Scheeps verlichting draadje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Cotjuh, 17 mei 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aanvulling "binnenvaart"
    We hadden van de week een losse discussie over het wel of niet voeren van drie toplichten bij mijn rivierstoomsleper.

    Met DEZE opmerking begon het.

    Daar kwam de volgende informatie naar boven.
    :rolleyes: :confused: In de binnenvaart wel.

    Ik zal niet het hele verlichtingdraadje herhalen, maar ik maak het uit onderstaande plaatjes wel degelijk op.
    (uit cursusboek vaarbewijs 1)


    De sleepboot wordt overdag aangegeven door een gele cylinder met aan de uiteinden zwarte en witte banden op de sleepboot. Op de sleep hangt een gele bol.
    's Nachts staan voorop de sleepboot twee toplichten loodrecht onder elkaar en achterop het witte heklicht of hier in plaats van het "antiverblindende" een helder geel sleeplicht (net als de koplampen op oude Franse auto's) BPR Artikel 3.09. Zie ook het sleeplicht.

    [​IMG]

    Zijn er meer sleepboten bij een te slepen object betrokken die niet achter elkaar varen (kiellinie), dan heeft iedere sleepboot zelfs drie toplichten.
    [​IMG]
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Mij is verteld dat de sleep zelf ook nog eens allemaal een geel heklicht moeten hebben. Ook is verteld dat als een schip langer dan 70m is dat je dan het voorste toplicht een stoomlicht noemt en de middelste gewoon een toplicht.

    En moeten bij dit draadje ook nog de lichten voor het langs varen? Dus aan bb bijvoorbeeld 1 rode en aan sb dan 2 groene onder elkaar en ook nog iet dat aangeeft dat je alleen aan 1 kant er langs mag maar dat je niet echt golfjes mag maken.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als er na die sleep nog een sleep komt kan ik me dat voorstellen.
    Geen idee hoe men dat deed als ze met zijn zessen de Rijn op gingen.
    Maar als laatste boot geloof ik dat niet.
    Afwachten wat de deskundigen gaan melden.
     
  4. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Je haalt het een beetje door elkaar denk ik.

    Wat jij bedoeld zijn dubbel rood & groen om de passage kant aan te geven. Verlichting om aan te geven dat je met aangepaste snelheid moet passeren om hoge golf slag te voorkomen bestaat niet in die zin. Dit wordt dmv een veiligheidsbericht gemeld
     
  5. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ooh haha ik denk dat die man dan een beetje in de war was, hij vaart al 40 jaar op zee maar dat is echt de manier die hij uitlegde. Dan weten we dat ook weer :D
     
  6. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @ lichten sleep:

    Binnenvaart: BPR:

    Art 3.09 geeft de te voeren verlichting voor slepen en motorschepen die assisteren.
    Sleepboot voert dus 2 toplichten, boordlichten en geel heklicht
    Sleepboot dat assisteren cq niet in kiellinie varen voeren ipv 2, 3 toplichten.
    Het gesleepte schip, niet zijnde de laatste in een sleep voert alleen een rondom schijnend wit licht, wanneer het schip langer is dan 110 meter, twee zulke lichten.
    De laatste lengte van een sleep voert een wit heklicht en een wit rondom zichtbaar licht.


    Q Jarvin, de lichten die jij bedoeld, @Cotjuh, binnenvaart wijkt af van zeevaart in deze.

    Art 3.25 vertelt e.e.a. over lichten voor passeer zijden bij in bedrijf zijnde drijvende werktuigen, vastgevaren of gezonken schepen.
    De vrije zijde twee groene lichten onder elkaar, rondom zichtbaar
    de niet vrije zijde een rood licht, rondom zichtbaar
    en wanneer deze schepen tevens tegen hinderlijke waterbeweging beschermd willen worden een rood boven wit rondom schijnen licht aan de vrije zijde (n) en aan de niet vrije zijde een rood rondom licht.


    RPR (Rijnvaart) zijn de art 3.09 en 3.25 vrijwel hetzelfde,
    waarbij de drie toplichten voor de sleepboot voorgeschreven zijn wanneer aan de kop van de sleep meer dan een motorschip vaart.

    Dus het gele heklicht is alleen op de sleepboot /sleepboten aan.
    Wanneer er dan 6 schepen in kiellinie erachter hangen, dan hebben alle schepen een rondom wit licht en alleen het laatste schip een wit heklicht branden.
    Wanneer het drie rijen van twee gekoppelde schepen zijn alle schepen wit rondom licht en de beide achterste gekoppelde schepen een wit heklicht.

    @Jarvin,
    De term stoomlicht wordt in het reglement niet genoemd.
    Bedoeld wordt een toplicht, wat dus een licht is welke naar voren schijnt tot 22,5 graad achterlijker dan dwars over beide zijden.

    (Tekst is niet de wettelijke tekst, geeft wel de strekking ervan aan).
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    2. Werd (wordt?) stoomlicht soms bij zeiljachten gebruikt?
    dat was meen ik een licht halverwege de mast.(naar voren schijnend)
    Dat werd gevoerd als er op de motor gevaren werd.
    Had volgens mij te maken met de lage boordlichten en het dan te hoge normale toplicht.
    Had vast wat met de veiligheid/ afstand van zichtbaarheid te maken.

    1.
    Heb je daar een plaatje van waar die lichten dan allemaal zouden moeten zitten.
    Kan me zo voorstellen dat je door de lichten niet meer ziet welk licht bij welk paar hoort.

    voorbeeld
    1 rood ivm gesperde doorvaart
    1 rood ivm golfslag

    2 groen ivm vrije doorvaart
    1 rood boven 1 wit ivm golfslag


    zitten die dan boven elkaar/ naast elkaar (met een meter tussenruimte)/ op de voor en achtermast
     
  8. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Deze combinatie met snelheids/ golfhoogte beperking is mij idd niet bekend..

    Ook van de BPR kon ik mij deze niet herinneren, maar is duidelijk! bedankt!
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geen hinderlijk golven, dat was (is?) een rood/witte vlag (rood boven).
     
  10. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    hier staat nog dat toplicht ook wel stoomlicht genoemd word dus misschien was hij in de war... Hij zei ook nog dat het stoomlicht dan 1m boven de boordverlichting moest zitten en het toplicht 2m boven het stoomlicht, voor het heklicht maakte het niets uit :?

    Voor de rest liggen de antwoorden voor het oprapen :) dank jullie wel, dit kan ik leren voor de toets.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat een onvolledige informatie geven die watersportfiguren toch:
    • Toplicht ook wel stoomlicht genoemd. Dit is een wit licht wat midscheeps is geplaatst en ononderbroken over 225º schijnt. U vindt het vaak halverwege de mast en is hoger geplaatst dan de boordverlichting.
    Volgens mij is de term stoomlicht geïntroduceerd toen het driekleurentoplicht groen/rood/wit(als heklicht) voor zeilschepen op de markt kwam.
    Al zeilend met niet al te grote accu's kon je dan volstaan met één dikke lamp in plaats van 4 afzonderlijke.
    Als je dan op de motor gaat varen heb je aan dek de rood/groen en heklicht nodig en een toplicht.
    Omdat dit toplicht dan verward zou kunnen worden met het driekleurentoplicht is dat halverwege de masthoogte geplaatste witte licht naar voren maar het stoomlicht genoemd.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  12. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @Stoomlicht, ik gruwel van de term en nog meer van de mensen die denken dat zij het goed doen door na het zeilen hun driekleurentoplicht met eronder het witte toplicht (door hen idd dan stoomlicht genoemd) te voeren.
    Zolang de term stoomlicht niet gebruikt wordt in het reglement, wil ik het ook niet gebruiken bij enige uitleg.

    Verlichting van een klein zeilschip: (3.13 lid5)

    - boordlichten en heklicht, waarbij de boordlichten ook in een verenigd mogen zijn in de lengteas van het schip;
    of
    -boordlichten en heklicht verenigd in een lantaarn aan of nabij de top van de mast.
    Wanneer het zeilschip korter is dan 7m mag met een wit rondom licht volstaan.

    Wanneer dit zeilschip op de motor gaat varen dan voert het de verlichting zoals in art 3.13 lid1

    boordlichten (of apart of in een lantaarn midscheeps), toplicht (ten minste 1 meter boven de boordlichten) en heklicht.
    Indien dit schip korter dan 7 m en niet sneller dan 13 km/u dan mag met een wit rondom licht volstaan worden (lid2)

    Hetzelfde met de term beroepsvaart, in de zin van beroepsvaart gaat voor pleziervaart. Het is wel een hele vereenvoudiging (en nog foutief ook) van de uitwijkverplichtingen op het water. Dit ter zijde.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2013
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @ Harm,

    geen hinderlijke golfslag is overdag een bord rood boven wit vlak.
    vroeger was dit een vlag.
    (net als blauw bord vroeger vlag was en oudere schippers nog steeds over blauwe vlag varen hebben).

    [​IMG]
    rood niet vrije zijde, groen vrije zijde.

    zijn beide zijden niet vrij, dan aan beide zijden een rood licht,
    zijn beide zijden wel vrij, dan aan beide zijden twee groene lichten onder elkaar.

    [​IMG]

    rood niet vrije zijde, rood/wit vrije zijde en geen hinderlijke golfslag

    [​IMG]

    beide zijden vrij en geen hinderlijke golfslag.


    plaatjes, met dank aan de overheid (dan zijn de plaatjes toch van ons allemaal ? )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Harm, een zeilboot heeft geen verplichte verlichting.

    Een wit rondom schijnend licht word geadviseerd.
    Op het moment dat deze niet zeilt maar op een motor vaart is dit een WVS (Werktuigelijk Voort bewogen Schip) en zal dan een toplicht en boord lichten moeten voern.
    Voor de veiligheid ziet men vaak de Combinatie verlichting op zeilboten, maar dit is optioneel.

    Zie hier:
    De zeilboot mag afhankelijk van de lengte óf een rondomschijnend wit licht laten zien óf de boordlichten met het heklicht. Indien u in het bezit van een zeilboot kleiner dan 7 meter lengte kunt u het best kiezen voor een rondomschijnend wit licht in de top van de mast. Neem wel een zaklamp mee, want volgens het vaarreglement moet u een tweede witte licht laten zien zodra er een schip op u af komt varen.

    Hetzelfde rondomschijnende licht moet u namelijk ook laten zien zodra u ’s nachts ten anker gaat. Dan slaat u gelijk twee vliegen in 1 klap.
    [​IMG]

    Hebt u een zeilschip groter dan 7 meter moet u boordlichten en het heklicht voeren. De zaklantaarn hebt u niet nodig.

    Zodra u gebruik van de motor maakt, bent u een motorboot; toplicht aansteken
    [​IMG]


    U kunt er ook voor kiezen om de boordlichten en het heklicht ineen boven in de mast te plaatsen, het zogenaamde carnavalslicht (combinatie licht).
    [​IMG]
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aha, het is dus een OF situatie
    waarbij het wel of geen hinderlijke golfslag veroorzaken bij één veilige doorvaart zijde beslissend is.

    Het is dus of
    rood met dubbel groen
    of
    rood met rood boven wit.

    Ik vond het al zo druk worden in die kerstboom.

    Dat is wel heel kort door de bocht om daar een reactie mee te beginnen.
    Gelukkig gaat het later wel goed.

    [​IMG]
    groot zeilschip

    [​IMG]
    klein zeilschip
     
  16. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @Cotjuh,

    zeilschepen hebben wel voorgeschreven verlichting, mogen alleen een keuze maken hoe deze te voeren, waarbij afhankelijk van waar zij varen en hun grote er ook nog verplichtingen bestaan aan de verlichting.

    BPR 3.13 voor de binnenwateren en Voorschrift 25 van het BVA voor op zee.
     
  17. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja ik lees net mijn antwoord terug en als je het leest, staat het er idd verkeerd/ beetje krom uitgelegd.
    ik bedoelde geen verplicht voor geschreven zoals ahcling schrijft.
    Deze hebben een keuze in div types, en dus niet 1 "vaste" voorgeschreven licht combinatie
     
  18. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Staat ook niet dat er 1 vaste soort verlichting voorgeschreven is voor zeilende kleine schepen (bijdrage 52), staat woordje of tussen de beide mogelijkheden en dan nog de uitzondering wanneer het zeilschip onder de 7 meter is.
    In bijdrage 56 staat dat er wel een verplichting tot het voeren van verlichting is, maar een keuze bestaat hoe deze te voeren.

    Maar goed, wil hier verder geen welles nietes spelletje uit maken.
     
  19. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    dat zeg ik toch :p haha..
     
  20. Guyba2

    Guyba2

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Belgie, Vlaams Brabant
    Scheeps verlichting

    Hallo Cotjuch,
    Als ik uw uitleg over scheepsverlichting goed begreep heb, voor een politieboot als de P57 (kleiner dan 50m) is er geen boeglicht nodig, alleen een heklicht 135°. Is dat correct?
    Guyba2
     

Deel Deze Pagina