schakeling: LED op kanaal laten branden?

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hallo iedereen, ik heb een vraagje
Ik ben op zoek naar een kleine schakeling :

De bedoeling :
Een LED (met schakeling) aansluiten op een ontvangerkanaal (dus via zo'n servo-aansluitstekkertje) en dan via de schakelaar op de zender (van het gekozen kanaal) de LED tijdens de vlucht aan en uit kunnen zetten.

Ik heb al zitten zoeken via de zoekfunctie, google maar kom er niet meteen uit... Wie kan iets bedenken ? Ben benieuwd...

Even met paint wat verduidelijkt :
LED%20schakeling.JPG

Alvast bedankt,
Groetjes
Steven

Deze schakeling heb ik zelf ook al eens gemaakt.
Ik kan helaas het schema niet meer vinden op het net.

De schakeling bestond uit de servo electronica, waarbij de motor zelf vervangen werd door een led met een diode

Neem de servo elektronica uit een oude servo. Vervang de potmeter door een instelpotmeter van dezelfde waarde (meestal 5k). Hiermee kan je straks het punt instellen waarop de led aan (of uit) schakeld.
Soldeer een weerstand van 150 OHM en een gewone diode in serie met de LED en sluit dat aan op de motor aansluitingen van de servo elektronica.
Zet de potmeter ongeveer in het midden en sluit de schakeling aan op je ontvanger. Nu kan je met een schakelaar op het juiste kanaal de LED aan en uit schakelen. Als de LED niet op het juiste moment aan (of uit) gaat kan je de potmeter verstellen tot dat wel gebeurt. Even een beetje experimenteren en je hebt binnen een paar minuten het juiste instelpunt gevonden.
Is aan en uit verkeerdom dan kan je dat met servo reverse op je zender omdraaien maar je kan ook de led met de diode en de weerstand andersom op de motor aansluitingen solderen.
Zo simpel is het.

Hoi bedankt voor de reacties, ik heb nog servo-elektronica genoeg liggen, dus ik ga het zo snelmogelijk testen.
Ik laat je nog wel wat horen als het gelukt is

Alvast bedankt, :wink:
groetjes
Steven

Hoeveel stroom kan je uit een ontvanger(kanaal) trekken -uiteraard met een voldoende grote accu-, zonder problemen te krijgen?

WV zei:
Hoeveel stroom kan je uit een ontvanger(kanaal) trekken -uiteraard met een voldoende grote accu-, zonder problemen te krijgen?
Net zoveel als je uit de accu kunt trekken. De voedingsdraden van de accu zijn intern in de ontvanger gewoon rechtstreeks doorgesoldeerd.

@Satoer,

Dat begrijp ik niet helemaal. als je nu een 4s op een ontvanger zet dan krijgt hij 14,8v.. als een servo gemiddels 5v krijgt dan gaat dat niet helemaal goed komen.. of zie ik dat verkeerd?

Als jij 14,8V op je ontvanger zet, dan mag je die naar Jan toe sturen. Evenals de servo's (en de rest van de elektronica aangesloten op de ontvanger), want die krijgen dan dezelfde spanning voor hun kiezen.

Als jij doelt op een Bec, (die meestal in regelaars gebouwd zijn) deze leveren ook een verlaagt voltage van zo'n 5V.
Ook hier geld, de maximale stroom die uit de ontvanger getrokken kan worden, is net zoveel stroom als uit de Bec schakeling getrokken kan worden. (zie de specificaties van de Bec).

Ik zou mij hier niet zo druk over maken, een servo zal veel meer stroom trekken dan een ledje.

Nog een vraagje, Ik wil het schakelingetje gaan gebruiken als een soort 'zoeklicht' gewoon onderaan naar voren schijnent. Maar een LED overdag zie je vrij slecht, vooral dan op hoogte. De fel brande LED's uit mijn vader z'n electronicaruimte zijn op. Dus moet ik wss naar de winkel, maar ik vroeg me af welk typetje geschikt is, er zijn verschillende types o.a. op 7volt. Fel brande led's zijn over het algemeen dan weer zeer prijzig... Welk type LED's vindt ik eigenlijk terug in 'fietslampjes' ? Zijn deze van het standaart type ?

groetjes
Steven

Bedankt, Ik ga er meteen enkele bestellen :wink:
groetjes
steven

Back