vergeten. Snel op de douane wezen kijken en het was vrij van alle invoerrechten, behalve de TNT inklaring. Ik begon een beetje te balen, want voor 32 euro heb je ze hier in Holland ook te koop. 20 + 17 = 37. (Vul scheldwoord in). Ik was dus aangenaam verrast dat de boel binnen zes dagen in de bus zat zonder de toeslagen poespas.

Jeeh, bouwen en foto's maken voor het forum, vinden ze leuk. Maar... het fototoestel is dus zoek en ik weet nog steeds niet waar die is. Het zal wel, maar er zijn dus geen foto's. Wel wat plaatjes van de HPI site.

Het bouwen:
Met de mini-handleiding kom je een heel eind. Deze is vrij duidelijk, maar het is wel beter voor je gemoedsrust als je de dempers er eerst even vanaf haalt. Dit is volgens het foldertje niet nodig, maar ik heb grote klauwen. En dat frusteerd dus. De grote verrassing is dat er een viertal kapjes bijzitten om de pen van de ophanging te borgen. Dit is wel een leuk extra'tje. Dit wordt normaal door de bumperbevestiging gedaan.

102538_003p.jpg

Het monteren van de sway bar zelf stelt eigenlijk niets voor, maar voor de laatste stap, het netjes en recht vastzetten op de onderste armen van de ophanging, dat gaat niet zo mooi zonder de veren. De verbindingstukjes tussen de draagarmen en de sway bar staan dan niet zo mooi recht. Dus veren erop, Savage laten stuiteren totdat ie normaal op de tafel staat, paar waxine lichtjes onder de Savage (wel uit dus) en veren weer los. Op deze manier zijn de ieniemini inbusjes makkelijker te bevestigen.

Toen alles stond en vastzat ben ik aan de slag gegaan met toe in/out instellingen en camber. Ik heb eerst de Savage laag op de veren gezet. Busjes ertussen uit en de bevestiging ervan op de shocktower op de laagste stand.

De Test:
Het resultaat ben ik net wezen testen op een zandvlakte bij mij in de buurt. Ik was wel de gloeiplug driver vergeten, dus weer terug naar huis en halen.

De Savage kon ik met driekwart gas door de bocht smijten en plakte op het zand alsof er vliegenpapier opzat. De rijeigenschappen met betrekking tot het sturen en optrekken waren ook verbeterd. De enige keer dat die omsloeg was omdat ik in een bocht vol op de rem ging en dan vraag je er gewoon om. Het voorwiel duwt zichzelf in het zand en rollen maar.

01.jpg

Het springen is ook geen probleem, dat gaat gewoon goed en maakt niets uit. De tijd zal dit moeten uitwijzen of dit wel kwaad kan.

Conclusie:
De sway bar voor de Savage is in mijn ogen geen accessoire. HPI moet deze er gewoonweg standaard bij doen. Het is de beste 20 euro die ik aan de Savage heb besteed.

Linkje Hudy book : http://www.lemordudurc.com/documents/hudy_set-up_book.pdf

Laatst bewerkt:
haha 2 keer er overheen gelezen O_O

is het mischien een idee om een link te geven naar dat setje wat op ebay staat als hij er meerdere verkoopt

ik had het ook niet gelezen van je toestel zoek maar heb je geen gsm met camera ?
haha 2 keer er overheen gelezen O_O

is het mischien een idee om een link te geven naar dat setje wat op ebay staat als hij er meerdere verkoopt

En zo rij ik al ongeveer 1.5 jaar.. met eigengemaakt verenstalen sway bars.. niemand nog opgevallen dat dat nokje waar voor een reden zit?

zal eens ff een fototje schieten als ik ergens een gaat heb:)

En zo rij ik al ongeveer 1.5 jaar.. met eigengemaakt verenstalen sway bars.. niemand nog opgevallen dat dat nokje waar voor een reden zit?

zal eens ff een fototje schieten als ik ergens een gaat heb:)

Ik ben benieuwd hoe ze er uit zien. En dat nokje, ik denk dat je het stukje bedoelt om het draadje niet teveel te laten verschuiven?

Nee, in de standaard savage bulkheads zitten al inkepingen voor een stuk staaf(de sway bar dus)

Back