Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    Hallo

    Mooi project ik ben heel nieuwschierig naar dat 3D printen
    Ben zelf een steentrailer 1:8 aan het bouwen

    Mvg richard
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dag Richard,

    dank voor je compliment.

    Wat zou je willen weten over de 3D geprinte kraan?

    groeten,
    Erik
     
  3. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    De kraan die jij hebt is dar makkelijk op te schalen naar 1:8?
    En hoe erg schik ik van de kosten
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Opschalen (in 3D) zal wel enige tijd in beslag nemen. Model is namelijk specifiek gericht op deze 1:14 maat. Mogelijk moeten her en der ook de constructie net wat anders i.v.m. de beperkingen van het materiaal.

    Kosten: daar zul je waarschijnlijk wel van schrikken. 3D-printen betaalt je namelijk per volume.

    Ben nu bezig met de eerste gedachten voor de kraan op mijn Highline 4-asser. Plan is om daar veel meer styreen toe te passen + de kraan wat (beperkte) beweging mee te geven. Daarom wil ik eigenlijk alleen de lastige onderdelen gaan 3D-printen. Hoe het uit gaat pakken weet ik niet. Kan ook nog wel even duren voordat een en ander gereed is.
    Als ik weer een Hiab op schaal 1:14 zou moeten bouwen, zou ik dat ook uit meer styreen (mijn favoriete materiaal) bouwen. Deze Hiab was voor mij ook een proef om eens te kijken wat 3D-printen van de hele kraan mij zou brengen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    Maar als ik kijk naar al het klijne spul lijkt mij lastig om te bouwen met styreen zag er wel knap uit het geprinte materiaal nml
    Mag ik vragen wat de kraan heeft gekost geprint?
    Trailer is trouwens ook zeer goed gelukt
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De exacte prijs weet ik niet meer. De onderdelen heb ik namelijk verwijderd uit mijn Shapeways account.
    De geschatte prijs was en ik weet nog wel dat deze schatting uiteindelijk niet ver van de waarheid aflag.:

    En ja de hydrauliekleidingen en zulke details zou ik waarschijnlijk weer laten printen.
    Maar de grote delen (mast en tank etc.) zou ik nu toch uit styreen doen. Zeker als je de mast uit styreen gaat maken, scheelt dat aanzienlijk in de prijs.
     
  7. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    Valt opzich nog mee vind ik
    Zat daar ook al aan te denken zelf bouwen maar valt niet mee al het materiaal aan plastic wat je koopt is tot 10 mm en dat is beetje streukel punt bij dit 1:8 project
    Uit plaat maken kan ook maar je zit met de vorm wiebbertje vorm of half rond vandaar dat ik dat printen wel interessant vind
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Misschien een optie om zelf een professionele 3 D printer te kopen ?
    En om de kosten te drukken voor anderen 3 D prints te maken ?
     
  9. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    Ben niet handig achter de computer moet uitgetekend worden met speciaal programma?
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    ja, om de kraan te tekenen heb je een CAD-programma nodig.
     
  11. Da Gum

    Da Gum

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Is het niet mogelijk om het ontwerp in Blender te maken? Dat is gratis te downloaden en op youtube staan heel veel goede tutorials. Daarnaast zijn er tegenwoordig redelijk betaalbare 3D printers te koop (rond de 150 euro), die best redelijke kwaliteit printen. Op die manier kun je de kosten ook nog redelijk binnen de perken houden, vooral als je in de toekomst nog meer wilt printen.
     
  12. Richard11145

    Richard11145

    Lid geworden:
    5 dec 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Griningen
    Ook nog een optie ja idd
    Of ik moet iemand zoeken die het tekenen leuk vind:koud:
    Zag dat je ook rc autolaad kraan kan open op internet maar daar betaal je ook wat voor
     
  13. Hessel H

    Hessel H

    Lid geworden:
    14 okt 2011
    Berichten:
    11
    Ik heb dit verslag eens doorgebladerd. Geweldig mooi gedaan. Ik ben geen RC bouwer maar doe 1:24/25 kits. Dat zijn dus de standmodellen uit bouwdzen maar..... ik ontwikkel intussen eigen modellen, voornamelijk trailers. Daarbij combineer ik CNC gesneden plaat materiaal van 0,5 tot 3mm met 3d geprinte onderdelen die ik dan ook bij shapeways bestel. De stenentrailer zoals hier beschreven zou ik graag in 1:24 gaan ontwikkelen. Dat jij hem al uitgewerkt hebt in 3d zou voor mij een hele hoop werk schelen. Ben je bereid die bestanden te delen? Ikzelf teken in Solid Edge. Mocht je interesse hebben in mijn modellen dan kun je eens een kijkje nemen op onze fotki site.

    https://public.fotki.com/modeltruck...dels_and/dmtc-members/hessel/finished-models/

    hoor graag van je,
    Hessel
    Drachten
     
  14. Hessel H

    Hessel H

    Lid geworden:
    14 okt 2011
    Berichten:
    11
    [​IMG]
    Eén van de trailers die wij als kit hebben ontwikkeld. Schaal 1:24 [​IMG]
     

Deel Deze Pagina