Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Opstartkosten shapeways zijn 1,40 dollar, dus ongeveer 1 euro. Dus daar kun je nog wat euro's mee besparen. Ben je van plan om het hele kraantje te laten printen dan ? Volgens mij val je dan achterover van de prijs of heb je al de geschatte kosten in beeld ? die paar deeltjes die ik heb laten printen was ik al met al 50,-- kwijt, laat staan een hele kraan:cool:
    groet,
    Henk-Jan
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Ik heb al een geschatte prijs. Het is inderdaad niet goedkoop: model zonder de hydrauliekleidingen en hoogzit zat op circa 150 euro. Maar ik had echter nog niet alle wanden zo dun mogelijk gemodelleerd. Dat heb ik grotendeels al wel verbeterd. Als alles klaar is, ga ik eerst de prijs opnieuw bepalen. Mogelijk ga ik op die basis nog wat onderdelen aanpassen qua te printen volume. Afrondingen, afschuiningen en dunne wanden kunnen nog behoorlijk wat eurootjes besparen. Ook kan ik beslissen om nog dingen zelf te gaan maken. Kortom voordat een bestelling de deur uitgaat, zijn we nog wel een weekje verder.
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Update 76

    Na wat wikken en wegen en twijfel toch besloten om de kraan grotendeels te laten 3D-printen. Vandaag kwamen de eerste onderdelen binnen. En dat zag er niet verkeerd uit:


    Diverse losse delen + 3 mastdelen:

    [​IMG]


    De hulotang:

    [​IMG]


    Ondertussen heb ik de diverse delen al eens goed bekeken. En de eerste indruk is erg goed. Hoe de pasvorm is en of de beweging, die ik voor ogen heb, ook mogelijk zijn, moet nog blijken. Met de keuze voor 3D-printen heb ik vooral wat risico's qua pasvorm genomen met in het achterhoofd dat ik de delen altijd wat kan bijwerken. Dit bleek inderdaad nog nodig. Daarnaast wist ik niet zeker of alle delen we voldoende vormvast waren. Ook hier blijkt dat ik nog wel wat delen moet vervangen of verstevigen.Qua detail is er precies uitgekomen wat ik wilde. Kortom, er moet nog wel wat werk verzet worden.

    Natuurlijk had ik het geduld niet om er uren naar te staren en te wachten tot ook de andere onderdelen er zijn. Dus meteen even een stukje schuurpapier gepakt en de mastdelen geschuurd. Binnen de kortste keren pasten ze in elkaar. Ik zal nog wel een extra ronde moeten doen, zodat ik ook nog een verflaag kan aanbrengen. En mogelijk is wat vettigheid ook geen overbodige luxe.

    [​IMG]

    Daarna nog even wat tijd besteed aan het uitproberen van het eerste onderdelen met vrijheidsgraden: de rotator. En dit viel me helemaal niet tegen. De onderdeeltjes zijn misschien wat klein, maar alles past in een keer. Alle gaten had ik wel bewust iets kleiner gemaakt dan nodig, zodat ik ze moest opboren.

    [​IMG]

    En even een eerste dryfit:

    [​IMG]


    En nu nog even geduld tot de andere delen er zijn....
     
  4. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    Ziet er zwaar gedetailleerd uit mooi hoor. Zal niet goedkoop geweest zijn het printen maar denk dat het het wel waard is hoe mooi of het eruitziet
     
  5. Nudinja

    Nudinja

    Lid geworden:
    30 jan 2014
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Twello
    Dit is wel GAAF!
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    je kan pvc met textielverf kleuren zonder ook maar dikte van verf er bij op te krijgen
    het kleurt echt in t pvc
    dylon textielverf
    er is n topic over bij de rc auto mannen/vrouwen die er velgen n kleurtje geven die tegen een krasje moeten kunnen
     
  7. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Jeetje wat mooi zeg. Knap hoe je dat zo allemaal kan ontwerpen.

    Ik hoop stiekem dat je de kraan vrijgeeft of verkoopt... ik heb er straks eentje nodig voor m'n P.J.Hoogendoorn truck ;)

    Groet,
    Marcel
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  8. Siebe75

    Siebe75

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Super mooi.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Dat ziet er heel erg mooi uit zeg.

    Het 3D printen gaat steeds beter heb ik het idee, want het is heel mooi gedetailleerd en de pasvorm is ook nog goed.
    Zelfs de kleine onderdeeltjes zijn perfect geprint zeg, Super hoor.


    Ik had ook een 3D printer in Belgiƫ gekocht om zelf te gaan printen, maar ik kan niet 3D tekenen, dus heb ik er niets aan.
    De printer weer doorverkocht aan mijn zwager, maar ook die kan er nog niet goed mee overweg.

    Degene die voor jou het 3D printwerk doet is heel goed bezig, dit is waarschijnlijk een professional.
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @allemaal

    dank voor de complimenten.


    @Marcel,
    of ik hem in het algemeen vrij ga geven weet ik nog niet. Dat hangt van de uiteindelijke pasvorm en de noodzakelijke aanpassingen af. Ik ga namelijk geen grote wijzigingen op de 3D-modellen doen en ook niet iets vrijgeven waar nog heel veel werk in zit. Maar indien je toch interesse hebt, kunnen we een (eenmalige) vrijgave altijd bespreken. Schrik dan niet van de prijs... (maar met jouw styreen bewerkingskwaliteiten kun je een groot deel ook zelf gaan maken.)

    @Markioo,
    dit materiaal gaat de verf zondermeer opnemen. Hiervoor wordt ook gewaarschuwd. De vorige keren heb ik gewoon Action verf gebruikt en dat werkt prima. De intentie is om de in elkaar schuivende delen gladder te schuren en zodanig dat ze precies pas zijn.

    @Piet
    De printer (Shapeways) is de professional. De printkwaliteit van de printers, die zij gebruiken is niet te vergelijken met de thuisprinters. Een van de grootste technische verschillen is de manier waarop de printers de modellen maken. Hierdoor kun je ook de details beter zien.
    (en zoals je weet is, 3D-tekenen onderdeel van mijn dagelijks werk.)
     
  11. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ja dat t de verf opneemt weet ik
    ik bedoel dat die dylon het kunstof in dringt en het is waterdun dus je krijgt geen dikke laag verf en t is krasbestendig
    handig voor in uitschuiven
     
  12. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Hallo Erik,
    De eerste delen al binnen, ziet er heel goed uit.
    Tja wat kleine aanpassingen hou je altijd maar het ziet er erg strak uit en realistisch.
    Het leuke aan het ontwerpen en laten printen vind ik persoonlijk altijd hoe groot nu iets is, immers bij het ontwerpen mis je de dimensie grootte/diepte. Gezien de doos is het ook vrij heftig :D
    Lus je tzt de slangen ook door de slanggoot naar de leidingen welke aan de uitschuifcilinder zitten ?
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Update 77

    De overige delen zijn binnen en ik ben erg tevreden hoe het er allemaal uitziet.

    De onderdelen zoals ze geprint zijn:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even losgeknipt:

    [​IMG]

    En natuurlijk meteen even dryfitten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze onderdelen passen allemaal erg goed. Er lijkt maar een klein beetje werk in te zitten om ze na te bewerken. De grootste uitdaging wordt om de buitenkanten strak te maken.

    En nog even met de mast:

    [​IMG]

    Ondanks dat door 3D-printen de onderdelen grotendeels klaar zijn, moet ik nu de uitdaging aangaan om de bewegende delen (met name de mastdelen) goed passend te krijgen. En dat zal veel schuurwerk betekenen. Hiervoor wil ik rustig de tijd nemen.
    Maar ik verheug me er nu al op dit weekend de kraan even te passen op de oplegger :cool:.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2014
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Henk-Jan,

    de grootte was me al een beetje bekend, wat ik had de meeste onderdelen al op een a4-tje geplot en middels wat karton uitgeprobeerd.
    Maar in die zin heb je gelijk: het 3D-model wat je zelf heb getekend, is zo wel erg tastbaar geworden. Zelf vind ik vooral details opvallen. Je weet dat je ze hebt getekend, maar ze zijn kleiner dan verwacht of niet zo stevig als ingeschat.

    En ja, het is de intentie om de slangen volledig te routen. Eerst ga ik de al eerder genoemde elektrokabel uitproberen

    groeten,
    Erik
     
  15. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Ziet er echt geweldig uit
    Alle details zijn goed zichtbaar, zelfs de boutkopjes die je erin getekend hebt. Het model is niet gepolijst of wel ? Begrijp ik ook volkomen, want het prijskaartje ziet er dan ook weer heel anders uit.
    Antislipplaat is ook mooi gelukt, is dit nog een beetje sterk en stijf ?
    Ik ben benieuwd naar het totaalplaatje, ziet er ongetwijfeld prachtig uit.
    groet Henk-Jan
     
  16. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    echt super mooi hoor, wou dat ik zo goed kon tekenen, aangezien je zegt dat het ook je werk is, ga ik een gok doen, ik denk dat je constructeur bent ofzo iets.

    maar echt super mooi resultaat, ik heb met mijn 3d prints, deze geschuurd met korrel 220 en daar licht in de spuitplamuur gezet en toen nog eens geschuur met korrel 600.
    en toen viel het mij eigenlijk niet tegen hoe snel je het strak kreeg.

    ga zo door, ik blijf je volgen

    gr
    Koos
     
  17. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Henk-Jan
    om het maar zo te zeggen: het materiaal heet niet voor niets 'strong & flexible'. Dit zijn dan ook de eigenschappen, die ik ervaar. Het is erg sterk. Wil je namelijk zagen of boren, dan kost het je meer energie dan bij bijv. styreen. De dunne delen zijn erg flexibel. Om eerlijk te zijn: meer dan ik zelf misschien zou willen of gehoopt had. Hier is styreen mogelijk een betere materiaalkeuze.
    Het polijsten heb ik niet gedaan. Ik zat al aan minimale wand- en plaatdiktes voor het materiaal. En dan werd het polijsten niet meer aanbevolen.

    @Koos,
    ja, ik werk (deels) als constructeur. En dat is dan inderdaad best handig als je een kraan wilt tekenen.
     
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    nog even en er gaan 3d print bouw kits hier aangeboden worden denk ik
     
  19. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Jouw laadkraan ziet er heel erg mooi uit en is tot in de kleinste details aan gewerkt .
    Nu nog een kleur er op en er is maar 1 woord voor > perfect .
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Vandaag even de gaten opgeboord en tijdelijke asjes gemaakt om de Hiab eens uit te proberen. Kost niet veel tijd en is leuk om te doen.

    In gevouwen stand (ik moet de tweede cilinder nog iets verder opschuren zodat de scheefstand van het onderste deel iets beter wordt):

    [​IMG]

    Uitgeklapt (de cilinders kan de mast zonder uitschuifdelen in deze stand vasthouden)

    [​IMG]

    Even passen op de oplegger. De kraanbaan een de kraan zijn een uitstekende match:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met uitschuifdelen wordt het te zwaar voor de cilinder (maar de hulotang brengt even uitkomst)

    [​IMG]

    Onder een iets andere hoek kunnen de cilinders het wel houden. De hulotang dient ter decoratie.

    [​IMG]

    Even op de bak legggen:

    [​IMG]

    En met de Scania op de foto:

    [​IMG]

    En zo staat de combinatie de komende week even op de kast. Elke dag even genieten
     

Deel Deze Pagina