scania r 620 6x4higline

Oke word zoals te zien alhier op het forum mischien wat afgezaagd maar ook wij starten met de bouw van onze eerste scania tamiya bouw rc truck :rolleyes:

Voordat ik met het idee kwam van een truck bouw pakket bouwde ik bespeelde siku trucks om naar zeg maar andere uitvoeringen( in het verleden bouwde ik ook revell trucks /auto's), maar er is matig aan voor mij bruikbaar siku's bespeeld te vergaren dus gingen we maar is opzoek naar een ander manier van truck bouw, nu had ik al bij een geweze siku verzamelaar een paar wedico truck's gezien en dit was blijven hangen in 't achter hoofd.

Na lang durig het net door te hebben gespit en ook hier het forum goed door genomen kwam mijn besluit om ook een rc truck te gaan maken, nu vind ik de wedico super maar deze is net effe te duur ;) dus is het tamiya geworden , maar ja welk model vroeg ik me af nu kwam ik via ebay niet te duren tamiya's tegen en de keuze was snel gemaakt het werd de scania r620 ivm de twee aangedreven assen( wel zo handig voor in mijn tuin )

We gaan proberen net als de rest van de alhier truck bouwers om foto's en een verslag bij te gaan houden .

Foto wel bekende tamiya pakket met futaba 4 kanaals zender met drie servo's ( voorlopig voldoende de kanalen)
full

Wanneer we wat gaan bouwen volgen er maar foto's ;)

Grt Ivar

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ivar,

Welkom bij deze mooie hobby. Hoezo crisis in Nederland... zijn steeds meer starters. hahaha.
Veel plezier met de bouw.
Heb je een bepaald thema in gedachten?!

GreeZz Sjon

ach geld moet rollen en we moeten lol in het leven houden toch :cool: ;)

Tja en thema truck ben daar natuurlijk ook aan over het brain stormen ,

het kan worden:

-speciaal transport trekker , met bijv een speciale boot trailer/dieplader
-zwaar transport trekker met een dieplader er achter met ladig
-kipper trailer combi
-huiftrailer of ander trailer
-kermis transport
-enz enz

We zijn er nog niet geheel uit, maar het eerste genoemde heb ik hier nog niet echt gezien ;)

De kleur stelling word of eigen idee of bestaand , meestal maak ik bestaand maar dat komt nog :D

Grt ivar

Hallo Ivar,

afgezaagd word het nooit!
Iedereen heeft toch zo'n beetje zijn eigen idee over de RC-truck.

Hierdoor is iedere truck in feite toch uniek.:mrgreen:
Suc6 met de bouw en we gaan je topic volgen.

Timmi.

Dank u :) en de uwe mogen er zijn de mooie projecten van truck, trailer,dieplader bouw modellen echt mooi handwerk van de ouwe stempel ;)

Het vervolg van de bouw :D

De onderdelen eerst in kleur gespoten , ging er van uit dat alles wel in 1 keer zou passen en het was zaterdag 01-08-09 super weer om spullen te spuiten, voordeel we hebben een serre alwaar het spul mooi kan drogen word daar +- rond de 35 graden dus warm zat ;)

De parts in color :
full

full

Het kleur idee word bij m'n eerste projekt dit keer een eigen smaak kleur , vond het wel apart om ook de onderstel delen een kleur te geven :D

De cabine staat in de grond verf en word eerst nog geschuurd eer er kleur op komt .

full

Het onderstel zijn we op 01-08-09 begonnen te bouwen om 18.00 tot 11.30 en het lukte aardig lekker op het gemak

full

Een nieuwe dag vandaag 02-08-09 en we hadden niet veel tijd maar toch nog weer wat gedaan , meeste tijd zitten brain stormen over het euvel stuur uitslag verandering maar daar vonden we een geschikte oplossing voor.

Op voorhand de naaf houders andersom gemonteerd en daarna gekeken met het bak huis los er op wat te doen aan de stuurstang aangezien deze geraakt word , na de hersenen gekraakt te hebben vond ik de oplossing in m'n computer onderdelen box, de moederbord afstand houders kon ik gebruiken om de stuurkogel naar beneden te zetten zodat de stuurstang weer volledig vrijloopt .

full

full

full

Ik heb de draad verlenger zoals ik ze nu maar noem in de bestaande bevesteging geschroefd met een druppel hout constructie lijm (bruislijm)voordeel hier van dat het zich overal netjes tusssen perst als het uithard en zeer stevig ook in combi met kunstof/staal verbinding , gebruik het al jaren en het werkt zeer goed ;)

De kogel zelf heb ik met het borg middel van tamiya in combi met een veerring en extra borg moer vast gezet .

We hebben voordat ik de bouwdoos binnen had ook nog kogellagers besteld en deze gebruik ik nu voor alle delen waar normaal een bronze bus in zit ( deed dit ook al met m'n kyosho mini z racer's zodoende wist ik al van het bestaan van kleine echte lagers)

De achter assen ook in elkaar gezet , zeer leuk werk vooral dat het ook echt werkt , hierbij dus meteen weer de lagers gebruikt ipv de bronze busjes.

De dif :

full

Het lager in het cardan huis buiten :

full

full

De eerste achter as :

full

Complete stel asen meteen afgemonteerd op het chassis :

full

full

Zo dat was het weer voor het weekend :mrgreen:

Het enige wat mij opviel als ik de aandrijf mof van de eerst as met de klok mee draai dat de assen dan achteruit draaien klopt dit ?

zet de bak de draairichting om naar links draaien voor vooruit en rechts draaien voor achter uit ?

Voor de rest is het een leuk projekt en als ik zo enthausiast blijf volgen er vast met de tijd meer bouwers :D

Grt Ivar

hee

ik zie geen fotos maar rooie kruisies:confused:

groetjes erik:cool:

Hallo Ivar,

Nou, je bent nogal druk geweest zie ik !

Mooie spuitwerk hoor !

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

hee

ja nu zie ik ze wel goed :D
net spuitwerk.
ben beniewd naar de verdere bouw van de auto.

groetjes erik:cool:

en weer een vervolg de bak inelkaar gezet en de wielen :D

de versnellingen:

full

de tandwielen bij elkaar :

full

voorlopig weer wat completer :

full

grt ivar

ach apart maakt het weer leuker :mrgreen: maar wat mij opviel dat de meeste de chassis en de aandrijf delen vaak zwart laten dus dacht doe het is anders :cool: en zo ontstaat er wat meer een eigen truck , maar het meeste is straks na opbouw amper meer te zien, de cabine word in ieder geval niet paars :D

Hierbij weer een update

full

Zoals te zien is het een combi blauw met. en oranje en ik moet zeggen dat het niet verkeerd oogd :D, als ik weer een goed foto toestel heb maar weer is wat echte pics maken

Grt Ivar

Ik ga ook me cabine oranje maken, heb vandaag ff me high line dak gespoten om te kijken hoe het staat. Ik ga de onderkant wit maken, iets veiliger :P
Maar bij jou truck staat het trouwens wel mooi met blauw!

Heb ook diverse kleuren getest maar vond het met oranje wel leuk staan :D

Kwam toevallig vandaag nog een scania in de kleur oranje wit tegen en moet zeggen dit staat ook net ;)

wat ik nog steeds een mooie kleur combi vind is de kleur stelling wit/oranje wat zwagerman gebruikt , mischien dat we met de tijd een mercedes tamiya in deze kleur gaan maken, maar ja ideeeen zat :rolleyes:

Zo weer een update maar zonder pics ivm slecht werkend toestel.

Vandaag na een paar weken lekker gehobbyt te hebben eindelijk een echte test run buiten zowel op asfalt als op ruw terrein .

Op asfalt rijd hij super en ik moet zeggen ook erg snel ook bleven alle onderdelen op z'n plek en happerde er niks .

In ruw terrein is hij boven verwachting ook zeer sterk voordeel is echt dat hij de twee aangedreven assen heeft dit werkt super, ik reed over een gras veld met hier en daar wat losse grond stukken maar hij reed vrolijk er door heen , getest in z'n 1 versn en z'n 2 versn, nu was dit wel zonder trailer of dieplader er achter maar even goed viel het me reuze mee.

Conclusie wat betreft de rij eigen schappen we zijn nu zeker blij met de nieuwe hobby :-D

Maar hij is nog niet klaar ;) we zijn bezig met een vlakke laadvloer die te verwijderen is , de schotel blijft gewoon op z'n plaats maar ik kan er dan zo de laadvloer overheen zetten zonder dat er wat verwijderd moet , de laad vloer bestaat uit rest afval, wilde eerst maar is een proef opjekt maken en kijken of het me bevalt (als ik weer beschik over een degelijk foto toestel komen er wel foto's van).

De vloer is uit stevig multiplek en de achterwand versteveging van alu hoek op de bodem aan de onderkant een paar balkjes gemaakt (van een geweze rails van een koelkast bestaand uit rvs)
Aan de achterkant een bevesteging gemaakt al wat netjes tussen het chassis valt en te borgen is met een stukje draad met twee borg moeren .

De truck zelf word nog voorzien van verlichting en met de tijd andere spiegels (voorlopig de oude er op zodat het raampje goed vast blijft zitten) en waar ik aan twijfel of ik er ook een geluids modul in ga maken aan de 1 kant wel leuk maar ik vind het erg prijzig , je koopt voor de aanschaf van zo'n modul ook een trailer en anders wel de onderdelen om zelf een trailer / dieplader te maken.

Maar al met al zijn we besmet met de truck bouw en zullen we veel plezier beleven aan deze mooie hobby :D

Grt Ivar

zoals beloofd wat foto's :

full

Voor meer kijk even in mijn album alhier op het forum !

Back