savox servo icm spektrum doet raar

Spektrum SR3001 Pro DSM icm LRP A.I. Brushless Pro Reverse digital ESC en savox SC1257 servo

telkens als ik zeer snel links rechts stuur slaagt de servo terug naar neutraal, dit zeer kort na mekaar en altijd opnieuw tot ik de zender terug neutraal zet.
het groene lampje op de spektrum ontvanger gaat ook telkens aan uit knipperen alsof de connectie weg lijkt te vallen. als ik traag stuur werkt alles prima.
met een futaba zender/ontvanger module werkt alles wel prima.

zou het kunnen dat de servo bij het zeer snel bewegen te veel stroom vraagt en zo de spektrum ontvanger doet uitvallen ?
is dat eventueel op te lossen door een spektrum voltage drop beschermer ?
zoiets dus SPM1600 : link

heb zelf al wat getest met andere servo's zender/ontvangers en esc uit te wisselen
zowel servo als ontvanger werken prima in andere combinaties
enkel met de LRP A.I. Brushless Pro Reverse digital ESC icm met de Spektrum SR3001 Pro DSM lijkt het probleem zich voor te doen, als ik de savox vervang met een savox sc1258 blijft het probleem. met een tragere savox sc1251mg lukt het wel goed

Je conclusie, dat de servo bij snel bewegen te veel stroom vraagt is juist. Omgekeerd zou je ook kunnen zeggen, dat het bec-systeem van de regelaar de piekstroom niet helemaal kan leveren. Hoe sneller/krachtiger een servo is, hoe meer startstroom deze zal nemen om in beweging te komen. Bij een digitale servo is dit nog erger omdat hierbij de motor nog sneller wordt opgestart dan bij een analoge.

Aangezien het met een ander merk ontvanger wel goed gaat zou zo'n Voltage Protector inderdaad het probleem wel eens kunnen oplossen. Deze dient er voor om zeer kortstondige dipjes in de voedingsspanning te bufferen. Als deze dips te diep zijn/te lang duren gaat de processor in de ontvanger resetten. Meer doet zo'n Voltage Protector niet, al worden er vaak nog meer eigenschappen aan toegedicht. De capaciteit van zo'n condensator is daarvoor te gering (enkele duizenden microFarads). De Spektrum ontvangers lijken wat sneller last te hebben van spanningsdips dan andere merken, maar daarbij ga ik uitsluitend af op de meldingen van dit soort perikelen.

ah fijn om toch mijn vermoeden bevestigd te zien :)
ik had al een en ander kunnen googelen maar het ging daar telkens om een zeer zware belasting van de servo's in vliegtuigen icm spektrum ontvangers in die voorbeelden
ik was dus niet zeker of in mijn geval (onroad wagen en een enkele servo) het ook dat zou kunnen zijn

als ik de (budget) LRP regelaar vervang met mijn zware TEKIN PRO lukt alles wel prima
het lijkt dus idd. zoals je aangeeft dat de LRP regelaar de pieken van de servo moeilijk kan opvangen en zo de zender doet uitvallen...
in feite werken alle onderdelen apart dus prima maar is de combinatie van de drie tijdens pieken wat er fout gaat...

moet die voltage drop beschermer van spektrum zelf zijn of mag het ook een ander merk?
(heb er eentje in voorraad zien staan bij de locale winkel, die van spektrum zijn te bestellen)

Het merk maakt niet uit, het moet een zogenaamde low-esr condensator zijn van zo'n 2000 uF of meer. Wat je in de modelbouw aantreft zal altijd wel het juiste type zijn. Als je er zelf één wil knutselen zul je bij de elektronicawinkel naar dit type moeten vragen.

Back