schaal 1/24 is niet altijd hetzelfde

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Passion Victim, 29 mrt 2018.

  1. Passion Victim

    Passion Victim

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Belgium
    Hallo

    ik heb onlangs gemerkt dat schaal 1/24 per merk en per model kan verschillend zijn.
    Vooral bij de wielafstand. Normaal kom je bij 1/24 aan een centerafstand voorwiel - achterwiel uit op 11.5 cm.

    Maar er zijn er ook waar dit 9.8 cm is. En dit zijn diegene waar ik naar op zoek ben.

    Dus welke 1/24 komen hiervoor in aanmerking (merken en modellen).

    Alvast bedankt
     
  2. ejk

    ejk

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    72
    De wielbasis is per auto verschillend dus dat geldt ook voor schaalmodellen. Wat je zegt klopt dus niet. Niet de schaal is verschillend maar het type auto en daarmee de wielbasis. Een wielbasis van 9,8cm 1/24 is 9,8x24=235cm in schaal 1/1. Als je dat googelt kom je bijvoorbeeld uit op een Porsche 911 of een Daihatsu Cuore of een Renault Twingo. Van een Porsche 911 bestaan 1/24 modellen maar de wielbasis was per modeljaar verschillend dus als je precies 9,8cm zoekt dan is het erg lastig zoeken. Waarom wil je persé een wielbasis van 9,8cm?

    PS, om het nog pikanter te maken: Er zijn zelfs auto's met links en rechts een verschillende wielbasis. De eerste versie Renault 5 bijvoorbeeld. De beide achterwielen staan niet in lijn vanwege de vering en wielophanging.
     
  3. Passion Victim

    Passion Victim

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Belgium
    Merci voor de verduidelijking.
    En de rede waarom ik een wielbasis zoek van 9.8 cm is omdat een rc chassis heb met deze wielbasis. Dus nu nog een body zoeken.
     

Deel Deze Pagina