SCANDERA van EPP-shape, 1,5m EPP nurflügel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door prop-er, 8 feb 2014.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Hierbij een kort bouwverslag van de bouw van een Scandera, een handzaam EPP vliegend vleugeltje.

    [​IMG]





    Waarom een Scandera?

    - Ik vlieg met zwakke omstandigheden graag met de Alula, maar mis een vliegende vleugel voor de wat hardere wind, sinds dat een aardige Duitser mijn Red Herring op de Wasserkuppe doormidden vloog.
    - Ik wil in de Vogezen gaan oefenen met DS.
    - Kistje ziet er uit als een M60, en de kit lijkt goed in elkaar te zitten.
    - Goed betaalbaar.

    Gert-Jan heeft voor Berrie en mij een kitje uit Duitsland meegenomen. (Nogmaals dank daarvoor!)

    De bouwbeschrijving is compleet, maar summier. Goed lezen dus.
    Dit is geen ARF kistje! Je bent er best wel even zoet mee.

    [​IMG]
    (Foto van http://www.slople.com/community/topic/scandera-epp/)

    Mijn speciale wensen:
    - Ballasttubes met ca. 1 kg in de vleugel onder te brengen. (Het kan immers nooit snel genoeg gaan)
    - Vier servo's, zodat ik de max. 2 kg zware kist (!!!) kan afremmen met butterfly voor de landing.

    Ik ben al een tijdje bezig met de bouw, in dit is er inmiddels gebeurd:
    1. Ballast tubes gemaakt. (1m RVS Ø12mm ingevet met vaseline, drie lagen bakpapier eromheen, 220grams glasband eromheen gewikkeld, vier carbon rovings in de lengterichting er opgeplakt, afgeperst met bloemenlint)
    2. De 1m lange tube doormidden gezaagd.
    3. De ligger ingelijmd met ingedikte epoxy. (katoenvlokken en wat aerosil). De tweede ligger komt te vervallen.
    4. De ballast tubes ingelijmd, 1 voor de ligger, en 1 na de ligger, het zwaartepunt zit precies tussen beide tubes in. (De tubes geven zoveel extra stijfheid dat de tweede ligger niet meer nodig is.)
    5. Vleugel + romp geschuurd en in vorm gesneden.
    6. 4 Stuks 10mm servo's geplaatst. (Top-down aansturing)

    Nu nog de servo's aansluiten, ontvanger plaatsen, tapen, openingen voor het vullen van de ballast tubes maken en foliën.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop dat Berrie hier aansluit.
    Misschien dat Lyckele ook nog wat foto's heeft?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tuurlijk!

    Zo, jij bent al begonnen. Ik moet zeggen dat ik er nog geen zin in heb... ben zo lekker bezig met de ADAMAS. (en eigenlijk heb ik een hekel aan meer dan 1 project tegelijk, geeft me alleen maar onrust en het gevoel dat niets af komt... :rolleyes: )

    Maar ja, eigenlijk wil ik wel dat hij klaar is als we naar de Vogezen gaan. (en zeker van de zomer, als Oostenrijk op de planning staat.) Dus zal ik mezelf een schop onder de kont moeten geven en gaan beginnen.

    Eerst zal er moeten worden ingekocht: servo's en Orastick.

    Jij kiest voor butterfly. Kan dat eigenlijk wel bij een vliegende vleugel, waar stabiliteit uit de S-slag in het profiel moet komen?

    Ik begreep dat je niet snel ballast nodig hebt. Maar jij gaat toch voor een kilootje ballast?
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Butterfly kan prima, ik heb dat van tevoren even gecheckt, en op de Duitse forums zie je dat vaker met succes toegepast worden. En mocht het niet blijken te werken, is er natuurlijk ook geen man overboord.

    Er zitten 4 stuks Corona HV MG digi servo's in:
    Corona DS-239HV Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 4.6kg / .13sec / 22g

    Op andere forums las ik dat men regelmatig met 400 - 500 gram ballast vloog. Dat stop ik liever niet in het kleine rompje. Daarom was de keus gauw gemaakt om "the extra mile" te gaan. In die buizen kan natuurlijk naar believen ballast worden toegevoegd, in stapjes van circa 75 gram. Die volle kilo extra zal niet snel gebruikt worden!
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Lekker bezig Vincent!!! Kunnen we straks lekker met zn 3en knallen ;)

    Hier de mijne
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Pannekoek!

    De servo's gaan nu ingelijmd worden. De servo hoorntjes moeten al wel op de juiste plek zitten, want daar kom ik straks niet meer bij. De MX16 zender is al geprogrammeerd voor deze vreemde setup. (Ging eigenlijk vrij makkelijk)

    Ik heb een freeware programma gebruikt om even de meest geschikte setup voor de aansturing te vinden. Het werkt echt supersimpel! Meer over dit fantastische programma hier: http://blog.rectorsquid.com/linkage-mechanism-designer-and-simulator/

    Welfkleppen:


    Ailerons:



    Groet,

    Vincent
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hij gaat lekker zo poffert :D
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben benieuwd.
    Mijne heeft een iets ander profiel en ik heb hem ingedekt met balsa om er een mal van te trekken.
    Dat wordt dus een gfk plankje.

    Ik vraag me echt af of welfkleppen wel werken op dit HS130 profiel.
    Volgens mij niet, maar het is het proberen waard.

    Bouw ze!

    GJ
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dank je!

    Die welfkleppen worden ALLEEN kort voor de landing gebruikt om in kort tijd krachtig af te kunnen remmen met volle uitslag naar boven/beneden.

    Zonder deze oplossing krijg ik 2kg Scandera nooit meer afgeremd, want ik heb de indruk dat dit schuimpje als een dikke diesel doordendert.
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Waar ik heb ik dat eerder gezien...... ;)
    Iets wat zo door kachelt
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zou een airbrake inbouwen niet efficienter zijn?
    Aangezien het een S-slag profiel is en de achterlijst altijd iets omhoog moet staan om hem te laten denken dat ie een vliegtuig is...

    Als je de achterlijst volledig naar beneden haalt dan duikt ie gegarandeerd met zijn neus de grond in, en als ze omhoog gezet worden dan gaat ie met de neus omhoog.
    Misschien dat een goed uitgebalanceerde butterfly stelling iets kan doen, er vliegt in F5B ook een nurflugel mee en die gebruikt butterfly om te remmen, maar over dat model is wel 10 jaar nagedacht en maakt elk jaar weer een ontwikkeling mee.

    Iemand anders in F5B die nurflugels ontwerpt en bouwt is Bernd Pfeiffer.
    Je zou hem eens kunnen mailen wat er mogelijk is met het profiel.
    Het is een aardige vent en is verantwoordelijk voor onder andere de Zanonia.
    zanonia.de

    GJ
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    @GJ,

    Aha, kijk, die opmerking had je dus gemist. Het gaat hier uiteraard om butterfly!

    Met een beetje afstelling op veilige hoogte moet dat goed werkend te maken zijn, en is 10x effectiever dan een remklep (Remklep ervaring met de Fox pitcheron!) en is ook makkelijker in te bouwen. Als bonus nog een stukje redundantie in de vorm van een extra servo per vleugel, mocht er 1 de geest geven zonder gelijk de hele boordspanning om zeep te helpen...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ja, ik ben nogal moe, dan lees ik over dingen heen.
    Ik zag alleen dit:

    Die welfkleppen worden ALLEEN kort voor de landing gebruikt om in kort tijd krachtig af te kunnen remmen met volle uitslag naar boven/beneden.

    Butterfly klinkt inderdaad beter.

    Ik weet nog wel een DS plek in Nederland, daar ga ik mijn plankie proberen.
    Als je voorzichtig bent met de natuur en niet te veel gaten in het duin slaat mag je wel een keer mee, denk dat ik Gerben ook wel weer zover krijg dat ie meegaat.
    Scheelt een ritje naar de Vogezen.

    GJ
     
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Gisteren heb ik op de Maasvlakte gevlogen.
    De wind was enorm. 40 knopen met vlagen naar "nuclear"
    Die kilo was toen wel handig geweest :)
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bij 40 knopen is het toch niet meer leuk voor jezelf?

    Na, ik maak de standaard Scandera, heb geen zin in die "extra mile". Die eer laat ik aan jou Proper! In de originele versie kan ook ballast gefrot worden.

    Spulletjes zijn besteld bij Hollein. Gelijk ook wat kleine dingetjes voor de ADAMAS mee laten komen.

    Als het binnen is ga ik samen met Dennis aan de slag. Moet goed komen voordat we naar de Vogezen gaan!
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Nou het zandstralen is dan minder maar een paar keer vliegen per jaar met die wind heeft wel wat :)
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wij zijn ook begonnen. We vroegen ons alleen af hoe die vier cellen eneloop in de romp gaan passen? In de bouwbeschrijving krijgen we niet echt duidelijkheid mbt de plaats van de accu ten opzichte van het zwaartepunt.
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zo ver mogelijk voor in de neus en als blok :D

    Zo dus [​IMG]
     
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En je er zal ook nog wat lood bij moeten doen om het cg op
    55 mm te krijgen.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hey Lyckele. Dennis heeft inmiddels de accu voor in de neus van de Scandera zitten. Nu ligt het zwaartepunt nog veel te ver naar voren. We gaan er van uit dat, na het aanbrengen van het tape alles goed komt.

    Prop-er: heb je jouw vleugel al beplakt met de bijgeleverde tape? Ik heb het idee dat deze tape niet geschikt is, omdat de glasdraden allemaal in de lengterichting lopen, en niets overdwars. Het lijkt er in ieder geval op dat in de bouwbeschrijving een tape is gebruikt met andere tape..... :(
     
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014

Deel Deze Pagina