Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi zo, je luistert goed Wil, zie ik; dus nog maar een bestelling:
    Bij de meeste motoren zitten de motorsteunen aan de achterkant bijna altijd aan de zijkant van het vliegwielhuis, voor bevestiging aan de chassisrail;
    aan voorkant van het blok aan beide zijden, of op een beugel onder het blok door, weet niet meer hoe dat bij de Scania zat.
    Nu maar weer gauw naar de kelder, want je lunchtijd is alweer voorbij!

    Cor
     
    luchard, peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Helicor

    Hallo Cor.

    Op het volgende screenshot kun je zien hoe de motor opgehangen wordt:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Drenthe
    Ahh, voor aan beide kanten dus.
    En daar zie ook nog de 3 hijsogen, om je motor erin te takelen...
    Cor
     
  4. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    888
    Locatie:
    België SchriekCity
    Is weer allemaal om duimen en vingers van af te likken
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi weer

    Vandaag het motorblok in de juiste stand in het chassis gezet en de schuinte voor de tunnel gemeten. Daarna de tunnel in de juiste schuinte gefreesd en met twee kleine pennetjes gefixeerd op de radiateur:

    [​IMG]

    Nu weet ik wel dat de ring eigenlijk op het blok gemonteerd moet worden maar dat is bij een echt blok al moeilijk laat staan als alles zo klein is en bovendien maakt het in dit geval niet uit hoe de tunnel vast zit.

    Ook even met de filmcamera vastgelegd:



    Mvg.Opa Wil
     
    ahop, trialrolf, VOLVO FH 16 660 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Drenthe
    Grappig om te zien dat de koppeling voor de fan linksom draait, en de fan rechtsom lijkt te draaien; maar heel verklaarbaar..
    En Wil, een windtunnel zit altijd aan de radiateur vast, want dààr met hij 'luchtdicht' op aansluiten, dus hij zit prima zo.
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  7. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Net echt!
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  8. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Rotterdam
    :koud:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  9. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Sliedrecht
    @demian1290

    Hallo Marco.
    Jij vindt het net echt wat je in het filmpje ziet, Maar ik vind het er nog echter uitzien als de boel een beetje aangekleed is. Kijk maar naar de volgende foto:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    ahop, trialrolf, Helicor en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 660

    VOLVO FH 16 660 Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    6.580
    Locatie:
    -

    Hallo Wil,

    Het ziet er geweldig uit, mooi filmpje. :koud: :thumbsup: :worship:

    Minpuntje : :( :( :(
    Jammer, de ventilator heeft maar 7 gebogen ventilatorbladen, de 1:1 Scania V 8 heeft 10 rechte ventilatorbladen.
    De ventilator nog even aanpassen naar 10 rechte ventilatorbladen en het is helemaal perfect, gelijk aan de 1:1.
    Dit is voor jou een koud kunstje ! :yes: :)
     
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo weer

    Afgelopen vrijdag de bestelde trillingsdempers binnen gekregen. De kleinste die ik op het internet kon vinden rond 6 x 7 hoog:

    [​IMG]

    Gisteren de steuntjes gemaakt. Bij de dempers aan één zijde het draadstukje verwijderd en met loctite vastgelijmd:

    [​IMG]

    De motor hangt nu aan de voorzijde in de rubbers:

    [​IMG]

    Morgen de achterkant maar zien te fixen.

    Mvg.Opa Wil
     
    Richard 7930, ahop, VOLVO FH 16 660 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Drenthe
    ✅ Check, motorsteunen.
    Wat moet ik nu weer verzinnen, o ja die hijsogen nog......
    :koud:
    Cor
     
  13. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    888
    Locatie:
    België SchriekCity
    no words
    Gewoon über knap
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  14. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi maar weer

    Peter was zeer opmerkzaam over de hoogte van de rubbers van de motorophanging,die zijn namelijk veel te hoog ten opzichte van de werkelijke rubbers.
    Dus de rubbers moesten aangepast worden,maar hoe doe je dat? Ze moeten goed aan de maat zijn en ook nog eens recht en vlak afgesneden worden.
    Na enig puzzelwerk tot de volgende oplossing gekomen. Ik heb een busje gedraaid, daarna een gat van 3 m/m geboord en daarna een kamertje erin gemaakt met de diameter van de demper. Toen de demper in het busje vastgezet en in de draaibank gezet. De draaibank laten draaien en met een hobbymes afgesneden. Zie hier het resultaat:

    [​IMG]

    Toen was het dus twee busjes draaien die aan de kant van het blok kwamen. Op de volgende foto zien jullie ook de steunen voor aan de achterkant van de motor:

    [​IMG]

    Ook de vlerken achter op de motor gemaakt en de dempers gelijmd:


    [​IMG]

    De motorsteunen voor op de juiste breedte gemaakt en aan het chassis gemonteerd:

    [​IMG]

    En toen was het dus gehele boel af monteren:

    [​IMG]

    Dit is voorlopig even de laatste foto die jullie zien van het motorblok. Ik ben dat gepriegel,het rekenen en het meten en het bedenken van oplossingen even helemaal zat,dus ga ik even wat anders aan het model doen.

    Mvg.Opa Wil
     
    bvdh, VOLVO FH 16 660, demian1290 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Burum
    Helemaal te gek Wil :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :yes:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  16. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    nieuwegein
    Ziet er weer gaaf uit opa wil.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  17. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Papendrecht
    Erg mooi, opa Wil!
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Hallo opa Wil u licht de lat in de modelbouw wereld op deze manier wel weer een stuk hoger
    en war een simpele oplosing eigenlijk om die dempers op maat te krijgen :thumbsup: :thumbsup:
     
  19. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Rotterdam
    Opa Wil,
    ik vind die motor zo al zeer kompleet (misschien alleen nog een versnellingsbak)
    de rest word zeker ook prachtig, daar zijn wij hier allemaal van overtuigd.....
    :friends:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Nijmegen
    Schitterend !!!:worship::worship::worship::worship::worship::worship:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    arm1948 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina