Scania R560 6x2 voorloopas trekker

  • Topicstarter Topicstarter Tiemke
  • Startdatum Startdatum
T

Tiemke

Guest
Hoi allemaal,:bye:

Na enige tijd meelezen word het eens tijd zelf een topic te plaatsen. Een van de projecten waar ik mee bezig ben is een Scania R560 6x2 trekker met voorloopas.

Het chassis is door gezaagd en verlengd met een stukje chassis uit de rommelkist. Het stukje is er met een plaatje aluminium aan de achterzijde ingelijmd met UHU Endfest 300. Na uitharden in de oven is dit super sterk.
De vooras is gemodificeerd zodat er minder speling op zit en de stuuruitslag groter word. De voorloopas is aan de voorste bevestigingspunten van de achteras gemonteerd zodat de assen netjes kort achter elkaar staan. De voorloopas wordt door een aparte servo gestuurd m.b.v. een differentiatiemodule. Verder is de originele motor vervangen door een Truck Puller motor.

scania_r560_6x2_vla.jpg

Het gemonteerde en verlengde chassis.


scania_r560_6x2_vla_(6).jpg

Detail van de voorloopas en verlenging.

scania_r560_6x2_vla_(31).jpg

Het chassis en de velgen gespoten.

scania_r560_6x2_vla_(36).jpg

Even passen voor het totaal plaatje.

De gemonteerde elektronica gaat er op dit moment weer uit en er komt een MFU voor in de plaats. Tevens komt er een zo compleet mogelijk interieur in de cabine, nog even passen en meten dus om alles een plekje te geven. Nu verder met het inbouwen van de ledjes...

Groeten Timo
 
Hallo Timo,

ziet er al goed uit!:-D
Ik ben zoals je wellicht nog wel weet een soortgelijke uitvoering aan het maken in de Topline versie.

Heb je de servo-differentie module al werkend?
Ik heb hem inmiddels ook binnen.
Alleen nog niet geinstalleerd en aangesloten.

MVG,
 
Hallo Timo,

ziet er al goed uit!:-D
Ik ben zoals je wellicht nog wel weet een soortgelijke uitvoering aan het maken in de Topline versie.

Heb je de servo-differentie module al werkend?
Ik heb hem inmiddels ook binnen.
Alleen nog niet geinstalleerd en aangesloten.

MVG,

Hoi boy's,
graag even wat uitleg over de servo-differentie module. :confused:
Ben hier zeer geinteresseerd in. Ben met een bouwproject bezig van een Heavy Hauler en mss dat ik die techniek ook bij mij zou kunnen gaan toepassen.

Vraagje, hoe werkt het en wat heb ik er voor nodig?
en werkt het samen met een MFU?
 
Hoi boy's,
graag even wat uitleg over de servo-differentie module. :confused:
Ben hier zeer geinteresseerd in. Ben met een bouwproject bezig van een Heavy Hauler en mss dat ik die techniek ook bij mij zou kunnen gaan toepassen.

Vraagje, hoe werkt het en wat heb ik er voor nodig?
en werkt het samen met een MFU?

De servo-differentiemodule gebruik je als je twee servo's tegelijk wil laten sturen waarbij de servo-uitslag van beide verschillend is.

Deze module wordt ook veel toegepast bij modelbouwvliegers om de flaps van de vleugels een verschillende uitslag te geven.

Ik zelf ga hem gebruiken om m'n gestuurde voorloper een andere servo uitslag te geven dan de vooras.

Als het goed is dan sluit je de module met 1 kabeltje op de MFU aan, en de beide stuurservo's op de module.
Op de module kan je d.m.v. dipswitches de uitslag van de tweede stuurservo instellen.
 
Als het goed is dan sluit je de module met 1 kabeltje op de MFU aan, en de beide stuurservo's op de module.
Op de module kan je d.m.v. dipswitches de uitslag van de tweede stuurservo instellen.

En het is goed.:yes: De module werkt prima samen met de MFU. Het is maar een klein printje wat weinig plaats nodig heeft. Conrad levert deze module als compleet voorgemonteerd printje, wel een los kabeltje met twee stekkers mee bestellen of zelf maken.

Groeten Timo.
 
Hallo Tiemke,


Mooie Scania hoor, ziet er heel mooi uit !!!
Chassis mooi velengd, je ziet er niet meer van, nu het chassis is gespoten !
 
Hoi boys,
bedankt voor de heldere uitleg over de servo-differentie module. :D
Denk dat dit inderdaad is wat ik zoek.


:offtopic:
Sorry Timo voor de vervuiling van je topic, zal me na dit antwoordt weer netjes gaan gedragen.

zou ik is mogen vragen waar dat precies voor nodig is?:?:

Hoi Volvo FH,
ik loop met de gedachte te spelen om een scharnierpunt in het frame van mijn hauler te maken.
Omdat het frame een totale lengte van 79 cm heeft, is daar straks niet echt makkelijk mee te manouvreren.

Mijn idee was nu, maak een scharnierpunt voor de achterassen.
Bevestig daar stuurstangen aan zodat dit enigmaten tegen gaat sturen aan de voorkant van de truck als deze een bocht gaat maken.

De besturing van op het scharnierpunt moet dan echter minder stuuruitslag hebben dan de voorwielen om scharen van het geheel te voorkomen.
Op die plaats had ik dus de servo-differentie module gedacht. ;)



:ontopic:
 
ik zal me hierna dan ook weer netjes gedragen maar bedoelde het niet straffend maar zo'n module waar je dat voor kunt gebruiken etc.

groeten sjoerd en sorry dat ik het verstoorde..
 
Heey Timo,

Leuk om eens wat van je te zien, ik heb de Scania een tijdje geleden al mogen bewonderen, weet je nog?
Zag er veelbelovend uit!
 
@ Piet, zeg maar Timo hoor, bedankt, goed voorbeeld doet volgen. Dat proberen we in ieder geval.

@ Mark, nu heb ik eindelijk weer wat meer modelbouwtijd. De Volvo en z'n aquarium staan er ook nog.

Tussen de paaseitjes door nog wat geknutseld. De meeste ledjes zijn gemonteerd en voor de zijrichtingaanwijzers in de opstap zijn er extra ledjes bijgesoldeerd.

scania_r560_6x2_vla_(51).jpg


De bumper en opstappen/spatschermen gemonteerd.

scania_r560_6x2_vla_(60).jpg


Groeten Timo
 
Ophang achterassen

Hallo Timo,

Allereerst wil ik je zeggen dat ik de Scania tot nu toe erg mooi vind. Vooral de ophang van de twee achterste assen vind ik goed gevonden. Dat zal ik ook wel bij mijn truck in aanbouw toe kunnen passen. Ik heb je trouwens ook een PM gestuurd over het printje van Conrad.

Mvg, Ton...
 
Foutje.............:oops:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van twee originele halve Scania tanks een hele gemaakt om het bedieningspaneel van de MFU in te verstoppen. De knopjes zitten uit het zicht aan de onderzijde van de tank. Eenmaal ingesteld is de aan/uit schakelaar de enige schakelaar welke regelmatig bediend moet worden en dat gaat goed zo.


scania_r560_6x2_vla_(66).jpg

Onderzijde van de tank

scania_r560_6x2_vla_(70).jpg

Bovenzijde tank en alle verlichtingsledjes ingebouwd.

De MFU wil in de cabine monteren. Hiervoor word een scharnierende plaat gemaakt zodat de MFU rechtop tegen de achterwand staat en mee kan bewegen als de cabine gekanteld wordt. Tevens is de MFU dan goed bereikbaar. In de cabine komt een interieur met een "dubbele" achterwand. De speaker komt tenslotte tegen het dak. De eerder besproken servomodule heeft zijn plekje rechts onder de vloer gevonden. De accu komt links langs het chassis en de ontvanger gaat links onder de vloer.
 
mooi

en dat trucje met dat plankje dat mee gaat kantelen ga ik ook toepassen in mijn truck
heb de scharniertjes al eventjes liggen
 
Het scharnierende achterwandje is klaar, de accu aangepast en de meeste bedrading aangesloten. De accu was te lang dus twee cellen los gehaald en bovenop de andere vier cellen gemonteerd.

scania_r560_6x2_vla_(71).jpg

De accu in de accubak, later komt hier een kist overheen.

scania_r560_6x2_vla_(73).jpg

Het scharnierende tussenwandje met de MFU

scania_r560_6x2_vla_(74).jpg

De achterzijde.....

scania_r560_6x2_vla_(75).jpg

En met de cabine terug gekanteld.

Nu de accu's opladen en testrijden....
 
Ziet er erg netjes uit.
en een mooie oplossing met de scharniertjes.
 
Na Bijna een jaar niets meer aan de Scania gedaan te hebben werd het weer eens tijd. De tank is gemonteerd en de MFU past prima in de achterwand van de cabine.

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(76).JPG

brandstoftank met daarin de controle unit van de MFU

Scania%20R560%206x2%20VLA%20(79).JPG

cabine interieur

 
hee

dat is een nette trekker.
ziet dr knap uit.
is de voorloopas ook een stuuras?

groetjes erik:cool:
 
Back
Top