Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. Jeroen85

    Jeroen85

    Lid geworden:
    25 apr 2016
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Friesland
    Ook mooi voor het gewicht op je Voorste as trouwens. Bij het rijden met een combinatie kan ik mij voorstellen dat het effect heeft
     
    luchard vindt dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    IK blijf het verbazingwekkende modelbouw vinden Wil.
     
    luchard, arm1948 en Jeroen85 vinden dit leuk.
  3. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi weer

    Allemaal weer heel hartelijk bedankt voor de geweldige reacties,hierdoor weet ik dat ik op de goede weg ben en dat het door jullie gewaardeerd wordt. Bedankt!!

    Vandaag was het een zeer vruchtbare dag. Verschillende onderdelen kunnen maken voor de servo bevestiging:

    [​IMG]

    Boven de radiateur die ik nu op dikte heb gefreesd. Daaronder de voorste traverse waar ik twee montage gaten in heb geboord. Daaronder de montageplaat en daaronder de servo met twee lijsten.
    Dan is het dus de boel in elkaar zetten. Eerst de montageplaat met de traverse:

    [​IMG]

    Dan de lijsten aan de achterkant:

    [​IMG]

    Hierna is de servo aan de beurt. Deze wordt vastgezet met de twee lijsten:

    [​IMG]

    Vervolgens kan de hele boel dan weer in het chassis:

    [​IMG]

    Dan de radiateur erboven en kijken hoeveel ruimte er is overgebleven:

    [​IMG]

    De ruimte tussen de poulie en de radiateur is nu 8 m/m. Voldoende dus om de fan te plaatsen. :banana::banana::banana:

    Ik ben van plan om in het weekend de cilinderkoppen op het blok te gaan lijmen.
    Dat doe ik met bison kombi metaal. Een twee componenten lijm.
    Deze lijm moet dun aangebracht worden en dan onder druk ca. tien uur uitharden.
    Nu vind ik lijmen altijd een vervelend klusje. Je kunt de lijm nog zo dun insmeren zodra je er druk op zet komt de lijm er onderuit. Dus heb ik in de koppen een "lijmgootje" gefreesd:

    [​IMG]

    Het binnenste vlak wordt opgeruwd en van een dun laagje lijm voorzien. Ga ik het nu onder druk zetten dan wordt de overtollige lijm in het gootje gedrukt en komt niet onder de koppen uit. Niks geen lijmranden dus.

    Mvg.Opa Wil
     
    trialrolf, T-Bird, luchard en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Absoluut prachtig hoe je het allemaal maakt. Zoveel aandacht voor detail.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    DAT is slim bedacht! :worship:

    Maar een 2e punt wat ik altijd lastig vind, is dat de onderdelen steeds kunnen gaan schuiven als je gaat klemmen, dus hoe los je dat nu op?
    Je wilt ze vast wel allemaal tegelijk op de juiste plek; een malletje eromheen of zoiets? Of iets verdiept op het blok misschien?

    Cor
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Waarom worden de koppen niet vastgeschroefd zoals bij de1:1, V8 motor, dan hoef je niets te lijmen, bovendien is dit heel realistisch.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    De kopbouten zie je niet, wat hier zichtbaar wordt zijn de deksel schroefjes, en die worden dan wel erg klein lijkt me.
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    M1 of M 0.8 boutjes gebruiken.
    Ik gebruik zelf ook M1 en M 0.8 boutjes, ik tap zelf schroefdraad van1 mm e 0.8 mm.
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou vier kopbouten zijn normaal gesproken wel zichtbaar.

    [​IMG]
     
    arm1948 en Tug.NL vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bij de oudere types Scania V8 motoren zijn ook de bovenste kopbouten zichtbaar (140 V8 en 141 V8 jaren 70 van de vorige eeuw)
     
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo mannen

    Even een paar reacties. Om deze motor te kunnen bouwen werk ik met 3 informatie bronnen. 1. Foto's van het internet
    2. Een model van Italeri
    3.Het prachtige model van Marcel (Ruitje):

    [​IMG]

    Toch zijn bepaalde dingen niet helemaal volgens maat want de fabrikanten van deze modellen hebben ook concessies moeten doen. Dus is het meten en rekenen geblazen.

    @toostbeek

    Volgens mij zijn er 6 bouten te zien getuige de volgende foto:

    [​IMG]

    De andere kopbouten zitten onder het kleppendeksel. Mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat wel.

    @VOLVO FH 16 660

    Piet,waarom zou ik lange gaten van 0.8 m/m gaan boren?
    Ik ga eerst de kleppendeksels maken en dan ga ik de plaats bepalen waar de boutjes komen te zitten en dan komen er korte boutjes in de koppen. Dat is al moeilijk genoeg, kijk maar eens hoe weinig ruimte er is in het echt.

    @Helicor

    Cor,hoe ik het ga aandrukken zal ik je middels foto's na het weekend laten zien. Ijs en weder dienende natuurlijk.

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago, Helicor, luchard en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Het wat ook maar een suggestie om de koppen vast te zetten met lange boutjes zodat je niet hoefde te lijmen.

    Ik zelf ben niet van het lijmen, ik schroef liever alles vast. :)

    Korte boutjes als kopbouten kan ook prima hoor !
    Succes met de bouw van de V8 :thumbsup: :worship:
     
  13. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Helicor

    Hallo Cor,belofte maakt schuld dus hier even wat foto's van het lijmen.
    Ik heb eerst het blok in de klem van de freesbank gezet ende koppen er op gelijmd:

    [​IMG]

    Daarna een stukje dubbelgevouwen papier erop gelegd.Dit om eventueel hoogteverschil van de koppen te compenseren:

    [​IMG]

    Daarna een stevig balkje erop gelegd,een pen met bolle kop in de spantang gemonteerd en de kop van de freesbank laten zakken. Daarna tiende voor tiende de kop verder laten zakken tot ik voldoende druk had:

    [​IMG]

    Na 12 uur uitharden had ik een mooi resultaat zonder lijm randen zoals gepland:

    [​IMG]

    En gisteren was ook de tweede kant klaar:

    [​IMG]

    Ik heb dus de freesbank als lijmklem gebruikt. Een beetje dure lijmklem maar het werkte perfect.

    Mvg.Opa Wil
     
    ruitje, Tehago, trialrolf en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi, mooi ,mooi mooi .:koud::koud::koud::koud:

    Jammer dat ik er geen ruimte voor heb in mijn truck, maar anders....:rolleyes:

    Grtjs Charlotte.:bye:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  15. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Goedemiddag Will,
    Wederom weer een stukje vakwerk onder de kap.
    Knap hoor.
     
    Tehago en arm1948 vinden dit leuk.
  16. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi weer

    @Catwoman

    Hallo Charlotte. Ja,je kunt niet alles hebben he. Het hangt helemaal van je keuzes af. Jij bent je prachtige model aan het uitrusten met heel veel andere dingen dan ik maar we hebben allebei maar een beperkte ruimte en die is altijd te klein voor wat we willen bouwen.

    @Marco_Polo

    Mijn dank voor je leuke reactie.

    Deze week weer verder gegaan met de besturing. De pitman arm kan gemonteerd worden.
    Ik heb aan de binnenkant een blokje gemonteerd en samen met het chassis geboord en geruimd. Daarna een bronzen bus gemaakt en in het gat geperst:

    [​IMG]

    Vervolgens een as gedraaid met een kamer waar precies de as van de servo in past. Daarna de as vastgezet met twee inbus boutjes:

    [​IMG]

    Ik heb de pitman arm expres zo laag mogelijk gezet met een reden. Als je naar links stuurt gaat de pitman arm naar voren, om nu niet in de problemen te komen met mijn voorbumper
    heb ik alles zo laag mogelijk gezet:

    [​IMG]

    De arm kan nu makkelijk in de bumper bewegen.

    Toen ik de cabine van Peter overhandigd kreeg had ik drie doelstellingen:
    1.Er moest een motor in komen
    2.De motorkap moest automatisch openen
    3.De besturing moest voorin komen
    Nu weet ik ook wel dat je doelstellingen niet altijd uit komen om wat voor reden dan ook.
    Toch ben ik nu super blij en toch ook wel een beetje trots dat ik mijn doelstellingen heb bereikt:

    [​IMG]

    Het gaat er allemaal inkomen :banana: :banana: :banana:

    Mvg.Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
    ruitje, Vonk, Tehago en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Ik ben benieuwd wat je volgende uitdagingen gaan worden... jouw kennende zal je er wel weer iets moois bij verzinnen.
     
    Tehago, peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  18. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup: :yes:
    ben er stil van
     
    Tehago en arm1948 vinden dit leuk.
  19. marcelinets

    marcelinets Guest

    Hallo Wil.

    Wat ben je een modelbouw kunstenaar schitterend wat je weet je maken, en natuurlijk Peter.
    Blijf je volgen.

    Groet Marceline
     
    arm1948, peter 55 en Tehago vinden dit leuk.
  20. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Jan de Boeff

    Hallo Jan

    Ik hoop dat je nog vele malen stil zult zijn. Een teken dat ik dan nog steeds goed bezig ben.

    @marcelinets

    Hallo Marceline

    Mijn dank voor jouw mooie compliment,ook vind ik het leuk dat je Peter hier ook nog even noemt. Hij is tenslotte de grondlegger van dit project.

    Ik ga nu toekomen aan de kleinere onderdelen van de motor. Nu heb ik natuurlijk wel een klem op de freesbank maar die is voor dit werk wel wat groot. Afgelopen zaterdag even bij Herman een kleine machineklem wezen kopen:

    [​IMG]

    En klein is die:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik gebruik hem gewoon in de grote klem:

    [​IMG]

    Het vliegwielhuis is nu ook aan de motor gemonteerd:

    [​IMG]

    Alle gaten voor de cilinderkop bouten en de uitlaten zijn ook geboord:

    [​IMG]

    Ook een proef kleppendeksel gemaakt om te kijken of alles goed uitkomt:

    [​IMG]

    Ik ben tot nu toe wel tevreden:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    trialrolf, Schots en Scheef, Rakthi en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina