schakelen /koppeling vraag.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door tom1972, 10 jun 2017.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    hallo beste mensen. beetje gek maar mijn autootje schakelt niet . of het is een speciale bak waar je het niet hoort maar denk het niet. heb alles wel uit elkaar gehad en afgesteld maar doet het niet. zag ook dat de tanden niet echt fijn waren meer. ik heb de oude wedstrijd auto van heer alfred en die was prima maar ja gebruikt en er is wel een en ander aan vervanging toe.weet iemand misschien of dat hele gedeelte van de bak ,de tandwielen etc nog te krijgen is,nieuw en wat zo een compl. set kost ?? dan nog de koppeling . ik heb er een prachtmotortje opstaan waar ik erg blij mee ben. het is een 359 race plus 2 . ik moet daar een perfecte koppeling op hebben. een nieuwe. maar welke moet ik dan hebben . wil graag voor een centax gaan maar ja ... zag er zoveel . mijn grootste zorg is dat ik de tandwielen weer kan gebruiken of nieuwe erop maar dan dezelfde .ik hoop even te horen grt tom
     
    Irishman vindt dit leuk.
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oja was gisteren aan het rijden en toen leek het net offie uit de versnelling schoot zeg maar.veel toeren maar niet pakken .dan ineens bam schiet ie vooruit. ik zag dat de koppeling veel end play had zou dat daar mee te maken kunnen hebben denken jullie of is dat herkenbaar voor iemand . valt nog zat te leren voor mij in autoland maar ga er lekker tegenaan. ik wil en zal,m perfect in orde krijgen (met wat hulp haha)toch gek dat de motor overtoeren maakt en de auto niet vooruit wil. ben heel benieuwd waar ik dat in moet zoeken . snap dat niet. in de bak heb ik het gedaan als aanbevolen stond in de handleiding . de schoenen tegen de alu buitenring en dan 1,5 slag terug de twee boutjes. liep ook net als beschrevn inderdaad vrij toen maar toch dit probleem. koppeling of toch die bak dus dan???
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Je hebt wel het pennetje door de as zitten die de adapter van het schakelmechanisme vast houdt?

    Het kan inderdaad zijn dat het moment van schakelen verkeerd staat. Met de schroefjes die opzij in de bak zitten kan je dmv iets losser draaien de bak vroeger laten schakelen of iets vaster draaien wat later. Een kwart slag kan al een verschil maken. Beide schroeven moeten wel evenveel gedraaid worden om een balans erin te houden.

    Een 359.... dat is een serieuze motor maar ook 1 met een klein probleem, hier zitten zgn P-drijfstangen in vanwege de kleinere krukpen. Deze drijfstangen gaan sneller stuk als de motor topprestaties levert.

    Wat de koppeling betreft, je ontkomt er niet aan om een Serpent Centax koppeling te gebruiken. Een centax lijkt misschien een moeilijke koppeling maar als je het eenmaal weet is het best een makkelijke koppeling. Bekijk de zeer duidelijke instructies van Salven:

     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat heeft niets met het schakelen te maken, dat is de oneway bearing van de 1e versnelling. Door vuil kan het gebeuren dat deze slecht grip krijgt en dan door slaat.
    Even schoonmaken met remmenreiniger en met een druppel oneway olie weer in elkaar zetten. Blijft het probleem moet je EN de as EN de oneway adapter vervangen.
     
    Irishman vindt dit leuk.
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heee goedenmorgen . zoo das snel hee je reactie . dank je hee!!ik ga kijken naar de pen . das een goeie van je. vind de centax juist erg fijn maar denk dat de mijne is versleten .overal zit ook ruimte . dat is niks. ook dank voor je film van heer salven. had ik gezien. al minstens 10 keer maar goed. wilde dat even goed in mij opnemen. vind al zijn fimpjes erg leerzaam trouwens. even over de pen. als die er niet in zou zitten zou het dan niet helemaal niet meer werken. in de bocht naar rechts deed ie in het begin zo vreemd met niet meer pakken zeg maar. de bocht uit en weer pakken. daarom dacht ik aan de overdereven ruimte op de koppeling. oke ga met de pen aan de slag . super dank voor je tip.
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    dank je voor je verhaal van de one way bearing. dat gedeelte moet ik even bekijken want ben nog niet ingeburgerd met die zaken. ga er even goed voor zitten als de kinderschare het toelaat. je bent maar zo wat kwijt. een klein penntje bijv. hahaha nee hoor moet nog kijken. hahaha
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    nog even over die krukas pen/drijfstang. ik ben geen wedstrijd rijder dus echt overgeleverd aan top prestaties is de motor niet. de motor word ook voorzien van top brandstof met de beste olie soorten die er zijn . heb sinds het zelfmengen geen defect gehad met welke motor dan ook. een automotor maakt meer toeren maar mijn bootmotor word toch meer belast. daarom had ik toen gekozen voor die dure olie soorten. dat heeft mij geen windeieeren gelegt want vaak moesten anderen de boel vervangen . die van mijzelf /ons bleven perfect in orde. zij hebben zich dat vaak afgevraagd maar waren toch eigenwijs en bleven tornado varen . daar zit bijkans geen olie in. je kunt het nauwelijks checken . ik weet exact wat er inzit. daarom is dat zo fijn .
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat niet om de smering bij deze drijfstang maar om de vlakte-druk. Hoe smaller de krukpen des te meer druk gecentreed op het midden ontstaat. Als een minder ervaren rijder zal je inderdaad niet het maximale eruit halen maar hou het wel in gedachten dat die ooit gaat. Sowieso moet je bij onroad motoren periodiek de drijfstang vervangen.

    Wat betreft de koppeling, vliegwielen, drukplaten en stalen koppelingsklokken gaan eindeloos mee. Lagers gaan wel eens kapot dus moet je die regelmatig vervagen. Een beetje axiale speling (schuiven over de as) is goed, moet een 0.1 tot 0.2mm zijn. De koppelingsschoen slijt en daarmee moet je regelmatig de "gap" corrigeren.

    Wat betreft meerdere topics, dat is niet wenselijk, hou het bij 1. De ander laat ik staan maar hou je vragen aub in 1 topic.
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ik snap je oppervlakte verhaal. ik zal eens kijken offie al onrond is. we zullen de micrometer er op zetten en eens zien. hij moet zowieso eens uit elkaar om alles goed schoon te maken en na te kijken. hopelijk kan ik nog zo,n drijfstang krijgen/kopen voor de 359 als dat nodig mocht zijn. het topic verhaal zal ik even onthouden maar ben echt slecht met de pc en moet dat echt nog wat leren. ben ook niet piepjong en nog van de oude stempel. dingetjes maken gaat me beter af haha. ik zal dit doen zoals je zei. excusee. gebrek aan kennis zeg maar op dat vlak. dank je voor de tips . veel om te leren zie ik al wel. maar gaat goed komen. superdank voor alle reacties alvast bij deze. vrees dat ik nog niet uitgezeurt ben hoor.
     

Deel Deze Pagina