Scania 6x6 trialtruck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door klaazz, 5 mrt 2017.

  1. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Begonnen met het bouwen van een 6x6 trialtruck.
    De basis is het chassis van een HG P601.
    Snel geleverd uit het verre Oosten.

    Cabine van Bruder, ik heb gekozen voor de Scania vanwege de details en de opengaande deuren.
    Liever een MAN TGA gehad, maar die zijn er nog niet in nieuwe uitvoering.

    Kwaliteit valt mij erg mee, degelijk sterk kunststof. Chassisrails zijn wel veel te flexibel maar die kan ik vervangen.
    De twee versnellingsbak is ook een leuk extra, had ik niet gezien voor ik hem kocht!

    [​IMG]
     
    Cor vindt dit leuk.
  2. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    De wielen zijn als eerste vervangen, mooi realistisch profiel en vrachtwagen (hummer) velgen.
    De maat is nog wel een punt, het chassis is eigenlijk te breed voor de Scaniacabine. Maar gezien het een budgetproject is moet ik daar maar mee dealen.
    Wielen heb ik in twee maten, 96 mm en 106 mm diameter.
    Met de 106 wordt de gehele hoogte-breedte verhouding beter en realistischer, maar ze zijn te groot als je naar echte trialtrucks kijkt.
    De 96 mm's zijn dan weer wel goed.
    [​IMG]
     
    Cor vindt dit leuk.
  3. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Het is trouwens een hels karwei om de Scania cabine te demonteren, echt twee avonden mee bezig geweest.
    Uiteindelijk de zaag erin gezet, ik wil hem toch in twee delen demonteerbaar maken ivm de elektronica.
    De cabine wordt legergroen gespoten.
    [​IMG]
     
    Cor en Tamaniac vinden dit leuk.
  4. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Cabine heeft veel stelmogelijkheden.
    Belangrijk voor de juiste look en stuuruitslag e.d.
    Wordt allemaal matzwart dus zie niet veel van terug.
    [​IMG]
     
  5. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Vandaag stoelen geschilderd, en de powerschakelaar in het dashboard gemonteerd.
    [​IMG]
     
    Cor, Tug.NL en Helicor vinden dit leuk.
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Interessant om naast de 4x4, ook de 6x6 eens te zien langskomen op het MBF.
    Wordt de achteropbouw een gesloten bak, een open laadplatform, een rolkooi,...?
     
  7. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Ik denk vlakke laadvloer en rolkooi. Echt stevig gelast, staal.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi ding! lijkt me wel interessant, alleen, die wielen steken wel helemaal buiten de cabine; de spec's geven aan dat de totale breedte 245 is en de wiel track 205, terwijl de cabine onder de 180 mm zal liggen denk ik.
    Heb je er niet over gedacht om die cabine te verbreden?
    Zal dit volgen.
    Cor
     
  9. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Totale breedte is 225 mm, binnenzijde tussen de banden 155 mm, cabine 170 mm.

    Ik zou eerder nog de assen versmallen, dit schijnt wel redelijk te doen te zijn las ik ergens, alleen het linkje naar de handleiding ging nergens heen.....
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2017
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    mooi bouwverslag, vraag admin je bouw verslag te verplaatsen in de juiste rubriek.

    ben zelf met een man 6x6 bezig expeditie voertuig. succes met het bouwen klaazz.
     
  11. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Okee, kun je het topic verplaatsen Admin?

    Bericht van het Forumbeheer :

    Ja, ik kan dit verplaatsen ! :)
     
  12. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Intussen gewoon verder, wat schilderwerk gedaan en onderste delen gespoten.
    [​IMG]
     
    Cor vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bericht van het Forumbeheer :

    Topic verplaatst naar de juiste rubriek.
     
  14. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Leuk projekt om te volgen. Heb de 3 HG assen nog liggen voor een projekt t.z.t. :)
     
  15. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Heb je daar ook iets van op het Forum geplaatst? Klinkt interessant!
     
  16. marcelinets

    marcelinets Guest

    Goedemorgen klaazz.

    Er is een bouwverslag van maar dan moet je even zoeken tussen de bouw verslagen.
    Zal even een foto zoeken voor je welke ik aan het bouwen ben. trucks2 005e.jpg Action-Mobil-Global-XRS-7200-4.jpg
     
    Tug.NL, klaazz en Saxxon vinden dit leuk.
  17. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Cabine in kleur gespoten, mat legergroen met daaroverheen zijdeglans blanke lak
    [​IMG]
     
    Cor vindt dit leuk.
  18. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Binnenkant deuren moet ik nog even bijwerken, is nog rood...
    Nu beginnen aan de "laad"vloer.

    [​IMG]
     
    Tug.NL en Saxxon vinden dit leuk.
  19. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Vanavond de gearbox uit elkaar gehaald, liep niet fijn rond.
    En ja, het asje waar het schuivende tandwiel op zit had een lager dat scheef op de as geperst zat en helemaal niet kon draaien.
    Echte Chinese kwaliteit net als de inbuskopjes waar geen sleuteltje grip op krijgt en de doldraaiende boutjes.
    Maar ja, de prijs is er ook naar......
     
  20. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    De truck van marcelinets zal geen top trialtruck worden met zo'n stijf chassis en al helemaal niet met dit type bladveren.
    Om goed te kunnen trial rijden ben je een zeer flexibel chassis nodig en op zijn minst een 4-link systeem om voldoende grip te houden + lange soepele dempers.
    Dus dat HG chassis in dit topic zal het vele malen beter gaan doen, en ook lijkt dit chassis een behoorlijk copy van het geweldige Axial SCX10 chassis, echter heeft die weer een veel betere aandrijving.
     

Deel Deze Pagina