Hoi allemaal, onder aspirant schaalvliegers die er over denken om aan onze gezellige wedstrijden mee te doen is er blijkbaar veel onduidelijkheid met betrekking tot het benodigde documentatie pakket. Zodanig dat het een drempel kan zijn om überhaupt mee te doen, het hoeft echter helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, zéker niet om mee te beginnen en zo een keer proberen mee te doen, zelfs met een simpele schaalkist.
Ik trap dit draadje effe af met de discussie die is ontstaan in Kim zijn Sportschaal draadje:sportschaal-kist-gezocht-3
...en ja, je mag ook met een ARF met F4C meedoen!
Ik schrijf dit met een aantal jaren aan schaalwedstrijden meegedaan te hebben en zodoende ervaring opgebouwd om een mooi en duidelijk pakket samen te stellen. Echter blijft het ook voor mij één grote leerschool, het kan altijd beter!
Dus als er opmerkingen, aanvullingen en of vragen zijn, plaats ze hier aub, worden we allemaal beter van! 
Om mee te beginnen, voor als je zomaar eens een keer mee wilt doen zou ik het relatief simpel houden en geen complex pakket samenstellen. Meedoen is al een hele leuke leerschool en zodoende kom je al snel achter wat er meer bij komt kijken. Een docu pakket kun je gaande weg natuurlijk altijd verder aanpassen.
Hier een voorbeeld setje van mijn miniplane, dit is ongeveer het minimale wat volgens de regels nog kan. Met deze relatief simpele bouwdoos heb ik 2 jaar in F4C meegedaan.
Boekje, op internationale wedstrijden moet dit in drievoud zijn, voor elke jury één. Ik kan echter zo effe nergens in de regels vinden dat dat een must is dus voor NL gebruik is één set wellicht ook wel genoeg. Mocht je er tóch drie willen maken dan de andere twee gewoon effe kleuren kopieren. (met als voetnoot naar de jury dat alleen kleuren beoordeling vanaf het originele pakket gedaan wordt)
Inleiding bladzijde met fotootje. Eigenlijk is dit gelijk zelfbouw verklaring. Ik heb precies zo'n zelfde pagina ook in mijn F15 docu met een lijstje niet zelfgemaakte onderdelen en een handtekening/datum er onder, klaar!
(Let wel, je hebt hem zélf in elkaar gezet dús kan je tekenen voor zelfbouw verklaring, niets illegaals aan als je een ARF kistje gebruikt!)
Driezijden tekening. Eigenlijk het belangrijkst in een documentatie. (Ik mijd effe de discussie rond originaliteit en zuiverheid, komen we later op terug.....
)
Meestal kun je bij de kit bouwer zoiets op kan vragen en gebruiken. Anders googlen. Bij mijn miniplane kon ik dat los aanvragen bij sig met een foto setje van de echte. Kopieer (vergroot/verklein) deze zodat je een tekening spanwijdte van minimaal 250 en maximaal 500cm heb. Plastificeer drie tekeningen zodat je elk jury een aanzichtje kan geven.
Aantal zij / overzicht foto's. Kun je waarschijnlijk genoeg op internet vinden, anders ook effe navragen bij de kit bouwer. Minimaal vereist: 3 foto's met minstens één van jou prototype, hoeft niet perse kleur te zijn maar is wel beter.
Kleur bewijs zal lastig worden denk je misschien. Valt wel mee, je moet effe uitzoeken welke kleur nummers de echte gebruikt heeft, via originele bouwer, eigenaar etc, beetje sherlock holmes spelen maar is wel leuk
. Dan met die nummers bij een locale verfboer kleurenstaal waaier regelen(of beter als ze losse staal strips hebben) en deze in je docu plakken met evt mailtje van je speurtocht er bij. Wellicht zijn de kleuren niet 100% gelijk met jou model maar je gaat met dit model tóch niet voor maximaal
. Laat de jury maar denken of het overeenkomt of niet. Goede kleur bewijs kom ik later nog op terug.
Op linkerblad heb ik trouwens ook wat cockpit foto's geplaatst van het origineel, niet perse nodig, ik had wat extra details gefriemeld dus wil je dat ook graag laten zien.
Zie hier, bovenstaande had ik in een avondje in elkaar geflanst, ik denk dat het zéker leuk werk is in aanloop naar een goede F4C schaalkist. Zo kom je al wat dingen tegen waarbij je voor je schaal kist wat verder moet duiken en spitten maar het is goede ervaring voor het echte werk later.
Groetjes,
Gerald
Ik trap dit draadje effe af met de discussie die is ontstaan in Kim zijn Sportschaal draadje:sportschaal-kist-gezocht-3
...en ja, je mag ook met een ARF met F4C meedoen!

Ik schrijf dit met een aantal jaren aan schaalwedstrijden meegedaan te hebben en zodoende ervaring opgebouwd om een mooi en duidelijk pakket samen te stellen. Echter blijft het ook voor mij één grote leerschool, het kan altijd beter!


Om mee te beginnen, voor als je zomaar eens een keer mee wilt doen zou ik het relatief simpel houden en geen complex pakket samenstellen. Meedoen is al een hele leuke leerschool en zodoende kom je al snel achter wat er meer bij komt kijken. Een docu pakket kun je gaande weg natuurlijk altijd verder aanpassen.
Hier een voorbeeld setje van mijn miniplane, dit is ongeveer het minimale wat volgens de regels nog kan. Met deze relatief simpele bouwdoos heb ik 2 jaar in F4C meegedaan.
Boekje, op internationale wedstrijden moet dit in drievoud zijn, voor elke jury één. Ik kan echter zo effe nergens in de regels vinden dat dat een must is dus voor NL gebruik is één set wellicht ook wel genoeg. Mocht je er tóch drie willen maken dan de andere twee gewoon effe kleuren kopieren. (met als voetnoot naar de jury dat alleen kleuren beoordeling vanaf het originele pakket gedaan wordt)

Inleiding bladzijde met fotootje. Eigenlijk is dit gelijk zelfbouw verklaring. Ik heb precies zo'n zelfde pagina ook in mijn F15 docu met een lijstje niet zelfgemaakte onderdelen en een handtekening/datum er onder, klaar!

(Let wel, je hebt hem zélf in elkaar gezet dús kan je tekenen voor zelfbouw verklaring, niets illegaals aan als je een ARF kistje gebruikt!)
Driezijden tekening. Eigenlijk het belangrijkst in een documentatie. (Ik mijd effe de discussie rond originaliteit en zuiverheid, komen we later op terug.....

Meestal kun je bij de kit bouwer zoiets op kan vragen en gebruiken. Anders googlen. Bij mijn miniplane kon ik dat los aanvragen bij sig met een foto setje van de echte. Kopieer (vergroot/verklein) deze zodat je een tekening spanwijdte van minimaal 250 en maximaal 500cm heb. Plastificeer drie tekeningen zodat je elk jury een aanzichtje kan geven.

Aantal zij / overzicht foto's. Kun je waarschijnlijk genoeg op internet vinden, anders ook effe navragen bij de kit bouwer. Minimaal vereist: 3 foto's met minstens één van jou prototype, hoeft niet perse kleur te zijn maar is wel beter.

Kleur bewijs zal lastig worden denk je misschien. Valt wel mee, je moet effe uitzoeken welke kleur nummers de echte gebruikt heeft, via originele bouwer, eigenaar etc, beetje sherlock holmes spelen maar is wel leuk



Op linkerblad heb ik trouwens ook wat cockpit foto's geplaatst van het origineel, niet perse nodig, ik had wat extra details gefriemeld dus wil je dat ook graag laten zien.
Zie hier, bovenstaande had ik in een avondje in elkaar geflanst, ik denk dat het zéker leuk werk is in aanloop naar een goede F4C schaalkist. Zo kom je al wat dingen tegen waarbij je voor je schaal kist wat verder moet duiken en spitten maar het is goede ervaring voor het echte werk later.
Groetjes,
Gerald
Laatst bewerkt door een moderator: