Scania R470 Highline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Ghossie, 20 mrt 2017.

  1. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Eerder was ik begonnen met een ander project, maar zie toch meer mogelijkheden om een mooie truck en trailer te bouwen. Aangezien ik de Scania al had staan gaan we hier mee verder omdat dit toch één van mijn favoriete trucks is.
    Ik bouw het chassis grotendeels standaard op zoals in de beschrijving. Heb overal kogellagers ingedaan zodat het soepeltjes loopt.
    De truck is voorzien van aluminium velgen voor en achter met breitreifen aan de voorkant. De achterwielen staan met een spacer 1mm verder naar buiten. 1 mm lijkt weinig maar het lijkt veel voller als het spatbord erop zit.
    Er zit een 90 turns motor in, zodat het een realistisch rij beeld op levert.
    De cabine bevestiging is van aluminium en geen gekloot met die bodyclip, of met te dikke vingers.
    Er komt een interieur onder de cabine met tussenschot waarachter straks de beier module komt. Accu komt in de Deense kist. Ik weet niet precies hoeveel ruimte in de kisten zit, dus misschien dat hier ook nog een deel van de electronica in kan.
    Er komen voor en achterlicht units in van Veroma, kant en klaar op print.
    Als servo's heb ik gekozen voor de Savox SC-0252MG.
    Onderdelen die onderweg zijn naar mij:
    Deense kist L/R precies passen tussen de wielen, met glooiing van de spatborden.
    Afdekking achterkant.
    Scania spiegels.
    Antenne's L/R en die komen in het oude bovenste spiegelgat.
    Chauffeur.
    Carson gebogen stuurstang.
    TS92 3x oranje metallic, om de kisten en spatborden en spiegels te spuiten.
    Tamiya primer 180ML.
    Tamiya blanke lak.
    Metalen achterbumper.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vandaag weer wat kleine dingen gedaan aan de truck.
    Toen ik de truck kocht waren de stoelen e.d al verlijmt aan het dashboard. Omdat ik een interieur wil maken moest dit weer los. Maar dit was te goed verlijmt om zo even los te maken. Dus de dremel moest er aan te pas komen om de stoelen te bevrijden.
    Ook heb ik gaas achter de grill en bumper gemaakt.
    Vandaag kwam de postduif aangevlogen met een achterbumper die ik met een ruilhandel met Markioo heb gedaan.
    De bumper word in delen geleverd, alleen het middelste stuk van de bumper is aan weerszijden voorzien van schroefdraad, dus de bevestigings beugels erop, en dan het eindstuk monteren. Ik heb ze wel voorzien van locktite 243 zodat dit in de toekomst niet losloopt.
    Hij zal er nog wel een keer vanaf moeten met het monteren van de print in de lampen, maar ik moet zeggen het ziet er goed uit, en geeft later een goede bescherming tegen de achterzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Saxxon en volvoscania89 vinden dit leuk.
  3. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Na een beetje rond gelezen te hebben bij verschillende projecten heb ik ook besloten een Servonaut motor en steun te gaan plaatsen en zo de 3 speed versnellingsbak te verwijderen.
    Ook ga ik de stuur servo naar voren plaatsen met het svp servo plaatje zodat er ruimte ontstaat.
    Overal kun je eigenlijk alleen in de 1e versnelling rijden, dus de bak wordt amper/niet gebruikt.

    Vandaag ook al de eerste dingen binnen gedruppeld, namelijk de Verkerk spiegels, antenne's en chauffeur.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2017
    trialrolf, Schots en Scheef en Saxxon vinden dit leuk.
  4. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Omdat ik de 3 versnellingsbak ga verwijderen en er een Servonaut motor voor terug ga plaatsen, heb ik vanmorgen de gehele voorkant verwijderd omdat de schakelservo ook vervalt, en de stuurservo op een andere plek komt.

    [​IMG]

    En redelijk op tijd de postbode aan de deur met een pakketje van Wetronic. Yess de motor, motorsteun en de nieuwe servoplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motorsteun moet iets schuin worden gebogen zodat hij dan meer in één lijn loopt met de aandrijfas.
    De motor is zwaarder dan de hele 3 versnellingsbak met motor eraan vast, dus nu een goed dood gewicht aan de onderzijde. De steun kan met originele gaten worden geplaats, en dus geen geboor.
    Ook word er een nieuwe meenemer van 6mm meegeleverd zodat de oude niet hoef worden opgeboord.
    Schroefjes e.d. worden allemaal meegeleverd.
    En dan zit de nieuwe motor op zijn plaats en is er aan de bovenzijde ruimte, en geen versnellingsbak meer die je in de 1 moet vastzetten.

    [​IMG]

    Het servoplaatje is van een soort gravith wat Hpi ook gebruikt voor het maken van hun chassis.
    Stevig plaatje zonder flex en gaten voorgeboord voor montage.
    Word aan de bovenzijde op de zelfde plekken vastgezet waar normaal de schakelservobeugel zat.

    [​IMG]


    Wel moest de stuurstang naar achteren, dus fussees omkeren. Het ziet er simpel uit en minder druk dan zoals het standaard was met heveltjes e.d.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al was het een uurtje werk alles te demonteren en weer op te bouwen. Ik ben tevreden met deze optie.

    Word vervolgd.......
     
    trialrolf en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  5. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vanmiddag ben ik begonnen met het bouwen van de tussenwand/interieur. Deze is geleverd door MDTech.
    Je krijgt een zakje vol met styreen gestanste delen en moet de puzzel zelf uitleggen of uitzoeken hoe je het ook wilt noemen. En dat is best even een gepuzzel:hammer:.
    Eerst heb ik alles droog in elkaar gezet en dat is wel nodig bij de set, aangezien niet alles vlekkeloos past en af en toe wel een beetje van de delen moet worden geschraapt voor het goed in elkaar past.
    Toen ik zo'n beetje doorhad hoe alles moest zitten ben ik begonnen met het verlijmen van de delen, hiervoor gebruik ik Ruderer L530 kunststof lijm.
    Als het in elkaar zit blijkt het ook nog stevig en degelijk te zijn. Hij past als gegoten in de cabine en hij blijft op zijn plaats zitten door een paar haakjes aan het dak. Echter vertrouw ik niet helemaal op die 2 haakjes en wil nog even bedenken hoe dit beter kan.
    Nu is het zaak het interieur te bekleden e.d., stoelen erin en de bestuurder voorzien van een goede zitpositie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tug.NL en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  6. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Je interieur ziet er al erg netjes uit. :koud:
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  7. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dankje Luchard, nu op zoek naar een soort creme/bruinachtig vilt om hem te bekleden en dan wat aankleden met details.
     
  8. toothpaste

    toothpaste

    Lid geworden:
    18 jan 2014
    Berichten:
    143
    Locatie:
    boxtel/wormer
    Bij labro trucks kan je gratis samples bestellen van echte alcantera of leatherlook mess een optie
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Ziet er goed uit hoor !! zoals we gewent zijn van je.

    Cya : Jack
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  10. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Gistermiddag nadat ik het interieur in elkaar had gepuzzeld, was ik ook al begonnen aan de Deense kisten die de sideskirts doen vervallen. Deze komen ook van MDTech, hiervan hebben ze een soort exploded vieuw op hun site staat voor alle modellen, je kunt er maar een beetje mee, maar het geeft je een idee van welke richting je op moet, gelukkig heb je bij zo'n bak niet zoveel delen.
    Ze leveren voor aan de achterzijde meerdere opvulplaatjes mee, zodat je naar eigen gelang de bak naar buiten kunt monteren. Alles is voorgeboord en past op de gaten waar normaal de steunen van de skirts zitten.
    Het in elkaar zetten gaat vlot echter past weer niet alles, en moet je regelmatig met het stanleymes schrapen om het makkelijk in elkaar te laten vallen.
    De klep word met 3mm mini magneetjes bij elkaar gehouden, en dat zit echt strak met die kleine dingen en dat kun je je bijna niet voorstellen.
    Aan de linkerkant had ik hem besteld met servo uitsparing, maar daar zie je niks meer van als de afdekking straks klaar is.
    Aan de rechterkant gaat de rijaccu komen, dus er zal een doorvoer voor kabels worden gemaakt.
    Ze zitten even snel snel gemonteerd en moeten nog op gelijke hoogte met het chassis worden afgesteld zodat straks de afdekplaat er precies tussen valt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De afdekplaat is een proef, deze ga ik als ik hem helemaal pas heb, kopieëren op styreen/traanplaat model.
    Maar zo krijg je vast een idee van hoe het gaat worden.
    Zo weer een flinke stap gemaakt dit weekend. Nu verder aan het afwerken van de kisten en hopelijk eind van de week de boel in kleur spuiten.

    [​IMG]

    Word vervolgd...
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    En verder.........
    Vanmorgen toen ik de boel nog eens goed bekeek, bleken de achterspatborden scheef/omhoog te staan naar de buitenkant. Een beetje buigen bleek geen oplossing. Na het achterwiel meerdere keren eraf te hebben gehad zag ik het eindelijk. Het schroefje die aan de lamphouder zit, zat scheef.
    Dit blijkt te komen doordat de achterbumper tussen de lampbeugel is gekomen en hierdoor de unit verder naar buiten kwam en dus het gat scheef zat, gelukkig opgelost want ik kan niet tegen scheve dingen:weetnie:.

    Met het interieur was ik op zich tevreden, alleen niet dat hij mee kantelt met de cabine. Het is namelijk veel makkelijker als hij blijft staan. Dan kan je makkelijker bij de electronica en hoeven de kabels niet langer ivm het kantelen ervan.
    Even de truck op de kop en uitmeten. Ik hoefde alleen gaten in de opbouw te boren omdat in de zwarte Tamiya platen genoeg bevestigingspunten zaten.
    Aan de achterkant even 2 steunplaatjes verlijmd. Hier kom nog een L-profiel aan zodat hij daar ook stevigheid krijgt. En zo prutsen we verder.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De chauffeur moest vanmorgen eerst een operatie ondergaan, met een plaatselijke verdoving heb ik hem later aan de stoel vastgezet zodat hij kan proefzitten. Wel lijkt hij op de laatste foto nog in de relax stand te staan echter komt dit omdat de stoel nog niet is gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    word vervolgd.......
     
    ahop en Mad Max vinden dit leuk.
  12. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Je bent lekker bezig zo! Begint al op te schieten toch? Lekker bouwen en freubelen.
     
  14. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Schiet indd wel op Rolf, nu een beetje bezig met dingen die ook moeten gebeuren maar waar je het resultaat pas aan het eind ziet.
    De bestuurder en de lampen zijn vandaag aan de beurt.
    De chauffeur moet rustig en heel stilzitten vandaag aangezien zijn nieuwe kloffie een kleur gaat krijgen.
    Ik verf hem met Humbrol verf waar ik een hele verzameling aan kleuren van heb, en altijd is het moeilijk om dan een combinatie te vinden, zeker niet te opzichtig.
    Ik heb gekozen voor een blauwe jeans, groen shirt en een grijs mouwloze vest.
    Aangezien de chauffeur niet de jongste meer is komen zijn de grijze haren al goed zichtbaar. En er is gekozen voor een standaard zwarte werkschoen:).
    De eerste laag ziet erop, ook huidskleur verf op zijn gezicht en handen, dat gezicht en details dat zal nog een strijd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lampen doe ik met Tamiya Clear Orange X26 en X27 Clear Red, dat zijn de lichtdoorlatende verfen van dit merk. Grote pot waar je maar een drup van nodig bent.
    Ik heb me aan het kleurenschema van Tamiya gehouden, nu hoop ik ook dat de besteld lamp/printunit van Veroma hetzelde aanhoud:yes:.
    Maar nog geen ramp als dit niet zo zou zijn, een setje nieuwe is zo besteld en geverft.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jack Akkerman vindt dit leuk.
  15. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    En verder met de verlichting. Ik heb de printen voor de voor/achterkant van Veroma binnen, en dat ziet er erg goed uit. Alles mooi op een print en het past bijna als een nieuwe handschoen in de achterlicht unit. Dit kost even wat meer dan gewone leds maar ook de kabels zitten mooi gewikkeld e.d.
    Alleen moeten de 3 gaten opgeboord worden tot 7mm en aan de buitenkant van de 3 kamers word een schotje in gelijmd, zodat dit een 5 kamer unit word.

    Dit zijn de schotjes die ertussen worden gelijmd.

    [​IMG]

    Dit is de print met de 5 leds erop, en dus van 3 kamer naar 5 kamer unit.

    [​IMG]

    Hier de schotjes gemonteerd en de ledprint op zijn plek.

    [​IMG]

    Dan kan eindelijk de unit in elkaar worden gezet. Over de print komt nog een plaatje als bescherming.
    Ik heb de kabels helemaal voorzien van krimpkous en door het chassis geleid zodat de gevlochten kleuren niet zichtbaar zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan de beide units gemonteerd, en dat lijkt toch beter dan gewone witte lampeglaasjes.
    Het voordeel van de voor gewikkelde kabels geeft ook overzicht om later alles te installeren op de geluidsmodule van Beier.

    [​IMG]
     
  16. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ziet er goed uit.
     
  17. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dankje voor de likes.

    De print voor de voorzijde past ook helemaal perfect. De onderste vallen precies in de lenshouder en daardoor vallen de anderen leds ook precies op hun plaats. Het knipperlicht zit ook mooi echter heeft deze toch een behoorlijk opening naar de achterzijde en moet ik nog even zien hoe ik dit netjes kan afdekken.
    Ook moet ik nog een trekontlasting maken aan de bumper voor de kabels, want ze zijn zo minuscuul klein en teer aan de printzijde. Dus alles om zo min mogelijk problemen te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jack Akkerman en luchard vinden dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Achterzijde kun je aanstippen met plastidip als het doorschijnt naar achteren. Ook met zwarte tape (duct tape of klonen). Je kent dan ook de kabelboom vastzetten.
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  19. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Tape had ik al geprobeerd, echter wil dit niet zitten op zo'n klein plekje. Dan moet ik het op de gehele print plakken en ik heb geen idee of dit kwaad kan.
    De kabels komen nog in krimpkous en krijgen dan nog een trekontlasting. De trekontlasting in de midden van de bumper had ik al gedaan maar de kabels zijn iets aan de korte kant. Dit kan ik dus pas bekijken als het interieur op plek is, en de elektronica aan de achterzijde is gemonteerd.
    Als het goed is komt deze week mijn beier spullen bij mij binnen, zo ook de verf, gebogen stuurstang en siliconen kabel. Dus volgende week hoop ik een grote stap te maken. Dit weekend word niks aangezien het hele weekend F1 en MotoGP is, en daar mis ik geen minuut van.
    Nog een vraag voor jullie, de afdekplaat aan de achterzijde van de truck, oranje of zilver kleur spuiten.
    Ik twijfel hier namelijk over, word oranje niet te oranje aangezien de spatborden en de spiegels ook nog oranje worden. Graag jullie mening.
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Gunmetal......
     
    Ghossie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina