Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi maar weer

    Toen Peter bezig was met de bouw van de cabine hebben we veelvuldig contact gehad hoe ik bepaalde dingen wilde hebben. Één van die dingen was het dashboard.
    Ik heb toen aangegeven wat ik wilde en Peter heeft het toen zo gemaakt:

    [​IMG]

    Hier zien jullie hoe de rand onder het raam is gemaakt. In het midden een nok om het dashboard te centreren.

    [​IMG]

    Hier het dashboard aan de achterkant. In het midden de uitsparing voor de centreernok. Ik kan dus het complete dashboard zo over de rand onder het raam monteren.Prachtig!!!. MAAR als ik het zo monteer dan kan ik mijn buiten cabine niet meer optillen want dan komt mijn dashboard tegen het dak van mijn binnen cabine.
    Ik heb hier dus een grote denkfout gemaakt. Mijn dashboard moet aan de vloer van mijn binnen cabine gelijmd worden en het stuk waar de ventilatieroosters in zitten moet onder het raam vastgelijmd worden. Dat betekent dus dat de zaag in het dashboard gezet moet worden.
    Nu kun je een zaag pakken en een stuk van het dashboard afzagen. Dat is het probleem niet, ik zie dat zagen hier veelvuldig voorbij komen. Nee, ik wilde het toch zo netjes mogelijk proberen te zagen.Samen met Peter naar een zo goed mogelijke oplossing gezocht,en hier is de uitkomst van het brainstormen.
    Eerst een nieuwe zaagfrees gekocht.
    Ik heb speciaal voor een nieuwe zaag gekozen omdat dat de minste druk geeft bij het zagen en er zo dus geen warmte in het materiaal komt.

    [​IMG]

    Toen heb ik het dashboard op de freesbank op gespannen en met de hoogtemeter goed gezet:

    [​IMG]

    De frees erin en zagen maar (3 min. werk):

    [​IMG]

    Na het zagen ziet het er nu zo uit:

    [​IMG]

    Omdat ik een nieuwe frees gebruikt heb hoefde ik niet eens af te bramen.

    Dan is het snel kijken hoe het er in de cabine uitziet:

    [​IMG]

    Er is zelfs geen naadje te bekennen. Peter en ik kunnen heel goed leven met deze oplossing

    Mvg.Opa Wil
     
    MikeMohawk, trialrolf, Saxxon en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Een kleine update

    s'Avonds,onder het genot van een drankje, bezig met de elektronica op het dak van de binnen cabine. Aan de voorkant een extra koker er bij gezet om te zorgen dat de bedrading niet in de weg zit als de buiten cabine er op moet:

    [​IMG]

    Aan de achterkant nog kokers erbij gelijmd en begonnen met stickers maken:

    [​IMG]

    En weer het eeuwige passen of alles goed gaat:

    [​IMG]

    Hoe makkelijk kun je het voor jezelf maken.

    Mvg.Opa Wil
     
    Vonk, Saxxon, ahop en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Ziet er goed uit wil. Zeker na die borel.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Prachtig hoor. Je maakt het jezelf op deze manier een stuk makkelijker. Ga toch ook eens wat kokermateriaal in styreen regelen.....
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Opa Wil,
    jou denkwerk lever hele mooi oplossingen op voor menigeen een bron van inspiratie.... :friends:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  6. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Gaan we weer

    Mannen allereerst weer mijn dank voor de complimenten. Even wat antwoorden.

    @vwforum

    Een borrel zal het niet geweest zijn daarvoor zit alles te recht. Met borrel gaat er vast iets scheef.

    @trialrolf

    Rolf,als je kokers aanschaft neem dan voor de servokabels kokers van 6.3 x 9.5 m/m.
    Door deze kokers gaan namelijk de stekkers hoef je niet te knippen en weer te solderen.

    @Jan de Boeff

    Jan,ik kan alleen maar hopen dat andere modelbouwers hier iets aan hebben. Op deze manier van bouwen voorkom je een hoop ergernis en teleurstellingen door storingen. Plus dat iedereen direct kan zien waar alle draden heen gaan. Wel zo makkelijk als ik een storing krijg die ik zelf niet kan oplossen. De man die dan de storing moet zoeken hoef ik dan geen uitleg te geven.

    Gisterenavond weer verder gegaan met de bekabeling. Alle kokers zijn nu toegewezen en van stickers voorzien. Bovenop is nu ook de multiswitch aangebracht om de diverse lichtgroepen aan te kunnen sturen:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    Jan de Boeff, ahop, vwforum en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    heerlijk om te zien Wil, echter is mij nu 1 kabeltje onduidelijk het witte stekkertje met rood/zwarte draadjes op jouw m24 waar gaat dat naartoe?
     
    peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  8. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Marco

    Ja,dat is nieuw op de M 24. Het is de voedingskabel voor de soundmodule.Je weet het he alle kabels voor stroom en verlichting aan de linkerzijde.
    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  9. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Kijk, zo leer ik nog eens iets. Ik ben benieuwd naar de volgende update.
     
    peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  10. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi allen

    Even iets heel anders. Peter heeft mij verschrikkelijk blij gemaakt met de Scania. Nu probeer ik Peter blij te maken met een reparatie klus. In zijn freesbank zat te veel speling op een tandkrans overbrenging. Aangezien dit niet na te stellen was heb ik de tanden van de ronsel op laten lassen en deze ben ik nu aan het frezen. Het is heel wat anders maar toch plaats ik het hier even, tenslotte is dit voortgekomen uit het Scania project:



    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55, vwforum, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    En dat zonder ondersteuning aan het as einde? Ik zie wel dat je minder dan 1/100ste aan trilling hebt, maar toch...
    en dat bij dat harde en onregelmatige lansoppervlak, pffff
    Heb je bij je verdeelkop geen eind center? Zou zomaar kunnen, ik ook niet, maar ik frees dan ook geen tandwielen; welke module is dat M2- 2,5?
    Maar goed, ik weet nu waar ik te biecht moet als er zoiets aan de hand is :friends:
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Even Off Topic :

    Ik heb een aantal vragen, omdat mij boeit om dit soort reparaties uit te voeren.

    Wat is de reden dat je de as niet aan het einde ondersteunt met een draaiend of een vast center ?
    1.
    Geen passend draaiend center voor handen, wat op de freesbank past ?
    2.
    Je vind het niet nodig om een passend draaiend center zelf te maken, omdat de as van zichzelf stevig genoeg is, nauwelijks trilt en niet doorbuigt ?
    3.
    Was het een geharde stalen as.
    Zo ja, ga je de as na het frezen weer (laten) harden.

    Waarom al deze vragen ?
    Ik heb enige tijd geleden een verzoek gekregen van een kennis van mij om een afgebroken tand in een tandwiel van een oude draaibank op te lassen en buitenkant af te draaien en de tand uit te frezen en weer te (laten) harden.
    Dit tandwiel is niet meer te leveren en moet speciaal gemaakt worden, maar dit is nogal duur, dat is de oude draaibank helemaal niet (meer) waard.
    Ik heb in eerste instantie gezegd, dat ik niet echt kans zie om dit tot een goed einde te brengen, want ik ben geen gereedschap maker.
    Het oplassen van de tand is voor mij geen probleem, ik heb zelf wel een lasapparaat.

    Nu ik zie hoe jij deze klus aanpakt, wil ik die uitdaging ook wel aangaan om de tand op te lassen af te draaien en af te frezen.

    P.S.
    Ik heb zelf ook geen draaiend center bij mijn verdeelkop, die zal ik moeten maken of moeten kopen.

    Succes met het affrezen van de as voor Peter.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Je vraagt hetzelfde Piet, maar in heel andere bewoording
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2017
    peter 55 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Ik ben geen gereedschap maker zoals ik al schreef, dat is Opa Wil altijd wel geweest en heel goed weet wat hij doet.
    Ik stel wat specifieke vragen, die voor mij van belang zijn, i.v.m. met het defecte tandwiel.
    Daarom had ik er even Off Topic bij gezet.
    Misschien had ik het beter via een P.B.je met Opa Wil kunnen doen, maar ja, dan wordt het niet gedeeld met anderen, die hier misschien ook iets van kunnen leren.

    Excuses, als mijn vraagstelling aan Opa Wil bij jou anders is overgekomen.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Nee hoor, we zitten op dezelfde lijn!
    Ik ben ook benieuwd naar Wil zijn antwoorden, en ik weet zeker dat hij dit prima vind!
    Ik heb die boze "off topic" icon verwijderd, dat boze was helemaal niet de bedoeling; niet eerder zo gezien

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo mannen

    Helaas heb ik nu geen tijd om uitvoerig op dit onderwerp in te gaan.Volgende week zal ik dat wel doen. Misschien kan ik dat dan doen in een apart topic.

    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55 en Helicor vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Tja, dat heb je met eigen bazen hé, altijd druk, druk en nog eens druk, hahaha. :) :) ;) ;)
     
  18. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Als ze met pensioen zijn,krijgen ze het steeds drukker.Of gaat het langzamer.haha.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  19. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo allen

    Zo,na wat tegenslag,dan nu weer even een update.
    De bekabeling aan de servo zijde is nu op twee kabeltjes na geheel klaar. Ik zit nog even te wachten op een paar verlengkabels.
    Jullie zien dat de ontvanger helemaal vrij zit. De ontvanger zelf zit vast met klittenband dus is er makkelijk uit te halen.

    [​IMG]

    Op vorige foto`s hebben jullie kunnen zien dat ik links boven op het dak veel ruimte over heb gelaten voor de draden en de weerstanden voor de verlichting. Dit heb ik gedaan omdat ik deze keer met regelbare weerstanden wilde werken.Hierdoor kan ik een beetje spelen met de lichtsterkte van de verschillende led`s. Ik heb 5 weerstanden voor de voor verlichting en 5 voor de achterverlichting. De weerstanden tegen elkaar gelijmd en in een soort bruggetje gelijmd.

    [​IMG]

    De pootjes omgebogen en de draden gesoldeerd.

    [​IMG]

    Daarna alle bedrading aangesloten. Ook de multiswitch zijn definitieve plaats gegeven en aangesloten.

    [​IMG]

    En ook een foto vanaf de achterzijde.

    [​IMG]

    Aan de onderzijde van de cabine connectoren gelijmd voor de aansluiting van licht en servo`s.

    [​IMG]

    Ik heb nu wat mij vanaf het begin voor ogen stond. Een complete module. Deze kan ik nu wegzetten totdat hij nodig is voor montage maar mocht er een probleem komen dan kan ik hem compleet uit het model halen en controleren.

    Dan volgt er weer het passen of alles wel klopt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op naar de volgende uitdaging.

    Mvg.Opa Wil
     
    Saxxon, ahop, Vonk en 12 anderen vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Vakwerk hoor, ik wist niet dat jij ook een elektronica specialist was.
    Alles mooi overzichtelijk weggewerkt en alles keurig gemerkt met stickers, Super hoor !! :thumbsup: :thumbsup: :koud:
     
    ahop en arm1948 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina