Scania 164G 580 8x2/4 met haakarmsysteem

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door zeagle, 5 mei 2008.

  1. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Beste allemaal,

    Zie hier mijn project welke ik ca. 2 jaar geleden ben gestart. Het heeft een tijd stil gelegen gezien ik bezig ben geweest met het bouwen van een trekker. Gezien deze bijna klaar is ga ik weer verder met deze motorwagen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze motorwagen is gebaseerd op voornamelijk Robbe onderdelen. Echter heb ik een Wedico chassis gebruikt als basis. Ook heb ik het liftassysteem van Wedico toegepast. De Assen, cabine, spatborden, aandrijving, versnellingsbak, elektronica, etc. is van Robbe. Het haakarmsysteem is overigens van Leimbach.

    Ook in deze auto heb ik weer twee accupakketen weten weg te werken. In dit geval 2x 2500mAh, dus totaal 5000mAh! Mij benieuwen hoe lang je daar op kan rijden/kiepen/op- afzetten.

    Met de elektronica heb ik echter een klein probleempje gehad. Gelukkig heb ik dat vooraf gezien. De snelheidsregelaar van Robbe is ook meteen een BEC voeding. (Voeding voor de ontvanger en de servo's.) Echter daar ik in totaal 7 servo's in deze wagen heb is de Bec voeding van de regelaar te licht. Ik heb dan ook via conrad een aparte bec voeding aangeschaft. Door het aanpassen van de ontvanger heb ik nu 3 servo's gevoed door de regelaar en 4 servos door de aparte Bec voeding.

    Een opsomming van de servo's:

    2x Stuurservo (1e en 2de as)
    1x Servo t.b.v. versnellingsbak
    1x Servo t.b.v. liftassysteem
    1x Servo t.b.v. aanhangwagen koppeling
    2x Servo t.b.v. het aansturen van het haakarmsysteem

    Auto heeft ook al test gereden. Alles werkt prima naar behoren. Elektronica is nu inmiddels verwijderd. Op dit moment moet ik nog het tranenplaat voor afdekking van het chassis maken, het intrieur moet aangebracht worden en een frame voor staande uitlaten moet nog gemaakt worden. Als dit klaar is zal de wagen gespoten gaan worden.

    Kleuren, tja 2 jaar geleden was de boedoeling om de auto in de VSB kleuren te zetten. Echter daar Marko ook dit idee heeft opgevat, waar ik absoluut geen problemen mee heb, zit ik er aan te denken om een andere kleurstelling te gaan kiezen. Ik hou namelijk wel van originaliteit. Iemand een idee.

    Groeten,

    Zeagle
     
    htenbrinke en Cor vinden dit leuk.
  2. Mario87

    Mario87 Guest

    Ey Zeagle

    ook dit is weer een erg mooie auto, en een erg mooi systeem!
    Wat is de totale lengte van de auto en stuurt de 2de as niet te scherp?
     
  3. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Dit was altijd mijn 2de keuze als VSB niet zou mee willen werken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit vondt ik ook altijd een mooie combinatie
    [​IMG]

    Of deze
    [​IMG]
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marko,

    Nou die rode 4 asser Scania met de koppelschotel is ook een hele mooie combinatie hoor, Multi Functionele combinatie !!!
    De haakarm mooi opgeborgen in de RVS kast !!, Super combinatie !!!

    Marko, misschien is dit een volgend project voor jou, hahahahaha !!
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Zeagle,

    Mooie Scania met het Leimbach haakarmsysteem !!! SUPER hoor !!

    Hmmm, Kleurstelling ???

    Wel eens gedacht aan een eigen bedrijfskleur ???
     
  6. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Ik heb er wel eens overzitten nadenken om een slede te maken met een schotel zodat hij voor rijdagen op de club wat multifuncioneler is. Maar ga dan eerst een platte bak maken met 2 kleppen aan de zijkant zodat ik pallets kan vervoeren.

    Trouwens wat je ziet op de foto is gewoon een extra op bergkast de haak zelf zit er achter het is dus een slede met een kast op de achterkant . Zit alleen te denken is je schotel dan niet te hoog. Want het frame van de haak arm is natuurlijk hoger als een gewoon frame.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2008
  7. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    om te beginnen, die scania ziet er zeer goed uit! ga je er ook een container-AHW achter maken?

    een kleur?? pesoonlijk vind ik de auto;s van Van Groningen (de schrootboer uit nieuw-vennep) erg mooi om te zien. zij rijden alleen niet met scania. ik weet niet of je perse een kleur wilt hebben welk in t echt ook op een scania zit.

    wat de schotel betreft, ik denk dat die scania ook wel voor een dieplader staat. dan is deze schotelhoogte niet zo'n belemmering. voor op een rij-demo zal het niet mee vallen om een trailer te koppelen. deze zullen aanzienlijk lager staan denk ik.

    ben benieuwd wat het gaat worden qua kleur. zoals piet al zegt eigen kleuren!

    mijn scania komt ongeveer in de kleuren van Jonkers en Van Herk. ik heb verschillende andere kleuren toegepast op het ontwerp wat in t echt op deze auto zit. zo kom je er achter dat alleen andere kleuren met het zelfde patroon totaal andere auto;s geeft. ik zou zeggen pas dit toe met het patroon van VSB.

    m.v.g. jordi
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marko,

    Mooi, dan kan jij mooi mijn 400 pallets vervoeren ???

    Ja je leest het goed, ik heb de 400 Euro pallets zelfgebouwd !!
     
  9. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    400 euro pallets :p ik wil ze op ebay kopen en dan heb ik er aan 20 al voldoende.
     
  10. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Hallo Zeagle,

    Dit ziet er ook keurig uit hoor, en ja het begint echt op een scania vloot te lijken met die afzetsystemen, maar wel leuk om te doen en alles uit te proberen (krijg er soms wel koppijn van:help:)

    nog veel succes verder met de bouw.

    groeten Arno
     
  11. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    haakarm

    wel een leuk idee een afzetinst en een schotel,
    en de kleur,tja,kleur maakt het wel of een auto opvalt of niet,
    als de kleur niet mooi is kan je nog zoveel lampen en toeters op je truck zetten,het oogt dan evengoed niet,
    je hebt genoeg fotoos van echte dus lijkt het me niet moeilijk daar een kleur uit uit te zoeken,
    ik blijf het bouwen zeker volgen hierzo,
    succes met de bouw en de kleurkeuze,
    mvg markioo
     
  12. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Bedankt voor jullie berichten. De auto van Wijnsma is en mooie auto. Ook die rooie die Markoo als laatste voorstelde ziet er geweldig uit.

    Ben zelf ook wel weg van de kleurstelling zoals Patrick vd Hoeven ermee rijdt. Heeft volgens mij geen haakarm wagen maar zit wil in het grondverzet. Gelukkig heb ik nog de tijd.

    Op dit moment ben ik ook bezig met een aanhanger. Is eigenlijk een oplegger met een Dolly. Het gaat hier om een 2 assige Dolly en een 3 assige trailer waar de laatste as gestuurd is. Trailer wordt een platte trailer, ga voor op de motor wagen ook een platte bak maken. Op die manier heb ik een LZV met open bakken.

    Daarnaast heb ik ook plannen voor een container chassis. Ik wil een aanhanger van Floor namaken en wel helemaal in messing. Ik heb afgelopen week een knip/zet/wals bankje besteld. Kan ik mooi gebruiken voor het maken van de aanhanger.

    De bedoeling is echter wel om eerst de motorwagen af te maken.

    Zal jullie tzt uiteraard weer voorzien van foto's.

    Gr Zeagle
     
  13. wybo

    wybo

    Lid geworden:
    14 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Vroomshoop, Overijssel
    nee patrick vd hoeven heeft alleen trekkers en kieptrailers, woonde er vlak naast en een kameraad van me werkt er

    dus
     
  14. weidgraaf

    weidgraaf Guest

    Hee,

    Ziet er echt keurig uit, heb je een bouwtekening. Ik wil een 4-asser bakwagen maken, alleen kan ik nergens tekeningen vinden of krijgen.
     
  15. erik v8

    erik v8 Guest

    hee

    echt een mooi project.
    ben erg beniewd naar je eind resultaat.
    ziet er echt DIK uit.
    succes verder.

    groetjes erik:cool:
     
  16. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Tja,

    Ik ben benieuwd of ik nu het record te pakken heb van het langst slapende bouwverslag van het forum die toch weer een vervolg krijgt.

    Is dit nou iets om trots op te zijn of toch iets om je over te schamen?

    Los van dat toch wel hier en daar wat vorderingen gemaakt welke ik jullie eigenlijk niet wil onthouden.

    Voordat ik wat foto's plaats hieronder een opsomming van wat er tussentijds allemaal gebeurt is:

    -Kunststof spatborden vervangen voor aluminium spatborden
    -Alu leimbach hulpchassis vervangen voor messing hulpchassis
    -Messing stringetjes tussen de spatborden gemaakt
    -Chassis afgedekt met tranenplaat
    -Elektro motor van de Leimbach hydrauliekpomp vervangen voor een Brushless exemplaar
    -Custom zonnenklep gemaakt met hierin 20 oranje led's
    -Lampenbeugel vervangen voor een bull bar
    -Robbe lichtset vervangen voor een Beier USM RC2 inclusief EXM2 uitbreidingsunit
    -Voeding verdeel printplaat met hoofdzekering en sub zekeringen
    -Andere achterlichtbalk gemaakt
    -Messing nummerbord houder met Led verlichting gemaakt/gemonteerd
    -Messing vulblok op de achterkant van het Leimbach systeem gemaakt/gemonteerd
    -Nimh accu vervangen voor een 3s Lipo met 5200mAh
    -10 Ampere (continu) BEC voeding gemonteerd i.p.v. de eerder aangeschaft BEC van Conrad (was 2A continu)
    -2 Bruder containers aangepast (verkleind) en voorzien van haakarm slede
    -Wedico spiegelset aangebracht
    -13KG servo geplaatst t.b.v. het Wedico liftassysteem
    -enz.

    Een aanhanger is inmiddels ook gebouwd, hierover later meer als ik de foto's plaats.

    Het geheel is nog niet gespoten maar het model is wel spuitklaar.

    Kleurstelling is gekozen. Dit zal in de zweedse/deense old skool style zijn.

    Foto's volgen! (en ik zal er dit keer niet zo heel lang over doen om deze online te zetten ;-)
     
  17. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Als beloofd, bij deze wat foto's.

    Op de volgende foto's zijn de zonnenklep, de bull bar en de Wedico Spiegels goed te zien.

    De spiegels zijn zo aangebracht dat ze kunnen inklappen. Bij een eventuele aanrijding klappen ze in i.p.v. dat ze afbreken.

    Achter de bull bar heb ik trouwen een plaat aangebracht die aan het chassis zit. Oftewel de Bull bar is mega stevig!

    Forum fotos (1).jpg

    Hier een foto met o.a. de aangepaste Bruder container. Op de achterdeuren zie je de zaagsneden nog zitten. Gevalletje plamuren/schuren x3!

    De vangmuil is trouwens van Carson. Ik had in eerste instantie die van Wedico geplaatst. Die was echter erg groot vandaar nu de Carson geplaatst!

    Forum fotos (2).jpg

    As gelift en tussen de spatborden de open ruimtes dicht gebouwd. In de gaatjes komen trouwen smd Led's oranje met een oranje rechthoekig kunststof glaasje.

    Forum fotos (2).jpg

    Forum fotos (3).jpg

    Het interieur moet nog gemaakt worden. Dit kan eventueel tijdens of na het spuiten. Zie ook de antenne van Verkerk modelbouw.

    Forum fotos (4).jpg

    Aan de binnenkant van de spoilers heb ik een 6 tal rode led's aangebracht.

    Forum fotos (5).jpg

    Het haakarmsysteem in de kipperstand!

    Forum fotos (6).jpg

    Het haakarmsysteem in afzetstand!

    Forum fotos (7).jpg

    Ik zal vanavond, uiterlijk morgen wat foto's van de aanhanger plaatsen!
     
    htenbrinke, Cor, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Erg gave Scania Dennis :worship::worship:
    Ik ben nieuwsgierig naar de complete combi.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bericht van het Forumbeheer :

    1 foto vergroot naar de volledige afbeelding

    Topic verplaatst naar de bouwerslagen Trucks en Bouwmachines.
     
  20. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    En dan nu de aanhanger.

    Ik heb geprobeerd de aanhanger zoveel mogelijk in de stijl te krijgen als de motorwagen.

    In mijn beleving is dat aardig gelukt.

    Bij de bouw ben ik uitgegaan van een standaard Wedico chassis (U-profiel) waarop ik een hulpchassis heb gemaakt.

    Op het hulpchassis heb ik de twee balken aangebracht waarover de containers kunnen glijden.

    Aan het chassis heb ik 3 Robbe assen geplaatst met in eerste instantie standaard supersingle banden.

    Helaas bleek dat niet te werken daar de aanhanger te hoog was om een bak op te zetten.

    Ik heb de hoogte van het Wedico Profiel toen aangepast en de assen wat hoger op het chassis gemonteerd.

    Helaas was dat nog niet genoeg en heb uiteindelijk de oplossing gevonden in lagere supersingle banden.

    Helaas had ik al de spatborden al gemaakt op de maat van de standaard supersingles, dus die moesten ook opnieuw gemaakt worden.

    Onder het chassis is de Beier IR module geplaatst en een een 3S lipo met 1300 mAh.

    20170606_104017.jpg


    Als er geen container op de aanhanger staat kunnen de spankettingen mooi aan de achterbalk opgehangen worden. Ook zijn er voldoende stootrubbers aangebracht om schade te voorkomen bij het overhalen van een container van de aanhanger op de motorwagen.

    20170606_104308.jpg



    20170606_104413.jpg

    De spankettingen aan de container vast gemaakt. Die valt er in ieder geval niet meer af!

    20170606_104432.jpg

    Ik heb op diverse filmpjes gezien dat de aanhanger wegrolt bij het opzetten van een container vanaf de motorwagen.

    Om dit te voorkomen heb ik op de middelste as een remsysteem toegepast.

    Ik heb via de Ebay een systeem van GerdModellbau aangeschaft (waarbij Jan, ook een deelnemer van het forum, mij geholpen heeft daar ik toen nog geen Paypal had en ook geen creditcard).

    Daar deze echter niet past op de Robbe assen heb ik deze aangepast.

    Het systeem werk dusdanig goed dat als ik de aanhanger aangekoppeld heb aan de motorwagen en de rem staat erop ik de aanhanger niet van zijn plaats krijg.

    Oftewel, met het opschuiven van een bak blijft de aanhanger mooi staan!

    20170606_110723.jpg

    De Beier en de Lipo accu.

    20170606_110732.jpg

    Daar de combinatie nagenoeg spuit klaar is (moet nog enkele puntjes op de i zetten) alvast begonnen met het schilderen van diverse details.

    20170606_103948.jpg

    Ik heb ook een stekker voor de stroomkabel. Deze is al zwart van zichzelf en hoeft niet geschilderd te worden.

    Overigens wordt de contactdoos op de motorwagen aangesloten met de gewone verlichting, de remlichten en de richtingaanwijzers.

    De stekker van deze aanhanger sluit ik niet aan, alles gaat hier via de infrarood.

    Ik heb bijvoorbeeld een pijlwagen van Bruder waar ik ook verlichting op wil maken maar niet wil investeren in een Beier IR module.

    En dan is een stekkerverbinding een mooie oplossing!

    Oja, kwa spuitwerk zullen de kleuren grijs, zwart, rood en wit toegepast gaan worden.

    Tot de volgende update!
     
    htenbrinke, Ghossie, Marker en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina