scharnieren lijmen?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wouter1, 6 sep 2003.

  1. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    Wat is de beste manier om scharniertjes vast te zetten?

    Lijmen met epoxy of CA?
    Maar dan krijg je ze er wel niet meer uit...

    Vastzetten met tandenstokertjes erdoor, en enkel die lijmen.
    Dan kan je ze later nog altijd wegboren...
    Zou dit volstaan of is het toch nodig om de scharnieren zelfs te
    lijmen?

    Bedankt,
    Wouter
     
  2. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Waarom zou je de scharnieren er uit willen halen? Als je iets niet wilt is het wel losse scharnieren dus lijmen en borgen!

    Lijmen met CA gaat goed als de sleuf precies past en je speciale "weefsel" scharnieren gebruikt.
    Als het plastic scharnieren met een asje zijn zou ik geen CA gebruiken maar speciale scharnieren lijm. Het voordeel van deze lijm is dat hij niet op het metalen asje hecht en daarmee voorkomt dat de scharnier vast raakt.

    Epoxi geeft vaak een grote kliederboel en je loopt het risico dat ook het scharnier vastplakt en dus niet meer scharniert :( .

    Borgen het een naald (lichtere modellen) of met een bamboe prikker.
     
  3. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Wouter,
    ik heb ooit eens een mooie brandstofkist heb zien crashen doordat het stabilo losschoot door flutter op de staart.
    Bij nader onderzoek ( na de crash ) bleken de scharnieren niet geborgd te zijn geweest.
    Jammer, want de kist was een totale afschrijver. Ik heb niet meer vernomen hoe het met de electronica en brandstofmotor is afgelopen.

    Dus voor de prijs van een paar druppeltjes lijm en een paar prikkertjes/spelden kan je je dus een hoop geld besparen.
    Mocht je later ooit je scharnieren toch een keer willen verwijderen, heb je tenminste nog scharnieren om te verwijderen. Lijkt mij dan wel mogelijk met een scherp mesje.
    Succes en wees voorzichtig.
     
  4. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Voor alle grotere modellen (groter dan de gebruikelijke indoor modellen) zou ik altijd echte scgarnieren, dus met "knopen" en "bledden" gebruiken. Deze altijd lijmen (epoxy of speciale scharnierenlijm) en borgen (tandenstokers of cocktailprikkers, lengte iets te groot nemen en nadat hiervan delijm gedroogd of uitgehard is voorzichtig (met schuurklosje) vlakschuren met het omgevende oppervlak. Scharnierpennen kunnen er zonodig daarna met een "puntbektangetje" uitgehaald worden voor het bekleden en later weer aangebracht worden. Er is ook een systeem waarbij de scharnieren in een roervlak door een lange 1mm verenstaal stangetje worden verbonden. Zwaarder, maar wel een perfecte uitlijning. Dit stangetje kan later ook vervangen worden door de originele scharnierpennetjes. In ieder geval de uiterste zorg besteden aan de bevestiging van de scharnierbledden aan het frame van vleugel/stabilo/kielvlak en de daaraan gekoppelde stuurvlakken!
     
  5. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    Zo is m'n vorige kist dus gecrasht :(

    Wil diezelfde fout dus niet meer maken.
    Ik gebruik plastic scharniertjes met en as.
    Het plan was ze er in te lijmen met epoxy. Om te voorkomen dat het blokkeert gewoon een beetje olie aanbrengen waar het plooit.
    En dan met tandenstokertjes borgen.
    Zal wel veruit de veiligste manier zijn.
     
  6. sitting duck

    sitting duck Guest

    voor die scharniertjes te plakken kan je een dun plastiekje(folie),een slipje in snijden dat kleiner is dan het scharniertje en er dan overschuiven waardoor het verder scheurt tot aan het scharnierpunt,maar niet over het scharnierpunt trekken ,nu is alleen het te plakken deel bloot en kan de lijm niet aan het scharnierpunt komen,als de lijm gedroogt is kun je de folie doormidden scheuren en er tussenuithalen. :wink:

    greetzz
     
  7. Ik doe gewoon een druppel afterrun-olie op het pennetje voordat ik met de lijm begin te knoeien. Werkt prima.
     
  8. jetpower

    jetpower Guest

    wat ik ge bruik om mijn scharnieren te lijmen is het volgende:
    injectie spuitjes van 2cc
    van die losse zap tuitje
    een doekje
    en een fles acceton
    en natuurlijk 30 minuten epoxy

    als ik de epoxy aangemaakt heb dan doe ik het in de injectie spuit met het zap tuitje die heeft aan het eind de ideeaale dikte om in je scharnier sleuf te komen .
    daan spuit ik het in de scharnier sleuf wel rustig spuiten want anders spuit je er te veel in .ik doe er maxiemaal maar 8 per keer aan 1 zijde (b.v.de achterlijs) haal daarnaa de overtollige epoxy weg met een doekje met acceton
    daarnaa doe ik er de scharnieren in en laat ze zitten totdat het goed uitgehardt is en daarnaa doe ik pas de ailerons
    ik gebruik nooit een druppeltje olie op mijn scharnieren omdat het er niet uitkomt en tussen mijn scharnieren gaat zitten.
    em ik borg ze ook nooit want op deze manier zijn ze er bij mij noog nooit uitgekomen .

    p.s. die spuitjes kosten ongeveer 10 cent per stuk scheelt jee een hoop gekledder en ergenissen . :idea: :idea:
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    aceton is redelijk aggressief, gewoon bij het volgende bezoek aan de balsaboer een litertje methanol vragen, is ook een stuk goedkoper..
    en lost de verse epoxy prima op..................Peet.................8)
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Speciale scharnierlijm ??

    iemand hier meer info over, want ik "probeer" het altijd met epoxy, maar zoals eerder gezegd, dat wordt een kliederboel.

    thanx, Cor
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    ZAP "Hinge Glue".
     
  12. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    of Pacer "hinge glue" zit meestla in potjes van formaat CA

    ga het binnenkort ook zelf met deze lijn proberen. maar op een proef scharnier plakte het inderdaad niet op het metaal

    groet

    vinze
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Borgen kan onzichtbaar met een transparante nylon draad van een mm.
     
  14. Ik maak sinds enige tijd scharnieren die ook nog eens mooi aanliggen door een dun koolstof buisje ter lengte van het stabilo of richtingsroer in stukjes van ca. 3 cm. te verdelen, waarbij ik die om en om op het stabilo en het hoogteroer plak. Zorg er daarbij voor dat je aan beide uiteinden wat kortere sluitstukjes hebt, dwz. korter omdat je altijd aan één der einden eentje aan het roer en ééntje aan het roervlak hebt zitten. Eerst positioneren door alle losse onderdelen aan een (ander, massief) koolstofstaafje te rijgen, waarna ik de koolstof stukjes eerst met een heel klein druppeltje CA in het midden van het stukje vastzet, daarna, na harden van de lijm, koolstof pennetje (over de hele lengte dus) eruit en de stukjes op zowel stabilo als hoogteroer helemaal met CA verlijmen. Ik schuur de kopse kanten van het hout eerst wat halfrond, zodat het koolstofbuisje er mooi, wat verdiept inligt. Je krijgt een heel mooi scharnier over de hele lengte, geen speling, vrijwel luchtdicht. Alle eindjes passen als het gelukt is prachtig in elkaar, koolstof pennetje erin steken, bijna klaar! Borg nl. het pennetje wel door er aan weerszijde een drupje verf op te doen. Vast is vast genoeg en je kunt het geheel desgewenst demonteren, bijv. voor het bespannen.
     
  15. Hayo

    Hayo

    Lid geworden:
    7 jun 2003
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Zuid-Beijerland
    Rob, lijkt mij een goede manier te gebruiken bij mijn Seamaster II (geen roest problemen), kun je er ook foto's van laten zien :?:

    :wink:
     
  16. Ja, ik zal er een paar van maken.

    groet,

    Rob
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Rob,

    Hoe dik zijn dunne koolstof buisjes?
    Bij 'mijn' winkel is de kleinste diameter 4mm en dat is een beetje te dik voor mijn roertjes.

    groeten,

    Wouter
     
  18. Jan de Bont

    Jan de Bont Guest

    ROB, dit is een hele mooie methode voor scharnierbevestiging !

    Hoeveel vliegtuigen heb je (of anderen) zo al gedaan; en hoe groot waren die vliegtuigen (in kilogrammen)? Dan kan ik overwegen het in mijn modellen toe te passen.

    JdBont
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik zet mijn scharnieren altijd vast met M2 boutjes.. werkt prima
    je kan de scharnieren altijd effe loshalen om te kijken of er nergens een breuk zit.
    Aan de andere kant van het boutje hoeft niet eens een moertje, omdat je de borging krijgt van het kunstof van het scharnier zelf. op een besturingsvlak komen uitsluitend krachten in de vliegrichting, dus een moertje op de andere kant is niet nodig, het is wel aan te raden omdat je dan eigenlijk alles uitsluit (wet van Murphy).

    Greetz, Bart
     
  20. de_pol

    de_pol Guest

    hallo, ik ben een beginnende modelbouwer en ik zou graag info hebben over het vastmaken van de scharnieren van mijn beginnend toestel(Robbe Charter)
    en kan iemand mij uitleggen wat het borgen van onderdelen is?
     

Deel Deze Pagina