Schakeling voor ontladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jasper, 15 aug 2004.

  1. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Hallo mensen,

    dit kwam ik op deze site tegen:

    3° Accu ontlader.
    Deze schakeling ontlaadt de aangesloten accu met een ontlaadstroom van 300mA tot 500mA. De minimale spanning tot waar de accu wordt ontladen bedraagt 5,4 V (0,9 V per cel) bij een 7,2 V racepack. Als deze spanning te laag wordt, is de accu te ver ontladen en dat kan blijvende schade veroorzaken.
    De schakeling is zeer nuttig om het memory-effect van de nicd-accu te voorkomen.

    [​IMG]

    Berekening van de ontlaadstroom en vermogendissipatie:

    [​IMG]

    De schakeling leek mij erg handig. Dus ik wil hem zelf gaan maken, alleen ik snap die tekens niet. Zou iemand mij, in normaal Nederlands, kunnen uitleggen hoe je die schakeling moet maken?
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    we zien hier":

    een 8 tal diode's
    dan aan de rechter kant van boven naar beneden:
    een plus aansluiting 7.2 V (accu)
    een Zener diode van 4.7V
    een weerstand van 68 Ohm
    daarna een LED (ligt emitting diode (lampje dus))
    dan een "Ground" (min van je accu)
    en dan een weerstand van 2.2 Ohm

    kijk ook even hier ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11301 ) naar want ik zelf ben ook hard bezig met een ontlader te maken, heel erg bedankt voor dit schema.

    Groet Robo
     
  3. Delcam

    Delcam Guest

    Naar mijn idee zijn ontladers die met een constante stroom ontladen het best om te gebruiken temeer omdat dan de tijd die verstrijkt tot het punt bereikt is waar de ontlading compleet is, evenredig is met de (rest)capaciteit van de accu. Een tijdje geleden hebben er verschillende gestaan in FMT die ook gevoed werden door de te ontladen accu en de capaciteit die werd gehaald uit de accu ook nog op een digitaal dispplay weergeven. Ik heb er twee gebouwd en die gebruik ik nog steeds als ik een accu wil meten. Daarnaast heb ik een gemodificeerd type gemaakt wat ingesteld kan worden voor verscillende ontlaad stromen en aantallen cellen in de accu. Ik weet niet of een scan van het schema uit FMT op dit forum geplaatst mag worden. Moderator mag dat?

    Hans Delemarre
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Erg nauwkeurig werkt dit niet, maar dat is ook niet nodig. Wel lekker eenvoudig. Er ontbreken wel enkele gegevens:
    de dioden zullen wel van het type 1N4001 t/m 1N4007 zijn (laatste cijfertje bepaalt de spanning, die de diode kan hebben. In dit geval is dit niet belangrijk, dus vragen om een 1N4001 of een vergelijkbare). De weerstand van 2,2 Ohm moet een 5 Watt type zijn.

    De accu wordt ontladen door de 8 dioden, waarbij de 2,2 Ohm weerstand de stroombegrenzer is. Aangezien de spanning over de weerstand variabel is, zal de laadstroom dit ook zijn. Dit ligt aan de accuspanning en de spanningsval over de dioden. Als de dioden warm worden zal er een hogere stroom gaan lopen.
    De overige onderdelen zijn al door Roboscan benoemd en laten zien of er nog ontladen wordt of niet.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :twisted: :twisted: :twisted: Geheugen effect :?: :!: :?: :!: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ernst bedoeld dus te zeggen dat nieuwe NiCad cellen geen geheugeneffect kennen, dit is iets van vroeger...
     
  7. jacques

    jacques Guest

    @Ernst Grundmann

    Hoeveel vroeger is dat eigenlijk?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het geheugeneffect waar we echt last van hadden is iets dat 10 tot 15 jaar terug nog wel voorkwam. De cellen die nu in de winkel liggen hebben vrijwel geen last meer van een geheugeneffect. Eens per jaar of bij heel veel gebruik eens per half jaar ontladen tot 1V minimaal 0,8V per cel is alles wat nodig is. Mijn zender en ontvanger accu's ontlaad ik maximaal eens per jaar en zelfs dat vergeet ik nog wel eens. Tijdens dat ontladen wordt bijgehouden hoeveel energie er nog uit de kan worden gehaald zodat ik dan ook weet of de accu aan vervanging toe is of niet. Mijn huidige zenderaccu zit er nu ruim 3 jaar in en heb ik alleen vorige winter een keer ontladen en gemeten. Het zijn gele sanyo cellen van 1800mAh. De gemeten capaciteit was toen nog ruim 1900mAh dus die accu kan nog wel even mee.
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Te onderscheiden:
    1) Toename van de inwendige weerstand van cellen, wat resulteert in een eerder inzakken van spanning onder zware belasting
    2) Algeheel teruglopen van de capaciteit.

    Beiden worden wel als memory-effect aangeduidt.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt Arjen maar dat is het duidelijk NIET. Het geheugeneffect kan teruggdraaid worden. De verhoging van de inwendige weerstand en het teruglopen van de capaciteit zijn onomkeerbaar. Dit is gewoon "slijtage" en daar helpt niets tegen.
     
  11. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    De 8 diodes moet je op een printplaats etsen. Maar aangezien ik dit niet kan en de juiste spullen er niet voor heb, zoek ik een andere oplossing. kan ik ook gewoon naar de elektronica zaak gaan en vragen of ze het printplaatje voor mij willen etsen? Doen elektronica zaken dat?
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    wat ik bedoel is dat het balngrijk is om bij discussie over dit onderwerp hier duidelijk onderscheid in aan te geven...
    Overigens heb ik nog steeds mijn twijfels aan de dat omkeerbare van geheugeneffect...
     
  13. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    In electronica zaken verkopen ze wel de spullen om printplaten te etsen, maar zullen het niet voor je doen. Misschien dat er toevallig een welwillende hobbie-ist in de winkel stage loot die je daarbij wil helpen.

    Maareh als etsen niet lukt kan je ook experimenteerprint gebruiken... zijn printplaatjes met gaatjes en aan de ene kant printsporen in de vorm van rechte banen of eilandjes...

    Maareh zoveel onderdelen heeft het schema niet, dit is allemaal nog wel aan elkaar te solderen zonder printplaat.
     
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer

Deel Deze Pagina