Schade an TopSky 3 (Disser) (advies gevraagd)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Arthur Costerus, 4 apr 2017.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Gister heb ik mijn TopSky 3 beschadigd nadat hij in een boom terecht was gekomen. Nu zoek ik advies over hoe deze te repareren.
    Het betreft een geknikte vleugel op ong. 20cm van de wingtip van de linker vleugel. De tip is omhoog geknikt.
    Het carbon aan de bovenkant is gescheurd en het kevlar/disser lijkt alleen geknikt. Ook is het schuim van de kern beschadigd.De onderkant lijkt onbeschadigd.
    Zie ook de foto's en de video.

    IMG_20170404_120053.jpg IMG_20170404_120106.jpg
    IMG_20170404_120126.jpg IMG_20170404_120147.jpg
    IMG_20170404_120435.jpg


    Ik weet niet of er een ligger in de vleugel zit en/of die beschadigd is.
    Ik denk er over naa om over een breedte van 5 a 10 cm (advies is welkom) het carbon en disser van de vleugel af te snijden, daarna het schuim weg te peuteren tot op de onderhuid.
    Daarna een dun carbon matje ter versterking o. (dikte/zwaarte/weave/plaatsing?) carbon p de binnen-onderhuid te lamineren. Daarna een stukje schuim te bemachtigen en op maat schuren (welk schuim, en hoe kom ik aan zo'n klein stukje schuim?) en vervolgens het schuim en een nieuw stukje carbon weefsel er in te lamineren (overlappend of niet?, moet dit onder vacuum?). Hierna misschien nog een glasmatje over het geheel voor de versterking?

    Klinkt dat verstandig?

    Nu heb ik geen vacuum installatie, dus dat wordt lastig. Hoofdvragen zijn dus:
    1: is de aanpak hierboven goed?
    2: hoe breed moet ik het wegsnijden?
    3: moet ik de Disser ook wegsnijden of moet ik dat alleen versterken?
    4: hoe zwaar moet het carbon zijn, en van welk type/weave/etc?
    5: hoe moet ik het carbon plaatsen?
    6: hoe kom ik aan een frut-stukje schuim (eigenlijk: 2 frut-stukjes, want ik zal het misschien de eerste keer verprutsen)?
    7: Als ik de bovenkant herstel (zie vraag 4 en 5) moet ik dat onder vacuum doen?
    8: moet ik e.e.a. met een overlap doen (het nieuwe carbon over het onbeschadigde deel laten overlopen) en zo ja, hoeveel?

    Enfin, veel vragen waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    grt,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
  2. marcokruyt

    marcokruyt

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn aanvliegroute zou zijn:
    1 scheur vullen met 24h epoxy met (veel) microballoons, doe je met een injectie spuit, tot het er uitkomt. Overtollige materiaal weghalen, en de vleugel op een vlakke ondergrond laten uitharden.
    2 beetje bijschuren, zeg max over een breedte van c.a. 3cm aan weerszijde van de scheur. dus aan weerszijde papiertape over je vleugel. als je nog echt "gaten of grote oneffenheden" hebt nog wat vullen met 24h poxy en ballons.
    3 matje glas of carbon erover. zeg een cm of 10 breed, alles tussen de 25 en 50gr/m2 zal het voor je doen.
    als je dit glasmatje laat uitharden onder een stukje glad plastic (wel goed insmeren met autowax) dan kan je een redelijk glad oppervlak krijgen.

    als ik het juist heb zit je scheur enkel aan de bovenzijde? zoja, niets doen aan de onderzijde. wel goed vullen met poxy en ballen.

    zou er dus niet te veel aan doen. en zeker niet over 10cm alles weg gaan halen...en schuim er inzetten, schuren ect...ect...veel te veel werk. en het resultaat wordt echt niet beter. dan kan je beter zelf gelijk een nieuw vleugeltje maken...

    vind het trouwens heel bijzonder dat de "carbon" voorlijst is gescheurd. gloof ook niet dat het carbon is...maar eerder een zwarte glasmat. carbonlook zegmaar - chinesium :(

    gr. marco
     
  3. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dit is aanmerkelijk simpeler en sneller. Klinkt goed! (ik krijg weer een glimlach op mn gezicht want ik zag het somber in!)

    Bij het verlijmen van de twee vleugel heb ik het carbon matje afgespannen met gewoon verpakkingstape. Na uitharding tape verwijderd en lijmresten met wasbenzine verwijderd en dat is best mooi geworden. Wel zijn de lijmresten erg moeilijk te verwijderen. Hamvraag is dan: Moet het mooi glad zijn? voor het ook is het leuk, maar heeft het nog een functie?

    Correct. onderkant lijkt in takt. Blijf ik dus lekker af!

    Tja, de TopSky komt bij emc-vega.de vandaan (al is de topsky 3 disser die nu op hun website staat zeker geen disser en volgens mij helemaal geen topsky3... rolroeren zijn heel anders en er zit geen dissercloth in. Ook de stabilo van hout is niet zoals mijn TopSky 3 is...) maar lijkt in echt alles op de TopSky 3 die de fabrikant aanbied (http://www.topsoaring.com/index_supertopsky3.0.htm) inclusief slordige carbon lay-up etc. Ook ziet en voelen de scheurresten echt als carbon aan. super scherp, stijf en zwart. Niet dat "engelenhaar achtige" wat gescheurd glasvezel kan hebben, ECHTER ik ben zeker geen expert...

    Alvast bedankt voor je input!

    grt
    arthur
     
  4. marcokruyt

    marcokruyt

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan het glad en strak maken met tape zoals jij hebt gedaan. je kan ook een een stukje plastic gebruiken (action verkoopt doorzichtige documentmappen) beter is natuurlijk mylar maar dat is duur(der), of huishoudfolie (doe ik zelf meestal voor kleine reparaties) als je daar een a4 papiertje (of een paar) overheen legt, dan een stukje zacht schuim (meubelschuim of iets in die geest) en dan een plankje met iets zwaars om het lekker aan te drukken, gaat het best goed.
    Je profiel ben je toch kwijt in zekere zin. maar als het mooi glad is heb je tenminste een lagere luchtweerstand, en het ziet er ook gewoon mooier uit. succes en wel een foto van het resultaat posten! kan iedereen zien of het werkt op deze manier...of niet :confused:

    gr. marco
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  5. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    De aanvliegroute van Marco is aardig goed, vergeet niet om de vleugel terug in zijn oude vorm te zetten (houd de onderkant recht als referentie) als je alles gaat injecteren met epoxy en microballoons en persoonlijk zou ik toch 50gr/m carbon (onder 45 graden) of meer gebruiken om zeker te zijn dat het stevig is, aangezien het toch je werpkant is.

    Dit soort schades zijn nog goed te repareren, ik heb zelf al ergere schades meegemaakt.
    Gerepareerde kisten vliegen altijd beter ;)
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  6. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Zo in het volle van de vleugel kan je, om je documentmappenmylars aan te drukken, er een stapel tijdschriften op leggen. De rug van de tijdschriften bij de achter of voorlijst, dan nemen de bladzijden de vorm van de vleugel aan, zonder echte drukpunten als bij een lijmklem. En met genoeg boekjes heb je toch wat gewicht...
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Helder! bedankt!

    Dit geeft de burger weer moed! Dit is het duurste kistje dat ik bezit (en voor DLG begrippen een goedkope) en een nieuwe kopen zit er niet in...
    Ook dit geeft moed, want het zweven dat lukt wel, maar dat werpen gaat nog niet structureel boven de 30 meter... Het is voor het eerst dat ik van modelvliegen spierpijn heb... (komt ook een beetje omdat ik op mn 43ste in een boom moest klimmen om de DLG er uit te krijgen...Ik ben nog niet oud, maar dus ook niet jong meer:hammer:)
     
    patrickw en crins vinden dit leuk.
  8. marcokruyt

    marcokruyt

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoja, mocht je willen weten waar je spullen kan halen om dit allemaal voor elkaar te krijgen. (begrijp dat je redelijk nieuw bent...) voor poxy en aanverwanten, glasmat , injectiespuiten ect. ect. kan je halen bij de https://www.polyservice.nl/ echt prima spullen voor redelijk geld. verkoopt ook kleine verpakkingen voor de hobby, en ze geven ook goed advies. ik kom er al jaren, en ben er heel tevreden over. heeft ook glasmat. carbon hebben ze ook maar meer in scheepsdiktes(veel te zwaaaar) maatje zeeschuimers zeg maar. voor folie (mylar alternatieven ga ik altijd naar harolds grafik in het centrum van rotterdam. hebben van dat action spul op vellen van ongeveer 1 m2 voor een paar euro in diverse diktes. wel goed waxen met autowas.maar ik dan bag(ger) ik er spiegel gladde vleugels mee. gr. marco
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Allen bedankt voor de input! Ik ga aan de slag.
    Is er iemand die weet waar ik 50gr/m2 carbon kan vinden (het liefst online) of kan iemand een stukje missen (tegen betaling uiteraard)?

    Epoxy heb ik nog, injectiespuiten heb ik ook nog (...), Harolds daar kom ik graag, dus daar rijd ik vanmiddag heen.. Boeken als druk middel,... ik heb een e-reader,.... mag dat ook?
     
  10. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Als jenum goed in de epoxy zet;)
     
  11. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    En ik wil hem wel een beetje voor je in model brengen... ;)
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Geen probleem, wel eerst een beetje dik boek downloaden en op je reader zetten.
    Oorlog en Vrede van Tolstoi bijvoorbeeld, nee beter nog de volledige Winkler Prins Encyclopedie.
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik zat zelf aan "de ontdekking van de Hemel" van Mulisch te denken,... leek me wel toepasselijk
     
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    @BastiaanD Heb jij een idee waar ik dat 50 grams kan vinden? Na lang zoeken is het lichtste wat ik kan vinden 90 grams...
     
  15. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Ik repareer zelf mijn vleugels altijd met 100gr/m2 spreadtow. Als je me de afmetingen en adres even via PB stuurt kan ik je wel een stuk opsturen. Laatst heb ik zelf zo'n zelfde reparatie uitgevoerd met een romp breuk erbij kwam er in totaal 5gr bij.
    Als je zelf carbon wilt kopen kom je al snel op 64gr/m2 spreadtow of 60gr/m2 samurai weefsel uit.
    http://www.carbonwinkel.nl/nl/carbo...fsel-sy-1k-100-cm-breed-vierkant-geweven.html
     
    Arthur Costerus en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Kijk, dit gaat de goeie kant op ituur! hoop dat je reparatie gaat lukken en dat we we een keer op het veld zien!
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Super bedankt voor je aanbod! Ik denk dat ik een stukje aanschaf voor een eventuele volgende schade herstel poging... Heb R & G in duitsland gevonden ( http://shop1.r-g.de/en/art/CJ-0067100-SY)... a.g. spreadtow , samurai,... geloof ik dat ik nog een hoop moet bijleren...
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    De Reparatie
    Vandaag is e 0,5m2 Carbon binnen gekomen (moet genoeg zijn...) en de injectienaalden waar ook microbaloons doorheen kunnen (de naalden die ik "normaal" gebruik waren net iets te klein...)

    Alls eerste een proefopstelling gemaakt met wat gepaste lectuur:
    IMG_20170411_154953.jpg
    Daarna chirurgisch de wond afgeplakt en geschuurd.
    IMG_20170411_160118.jpg
    Uiteraard zelf het gereedschap klaargezet want een assistente heb ik niet...
    IMG_20170411_161243.jpg
    Daarna epoxy aangemaakt en microbaloons gemixt en e.e.a. in de wond aangebracht "totdat het aan alle kanten eruit komt". Dat wat er uit kwam heb ik een beetje gebruikt om het lidteken een beetje er uit te plamuren. (het is maar een heel dun laagje. Het lijkt meer dan het is)
    IMG_20170411_170050.jpg

    Met het restje ook nog het hoogteroertje gerepareerd, want die was ook uitgescheurd rond een carbon pennetje. Uiteraard was het nylon breek boutje wat in het bovenste gaatje zat nog heel...
    IMG_20170411_170222.jpg

    Nu mag de patient rusten en dan morgen kijken of ik de nieuwe huid er op kan transplanteren!

    Ik heb nu een werkgebied van 5cm breed aangehouden. Moet dit breder, of zal ik het hierbij laten?

    Alle advies is welkom!

    grt,
    Arthur

     
    bgo, DeltaMike en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Reparatie tot op heden naar tevredenheid. Morgenmiddag of vrijdag het carbon aanbrengen. Alvast een proefopstelling met een ballonnetje en een boekje erop gemaakt.[IMG 1492005364347.jpg [/IMG]

    Ook heb ik ontdekt dat de staartbuis over de lengte is gescheurd (ong. 12 cm). Heeft iemand hier nog tips voor om dit te repareren? 1492005438312.jpg
     
  20. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Vwb de romp: CA id scheur laten lopen. Afschuren, ontvetten en een beetje carbon erover.
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina