Scheeps verlichting draadje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Cotjuh, 17 mei 2011.

  1. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Klaas , ja de bovenste riemschijven drijven de schroeven aan en de onderste is via een servo 180graden met de schijven 1/1,5 zodat de schottels 270graden kunnen draaien .
    Ik ben nu de verlichting aan het voorbereiden , zowel in de mast als de dekverlichting dit alles met led's , ook de TL 's in led .
    Daarna zijn de winches aan de beurt , één voor en één achter , allebei aangedreven via een wormwiel , de andere drie gaan gewoon los draaien .
    Dan is de afwerking aan de beurt .
    Zodus , nog veel modelbouwplezier op komst .
    Groetjes
    Ronny
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Bedankt voor de info en succes met het completeren van deze boot. Gr. Klaas.
     
  3. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Hallo Ronny,
    was een beetje aan het zoeken op het forum om de verlichting ( leds) samen te brengen, zodat ze geschakeld kunnen worden of voorzien worden van spanning ( 12V)
    Ik heb reeds alle led's, 3mm, aangekocht en de bedrading al in de masten gestoken
    De mast gebruik ik als de - pool
    Nu is mijn vraag hoe dat jullie dit alles tesamen brengt om ze te schakelen, is dit via een printplaatje of iets dat jullie zelf fabriceren ?
    alvast bedankt voor de reply
    grts
    Ronny
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny. Gebruik de mast niet als - pool, maar als +. Reden is dat alle hedendaagse schakelapparatuur via de - schakelt.
    Ik zit met eenzelfde uitdaging. Eer ik het wist van de - schakeling een gemeenschappelijke - gebruikt op mijn Smit Finland.
    Op een klein printplaatje breng ik de combinaties samen en zet op 12 Volt 2 ledjes in serie met een 2k2 weerstand.
    Boordlichten en top-/heklicht is één groep.
    Ankerlicht en dekverlichting heb ik ook als één groep samengevoegd.
    Als je de gemeenschappelijke - wilt blijven gebruiken zou je per groep een relais kunnen nemen en die aansturen door de schakelapparatuur.
    Zo doe ik het ook maar op mijn sleepboot. Alle ledjes omdraaien, nadat de verf is weggekrabd, is ondoenbaar wegens de haardunne draadjes.
    Jammer van het extra werk, maar modelbouwen is ook uitdagingen aangaan. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  5. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Hey hallo Klaas,
    bedankt voor de vlugge respons, nu heb ik wel de draadjes van 0,5mm ( met veel moeite ) door de mast heen gebracht maar de ledjes moeten er nog wel aan gesoldeerd worden na het schilderen :hammer:
    heb een knoopje gemaakt op de plaats waar ze doorheen komen ( zal wel foto's plaatsen in mijn topic " Aziz update " )
    Het printplaatje dat je gebruikt, is dat een " breadboard " ?
    dit is een soort print plaat waar niet aan moet solderen, je kan gewoon alle componenten inpluggen
    De verschillende gekleurde ledjes die ik heb gekocht waren allemaal voorzien van een weerstandje
    Dat ik hier in deze topic zit komt doordat ik het forum aan het afzoeken was naar dit onderwerp, het schakelen van de aangebrachte verlichting !
    Ik weet nog niet of ik alles appart of te samen ga schakelen, zal afhangen van de moeilijksgraad en de benodigde kanalen, heb maar 8 kanalen !!
    Toch nogmaals bedankt voor je input
    @ Ronny vergat te melden dat je sleper er heel mooi uitziet, veel succes met de verder afbouw.:feli:
    groetjes aan jullie :friends:
    Ronny
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Er is nog een stukje veroboard uit de vorige eeuw. Gaatjesboard met koperen strips aan de achterkant. Dat maak ik maar een beetje op. Misschien is er nu handiger spul, maar gezien mijn leeftijd en da afgenomen bouwactiviteiten investeer ik niet meer al te veel. De 3 mm ledjes kocht ik vorig jaar bij een drogist als kerstverlichting. 40 witte en 40 gekleurde voor even 5 Euro samen. Succes verder met het afwerken van de "kerstboom". Gr. Klaas.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit draadje gaat hoofdzakelijk over wat er op de 1:1 schepen aan verlichting zit en hoort maar ik heb juist een vraag over de verlichting op de modelschepen en ik kan daar geen specifiek draadje over vinden dus doe ik dat maar even hier.

    Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Justus, ik ben al een tijdje actief in de modelbouw maar hoofdzakelijk in de zweefvlieghoek.
    Ik heb jaren geleden al een klein beetje wat met bootjes gedaan maar door gebrek aan bouwkennis en kunde en verplaatste interesse naar modelvliegen heb ik dat nooit door gezet.
    Nu heb ik de laatste jaren het bouwen (van vliegtuigjes) redelijk onder de knie gekregen, ik ben er geen natuurtalent in maar alles vliegt goed en is best redelijk om aan te zien, en er ontstond bij mij toch weer behoefte om eens iets varends te maken. (Als zoon van een jachtbouwer en zelf werkzaam in de zeevaart niet al te verwonderlijk)

    Aangezien ik niet meteen een hoogwaardig schaalmodel wilde bouwen (ik ben met vliegen ook geen schaalmodellenbouwer, het gaat mij om het besturen van 'iets') en er op de markt niets is dat aan mijn voorkeuren voldeed ben ik zelf met een tekening van Aerofred en een stapel hout aan de slag gegaan om een semi schaalmodel van een werkscheepje te maken, losjes gebaseerd op de stanlaunch-familie van Damen.

    De bouw gaat voorspoedig en ik ben stiekem al aan het nadenken over hoe ik hem af wil werken. 1 van de dingen die ik er op wil hebben is verlichting om in schemering/donker ook een beetje te kunnen varen.

    Dan ben ik eindelijk bij mijn vraag aangekomen:

    Waar kan ik lampjes en/of ledjes vinden voor mijn bootje?

    Ik heb ooit eens een navigatielampen-setje voor vliegtuigen gekocht waarmee ik toplicht/heklicht/boordlichten kan realiseren via de ontvanger maar ik zou ook wel iets van dekverlichting en bijvoorbeeld een zoeklicht willen maken, een lampje in het stuurhuis, ik kan van alles verzinnen maar.....

    Wat voor lampjes/ledjes gebruiken jullie voor de verschillende soorten verlichting en waar vind ik die?

    Ik zal binnenkort eens naar Pijnacker rijden maar het lijkt mij dat er online ook wel wat te verhapstukken moet zijn. Ik zie alleen bij bijvoorbeeld Conrad door de bomen het bos niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voor de beeldvormin:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan met dit als voorbeeld:
    [​IMG]

    Heb ik dit in gedachte om er van te maken [​IMG]
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Justus, Welkom op het Forum. Als je diverse postings hierboven had gelezen zou je kunnen weten waar ik mijn lampjes(lees ledjes) heb gekocht. Tegen de Kerst zijn ze er weer. De lamphuizen maakte ik van 4 mm alu pijp en schoof die over de ledjes heen. Dus nogmaals even de voorgaande postings lezen. Is geen kant en klaar spul, dus zit enig werk aan. Boordlichten (leds) in serie, evenals toplicht en heklicht. Neem per 2 ledjes een 2k2 weerstand in het circuit op. Hieronder een schema voor het idee. Wijkt iets af met een weerstand per led. Gr. Klaas.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik héb alles hierboven gelezen, ook de vele bouwdraadjes die mij relevant leken. Maar er wordt vanalles geschreven over gereedschappen en bouwmaterialen maar verlichting is een beetje onduidelijk vandaar mijn vraag.

    Het lijkt mij stug dat de kerstverlichting van de kruidvat de enige optie is toch?
    Daarnaast vind ik het zelf een beetje nodeloos ingewikkeld om voor elke ledje een weerstand ertussen te moeten plakken.
    Als alle lampjes voor 12V geschikt zijn kan je alles parallel zetten en bespaar je jezelf een hoop werk....of is dat te makkelijk gedacht?

    Begrijp mij niet verkeerd, ik hoef geen kant en klaar aangeleverd verlichtingsetje met alles er op en er aan en ben ook niet te beroerd om met een soldeerbout in de weer te gaan.
    En als ik lang genoeg ga klikken kan ik bij Conrad ook een hele bos lampjes vinden maar ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden en wilde profiteren van de hier aanwezige kennis.
     
  11. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    ik heb even je oproep gelezen en een weerstandje met een lampje is niet zo moeilijk als je zegt
    Sterker nog je kan twee leds op 1 weerstand gebruiken
    Ik mijn schepen bouw ik ze ook in kijk maar eens bij mijn twee bouwdraaitjes komt het weer aan bod
    En ik met zeggen is zeker geen mis stap geweest

    Ook ben ik wezen kijken wat voor leds ik zou gebruiken en ben gegaan voor deze leds
    https://3dprintscenery.nl/prestashop/led/44-goedkope-0402-0603-smd-led-met-draad.html

    Zijn mooi klein en geven genoeg licht voor de schepen

    Groeten Rienk
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb ik waarschijnlijk overheen gelezen dan.

    Ik ga het opzoeken...bedankt!
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Voor wie de plaatjes uit de eerste post ook graag bij de hand heeft: LINK
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
  16. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedankt Klaas. Altijd leuk als naslag te gebruiken.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Roelof. In de reglementen staat nog veel meer, over zichtbaarheid en minimale hoogte boven dek. Alweer 40 jaar geleden dat ik het op een cursus Kustnavigatie moest leren. Voor mij dus ook een stukje herinnering aan die cursus. Gr. Klaas.
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  18. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Een vraag.

    Hier onder zie je een (niet scherpe) foto van de navigatie verlichting.

    [​IMG]

    Mijn vraag gaat over de dubbele uitvoering van de verlichting.
    Hier zie je dat deze niet dubbel brand, nou heb ik 2 redenen gevonden waarom.
    1. in een ander topic wordt aangegeven, als er een lamp stuk is dan kan er worden geschakeld naar de andere lamp.
    2. deze vind ik aannemelijker, er brand maar 1 lamp omdat het schip op de binnen wateren vaart en dan is de zichtbare afstand kleiner.
    De dubbele lamp wordt alleen ontstoken op zee, daar is zichtbaarheid op grotere afstand belangrijk.

    Wat is de waarheid 1 of 2?

    Waarom vraag ik dat, de bedrading van de lampen zijn aan de buitenzijde van de mast gemonteerd.
    Dat wil ik ook, maar met dubbele verlichting wordt het een hele bos, en dat wil ik niet!
    Ik heb zitten bedenken of ik eventueel serie schakeling van LED kan toepassen, maar dan kom ik met een spanningsval van 5 Volt over de LED.
    En omdat ik met arduino wil schakelen is dit teveel (arduino is 5 Volt).
    Parallel schakelen is voor een LED geen optie tenzij er weerstanden in de mast kunnen worden verwerkt.
    Of heeft nog iemand een idee?
    Anders wordt het gewoon 1 led , omdat het kan (foto).

    groetjes Ebro

    voor de betere foto https://myalbum.com/album/6GBuy34kfPv5 onder in het album
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het is optie 1.

    Er zijn technische richtlijnen voor de zichtbaarheid van verlichting, dus hoe helder ze branden.
    De navigatieverlichting is dubbel uitgevoerd voor als er 1 stuk gaat.

    Wel zijn verlichting als R-W-R (op jouw foto staan die aan) en bijvoorbeeld 3xR regelmatig aan Sb en aan BB geplaatst om ze goed rondom zichtbaar te maken. Vaak, zoals ook op jpuw foto, zit er een mast of schoorsteen in de weg
     
  20. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Justus bedankt voor je antwoordt.

    Hier nog het voor mij overtuigende van item 2

    binnenvaart sleepboten mogen de navigatie verlichting enkel hebben uitgevoerd
    maar schepen onder zeeklasse moeten de navigatie verlichting dubbel uitgevoerd hebben,
    dus bijvoorbeeld 3 toplichten in de mast van een binnensleepboot, zijn er 6 stuks op een zeesleper.
    ik hoop dat ik je een stukje op weg heb kunnen helpen.

    Komt van een kustvaartforum.

    Ik denk dat ik het zelf heb vertaald in mijn eigen gedachte.
    Dat betekend dat op zee, volgens jou ook maar 1 van de 2 lampen brand ?

    Groetjes Ebro.
     

Deel Deze Pagina